PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: ۷۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
... از گلیزرها به رتکلیف
پرحاشیه‌ترین انتقال تاریخ فوتبال!

خانواده گلیزر به عنوان مالکان باشگاه منچستر یونایتد تصمیم گرفته‌اند در طول سال 2023 سود سهام خود را از باشگاه خارج نکنند. سود سهام ، یکی از جنبه‌های بسیار بحث برانگیز مالکیت عمیقاً ناامیدکننده آنها در 17 سال گذشته بوده است. هواداران " شیاطین سرخ " همیشه این آمریکایی‌ها را به خاطر پولی که از باشگاه می‌گیرند و هیچوقت برای آن خرج نکرده‌اند، سرزنش کرده‌اند. تصاحب این باشگاه فقط به دلیل بدهی‌های قبلی بود و آنها به نوعی از شرایط باشگاه سوء استفاده کردند در حالی که یونایتد پس از این تغییر مالکیت و با جدایی فرگوسن عملا چیزی برای عرضه در زمین نداشت.

این آخرین مورد از سری حرکات غیر مشخص هیات مدیره یونایتد بود که در واقع بسیار منطقی است. در مورد جدایی کریستیانو رونالدو برخورد محترمانه‌ای صورت گرفت. آنها به‌جای اینکه به دلایل تجاری از مهاجم سرکش خود دفاع کنند، او را به خاطر عدم هماهنگی و شایستگی فوتبالی کنار گذاشتند. رونالدو به اندازه کافی خوب بازی نمی‌کرد، باشگاه را با عبارات گستاخانه مورد انتقاد قرار داده بود و با توجه به شرایط ، با حداقل هیاهو رها شد.

انتصاب اریک تن‌هاخ یکی دیگر از ماموریت‌هایی بود که به طرز شگفت انگیزی به خوبی انجام شد. گزینه‌های سرشناس‌تری برای نقش سرمربی منچستریونایتد وجود داشت مانند مائوریسیو پوچتینو یا آنتونیو کونته که بارها و بارها شایعات درخصوص حضور آنها در این باشگاه شنیده شد اما هیچوقت اتفاقی نیفتاد. در نهایت یونایتد تصمیم گرفت مربی خود را از جایی انتخاب کند که توجه کمتری به آن بود. در عین حال بازیکنانی مانند آنتونی و لیساندرو مارتینز از آژاکس به همراه تن‌هاخ به اولدترافورد آمدند. با خرید کریستین اریکسن و کاسمیرو ، خط هافبک یونایتد قدرت گرفت و شرایط نسبت به گذشته کمی بهتر شد.

خانواده گلیزرها در این اواخر با آگاهی نسبت به نارضایتی عمومی موجود، تلاش کردند تغییراتی ایجاد کنند. به عنوان مثال جوئل گلیزر اخیرا خود را در دسترس هواداران قرار داده تا با او درباره مشکلات باشگاه صحبت کنند. آنها در تلاش هستند تا هواداران را در مسائل باشگاه مشارکت دهند. ضمن اینکه گلیزرها با یک پیمانکار برای توسعه و بهبود ورزشگاه به توافق رسیده اند تا یکی از خواسته‌های قدیمی هواداران عملی شود.

این گزارش تا‌کنون بیشتر شبیه ستایش گلیزر‌ها بود اما بیشتر نشان‌دهنده حرکت‌هایی است که گلیزرها قبل از پایان حضور خود در اولدترافورد، به احترام هواداران انجام داده‌اند. قطعا دلیلی وجود دارد که مالکان پرحاشیه آمریکایی به فکر سر و سامان دادن اوضاع افتاده‌اند. قطعا این اتفاقات به دلیل شعله‌ عشق ناگهانی نسبت به طرفدارانی نیست که آنها برای نزدیک به دو دهه بی‌رحمانه نادیده‌شان گرفته‌اند. یقینا به این دلیل است که آنها قصد فروش باشگاه را دارند.

خارج شدن سود کمتر از باشگاه به این معنی است که پول بیشتری در ترازنامه وجود دارد. ترازنامه سالم‌تر باعث جذابیت سرمایه گذاری می‌شود. اشتباه نکنید، سرمایه گذاری در اینجا هدف است. یعنی سرمایه گذاری آنقدر برای گلیزرها جذاب است که حاضر شدند باشگاه را بفروشند و همه چیز را ترک کنند.

در همان شبی که جدایی رونالدو تایید شد، یونایتد بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که گلیزرها به دنبال "جایگزین‌های استراتژیک" برای آینده باشگاه هستند. به زودی مشخص شد که این اصطلاحات در اصل اعتراف به فروش باشگاه است.

با این حال انتظار نداشته باشید آتش بس میان هواداران و گلیزرها خیلی ادامه پیدا کند. اگرچه گلیزرها در این مدت کارهای زیادی را انجام داده‌اند اما واقعا خیلی دیر شده است. تنها دلیلی که گلیزرها اکنون از سود سهام خود چشم پوشی می‌کنند این است که می‌دانند وقتی باشگاه فروخته شود، درآمد بسیار بیشتری در جیب خواهند داشت. برای هواداران یونایتد، مانند بیشتر 17 سال گذشته، آنچه اکنون اتفاق می‌افتد یک بازی انتظار است.

تعویض‌های پی در پی سرمربی، خریدهای گران قیمت و روی کار آمدن مدیران جدید در منچستریونایتد در نهایت به احیای این باشگاه منجر نشده و حجم فشارها روی مالکان آمریکایی پرافتخارترین تیم لیگ برتر انگلیس به اوج خودش رسیده و اکنون از انگلیس خبر می‌رسد که گلیزرها به باشگاه خود برچسب " فروشی " زده‌اند. هواداران منچستر در هر برد و باخت، هر ناکامی و پیروزی و هر روز خوب و بد از یک موضع عقب‌نشینی نکردند و در ماه‌های اخیر همواره یک بنر در اولدترافورد به تصویر کشیده می‌شد حاوی اینکه؛ گلیزرها بیرون! منچستری‌ها امیدوارند با رفتن مالکان فعلی ، سیاست‌های باشگاه در مسیر درست قرار بگیرد و تیمشان به روزهای خوب گذشته باز گردد. با این وجود قیمت پیشنهادی خانواده گلیزر مشتریان این باشگاه را به سمت یک رکورد شکنی بی‌سابقه هدایت می‌کند و باید دید کدام میلیاردر دنیا حاضر است تا این اندازه برای خرید این باشگاه هزینه کند .

سر جیم رتکلیف؛ جدی‌ترین مشتری

فهرست افراد و شرکت‌هایی که علاقه زیادی به خرید این باشگاه پر طرفدار دارند بسیار بلند بالاست و نام برندهای بزرگی چون اپل و آمازون نیز در این میان به چشم می‌خورد. یکی از افرادی که در این مدت بارها نامش به عنوان یکی از خریداران احتمالی در رسانه‌ها مطرح شده، سر جیم رتکلیف است. این مرد 70 ساله یکی از هواداران این باشگاه به حساب می‌‌آید و پیش از این علنا علاقه‌اش به خرید یونایتد را نیز ابراز کرده بود.
روزنامه " میرر " مدعی شده که فروش مالکیت یونایتد ممکن است خیلی زود رخ دهد و اگر رتکلیف پیشنهادی رسمی برای خرید این باشگاه ارائه کند، همیلتون هم جزئی از این پیشنهاد خواهد بود. این دو نفر همدیگر را به خوبی می‌شناسند چرا که شرکت رتکلیف یکی از حامیان مالی اصلی تیم مرسدس است. رتکلیف همچنین یکی از شرکای اصلی این تیم در کنار گروه دیلمر و توتو ولف نیز هست. او سال گذشته نیز پیشنهادی را برای خرید چلسی ارائه کرده بود که در نهایت به نتیجه نرسید . همیلتون در این پیشنهاد نیز او را همراهی می‌کرد و با توجه به علاقه‌اش به باشگاه منچستریونایتد به احتمال بسیار زیاد این بار نیز از اعضای کنسرسیوم در نظر گرفته شده برای ارائه پیشنهاد به خانواده گلیزر خواهد بود.

سر جیم رتکلیف ، میلیاردر بریتانیایی با قیمت 15 میلیارد پوند قصد دارد به طور رسمی برای خرید منچستریونایتد پیشنهاد دهد. او که یک هوادار دوآتشه " شیاطین سرخ " است، پس از اعلام خانواده گلیزر مبنی بر اینکه آنها گزینه‌های استراتژیک از جمله فروش را برای باشگاه در نظر می‌گیرند، علاقه مند است در صورت مناسب بودن قیمت، مالکیت پرافتخارترین تیم لیگ برتر را بر عهده بگیرد. به گزارش " سان " ، او مالک اینئوس، یک شرکت پتروشیمی چند میلیارد پوندی با سابقه مالکیت و مدیریت تیم‌های ورزشی است. این شرکت در حال حاضر مالک باشگاه نیس فرانسه و لوزان سوئیس و همچنین سومین سهامدار بزرگ تیم فرمول یک مرسدس است.

تجربه در تجارت ورزشی و سابقه موفق او در این زمینه، ممکن است باعث برتری وی در تلاش برای تصاحب منچستریونایتد شود. جیم رتکلیف در یک خانه شورایی در لنکشیر بزرگ شده است. او در مدرسه گرامر بورلی و دانشگاه بیرمنگام تحصیل کرد و در آنجا مدرک مهندسی شیمی گرفت. او بعداً در مدرسه بازرگانی لندن در رشته حسابداری مدیریت تحصیل کرد و قبل از نقل مکان به Advent International در سال 1989، کار خود را در شرکت ایسو آغاز کرد.

او در 40 سالگی شرکت INSPEC و در سال 1998، شرکت اینئوس را تأسیس و سهم شرکای خود را خریداری کرد. اینئوس اکنون 35 میلیارد پوند ارزش دارد و در سال 2018 گردش مالی 45 میلیارد پوندی داشته است. رتکلیف که دیگر به عنوان ثروتمندترین مرد بریتانیا شناخته می‌شد، برای فرار از مالیات به موناکو نقل مکان کرد.

او قبل از انتقال به موناکو چندین ملک در چلسی و همپشایر خریداری کرد؛ جایی که اکنون بیش از 4 میلیارد پوند در پرداخت مالیات برایش سود داشته است. او همچنین مالک قایق‌های تفریحی فوق‌العاده از جمله Hampshire II است که حدود 130 میلیون پوند ارزش دارد. به دلیل ماهیت مخفیانه زندگی رتکلیف، به او توسط کارکنان و رقبایش در این صنعت نام مستعار داده شده است. نام مستعار او Dr. No است که یک شخصیت شرور در فیلم‌های محبوب جیمز باند است.

به گزارش " سان " ، علاقه رتکلیف به خرید منچستریونایتد به تابستان 2021 برمی‌گردد. او پس از آن در آوریل 2022 و پس از گفت و گو با رئیس سابق بروس باک، پیشنهادی برای خرید چلسی ارائه کرد. با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه رومن آبراموویچ، این اولیگارش روس مجبور به فروش باشگاه شد و در همان زمان رتکلیف برای خرید چلسی اقدام کرد که البته پیشنهاد او ناموفق بود.

اکنون که منچستریونایتد دوباره برای فروش در دسترس قرار گرفته، به گفته مشاور سخنگوی رتکلیف ، او برای خرید این باشگاه آماده است : "اگر باشگاه برای فروش باشد، جیم قطعا یک خریدار بالقوه است. اگر چنین چیزی امکان پذیر باشد، ما علاقه مند هستیم که با چشم انداز مالکیت طولانی مدت وارد مذاکره شویم."

انتظار می‌رود روند رسمی مناقصه برای یونایتد از ماه آینده آغاز شود و علاقه‌مندانی از ایالات متحده، خاورمیانه و آسیا نیز به جمع خریداران افزوده شوند. در این مرحله، طرفین باید ثبت‌نام کنند تا اسناد مالی محرمانه را ببینند و قبل از تصاحب احتمالی، متعهد به انجام آزمایشات لازم شوند. رتکلیف در ماه اکتبر گفته بود که به دنبال داشتن باشگاهی در فوتبال است اما در آن مرحله انتظار فروش منچستریونایتد توسط گلیزرها را نداشت. او در آن زمان گفت: "من در تمام عمرم هوادار منچستریونایتد بوده‌ام و در آن بازی فوق‌العاده در سال 1999 در بارسلونا حضور داشتم . آن بازی عمیقا در ذهن من حک شده است اما نمی‌توانیم به امید روزی بنشینیم که شاید منچستریونایتد برای فروش گذاشته شود". انتظار نمی‌رود که قیمت باشگاه ارزان باشد، زیرا گلیزرها به دنبال حدود 5 میلیارد پوند هستند، اما رتکلیف پول خرید این باشگاه گران‌قیمت را دارد. مجله «فوربس» ثروت او را در حدود 5/15 میلیارد دلار تخمین زده و رتکلیف صد و یازدهمین فرد ثروتمند جهان است.

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار