PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۷۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
رونالدو و همه ستاره‌های مهم خارجی در فوتبال آسیا

باشگاه النصر عربستان پس از جام جهانی از خرید جنجالی خود رونمایی کرد و با قرارداد نجومی سالیانه 200 میلیون یورو ، کریستیانو رونالدو ، فوق ستاره تیم ملی پرتغال و باشگاه‌های منچستریونایتد و رئال مادرید را به خدمت گرفت تا نگاه‌ها را در دنیای فوتبال معطوف خود کند. این در حالی است که النصر به غیر از رونالدو از حضور چند ستاره دیگر هم بهره می‌برد تا شاید بتوان لقب " کهکشانی‌های آسیا " را به این تیم داد. داوید اوسپینا ، ستاره سابق ناپولی و آرسنال و تیم ملی کلمبیا وظیفه حفاظت از دروازه این تیم عربستانی را بر عهده دارد. این بازیکن جایگزین برد جونز ، دروازه‌بان سابق لیورپول در درون قفس توری النصر شد. لوییز گوستاوو ، هافبک سابق بایرن مونیخ و تیم ملی برزیل هم در خط میانی این تیم متمول دیده می‌شود. پیتی مارتینز 29 ساله باسابقه بازی در تیم ملی آرژانتین ، دیگر ستاره‌ای است که در خط میانی این تیم حضور دارد.

کونان ، بازیکن سابق رمس فرانسه و تیم ملی ساحل عاج ، ستاره النصر در خط دفاعی است. ویسنته ابوبکر ، ستاره سابق پورتو و بشیکتاش و تیم ملی کامرون هم در خط حمله این تیم می‌درخشد. اندرسون تالیسکا با سابقه بازی در تیم ملی برزیل و باشگاه‌های بنفیکا و بشیکتاش ، دیگر ستاره زردپوشان سعودی محسوب می‌شود. از طرفی چندین ستاره آسیایی هم در ترکیب النصر حضور دارند. جلال‌الدین ماشاریپوف ، ستاره تیم ملی ازبکستان و بازیکن سابق باشگاه پاختاکور که بارها مقابل ایران بازی کرده، سهمیه آسیایی النصر را به خود اختصاص داده ، بازیکنی که پیش از این در النصر پیراهن شماره 7 را می‌پوشید اما با حضور رونالدو شماره‌اش را به 77 تغییر داد.

با این حال فوتبال آسیا در گذشته هم بازیکنان خارجی بزرگی را به خود دیده که با مهمترین آنها در ادامه آشنا می‌شویم:

الکس دل پیرو

پیش از سال 2012 و انتقال به سیدنی، هیچکس تصور نمی کرد که " ال پینتوریکو " فوتبال را در لباسی به جز لباس " بیانکونری " به پایان ببرد. باشگاه فوتبال یوونتوس اما در ابتدای آن سال، در باب جدایی قریب الوقوع این بازیکن و عدم نیاز باشگاه به او بیانیه صادر کرد. او فصل نسبتا موفقی را در باشگاه سیدنی استرالیا سپری کرد و چهره ای محبوب نزد هواداران این تیم شد. حالا به نظر می رسید وقت خداحافظی الکس از فوتبال رسیده است اما او باز هم ادامه داد و این بار با قراردادی عجیب به باشگاه " دهلی دیناموز " در کشور هند اضافه شد. او یکی از مهره های سرشناسی است که در پی سرمایه گذاری های جدید فوتبال هند، آمده تا به لیگ فوتبال این کشور رونق ببخشد.

وسلی اسنایدر

اسنایدر هلندی که سابقه نایب قهرمانی و سومی در جام جهانی را یدک می کشد، در نقل و انتقالات زمستانی به همراه مهدی طارمی راهی الغرافه قطر شد تا نتایج این تیم را متحول کند. حضور اسنایدر در حد خودش مفید بود و الغرافه به کمک او و طارمی بیشترین جهش را در نیم فصل دوم لیگ ستارگان قطر به نام خود ثبت کرد. در لیگ قهرمانان هم این فوق ستاره زمینه ساز صعود تیمش از پلی آف شد.

ژاوی هرناندز

یکی از مطرح ترین و پرافتخارترین ستاره هایی که پا به آسیا گذاشته و در خاورمیانه بازی کرده، بدون تردید ژاوی هرناندز است. مغز متفکر و یکی از ارکان اصلی موفقیت‌های سال‌های نه چندان دور بارسا، دو سالی است که در قطر و تیم السد توپ می‌زند. او بیشتر به خاطر دوران موفقیت آمیزش در باشگاه اسپانیایی شناخته می شود، جایی که جام های زیادی از جمله لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. در سال 2015، ژاوی هرناندز به عنوان بازیکن به باشگاه السد قطر پیوست. او اولین بازی خود را برای این تیم در 20 آگوست 2015 مقابل الخور انجام داد. ژاوی در دوران حضورش در السد نقشی کلیدی در خط میانی این تیم ایفا کرد و به آنها کمک کرد تا لیگ ستارگان قطر و جام امیر قطر را ببرند. او پس از یک دوران موفق در اسپانیا و قطر در سال 2019 از فوتبال حرفه ای خداحافظی کرد. او همچنین هدایت السد را قبل از انتقالش به بارسلونا تجربه کرد.

پابلو هرناندس

هیچکس انتظارش را نداشت که مسیر فوتبالی پابلو به سمتی برود که این بازیکن پیش از 30 سالگی به یک تیم در حاشیه خلیج فارس بپیوندد. او در سال 2004 فوتبال را در تیم دوم والنسیا استارت زد و پس از چند بار رفت و آمد، سرانجام در سال 2008 به تیم اول باشگاهش رسید. پابلو در مدت 4 سال یکی از بهترین بازیکنان والنسیا بود و تنها در لالیگا 110 بازی برای این تیم انجام داد. بزرگترین اشتباه این بازیکن اما شاید تصمیم برای ترک والنسیا بود. هرناندس با قراردادی 6 میلیونی به سوانزی انگلیس پیوست و رکورد قیمت نقل و انتقالات تاریخ این باشگاه را نیز شکست. او شروع بدی در انگلستان نداشت اما مصدومیت های پیاپی، فرصت درخشش را از این بازیکن گرفت. در دوران حضور دو ساله در جزیره، هیچگاه همسترینگ او در شرایط آرمانی قرار نگرفت و اجازه درخشیدن را به این بازیکن نداد. پابلو که زمانی به تیم دل بوسکه نیز دعوت شده و سابقه انجام 4 بازی ملی را دارد ، فصل جدید فوتبال را در کنار اشکان دژاگه در باشگاه العربی آغاز خواهد کرد.

دیگو فورلان

فورلان در سال 2016 به عنوان بازیکن به " بمبئی سیتی اف سی " در سوپر لیگ هند، پیوست. او اولین بازی خود را برای این تیم در 3 اکتبر 2016 مقابل " اف سی پونا سیتی " انجام داد. فورلان در مدت حضورش در " مومبای سیتی اف سی " ، در 10 بازی 2 گل به ثمر رساند. او بازیکن کلیدی این تیم بود و به آنها کمک کرد تا به نیمه نهایی سوپرلیگ هند برسند. با این حال، مدت زمان او در باشگاه ، کوتاه بود زیرا در پایان فصل 2018 این تیم را ترک کرد. پس از حضور در هند، فورلان در سال 2017 به تیم لیگ برتری هنگ کنگ ، " کیچی اس سی " پیوست. او در اولین بازی خود برای این تیم ، در 22 ژوئیه 2017 مقابل " ایسترن اس سی " به میدان رفت. فورلان در دوران حضورش در " کیچی اس سی " ، در 15 بازی 8 گل به ثمر رساند و به تیم کمک کرد تا عنوان قهرمانی لیگ برتر هنگ کنگ را به دست آورد. او در پایان فصل 2018-2017 باشگاه را ترک کرد.

رابرت پیرس

در سال 2014 به عنوان بازیکن به تیم سوپر لیگ هند ، " اف سی گوا " پیوست. او اولین بازی خود را برای این تیم ، در 12 اکتبر 2014 مقابل " دهلی دیناموس " انجام داد. پیرس در مدت حضورش در " اف سی گوا " ، 10 بازی انجام داد و 2 گل به ثمر رساند. او نقشی کلیدی در خط حمله این تیم داشت و به آنها کمک کرد تا به نیمه نهایی سوپر لیگ هند برسند. با این حال، مدت زمان او در این باشگاه ، کوتاه بود زیرا در پایان فصل 2014 آنجا را ترک کرد.

آلبرتو جیلاردینو

حضور مارچلو لیپی در رأس کادر فنی " گوانگ ژو " ، ستاره های ایتالیایی را برای حضور در این باشگاه مجاب کرده است. مدتی پس از امضای قرارداد با دیامانتی، حالا لیپی به سراغ جیلاردینو رفته و این بازیکن را پس از 15 سال حضور مداوم در سری A به سوپرلیگ چین برده است. مهاجم سابق پارما، میلان و فیورنتینا به همراه تیمش در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا خواهد کرد. جیلاردینو که 57 بازی و 19 گل ملی در کارنامه دارد، با شماره 38 برای تیم چینی بازی می کند. آنها برای امضای قرارداد با او ، 5 میلیون دلار هزینه کرده اند.

فابیو کاناوارو

مدافع ایتالیایی پس از پیوستن به الاهلی امارات ، هواداران را شوکه کرد. برنده جام جهانی 2006 پس از پایان جام جهانی 2010 با پیوستن به باشگاه آسیایی به توافق رسید. این مدافع میانی نقشی کلیدی برای صعود ایتالیا به جام جهانی در سال 2006 ایفا کرد. او در سال 2009 از رئال مادرید در لالیگا ، دوباره به یوونتوس پیوست. با این حال، پس از گذراندن یک سال در دومین حضور خود در " بانوی پیر " ، کاناوارو تصمیم گرفت اروپا را به مقصد آسیا ترک کند. او 16 بازی برای الاهلی انجام داد و در جولای 2011 به عنوان بازیکن بازنشسته شد.

آندرس اینیستا

اینیستا نیز مانند ژاوی، از آکادمی بارسلونا کارش را شروع کرد و تا سال 2018 دوران حرفه‌ای خود را ادامه داد. این هافبک در سال 2018 با انتقالی آزاد به تیم لیگ " جی وان " ، ویسل کوبه پیوست و به زندگی خود در بارسلونا پایان داد. . این بازیکن 37 ساله هنوز هم یک چهره مهم در ویسل کوبه است و تا سال 2024 در این باشگاه باقی خواهد ماند.

نیکولاس آنلکا

در سال 2015 به عنوان مربی بازیکن به تیم " مومبای سیتی اف سی " در سوپرلیگ هند پیوست. او اولین بازی خود را برای این تیم در 4 اکتبر 2015 مقابل " اف سی پونا سیتی " انجام داد. آنلکا در دوران حضورش در " مومبای سیتی اف سی " ، در 11 بازی 2 گل به ثمر رساند. او نقشی کلیدی در خط حمله تیم داشت. با این حال، مدت زمان او در این باشگاه ، کوتاه بود زیرا در پایان فصل 2015 آنجا را ترک کرد. او همچنین یک دوره کوچک در باشگاه به عنوان سرمربی داشت که نتوانست به موفقیت خاصی برسد.

*عرفان خماند


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار