PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۷۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸
رکوردهایی برای نشکستن؛ از المعز علی تا روبرت لواندوفسکی

"رکوردها باید شکسته شوند" عبارتی است که اغلب استفاده می شود و برای بسیاری از رکوردهای فوتبال نیز صدق می کند. دوران حرفه ای افرادی مانند کریستیانو رونالدو و لیونل مسی نشان می دهد که تقریبا هیچ رکوردی در فوتبال امن نیست. رکوردهای تعداد گل های رونالدو در دوران حرفه ای و هفت توپ طلای مسی، هر دو ترسناک به نظر می رسند و به زودی شکسته نمی شوند. برخی از رکوردهای فوتبال به دلایل بی‌شماری منحصر به فرد هستند و شکستن آنها احتمالاً دشوارتر است. این مقاله به تعدادی از این رکوردها می پردازد.
" دبل " اروپایی چلسی
چلسی در سال 2012 قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد که بسیاری آن را یک پیروزی شگفت‌انگیز می‌دانند. آنها در فینال بایرن مونیخ را 3-4 در ضربات پنالتی شکست دادند. با این حال، سفر آنها در دوره بعدی UCL طبق برنامه پیش نرفت. آبی ها در گروه خود پس از یوونتوس و شاختار دونتسک سوم شدند. این به معنای سقوط آنها به لیگ اروپا بود. در رقابت‌های سطح دوم فوتبال اروپا، آن‌ها عملکرد خوبی داشتند که در نهایت در فینال با بنفیکا روبرو شدند. در فینال که در 15 می 2013 برگزار شد، آبی ها با نتیجه 1-2 بنفیکا را شکست دادند. هنوز 10 روز تا فینال لیگ قهرمانان اروپا باقی مانده بود که به این معنی بود که چلسی در آن زمان همچنان قهرمان UCL بود. این باعث شد آبی ها اولین و تنها تیمی باشند که به طور همزمان هر دو عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا را در اختیار دارند. به مدت 10 روز، چلسی از این وضعیت برخوردار بود.  این اتفاق زمانی به پایان رسید که بایرن مونیخ در 25 می 2013 قهرمان جدید اروپا شد.
ثبت کلین‌ شیتی به مدت 1142 دقیقه توسط دینو زوف
دینو زوف یکی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال به حساب می‌آید. این گلر ایتالیایی برای تیم‌هایی همچون اودینزه، ناپولی و یوونتوس به میدان رفته است و 112 بازی ملی نیز در کارنامۀ خود دارد. او در سال 1983 بازنشسته شد و به مربیگری در باشگاه‌های یوونتوس، لاتزیو و حتی تیم ملی ایتالیا پرداخت. زوف در طول دوران حرفه‌ای خود، رکوردهای بزرگی را ثبت کرد که بعدها بوفون تعداد زیادی از آنها را شکست اما یکی از رکوردهای جاودانه و ماندگار زوف، گل نخوردن به مدت 1142 دقیقه متوالی است. این یعنی او در بیشتر از یک روز کامل، دروازۀ تیم خود را بسته نگه‌داشته است! این آمار نشان می‌دهد که ایتالیا از گذشته، مهد مدافعان و سنگربانان بزرگی بوده است.
رکورد جهانی المعز علی
المعز علی اولین فوتبالیست تاریخ است که در تورنمنت های مختلف قاره ای گلزنی می کند. این مهاجم قطری شاید نام آشنا نباشد، اما رکوردی در فوتبال دارد که به احتمال زیاد هرگز شکسته نخواهد شد. او اولین و تنها بازیکنی است که در سه تورنمنت مختلف بین قاره ای با تیم ملی گلزنی کرده است. تیم او قطر، در AFC بازی می کند و او در جام ملت های آسیا 2019 توانست 9 گل به ثمر برساند. قطر همچنین برای بازی در کوپا آمریکا 2019 در آرژانتین دعوت شد، جایی که علی تنها بازیکن قطری بود که در سه بازی مرحله گروهی گلزنی کرد. قطر در ضمن برای بازی در جام طلایی CONCACAF 2021 در نتیجه مشارکت استراتژیک بین CONCACAF و AFC به این مسابقات دعوت شد. این کشور آسیایی به نیمه نهایی رفت و علی چهار گل به ثمر رساند. گل او به پاناما در اولین بازی مرحله گروهی قطر، نامش را در کتاب تاریخ ثبت کرد. رسیدن به رکورد فوتبال او فوق العاده سخت خواهد بود. کشورهایی که در دو تورنمنت قاره ای بازی می کنند چندان ناآشنا نیستند، زیرا کوپا آمریکا مرتباً از تیم های مهمان دعوت می کند. با این حال، به نظر می رسد سه تورنمنت مختلف قاره ای برای هر کشوری در آینده قابل دسترسی باشد. برای یک بازیکن بسیار دشوار خواهد بود که به اندازه کافی ثابت بماند تا بتواند با رکورد فوتبال علی برابری کند.
زدن 5 گل در 9 دقیقه توسط روبرت لواندوفسکی
روبرت لواندوفسکی یکی از بهترین مهاجمان حال‌حاضر دنیا به شمار می‌رود. این تمام‌کنندۀ حرفه‌ای، بیشتر از 500 گل ملی و باشگاهی زده است. او سابقۀ بازی کردن در دورتموند و بایرن مونیخ را دارد. همچنین لواندوفسکی در سال  2021، بالاتر از مسی و رونالدو، کفش طلای اروپا را کسب کرد. شاید درخشان‌ترین بازی لواندوفسکی در طول دوران حرفه‌ای او به سال 2015 بازگردد ، شبی که بایرن مونیخ در رقابت‌های بوندسلیگا  به مصاف ولفسبورگ رفت. لواندوفسکی بازی را از روی نیمکت آغاز کرد و شاهد شکست 0-1 ‌هم‌تیمی‌های خود در نیمۀ اول بود  اما با آغاز نیمه دوم وارد میدان شد و تلاش خود را برای نجات بایرنی‌ها آغاز کرد. لواندوفسکی در دقیقۀ 51 گل اول بایرن مونیخ را به ثمر رساند و بازی مساوی شد اما ماشین گلزنی لهستانی، در اینجا متوقف نشد و تا دقیقه 60 چهار گل دیگر نیز زد تا سه امتیاز شیرین را برای باواریایی‌ها کسب کند. عملکرد لواندوفسکی در این بازی، باورنکردنی بود. او با به ثمر رساندن 5 گل در 9 دقیقه، رکوردهای سریع‌ترین هت تریک، پوکر، گلات و بیشترین گل‌زده توسط یک بازیکن تعویضی را شکست! گفتنی است که تمامی این چهار رکورد در کتاب گینس ثبت شدند.
ثبت 149 گل در یک بازی توسط ای اس آدما و ایمیرنه
پرگل‌ترین بازی ای که تا کنون دیده‌اید کدام است؟ ال‌کلاسیکوهای مختلف؟ یا بایرن 2-8 بارسلونا؟ اما پرگل‌ترین بازی تاریخ فوتبال، بسیار عجیب‌تر از چیزی است که ما تصور می‌کنیم! در سال 2002، تورنمنتی در کشور ماداگاسکار برگزار شد. در این تورنمنت، بازیکنان تیم ایمیرنه عملکرد خوبی داشتند و به یک قدمی قهرمانی رسیدند اما یکی مانده به آخرین بازی لیگ را با تساوی تمام کردند و قهرمانی را از دست دادند. دلیل این اتفاق نیز، گل مساوی تیم حریف در دقایق واپسین بازی بر روی یک ضربۀ پنالتی مشکوک بود. از دست دادن قهرمانی به‌خاطر یک پنالتی مشکوک، بازیکنان ایمیرنه را بسیار خشمگین کرد. به‌طوری که در آخرین بازی لیگ، از لحظۀ آغازین تا پایان ، به نشانۀ اعتراض گل به خودی زدند! سرانجام بازی با نتیجۀ 0-149 تمام شد.  
کسب پنج قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان اروپا توسط رئال مادرید
در دهۀ گذشته، تیم‌های بایرن مونیخ، یوونتوس و پاری‌سن ژرمن، چندین سال متوالی قهرمان لیگ کشورهای خود شدند اما در تورنمنتی مانند لیگ قهرمانان اروپا شرایط متفاوت است به‌طوری که بسیاری از تیم‌ها نمی‌توانند از قهرمانی سال گذشتۀ خود دفاع کنند و دوباره قهرمان اروپا شوند اما " کهکشانی‌ها " ، متخصص این کار هستند! آنها در سال‌های 2016، 2017 و 2018 تیمی رویایی را همراه با زیزو ساختند و قهرمان اروپا شدند. شاگردان زیدان در آن سه سال، هماهنگی و اتحاد خیلی خوبی داشتند و عملکرد درخشان خود را حفظ کردند اما این سه قهرمانی متوالی، تنها بخشی از افتخارات مادریدی‌ها به شمار می‌رود! آنها در سال‌های 1956 تا 1960 پنج بار متوالی قهرمان اروپا شدند تا یکی از عجیب‌ترین رکورد های تاریخ فوتبال را رقم بزنند. دی استفانو و پوشکاش، از بزرگان آن تیم رویایی و جاودان بودند.
بیشترین عنوان قهرمانی در اروپا: پاکو خنتو
پاکو خنتو با شش قهرمانی به همراه رئال مادرید در صدر فهرست قرار دارد. دی استفانو، ریال، ساراگا، مارکوس آلونسو، لسمس، خوانیتو آلونسو، سانتی استبان، ماتئوس، مالدینی، کاستاکورتا و رونالدو با پنج قهرمانی در رتبه بعدی قرار دارند. از میان همه این بازیکنان تنها رونالدو است که در حال بازی کردن است و به رسیدن به رکورد خنتو خیلی نزدیک است. مسی، پیکه، راموس، مارسلو، واران، کروس، بنزما، کارواخال، ایسکو، ناچو، مودریچ، کاسمیرو و بیل چهار قهرمانی را در لیگ قهرمانان تجربه کرده اند.
به ثمر رساندن بيش از 10 گل در 7 فصل متوالي ليگ قهرمانان اروپا
فوق ستاره باشگاه يوونتوس در سال هاي اخير سطح كيفي ليگ قهرمانان اروپا را به شكلي محسوس بالا برده است و در چهار قهرماني پنج سال اخير رئال مادريد در اين رقابت ها نقشي شبيه به يك كاتاليزور ايفا كرده و مسير اين افتخار را براي كهكشاني ها هموار كرده است. مهاجم پرتغالي يووه با 121 گل در مجموع 158 بازي، آقاي گل معتبرترين رقابت باشگاهي اروپا است. رونالدو بيشترين گل هاي خود را در ليگ قهرمانان با پيراهن كهكشاني ها به ثمر رسانده  و اين افتخار را با زدن بيش از 10 گل در هفت دوره پياپي اين رقابت ها ثبت كرده است و اگر بتواند در فصل جاري ليگ قهرمانان براي يوونتوس هم بيش از 10 گل بزند، آنگاه عدد مربوط به بيشترين فصل متوالي را در مسير اين ركوردشكني، مي بايست وارونه نوشت. لازم به ذكر است رونالدو تنها بازيكني است كه اين ركورد را در اختيار دارد و هيچ بازيكني تاكنون به چنين افتخاري نايل نشده است.
دروازه‌بانی با 131 گل‌زده
بسیاری از مهاجمان دنیای فوتبال، آرزوی زدن بیشتر از 100 گل در دوران حرفه‌ای خود را دارند. معمولاً هم افراد زیادی به این افتخار نمی‌رسند اما روژریو سنی دروازه‌بان، این کار را به خوبی انجام داده است! او به مدت 24 سال برای تیم سائوپائولو بازی کرد و 19 قهرمانی در لیگ برزیل را با این تیم جشن گرفت. او همچنین با تیم ملی برزیل به قهرمانی در جام جهانی 2002 رسید. این گلر افسانه‌ای در 575 بازی که برای سائوپائولو به میدان رفت، 131 گل به ثمر رساند. از این 131 گل، 69 گل از روی ضربۀ پنالتی، 61 گل از روی ضربۀ ایستگاهی و یک گل در جریان بازی ثبت شد.

* عرفان خماند





نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار