PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
فرانک لمپارد؛ نابغه‌ای که مربی خوبی نیست!

فرانک لمپارد پس از سپری کردن یک دوران ناموفق روی نیمکت چلسی، دوباره به این تیم بازگشت و این بار به طور موقت هدایت تیم محبوبش را در اختیار دارد. او که در حدفاصل میان دو دوره تصدی گری خود در چلسی ، هدایت اورتون را بر عهده داشت، پس از ناکامی گراهام پاتر و شکست پروژه تاد بولی، دوباره به استمفورد بریج بازگشت. با این حال لمپارد باز هم شروع خوبی نداشته و در دو بازی اول خود دو شکست را پذیرفته که دومی مقابل برایتون در ورزشگاه خانگی بوده است.

لمپارد در حالی به چلسی آمد که همین دو ماه پیش از باشگاه اورتون اخراج شده بود. سرمربی انگلیسی در یک سالی که در این تیم حضور داشت هرگز نتوانست وضعیت آبی ها را بهتر کند و در نهایت به خاطر کسب نتایج ضعیف برکنار شد. تنها موفقیت لمپارد حفظ اورتون در لیگ برتر بود که این اتفاق در هفته های پایانی فصل گذشته (2022-2021) افتاد. لمپارد در ژانویه 2022 جانشین رافائل بنیتس شد تا اورتون را از بحران نجات دهد. با این حال وضعیت تیم بهتر نشد، اورتون در همان رتبه هایپایانی جدول باقی ماند و برای ماندن در لیگ برتر تلاش کرد. در نهایت با کسب 39 امتیاز در رتبه شانزدهم جدول قرار گرفت. مدیران باشگاه همچنان به سرمربی انگلیسی اعتماد داشتند و تصور می کردند او می تواند در فصل بعد نتایج بهتری کسب کند.

اورتون فصل جدید را با دو شکست مقابل چلسی و استون ویلا شروع کرد و اگر پیروزی شان مقابل تیم دسته پایینی فلیتوود در جام اتحادیه در نظر گرفته نشود ، نخستین برد تیم در ماه سپتامبر برابر وستهام رقم خورد. اورتون در ادامه فصل از جام اتحادیه و جام حذفی کنار رفت. آبی ها در لیگ برتر با کسب تنها 15 امتیاز در 20 بازی در رتبه نوزدهم قرار گرفتند و هم امتیاز با ساوتهمپتون قعرنشین هستند. لمپارد در دوران حضورش در اورتون در 44 بازی تنها 12 پیروزی به دست آورد‌ ، هشت بازی را با تساوی به پایان رساند و 24 شکست را تجربه کرد. سرمربی انگلیسی پیش از این در چلسی هم آمار مشابهی را به ثبت رسانده بود. به همین خاطر انتخاب او توسط باشگاه اورتون عجیب بود. سرمربی انگلیسی در تیم لندنی هم بازیکنان بهتری در اختیار داشت و هم در فصل نقل و انتقالات می توانست هر بازیکنی را بخرد.

ستاره باشگاه چلسی در جولای 2019 کار خود را به عنوان سرمربی در این تیم آغاز کرد. در نخستین فصل ، آبی های لندن در جایگاه چهارم قرار گرفتند و توانستند به فینال جام حذفی برسند. با این حال در تابستان 2020 با وجود 250 میلیون یورو هزینه برای تقویت تیم و حضور بازیکنانی همچون کای هاورتس، تیمو ورنر، حکیم زیاش و چیلویل نتایج ضعیفی کسب کرد و در ژانویه 2021 اخراج شد. او در 84 بازی 44 پیروزی و 15 مساوی کسب کرد. همچنین 25 دیدار را با شکست پشت سر گذاشت. لمپارد لقب " بدترین سرمربی دوران رومن آبراموویچ " را به خود اختصاص داد. از سال 2003 هیچ یک از سرمربیان چلسی میانگین 67/1 امتیاز کمتر را در لیگ برتر به ثبت نرسانده بودند. لمپارد پیش از چلسی هدایت دربی کانتی را بر عهده داشت (نخستین تجربه مربیگری) و در آنجا هم بیش از نیمی از بازی ها را با تساوی و یا شکست به پایان رساند.

آمار سرمربی انگلیسی در سه تیمی که هدایتشان را بر عهده داشته است نشان می دهد که نه تنها عملکرد برجسته ای نداشته بلکه به خاطر کسب نتایج ضعیف اخراج شده است. او که یکی از بهترین هافبک های تاریخ کشورش بود در دوران مربیگری هیچ جامی را بالای سر نبرد. بدین ترتیب می توان به این نتیجه رسید که هر بازیکن بزرگی قابلیت تبدیل شدن به یک مربی بزرگ را ندارد. سایر نمونه‌های این چنینی در ادامه آمده است:

10 - تونی آدامز

کاپیتان بزرگ " توپچی ها" ی لندن، مردی که موفق شده بود 4 لیگ برتر را با تیم لندنی فتح کند. آدامز 675 بازی برای سرخ های شمال لندن انجام داده بود و 66 بار هم برای " سه شیر‌ها " - تیم ملی انگلیس - به میدان رفت اما او در اولین و تنها باری که برای یک تیم لیگ برتری مربیگری کرد، پورتسموث را به قهقرا برد. بعد به کشور آذربایجان رفت و آن جا هم بعد از مدتی از کار برکنار شد.

9 - سربابی چارلتون

بزرگترین فوتبالیست تاریخ منچستر یونایتد و تیم ملی انگلیس، کسی که امروز از او به عنوان ستاره بزرگ باشگاه و کشورش یاد می‌شود و همه اسم او را به نیکی می‌برند اما این مرد بزرگ دوران مربیگری موفقیت آمیزی نداشت و بعد از دوره کوتاهی ترجیح داد به بخش‌های مدیریتی و قسمت اداری باشگاهش برود تا تصویر بزرگی که از او در اذهان بود، مخدوش نشود.

8 - پل گاسکویین

او با تاتنهام عناوین قابل قبولی کسب کرد و از ستاره های بی چون و چرای انگلیس در دهه 90 و به خصوص جام جهانی 90 بود. مرد 48 ساله، کسی است که ژاوی اعلام کرده عاشق بازی کردن او بوده است. اما قطعا ژاوی دوست ندارد در مقام مربی، شخصی مانند او بشود. او دوران مربیگری تیره و تاری داشت و یکی از مثال های دوران مربیگری ناموفق یک فوتبالیست موفق است.

7 - رود گولیت

ستاره فوتبال هلند با تیم ملی این کشور و آث میلان جام ها را درو می‌کرد. بازیکنی فوق العاده و فرا انسانی. او چلسی را قهرمان " اف ای کاپ " کرد و برکنار شد. سپس راهی نیوکاسل شد و آن جا هم از کار برکنار شد. سپس به آن سوی اقیانوس اطلس مهاجرت کرد و هدایت لس آنجلس گلکسی را بر عهده گرفت اما تنها پس از5 ماه از آنجا هم اخراج شد. گولیت ، ستاره ای بود که چهره‌اش در زمان مربیگری به شدت شکسته شد.

6 - روی کین

کاپیتان سابق منچستر یونایتد که در نهایت با درگیری و قهر از این تیم و سر الکس فرگوسن جدا شد. روی کین شخصیتی درگیر داشت و همین موضوع باعث شد که در مربیگری هم چندان موفق نشود. این مرد ایرلندی که سال‌های سال خط هافبک " شیاطین سرخ " را بیمه کرده بود، در زمان مربیگری خود نشان داد هیچ چیزی از سر الکس نیاموخته است. او با استون ویلا دوران بدی داشت و در تیم ملی ایرلند هم شرایط بهتری ندارد.

5 - دیگو مارادونا

همانطور که همواره بحثی در مورد بهترین بودن مارادونا در مستطیل سبز در جریان است و افراد زیادی او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال می‌دانند، در بیرون از مستطیل سبز هم او را عده ای بدترین می دانند ، کسی که به هیچ عنوان نتوانست خواسته ها را برآورده کند و تیم ملی آرژانتین را بیچاره کرد! شکست 4 - 0 برابر تیم ملی آلمان، مهری بر پایان دوران مربیگری مارادونا در سطح اول جهان بود. مرد 54 ساله راهی امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس شد و آن جا هم دوران چندان موفقی را سپری نکرد.

- 4 لوتار متئوس

او زمانی بازنشسته شد که 8 بوندسلیگا با بایرن مونیخ، یک اسکودتو با اینتر و یک یوفاکاپ با هر کدام از این دو تیم داشت ، کارنامه ای به شدت موفق و افسانه ای . به همه این ها می‌توان 150 بازی ملی با تیم ملی آلمان را هم اضافه کرد اما این مرد هیچ وقت بر روی نیمکت مرد موفقی نبود ، به کشورهای زیادی رفت و فوتبال های مختلفی را آزمایش کرد اما همواره از او به عنوان یک " شکست خورده " نام برده می‌شد.

- 3 آلن شیرر

آقای گل تمام ادوار لیگ برتر انگلیس با 260 گل زده همراه با نیوکاسل و بلکبرن، به همراه سابقه طولانی بازی در تیم ملی انگلستان. او در دوران مربیگری خود بسیار ناموفق بود و ترجیح داد به عنوان کارشناس فوتبال در " بی بی سی " فعالیت کند.

-2 هریستو استویچکوف

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال بلغارستان و ستاره جهان در سال 1994 و دارنده توپ طلایی و کفش طلایی در همان سال که همراه با تیم ملی بلغارستان در جام جهانی 1994 آمریکا موفق به دریافت نشان بهترین بازیکن و بهترین گلزن جام گردید. هریستو استویچکوف چهار بار به عنوان مرد سال فوتبال بلغارستان انتخاب شد، 83 بازی ملی انجام داد و 37 گل برای این تیم به ثمر رساند اما دوران مربیگری او در سلتاویگو و زسکا صوفیه اصلا جالب نبود و به هیچ وجه شباهتی به دوران بازیگری وی نداشت.

1 - مارکو فان باستن

او از سال 1981 تا 1987 برای تیم فوتبال آژاکس آمستردام بازی کرد و سپس به تیم میلان ایتالیا رفت و به سبب مصدومیت ، در دوران اوج خود در آن تیم مجبور به خداحافظی از فوتبال شد. او در کل 280 بازی باشگاهی انجام داد و موفق به زدن 218 گل شد. فان باستن همچنین 58 بار برای تیم ملی هلند به میدان رفت و 24 گل برای این تیم به ثمر رساند. پس از بازنشستگی به حرفه مربیگری روی آورد و در ابتدا به عنوان سر مربی تیم ملی هلند رهبری این تیم را در جام جهانی 2006 آلمان و جام ملت های اروپا 2008 بر عهده داشت و سپس کار خود را با سر مربیگری تیم فوتبال آژاکس آمستردام ادامه داد. در هلند روزهای بدی را پشت سر گذاشت و در آژاکس هم خیلی با احترام با او برخورد نشد.

* عرفان خماند

برچسب ها: لمپارد ، چلسی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار