PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۷۸۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
اریک تن هاخ و عصر جدید منچستر

منچستر یونایتد فصل گذشته بدترین عملکردش در دوران " پسا فرگوسن " را به نمایش گذاشت ، ناامید، سردرگم، بی‌خیال و در حال لحظه شماری برای پایان فصل! دیدار مقابل لیورپول، اوج استیصال شاگردان رالف رانگنیک بود ، دیداری که کاسه صبر سرمربی موقت منچستریونایتد را لبریز کرد و در کنفرانس‌های خبری همیشه انتقادی‌اش، پس از این دیدار صراحتاً از ناکارآمدی ترکیب تیم سخن به میان آورد: «بیش از 10 بازیکن در ترکیب فعلی منچستر یونایتد، نباید جایی در این تیم داشته باشند». رانگنیک از بازیکن خاصی ، اسم نیاورد اما جایگزین کردن 10 بازیکن در ترکیب یک تیم فوتبال، نیازمند حضور فعال در بیش از 2 پنجره نقل‌وانتقالاتی است. اریک تن‌هاخ پس از انتهای فصل ، هدایت " شیاطین سرخ " را در دست گرفت و بدون شک با توجه به روال کاری‌اش، بیش از 2 فصل برای بازسازی ترکیب تیم ، زمان نیاز خواهد داشت. منچستریونایتد وارد ششمین سال بدون کسب حتی یک جام شده و نه هواداران و نه مدیران این تیم، به اندازه کافی صبر ندارند. با این حال او زودتر از زمان متصور شده توانست منچستر یونایتد را به مسیر اصلی خود بازگرداند و اکنون با آنکه هنوز تا پایان فصل راه درازی در پیش است اما می‌توان یونایتد تن هاخ را میان مدعیان قهرمانی در نظر گرفت. ضمن آنکه آنها توانستند در لیگ اروپا هم بارسلونا را از پیش رو بردارند تا یک مدعی جدی برای قهرمانی باشند. با وجود تحولات اساسی این مربی هلندی در ساختار یونایتد، بازهم به نظر می‌رسد که این تیم نیاز به تغییرات دیگر در سطح بازیکنان دارد که ممکن است با رفتن گلیزرها و آمدن مالکین جدید، دست مربی هلندی در تابستان برای انجام این تحولات بازتر باشد اما چه بازیکنانی می‌توانند در پروسه متحول سازی باشگاه موثر باشند؟

تن‌هاخ در حالی سکان هدایت " شیاطین سرخ " را در دست گرفت که برای تصمیم گیری، اختیار تام دارد. ورود و خروج بازیکنان، مستقیماً زیر نظر سرمربی جدید هلندی انجام می‌شود. به نظر نمی‌رسد اتفاقات دوران مربیگری اولگنار سولسشر، از جمله جذب بازیکنانی همچون دُنی فن‌دبیک و کریستیانو رونالدو بدون مشورت با سرمربی تکرار شوند و ضمناً صرف هزینه‌ها برای خرید بازیکنان، منطقی‌تر خواهد بود. نمی‌توان فراموش کرد هری مگوایر به عنوان گران قیمت‌ترین مدافع تاریخ فوتبال (80 میلیون پوند) به اولدترافورد آمد و رافائل واران ، جدیدترین صید قرمزهای منچستریونایتد بوده اما هنوز هم فاز تدافعی این تیم، پاشنه آشیل آنهاست. این تیم در دوران پسا فرگوسن با بیش از 1/1 میلیارد یورو هزینه، ولخرج‌ترین تیم فوتبال در جهان، به حساب می‌آید اما دستاوردهای " شیاطین سرخ " ، هرگز قابل مقایسه با رقیبان نیست.

منچستریونایتد در دوران حضور موفق الکس فرگوسن ، ظرف 2 دهه تبدیل به یک برند بزرگ فوتبالی و تجاری در سراسر دنیا شد. این برند بزرگ و پر هوادار ، در بهترین و بدترین شرایط از حیث نتیجه‌گیری ، تیترهای مربوط به خودش در رسانه‌ها را از دست نداده و همواره یک مجموعه خبرساز بوده و هست . پس از رفتن کریستیانو رونالدو و تمام شدن حواشی مربوط به این بازیکن ، هنوز هم منچستریونایتد با پوشش خبری رسانه‌ها دنبال می‌شود و خبرهای جدید پیرامون این باشگاه ، از شایعات نقل و انتقالاتی گرفته تا جمعیت همیشه حاضر در اولدترافورد را در بر می‌گیرد. در حقیقت با رفتن رونالدو خبرگزاری‌ها این فرصت را یافته‌اند تا روی نقاط دیگر منچستر تمرکز داشته باشند و خبرهای متفاوتی از این باشگاه منعکس کنند.

خبرهای رسیده از منچستر حاکی از عزم سران باشگاه برای تمدید قرارداد بازیکنانی است که قرارداد آ‌نها در آستانه تمام شدن است. ستاره‌هایی هم هستند که با وجود داشتن قرارداد تا سال 2024، باشگاه برای تمدید با آنها دست به کار شده تا برنامه‌های سرمربی هلندی در مسیر تعیین شده پیش برود. در صدر بازیکنانی که باشگاه منچستر به دنبال ادامه همکاری با آنهاست، مارکوس رشفورد قرار دارد که این روزها آماده‌تر از همیشه به تیمش کمک می‌کند. رشفورد البته مورد توجه مشتریان بزرگی نیز هست اما به نظر می‌رسد اولویت او ماندن در باشگاه محبوبش باشد. داوید دخیا تا چند روز دیگر و با شروع فصل نقل و انتقالات زمستانی می‌تواند با دیگر باشگاه‌ها وارد مذاکره شود و هنوز خبری از تمدید قرارداد او با باشگاه به گوش نمی‌رسد. احتمالا وضعیت سنگربان سال‌های اخیر یونایتد تا روزهای آینده معلوم خواهد شد. لوک شاو، دیوگو دالو و الخاندرو گارناچو هم دیگر ستاره‌هایی هستند که تا 2024 با باشگاه تحت قرارداد می‌باشند اما منچستریونایتد با توجه به علاقه‌اش برای نگه داشتن این بازیکنان ، احتمالا هر چه زودتر در تدارک ارائه پیشنهاد جدید باشد. منچستریونایتد عصر جدیدی را آغاز می‌کند و در همین ابتدا باید گام‌هایش را محکم بردارد و خشت‌هایش را صاف بچیند تا بتواند در آینده نه چندان دور باز هم مدعی کسب عناوین قهرمانی نام بگیرد.

در دنیای فوتبال و جایی که پول ، حرف اول را می‌زند، منچستر یونایتد هیچگاه خارج از گود نبوده و هزینه‌های بسیاری را انجام داده ، حتی اگر به نتیجه‌ای نرسیده باشد. از زمان بازنشستگی سر الکس فرگوسن ، منچستر بیش از 871 میلیون پوند را صرفا برای جذب بیست بازیکن خرج کرده است که این مبلغ تازه شامل بازیکنان ارزان‌قیمتی همانند دنیل جیمز در فصل 2020-2019 یا باستین شواین اشتایگر در فصل 2016-2015 نمی‌شود.

ارزش بازیکنان ، تنها مشکل نیست و دیگر مسئله ، این است که آنها چه توانایی‌هایی را با خود یدک می‌کشند. زمانی که رادامل فالکائو با مبلغ شش میلیون پوند و به صورت قرضی از موناکو به تیم آمد به نظر می‌رسید یک مهاجم شماره 9 و یک ماشین گلزنی را به خدمت گرفته‌اند. بازیکنی که به تازگی از مصدومیت زانوی خود رها شده بود نتوانست با لیگ برتر به خوبی کنار بیاید و طی 29 بازی تنها 4 گل به ثمر رساند. به جز این مورد باید گفت منچستر یونایتد که در تمامی پنجره‌های نقل و انتقالاتی فعالیت داشته ، پس از سر الکس فرگوسن حتی یک خرید خوب نیز نداشته که این مسئله ، سوالاتی راجع به تیم مدیریتی، تاثیر سرمربی و فهم موجود در باشگاه نسبت به آوردن بازیکنان کلاس جهانی را در ذهن به وجود می‌آورد.

برای درک بهتر این فاجعه باید دریافت که چه کسی مسئول این اتفاقات است. اد وودوارد که حالا جدا شده ، از سال 2013 تا 2022 مدیر ورزشی باشگاه بوده است. او پس از بازنشستگی فرگوسن وارد باشگاهی شد که در سه دهه گذشته موفق شده بود 13 بار جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر ببرد. از زمان حضور او، منچستر یونایتد حتی یک بار هم موفق نشد این جام را بالای سر ببرد. همچنین این باشگاه تبدیل شد به باشگاهی برای درآمدزایی سایر باشگاه‌ها و حقوق‌های بالای بازیکنان. وودوارد نه تنها در زمینه اقتصادی موفق نبود بلکه از نظر دانش فوتبالی و جذب بازیکنان موثر نیز ناتوان بود.

با افزایش رقابت بین پنج لیگ معتبر اروپایی و حضور تیم‌هایی با توانایی مالی بالا نظیر رئال مادرید، منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن در موضوعی مثل جذب یک هافبک دفاعی ، مشاهده می‌کنیم که منچستر یونایتد از نظر جذابیت برای جذب استعدادهای دنیا گویا در چاهی قرار دارد. با این حال جذب کاسمیرو به عنوان یک شگفتی در فصل تابستان، اولین نشانه های آغاز تغییرات در سطح باشگاه بود.

با آمدن ریچارد آرنولد به جای اد وودوارد ، طرفداران منچستر یونایتد امیدوارند تا احیای باشگاه با حضور او شکل بگیرد. این جابجایی‌ها همیشه رخ می‌دهد اما آرنولد با جذب اریک تن هاخ به عنوان مربی ، توانسته جلب اعتماد کند. همچنین باید گفت که ریچارد آرنولد با این باشگاه ، غریبه نیست و از سال 2007 بین مسئولیت‌های اجرایی و تبلیغاتی باشگاه در گردش بوده و مانند وودوارد یک حسابدار واجد شرایط می‌باشد. جان مورتا به عنوان مدیر فوتبالی و همچنین درن فلچر به عنوان مدیر فنی با باشگاه قرارداد بسته‌اند. حضور این دو نفر ، کار ریچارد آرنولد را کمی کمتر می‌کند . این دو مدیر می توانند پنجره‌های نقل و انتقالاتی را مدیریت کنند. اگر باشگاه خواهان دستیابی به تغییراتی در این زمینه است ، باید از سطوح بالای مدیریتی شروع کند که به نظر می‌رسد خودشان هم متوجه این موضوع شده‌اند. اگر آرنولد بتواند دوباره باشگاه را به رقابت برگرداند و تغییرات مربی ها و هزینه‌های بالای نقل و انتقالات را کاهش دهد ، آنگاه می‌توان گفت که از همکار قبلی خود در این پست موفق‌تر بوده است.

باشگاه منچستریونایتد تصمیم دارد بنا به درخواست اریک تن‌هاخ که می‌خواهد تغییرات اساسی در تیمش ایجاد کند، 6 بازیکن خودش را بفروشد که در این لیست نام‌های مطرحی همچون هری مگوایر و آنتونی مارسیال هم به چشم می‌خورد. مرد هلندی با یونایتد در مسیر صعود به لیگ قهرمانان اروپا و پایان دادن به خشکسالی 6 ساله جام قرار گرفته است. پیشرفت‌های " شیاطین‌سرخ " زیر نظر تن‌هاخ بر اساس بی‌رحمی او در داخل و خارج از زمین شکل گرفته است. او قرار است به این نگرش ادامه دهد و مهاجرتی دسته‌جمعی در پایان فصل رخ خواهد داد.

هری مگوایر می‌تواند اولین نفری باشد که از رافائل واران و لیساندرو مارتینس عقب افتاده است. کاپیتان منچستریونایتد در ژانویه هم به در خروجی باشگاه نزدیک بود ولی مدتی است که توانسته بهترین فرم خودش را نشان دهد. اسکات مک‌تامینی و دونی فان‌دی‌بیک هم به کاپیتان خواهند پیوست، چرا که بازیکن اسکاتلندی از اکتبر 2022 در ترکیب تیم قرار نگرفته و بازیکن هلندی هم دوران کابوس‌واری را در اولدترافورد داشته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که آنتونی مارسیال که تلاش می‌کند به فرم بدنی مناسب برسد و به کارش ادامه دهد ، گزینه بعدی خواهد بود. مارسیال در این فصل در 772 دقیقه بازی ، 6 گل به ثمر رسانده، ولی جایگاهش به دلیل حضور مارکوس رشفورد و وت وخورست در خطر است. در همین حال اریک بایی و الکس تلس ، بازیکنانی که به صورت قرضی در تیم‌های دیگر حضور دارند ، به منچستریونایتد برنمی‌گردند. بایی به صورت قرضی در المپیک مارسی حضور دارد و در همین تیم هم در فصل جاری تنها 6 مرتبه بازی کرده است . تلس در سویا ، وضعیت کمی بهتری دارد و 19 بازی در تمامی رقابت‌ها انجام داده، اما به علت مشکل زانو از میادین دور شده است.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار