PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۷۸۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
«لوکاس پودولسکی» در گفت‌و‌گو با «فورفورتو» :
لوکاس پودولسکی، مهاجم سابق تیم ملی آلمان و باشگاه آرسنال، این روزها در سن 37 سالگی همچنان به فوتبال ادامه می‌دهد. او که اصلیتی لهستانی دارد و در شهر زابرزه بزرگ شده است، حالا در باشگاه مشهور این شهر یعنی گورنیک توپ می‌زند. به همین بهانه نشریه " فورفورتو " گفت وگویی با این بازیکن داشته که در ادامه می‌خوانید:
تا زمانی که قلب و ساق‌هایم سلامت باشند، به بازی ادامه خواهم داد

*بعد از 6 سال حضور در لیگ ترکیه و ژاپن، انگیزه‌تان از پیوستن به تیم گورنیک زابرزه چه بود؟

می‌خواستم به ندای قلبم گوش دهم و به شهر و ریشه‌ام برگردم. اینجا جایی بود که همه چیز شروع شد. من اهل این شهر هستم. در کنار همین استادیوم ، بزرگ شدم و فوتبالم را در خیابان‌های این شهر آغاز کردم و تمام خانواده‌ام طرفدار گورنیک بودند. وقتی برای سایر تیم‌ها بازی می‌کردم، همیشه در این رویا بودم که فوتبالم را اینجا به پایان برسانم. هیچکس نمی‌تواند برای آینده‌اش برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهد اما حس خوبی دارم و به همین خاطر است که تصمیم گرفتم به بازی ادامه دهم. به همین دلیل هم اینجا هستم. شرایط مثل زمانی است که دوباره به کلن برگشتم. می‌خواهم به این باشگاه کمک کنم.

* تجربه بازی در گورنیک تا به امروز چطور بوده است؟

هر روز حضورم در اینجا یک تجربه لذت‌بخش است زیرا وقتی بچه بودم فوتبال بازی کردن را شروع کردم و هنوز توانایی انجام این کار را دارم. می‌توانم هر روز کاری را که عاشقش هستم انجام دهم: به تمرین بروم. در کنار هم‌تیمی‌هایم باشم و برای کسب سه امتیاز بجنگم. انجام این کار را در تمام باشگاه‌های سابقم دوست داشتم اما اینجا برایم ویژه‌تر است چون این باشگاه من محسوب می‌شود. والدینم اهل این شهر هستند. اینکه اینجا کارم را شروع کردم و می‌توانم اینجا هم به همه چیز پایان دهم، داستان خوبی است. در طول دوران حرفه‌ای‌ام چیزهای زیادی دیده‌ام. در جام‌جهانی و یورو بازی کرده‌ام و با باشگاه‌های مختلف به عناوین قهرمانی فراوانی رسیده‌ام و دیگر زمان برگشت به خانه رسیده بود.

* استاندارد لیگ لهستان در مقایسه با سایر لیگ‌هایی که در آن به میدان رفته‌اید، چطور است؟

استانداردهای بسیار خوبی دارد. استادیوم‌های جدید زیادی ساخته شده و فوتبال در حال رشد است اما هنوز پتانسیل کافی وجود ندارد ، با توجه به حضور در کشوری مثل لهستان که مردمش علاقه زیادی به فوتبال دارند و 40 میلیون جمعیت دارد. به همین خاطر باشگاه‌ها باید بازیکنان با استعداد بیشتری تربیت کنند اما لیگ ما در چند سال اخیر چند قدم به جلو برداشته است.

*انتظار دارید در دوران حضورتان در گورنیک چه دستاوردی داشته باشید؟

سعی می‌کنم بهترین عملکردم را داشته باشم اما نمی‌توانم بگویم در جمع 5 یا 6 تیم برتر قرار خواهیم گرفت زیرا نمی‌توان یک فصل از مسابقات را پیش‌بینی کرد. همه باشگاه‌ها انگیزه‌های زیادی دارند اما ما باشگاهی نیستیم که بتوانیم بگوییم امسال یا سال بعد قهرمان خواهیم شد. ساخت یک تیم ، زمان می‌برد و ساخت تیمی که برای قهرمانی بجنگد به زمان بیشتری نیاز دارد.

* رابطه‌تان با هواداران گورنیک چطور است؟

عالی. نه تنها در این باشگاه بلکه در هر باشگاهی که در طول دوران فوتبالم در آن بازی کرده‌ام، هواداران همیشه بسیار اهمیت داشتند زیرا آنها هستند که باشگاه را به وجود می‌آورند. البته رابطه‌ام با هواداران این باشگاه ویژه‌تر است زیرا اهل این شهر هستم و آنها خوشحالند که کسی که قبلا قهرمان جام‌جهانی شده به زادگاهش برگشته است.

* در این فصل یک گل فوق‌العاده از نیمه خودی به ثمر رساندید. چه حسی داشتید؟

دیدم دروازه‌بان اندکی جلو آمده است و چون پای چپ قدرتمندی دارم، برای گلزنی تلاش کردم. در طول دوران حرفه‌ای گل‌های زیبای زیادی زده‌ام اما چنین گلی را نمی‌توان هر هفته دید. گل ویژه‌ای بود. ویدئوی این گل در فضای مجازی همه‌گیر شد و خوشحالم که در تمام جهان مردم صحنه‌هایی از بازی تیم ما را دیدند.

* فصل آخر فوتبال‌تان است یا می‌خواهید باز هم ادامه دهید؟

هنوز نمی‌دانم. نکته خوب این است که می‌توانم خودم تصمیم بگیرم. اگر هنوز حس خوبی داشته باشم، قراردادم را تمدید خواهم کرد. باید منتظر ماند و دید چه پیش می‌آید. این روزها حس خوبی دارم و مصدومیتی هم نداشته‌ام.

*چگونه متوجه می‌شوید که زمان مناسب بازنشستگی فرا رسیده است؟

اگر مصدوم شوم یا ببینم سایر بازیکنان در تمرینات یا مسابقات سریع‌تر از من هستند یا دیگر توان بازی کردن نداشته باشم، می‌توانم به خودم بگویم دیگر بس است اما هنوز چنین چیزی پیش نیامده و به همین خاطر است که هنوز بازی می‌کنم. هنوز فوتبال را دوست دارم. تا زمانی که قلب و ساق‌هایم سلامت باشند، به بازی ادامه خواهم داد.

* برای بعد از آویختن کفش‌هایتان چه برنامه‌ای دارید؟

الان نمی‌خواهم تصمیم بگیرم. نمی‌دانم بعد از بازنشستگی چه می‌شود. هنوز دوره‌های مربیگری یا مدیریت ورزشی را نگذرانده‌ام. وقتی دست از بازی کشیدم در مورد آینده‌ام تصمیم می‌گیرم.

*در بیش از 5 کشور مختلف فوتبال بازی کرده‌اید. چه تجربه‌ای در این زمینه به دست آوردید؟

تجربه‌های بیرون از زمین مسابقه ، بزرگترین چیزی است که در هر کشور کسب کردم. از ترکیه، ژاپن، انگلیس، آلمان، ایتالیا، لهستان و سفرهایم با تیم ملی همیشه تجربه‌های زیادی به دست آوردم. با فرهنگ‌ها و مردم جدیدی آشنا شدم. اگر فرصت داشتم دوباره همین کارها را انجام می‌دادم و در یک کشور نمی‌ماندم.

*دوران حضورتان در آرسنال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

دوران فوق‌العاده‌ای داشتم و هنوز هم با سران باشگاه و هواداران در ارتباط هستم. دو سال و نیم فوق‌العاده‌ای در آنجا داشتم. در لیگ قهرمانان بازی کردیم و فاتح " اف‌ای کاپ " شدیم. انتقالی عالی از کلن بود. آرسنال باشگاه بزرگی است و هیچ چیز منفی در مورد آن نمی‌توان گفت.

* آیا به نظرتان آرسن ونگر مربی بزرگی بود؟

او یکی از بزرگترین مربیان تاریخ لیگ برتر است. ونگر یعنی آرسنال. او چیزی ویژه در این باشگاه خلق کرد. به آنها هویت داد. به عنوان مربی برای بازیکنانش مانند یک پدر بود. ارتباط خوبی با همه داشت. می‌شد به راحتی با او صحبت کرد. چنین چیزی برای ایجاد جوی خوب در رختکن اهمیت زیادی دارد. 25 بازیکن عالی داشتیم و تیمی فوق‌العاده ‌بودیم. او همه چیز را با ذهنی باز مدیریت می‌کرد.

* قطعا بزرگترین دستاوردتان فتح جام‌جهانی با آلمان در سال 2014 بود. این قهرمانی چه حسی داشت؟

نمی‌توانید جامی بهتر از جام‌جهانی را فتح کنید. اولین جام‌جهانی که در خاطرم است، در سال 1990 ایتالیا بود که 5 سال داشتم. جام‌ قهرمانی را از تلویزیون می‌دیدم و چند سال بعد این جام در دستانم بود. خیلی اتفاق ویژه‌ای است. دستاورد بزرگی بود. همه در رویای فتح این جام به سر می‌برند اما جام‌جهانی هر 4 سال یک بار برگزار می‌شود و افراد کمی می‌توانند آن را فتح کنند. واقعا به خودم افتخار می‌کنم که توانستم قهرمان جهان شوم.

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار