PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۷۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴
تمجید رسانه اسپانیایی از مهاجم ایرانی
امیدهای پورتو با درخشش مهدی طارمی زنده می ماند

مهدی طارمی، ستاره ایرانی تیم فوتبال پورتوی پرتغال، همچنان به افتخارآفرینی در عرصه باشگاهی ادامه می‌دهد. او که پیش از این توانسته بود به همراه همین تیم فاتح لیگ پرتغال شود، اخیرا جام اتحادیه را هم به دست آورده تا حالا با همین باشگاه سفید و آبی‌پوش همه جام‌های ممکن داخلی را فتح کرده باشد و به سومین بازیکن ایرانی پرافتخار شاغل در لیگ‌های خارجی تبدیل شود. طارمی فعلا پنج عنوان قهرمانی با پورتو در رقابت‌های حذفی و لیگ، سوپرجام و جام اتحادیه پرتغال دارد. او کماکان  می درخشد و قصد دارد به یکی از اثرگذارترین فورواردهای لیگ پرتغال و اروپا تبدیل شود. طارمی در آخرین بازی حساس پورتو در لیگ پرتغال موفق شد گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر برساند و شکست بنفیکا ، صدرنشین لیگ پرتغال را رقم بزند.پورتو در دیداری حساس در لیگ پرتغال توانست صدرنشین را در خانه خود شکست دهد. در ادامه دیدارهای هفته بیست و هفتم  چند دیدار برگزار شد که در یکی از حساس ترین بازی ها تیم فوتبال پورتو توانست با نتیجه 2 بر یک بنفیکا را شکست دهد و اختلاف خود را با این تیم به هفت امتیاز برساند.
ابتدا میزبان به واسطه گل به خودی دیوگو کاستا پیش افتاد ولی در ادامه متئوس یوریب گل تساوی را در همان نیمه نخست به ثمر رساند.  وندرسون گالنو توانست در نیمه اول گل دوم پورتو را نیز به ثمر برساند که این گل مردود اعلام شد و نیمه اول با تساوی یک - یک به پایان رسید .در نیمه دوم مهدی طارمی با شوت زیبای خود توانست گل بعدی  تیمش را به ثمر برساند تا پس از 3 بازی در پرتغال دروازه حریفان را باز کرده باشد. طارمی در دقیقه 88 جای خود را به فابیو کاردوسو داد و زمین  را ترک کرد.بنفیکا  در حالی مغلوب طارمی و یارانش شد که در دیدار بعدی خود در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در خانه به دیدار اینتر میلان رفت و این شکست روحیه تیم پرتغالی را متزلزل کرد.مهدی طارمی در بازی حساس هفته بیست و هفتم لیگ با گلزنی به بنفیکا بار دیگر در رسانه های فوتبال جهان مطرح شد و کارشناسان فوتبال از بازیکن ایرانی به عنوان ستاره لیگ پرتغال نام بردند و او را " ماشین گلزنی پورتو " قلمداد کردند. لازم به یادآوری است که مهدی طارمی گل پیروزی پورتو را در خانه بنفیکا به ثمر رساند و گل او ارزشمند بود." آس " اسپانیا در گزارشی به درخشش مهدی طارمی در پورتو پرداخت و نوشت که این بازیکن ، دیر چهره شده است.
این رسانه با تمجید از مهاجم ایرانی نوشت: مهدی طارمی ، مهاجم متولد بوشهر بار دیگر در دیدار کلاسیک فوتبال پرتغال تعیین کننده بود. مهاجم ایرانی توانست گل دوم تیمش را در این دیدار به ثمر برساند تا پورتو در ورزشگاه دالوز در حضور بیش از 60 هزار تماشاگر بنفیکا را شکست دهد. این دومین شکست برای تیم بنفیکا در این فصل بود.  
مهاجم ایرانی یکی از برجسته ترین بازیکنان پورتو در این فصل بوده است. او تاکنون 14 گل در لیگ پرتغال به ثمر رسانده  و تنها 3 گل با ژائو ماریو و گونچالو راموس که در صدر جدول گلزنان  هستند ، فاصله دارد. طارمی علاوه بر این 6 پاس گل داده است. او در 34 درصد از گل های تیمش تاثیر مستقیم داشته است.
اگر  آمار کلی طارمی در این فصل را مد نظر قرار دهیم، رکورد او چشمگیرتر می شود. طارمی در 42 بازی که در طول فصل انجام داده،  23 گل و 12 پاس گل به ثبت رسانده است. پنج گل از این گل‌ها در لیگ قهرمانان اروپا زده شده است. او تا پایان فصل باید 9 بازی انجام دهد و تنها سه گل تا رسیدن به بهترین عملکرد خود در یک فصل فاصله دارد.
او فصل گذشته با 26 گل در 48 بازی ، بهترین عملکرد باشگاهی خود را داشته  و امسال می تواند این رکورد را بهبود ببخشد. وی از زمان حضورش در پورتو در هیچ فصلی کمتر از 20 گل نزده است.
*کارنامه فوتبالی مهدی
" آس "  در بخش دیگری از مطلب خود نوشته است: کارنامه مهدی طارمی پر از ویژگی های خاص است.  اولین حضور او به عنوان بازیکن حرفه ای در سال 2010 در شاهین بوشهر انجام شد. او بزرگ شده بوشهر، یکی از بنادر اصلی ایران در خلیج فارس است. در زمستان 1391 مجبور به انجام خدمت سربازی اجباری کشورش شد و همین امر باعث شد مدتی بیکار شود. او در پایان سال 2017 اختلاف حقوقی با باشگاه ریزه اسپور ترکیه داشت که منجر به محرومیت 4 ماهه او شد. وی در ژانویه 2018 در سن 27 سالگی با الغرافه قطر قرارداد امضا کرد.
اما طارمی در جام جهانی روسیه چهره شد. او در آخرین بازی مقابل پرتغال، شانس واضحی را از دست داد که باعث شد ایران نتواند راهی دور بعدی رقابت ها شود. با وجود این، کارلوس کارواخال (مربی فعلی سلتا و مربی ریو آوه در آن زمان ) در جذب این بازیکن تردید نکرد.
او در اولین فصل حضورش در پرتغال، 21 گل در تمام مسابقات به ثمر رساند و به عنوان بهترین گلزن لیگ معرفی شد. طارمی در نهایت با کمتر از 5 میلیون یورو به پورتو پیوست و روز به روز در این تیم به درخشش خود ادامه داده است. او در حال حاضر 72 گل در دو فصل و نیم به ثمر رسانده  و به رشد خود ادامه می دهد.
طارمی مهاجمی است که خارج  از محوطه جریمه نیز بلد است بازی کند . او دوست دارد دفاع رقیب را به هم بزند و همه جا حاضر باشد. مهدی طارمی در 30 سالگی به یکی از بهترین فرم‌های دوران فوتبالی خود رسیده است. سوال اینجاست که آیا او آماده است تا گام بعدی را در فوتبال خود بردارد؟ قرارداد او با پورتو در سال 2024 به پایان می رسد و برخی از باشگاه‌ها از الان به دنبال به خدمت گرفتن وی هستند.
*فصل رویایی
فصل رویایی مهدی طارمی در لیگ قهرمانان با زدن پنج گل  به پایان رسید. پورتو که به عنوان صدرنشین به این دور از رقابت‌ها رسیده بود در یک هشتم نهایی برابر اینتر در مجموع دو دیدار شکست خورد و از رسیدن به دور بعدی  باز ماند . با این حال مهدی طارمی  در این فصل از رقابت‌ها بهترین عملکرد یک بازیکن ایرانی را  ثبت کرد و توانست پنج گل به ثمر برساند که همه آنها در مرحله گروهی بوده است.
*آمار قابل توجه طارمی
مهدی طارمی در فصل اول حضورش در لیگ پرتغال، زمانی که بازیکن ریوآوه بود توانست 18 گل بزند و همین باعث شد تا تیم‌های بزرگ پرتغال به دنبال او باشند. او در نهایت راهی پورتو شد و از آن زمان  هم در هر فصل  لیگ توانسته 10 گل یا بیشتر به ثمر برساند.
آمار طارمی در رقابت‌های لیگ پرتغال
*فصل 2020-2019: 18 گل در 30 بازی
*فصل 2021-2020: 16 گل در 34 بازی
*فصل 2022-2021: 20 گل در 32 بازی
*فصل 2023-2022(تا پایان هفته بیست و هفتم): 13 گل در 25 بازی (ادامه دارد)
*تحسین  مهاجم ایرانی
سرمربی اینتر قبل از بازی برابر پورتو در دور رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به تحسین  مهدی طارمی پرداخت .اینزاگی  در نشست خبری  گفت: " پورتو کیفیت بالایی دارد. آن‌ها مهدی طارمی را در اختیار دارند که از بهترین گلزنان لیگ قهرمانان اروپاست و به همین خاطر باید هوشیار عمل کنیم. "
*چهارمین گلزن اروپا در سال 2022
کریم بنزما، ارلینگ هالند، هری کین، روبرت لواندوفسکی، سادیو مانه، کیلیان امباپه، لیونل مسی، مهدی طارمی و نیمار همگی در بین 12 گلزن برتر سال 2022 قرار گرفتند. سایت یوفا اعلام کرد که کیلیان امباپه برای اولین‌بار به عنوان بهترین گلزن سال انتخاب شد. مهاجم پاری سن ژرمن  بالاتر از ارلینگ هالند و روبرت لواندوفسکی قرار گرفت. امباپه 24 ساله، 56 گل در 56 بازی در تمام رقابت‌های باشگاهی و ملی  به ثمر رساند که شامل 5 هت تریک و 8 پنالتی بود. هالند پس از انجام 13 بازی کمتر، 10 گل از این بازیکن فرانسوی کمتر زده است. میانگین گل مهاجم نروژی در سال 2022 بیش از یک گل در هر بازی بود. مهدی طارمی با زدن 37 گل در 51 بازی بزرگترین افتخار یک فوتبالیست ایرانی را رقم زد و توانست چهارمین گلزن برتر سال 2022 شود. تاکنون سابقه نداشته که بازیکنی از کشورمان  بتواند این تعداد گل را در یک سال در فوتبال اروپا به ثمر برساند.
*کیوان طباطبایی



برچسب ها: مهدی طارمی ، پورتو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار