PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۷۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
برندگان و بازندگان پنجره نقل و انتقالات ژانویه

پنجره زمستانی نقل و انتقالات در اروپا بالاخره به پایان رسید تا بعد از 31 روز پر فراز و نشیب، دیگر تا تابستان خبری از جابجایی بازیکنان نباشد. حالا برخی از تیم‌ها شرایط خوبی دارند تا فصل را با قدرت به پایان برسانند اما برخی دیگر هم به خاطر ناتوانی در جذب بازیکن مدنظرشان یا از دست دادن بازیکن کلیدی تیم‌شان ناراحت هستند.
در این ژانویه چلسی با اختلاف ، فعال‌ترین باشگاه در زمینه جذب بازیکن بود و بعد از یک نیم‌فصل فاجعه‌بار، بیش از 370 میلیون دلار برای تقویت تیمش خرج کرد. آرسنال که جدی‌ترین مدعی قهرمانی این فصل لیگ برتر است نیز چندین خرید قابل توجه داشت اما نتوانست برخی از اصلی‌ترین اهداف میکل آرتتا را جذب کند. سایر بزرگان انگلیس نظیر منچسترسیتی، منچستریونایتد، لیورپول و تاتنهام روزهای آرامی را در ژانویه گذراندند و سایر باشگاه‌های اروپایی هم نتوانستند در حد و اندازه رقیب‌های ایتالیایی خود ظاهر شوند که همین نشان دهنده عدم توازن مالی بین تیم‌های لیگ برتری و سایر لیگ‌های اروپایی است. به همین بهانه، وب سایت  " گل " نگاهی به برندگان و بازندگان پنجره زمستانی نقل و انتقالات انداخته است.
 برنده: تاد بوهلی
مالک جدید چلسی بعد از گرفتن جای رومن آبراموویچ در لندن، در تابستان پول بسیار زیادی خرج کرد تا رحیم استرلینگ، وسلی فوفانا، کالیدو کولیبالی و پیر امریک اوبامیانگ را در ازای 270 میلیون پوند خریداری کند. با این وجود بازیکنان جدید نتوانستند تاثیری آنی داشته باشند و بعد از نتایج ضعیف توخل در آغاز فصل، این مربی اخراج شد و گراهام پاتر جای او را گرفت تا مربی جدید هم انتخاب شخص بوهلی باشد. چلسی با این مربی هم شرایط خوبی ندارد و این روزها در میانه جدول جای گرفته است. با این وجود جای پاتر محکم به نظر می‌رسد و بوهلی در زمستان نیز بازیکنان زیادی برای این مربی جذب کرد که انزو فرناندز و میخایلو مودریک از برجسته‌ترین خرید‌ها در پنجره زمستانی بودند. چلسی در حالی توانست مودریک را جذب کند که این بازیکن فاصله چندانی با پیوستن به آرسنال نداشت و به غیر از او، نونی مادوئکه، بنویت بادیاشیله، دیوید فوفانا و آندری سانتوس را هم جذب کرد. مالو گوستو نیز بلافاصله بعد از خریداری شدن توسط چلسی مجددا به لیون قرض داده شد و ژائو فلیکس هم به طور قرضی به لندن آمده است. به نظر می‌رسد بوهلی راهی برای دور زدن قوانین فیرپلی مالی پیدا کرده است و با تمام خریدهای جدید تیمش نیز قراردادهای طولانی مدت بست. حالا پاتر تمام ابزار لازم برای موفقیت را دارد و این مربی باید نشان دهد که لیاقت حضور در مسند مربیگری تیم لندنی را دارد چون بوهلی کاملا مصمم است که میراثی با شکوه در لندن از خود به جای بگذارد.
بازنده: هواداران لیورپول
لیورپول پنجره زمستانی را به شکلی چشمنواز شروع کرد و خیلی زود در رقابت با منچستریونایتد در ازای 44 میلیون پوند ، کودی گاکپو را از " پی‌اس‌وی" به خدمت گرفت. این بازیکن هلندی به پشتوانه نیم فصل اول درخشان و همچنین نمایش‌های خوب در جام‌جهانی مورد توجه قرار گرفته بود اما از زمان پیوستن به لیورپول نمایش‌های موفقی نداشته است و امید هواداران به خاطر بهبود شرایط تیم با درخشش گاکپو خیلی زود نقش بر آب شد. در حالی که لیورپول  در لیگ ، نمایش‌های فاجعه‌باری در ماه ژانویه داشت و توسط برایتون از " اف‌ ای کاپ " نیز حذف شد، هواداران منتظر حضور فعالانه‌تر تیمشان در بازار نقل و انتقالات بودند اما در کمال نا‌امیدی سرمایه گذاری خاصی از سوی مالکان انجام نشد. برخی از کارشناسان حتی این سوال را مطرح کردند که وقتی تیم یورگن کلوپ به شدت به یک هافبک میانی نیاز دارد، آیا جذب گاکپو واقعا لازم بود؟ حالا این سوال برای هواداران لیورپول مطرح شده است که آیا سران باشگاه قصد ندارند برای بهتر شدن تیم در این فصل تلاشی بکنند و این فصل را از دست رفته می‌دانند؟
 برنده: ووت وگهورست
ووت وگهورست نیز در قطر شرایطی مشابه با گاکپو داشت و با حضور مقابل آرژانتین در یک چهارم نهایی موفق شد دو گل به ثمر برساند. اگر چه هلند در نهایت در ضربات پنالتی حذف شد اما عملکرد فوق‌العاده وگهورست نشان داد که او با وجود زدن تنها دو گل در طی 20 بازی برای برنلی در فصل 2022-2021، هنوز می‌تواند در بالاترین سطح بازی کند. این بازیکن در ابتدای فصل جاری به بشیکتاش قرض داده شده بود و به جای این که در لیگ ترکیه شروع به محو شدن کند ، درخشید و سران منچستریونایتد متوجه بازگشت این مهاجم به روزهای اوجش شدند و اریک تن‌هاخ جذب او را اولویت تیمش در ژانویه قرار داد. حالا وگهورست در اولدترافورد در کنار ستارگانی نظیر کاسمیرو، واران، فرناندز و رشفورد بازی می‌کند تا فوتبالیستی که تا همین چند وقت پیش در لیگ ترکیه بود و رو به افول می‌رفت ، حالا مهاجم نوک " شیاطین سرخ " باشد. شانس قطعا به وگهورست رو کرده است . کسی چه می‌داند ؟ اگر او بتواند عملکرد خوبی داشته باشد، شاید تن‌هاخ تصمیم بگیرد وی را برای طولانی‌مدت در اولدترافورد نگه دارد.
بازنده: میکل آرتتا
آرسنال پنجره زمستان را با سه خرید دلنشین به پایان رساند و لیاندرو تروسارد، یاکوب کیویور و جورجینو را به تیمش آورد اما میکل آرتتا قطعا از این که سران باشگاه نتوانستند اهداف اصلی او را در ژانویه جذب کنند، ناراحت است. میخایلو مودریک به پیوستن به آرسنال خیلی نزدیک بود و حتی گفته می‌شود با " توپچی‌ها " به توافقات شخصی رسیده بود. آرسنال چندین بار برای جذب این بازیکن به شاختار دونتسک پیشنهاد داد ولی تمام این پیشنهادات رد شد و در نهایت این چلسی بود که ستاره دونتسک را جذب کرد. آرسنال بعد از این اتفاق تمرکزش را روی جذب مویزز کایسدو از برایتون گذاشت تا خط هافبک خود را تقویت کند و اگر چه چند پیشنهاد خوب برای جذب این بازیکن داد اما برایتون با وجود تلاش‌های خود بازیکن برای جدایی، حاضر به فروش بازیکن اکوادوری نشد. حالا آرسنال نه تنها در لیگ بلکه در لیگ اروپا نیز باید وارد مقاطع حساس فصل شود و هواداران امید دارند ناکامی " توپچی‌ها " در جذب مودریک و کایسدو برایشان مشکل‌ساز نشود.
برنده: فوتبال در خاورمیانه
وقتی رونالدو با حاشیه‌های فراوان از منچستریونایتد جدا شد، النصر فرصتی استثنایی به دست آورد. اگر چه در ابتدا گفته می‌شد فوق‌ستاره پرتغالی می‌خواهد در اروپا بماند و در لیگ قهرمانان به میدان برود اما تیم‌هایی نظیر چلسی، بایرن‌مونیخ و ناپولی هیچیک به جذب برنده 5 دوره توپ طلا علاقه نشان ندادند تا تیم عربستانی تبدیل به گزینه‌ای جذاب برای رونالدو شود. بعد از هفته‌ها گمانه‌زنی، النصر موفق به جذب رونالدو شد تا او بیشترین دستمزد تاریخ فوتبال دنیا را بگیرد. گفته می‌شود رونالدو سالانه 177 میلیون پوند از النصر دستمزد خواهد گرفت. صرف نظر از این که رونالدو در النصر موفق می‌شود یا نه، این انتقال اتفاق بزرگی برای فوتبال خاورمیانه بود و باعث می‌شود ستاره‌های اروپایی بیشتری در آینده میل به رفتن مسیری داشته باشند که رونالدو رفت. به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که فوتبال خاورمیانه را جدی بگیریم.
بازنده: اورتون
دیگر بر کسی پوشیده نیست که باشگاه اورتون وارد بحران شده است. " تافی‌ها " این روزها در قعر جدول لیگ قرار دارند و این اتفاق منجر به اخراج فرانک لمپارد و حضور شون دایچ در سمت آبی بندر مرسی‌ساید شده است. اکثر هواداران ، مالک این باشگاه را متهم اصلی این اتفاق می‌دانند . باید منتظر ماند و دید که آیا دایچ می‌تواند تیم بی‌انگیزه اورتون را متحول کند یا نه. تقویت تیم در ژانویه می‌توانست به بهبود شرایط کمک کند اما اورتون هر وقت سعی کرد خون تازه‌ای به تیمش اضافه کند، به بن‌بست خورد و تنها تیم لیگ برتری بود که هیچ خریدی انجام نداد. گفته می‌شود دنی اینگز ترجیح داد پیشنهاد " تافی‌ها "  را رد کرده و به وستهام برود و اگر چه به نظر می‌رسید تاتنهام موفق به جذب آرنو دانجوما از ویارئال شده است و این بازیکن حتی در تست‌های پزشکی هم شرکت کرد اما تاتنهام در نهایت گوی سبقت را از " تافی‌ها "  ربود و دانجوما را به لندن برد. ناکامی‌های اورتونی‌ها وقتی تکمیل شد که آنتونی گوردن، بازیکن آینده‌دار آکادمی این باشگاه نیز در ازای 40 میلیون پوند به نیوکاسل پیوست. بی‌وفایی این بازیکن 21 ساله به اورتون ، به تنهایی گویای شرایط حاکم بر گودیسون پارک است و به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود که دایچ روزهای سختی در پیش داشته باشد.
برنده: وستون مک‌کنی
یکی از عجیب‌ترین انتقالات زمستان، جذب وستون مک‌کنی توسط لیدزیونایتد بود. جسی مارش، مربی آمریکایی لیدز یک بازیکن آمریکایی دیگر را به این تیم آورد. مک‌کنی که آرسنال نیز به دنبالش بود، تا پایان فصل به الندرود آمده است ولی لیدز می‌تواند با پرداخت 35 میلیون پوند این انتقال را دائمی کند. مک‌کنی با آمدن به لیدز و لیگ برتر انگلیس، از شرایط نابسامان یوونتوسی فرار کرد که به تازگی با 15 امتیاز منفی روبرو شده است و با توجه به این که مک‌کنی هیچوقت رابطه خوبی با هواداران " بانوی پیر " نداشت، مشخص نیست بخواهد به ایتالیا برگردد یا نه. مک‌کنی از زمان حضورش در یوونتوس نمایش‌های خوبی برای این تیم داشته است و می‌تواند در لیدز با آزادی بیشتری بازی کند و از حضور در کنار هم‌تیمی‌هایش در تیم ملی آمریکا سود ببرد. تنها سوالی که وجود دارد این است که آیا آمریکایی‌های لیدزیونایتد می‌توانند این تیم را یک سال دیگر در بالاترین سطح فوتبال انگلیس نگه دارند یا نه.
بازنده: کریستین پولیشیچ
پولیشیچ نقطه مقابل هموطن خود ، مک‌کنی است. او در چلسی نتوانست انتظارات را برآورده کند و دائما دچار مصدومیت بود و هر بار که می‌خواست ارزش‌هایش را نشان دهد، مصدومیتی تازه گریبان‌گیر او می‌شد و این روزها نیز درگیر مصدومیتی طولانی است. همین مصدومیت که 5 ژانویه گریبان او را گرفت، باعث شد تا شانس این بازیکن برای رفتن به تیمی دیگر در پنجره نقل و انتقالات زمستان از دست برود. چلسی مشکلی برای فروش این بازیکن نداشت و گفته می‌شد میلان و دورتموند نیز به جذب او علاقه دارند اما پولیشیچ و سران چلسی حالا باید برای جدایی تا تابستان منتظر بمانند. پولیشیچ بعد از 4 سال ناامیدکننده در استمفوردبریج نیاز به شروعی مجدد دارد ولی تضمینی وجود ندارد که این شانس در تابستان نصیب او شود ، به خصوص اگر نتواند به شرایط بدنی مناسب برگردد.
برنده: بایرن مونیخ
در حالی که بایرن‌مونیخ در ژانویه ریخت و پاش چندانی نکرد اما به طور قطع یکی از هوشمندانه‌ترین فعالیت‌ها را در بازار داشت و ناگلزمان توانست تیمش را در پست‌های کلیدی به خوبی تقویت کند. شکستن پای مانوئل نویر هنگام اسکی کردن در ماه دسامبر که باعث شد فصل برای این دروازه‌بان به پایان برسد، باعث شد تا تیم باواریایی بدون دروازه‌بان مطمئن بماند اما آنها سریعا یان زومر کهنه‌کار را قبل از شروع مجدد بوندس‌لیگا جذب کردند. زومر با خودش تجربه‌ای فراوان و همچنین مهارت‌هایی را می‌آورد که اگر چه در حد و اندازه‌های نویر نیست اما بسیار به آن شبیه است. شاید تاثیرگذارترین خرید بایرن به روز آخر نقل و انتقالات برگردد که آنها با شوکه کردن تمام فوتبالدوستان، ژائو کانسلو را از منچسترسیتی جذب کردند. کانسلو که در سال‌های اخیر یکی از بهترین مدافعین کناری جهان بوده است، از ابتدای سال جدید با گواردیولا اختلاف نظر پیدا کرد و بایرن خیلی زود بیشترین استفاده را از این شرایط برد. بایرن سال‌ها بود که در دفاع راست مشکل داشت و کانسلو می‌تواند این مشکل را ، هم در زمینه حمله و هم دفاع حل کند.
بازنده: سایر لیگ‌های اروپایی
اگر هنوز نیاز به تاییدیه ای مبنی بر بهتر بودن لیگ برتر انگلیس نسبت به سایر لیگ‌های برتر اروپایی دارید، پنجره زمستانی امسال تاییدی موکد بود. چلسی به تنهایی بیش از کل تیم‌های سری آ، بوندس‌لیگا، لیگ فرانسه و لالیگا پول صرف خرید بازیکن کرد و این روزها لیگ انگلیس مقصد نهایی هر بازیکن آینده‌داری محسوب می‌شود. در حال حاضر بوهلی پول زیادی برای خرج کردن در چلسی دارد و باشگاه‌هایی نظیر منچسترسیتی و نیوکاسل نیز می‌توانند قراردادهای جذابی به بازیکنان پیشنهاد بدهند که خیلی از باشگاه‌های بزرگ و قدیمی اروپا نظیر بایرن، بارسلونا و میلان، توانایی انجام آن را ندارند. البته پاری‌سن‌ژرمن با کمک مالکان قطری و رئال مادرید با وجود درآمدزایی بالای خود توانایی رقابت دارند اما حتی آنها هم این روزها نمی‌توانند مثل قبل ریخت و پاش کنند. به همین خاطر هم لیگ برتر انگلیس این روزها یکه‌تازی می‌کند و در سال‌های آینده شاهد افزایش بیشتر سطح کیفی مسابقات این لیگ خواهیم بود.

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار