PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۷۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
مارتین اودگارد؛ مردی که

کاپیتان‌های آرسنال در دهه‌های گذشته تمایلی به حضور در فهرست‌های " بهترین‌ها " نداشتند. آنها معمولا بازوبند خود را به طرز ناپسندی از دست دادند یا به‌طور نیمه دایمی همیشه مشغول درمان بوده‌اند. مارتین اودگارد در حال تغییر این روند است. این بازیکن نروژی ممکن است جوان باشد، اما با حرکات هوشمندانه، پاس‌های متفکرانه و کنترل سرعت تیم میکل آرتتا در یک‌سوم پایانی زمین، الهام بخش " توپچی‌ها " به سمت قهرمانی بوده است. خط هافبک و در مقابل او جایی که گرانیت ژاکا بازی می‌کند ، نقطه قوت آرسنال بوده است . این زوج در تمام فصل در کلاس جهانی بوده‌اند و این دلیل بزرگی است برای اینکه آرسنال در حال حاضر در صدر لیگ قرار دارد. اگر آنها بتوانند تمام راه را بروند، اعتبار زیادی نصیب مردی خواهد شد که با نمایش‌های باورنکردنی خود به صورت هفتگی بی سر و صدا دفاع مخالفان را به آتش می‌کشد.

آرسنال پس از چند سال کسب نتایج ناامید کننده حالا بار دیگر به صدر جدول لیگ برتر برگشته و سلطه منچسترسیتی و لیورپول را به خطر انداخته است. تیم میکل آرتتا موفق شده به لطف بازی درخشان و قدرتمندانه اودگارد فاصله خوبی را با سیتی در رده دوم ایجاد کند. کاپیتان آرسنال تنها 24 سال دارد و حالا به رهبر صدرنشین رقابتی‌ترین لیگ فوتبال دنیا تبدیل شده است. او حالا موتور محرکه اصلی " توپچی‌ها " به حساب می‌آید و ثباتی را به نمایش گذاشته است که پیش از این تنها در رئال سوسیه‌داد از او دیده بودیم. او حالا رقیب جدی کوین دی بروینه برای کسب عنوان بهترین هافبک فصل است. اگر کسی تردیدی درباره رهبری، شخصیت و اهمیت او برای یکی از مهم‌ترین باشگاه‌های انگلیسی داشته باشد، این بازیکن با پختگی، گل‌ها، پاس گل‌ها، بازی پرفشار و لبخندش آن را از بین می‌برد. مارتین اودگارد یکی از مهم‌ترین ارکان این تیم است چون هیچکس در آرسنال موقعیت گلی بیشتر از او در لیگ برتر خلق نکرده و علاوه بر این، سومین پاسور برتر انگلیس پس از دی بروینه و بوکایو ساکا است.

در حالی که لوکا مودریچ و تونی کروس به پایان دوران فوتبال‌شان در رئال مادرید نزدیک می‌شوند و جانشینی نسل‌ها نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است، وقت آن است که بپرسیم چرا رئال مادرید از حضور این بازیکن بهره نبرد؟ آیا این فروشی اشتباه از سوی فلورنتینو پرز بود؟ او در ابتدا با زین الدین زیدان روبرو شد که اعتماد کافی به او نداشت، کمی روی او حساب کرد اما سپس به نیمکت تبعید شد و در نهایت بازیکنان درخشانی چون مودریچ و کروس را جلوتر از خودش دید و این در حالی بود که حتی فدریکو والورده و ایسکو هم به او ترجیح داده شدند. حرف پایانی در رئال را نیز کارلو آنچلوتی در آگوست 2021 زمانی که اودگارد دیگر به لندن رفته بود ، زد: " من به او گفتم که هشت بازیکن در پست او حضور دارند و در حال حاضر جایی برای او نیست. "

مارتین اودگارد در واقع جواهری روی تاج خط مشی جدید نقل و انتقالاتی پرز بر اساس یافتن ستاره‌ها پیش از شکوفا شدن و افزایش قیمت ناگهانی آنها بود که کنار گذاشته شد. او نمی‌خواست منتظر باز شدن راه بماند و احساس می‌کرد کسی به او اعتماد ندارد، در حالی که این اعتماد به بازیکنان جوان دیگری مانند وینیسیوس جونیور، والورده یا رودریگو دیده می‌شد. رئال مادرید این بازیکن 16 ساله را تنها با 8/2 میلیون یورو در سال 2015 خرید و در نهایت او را با 40 میلیون یورو فروخت ، سودی قابل توجه که کمک بسیاری در دوران سخت کرونا به حسابرسی این باشگاه کرد. او تنها 11 بازی انجام داده بود و 489 دقیقه در زمین حضور داشت. این اقدام اقتصادی موفقیت‌آمیز روی دیگری داشت که در واقع شکست در جنبه ورزشی طولانی مدت با از دست دادن بازیکنی خاص بود چون اودگارد بهترین نماینده برای مدل ورزشی جدید و هدف ارزشمند آنها در میانه زمین بود، اتفاقی که درباره اشرف حکیمی هم رخ داد. رئال مادرید در آن زمان منفعت اقتصادی را به جنبه ورزشی ترجیح داد و نگاهی کوتاه مدت به شرایط داشت و در نهایت دارایی ارزشمندی را کنار گذاشت که می‌توانست به خوبی جانشین مودریچ باشد.

یکی از ستاره‌های سابق آرسنال که در تیم مشهور سال‌های گذشته " توپچی‌ها " موسوم به " شکست‌ناپذیران " حضور داشت و هواداران همچنان به او علاقه زیادی دارند، به ستایش از اودگارد پرداخت. این ستاره سابق آرسنال ، لورئانو مایر کامرونی است که آرسنالی‌ها از او به عنوان " لورن " یاد می‌کنند. لورن در یک مصاحبه گفت مارتین اودگارد به زودی توپ طلا را تصاحب می کند و ارزشی بالغ بر 250 میلیون یورو پیدا خواهد کرد. او در یک مصاحبه گفت: "اودگارد بازیکن ارزانی نبود ولی او با پیراهن آرسنال آن‌قدر درخشان بوده که به نظرم ما او را ارزان خریدیم. مارتین اگر به پیشرفت فعلی‌اش ادامه بدهد در آینده 150 میلیون یورو یا حتی 250 میلیون یورو ارزش پیدا می‌کند." ستاره سابق آرسنال در ادامه گفت: "شک ندارم اودگارد بزرگ‌ترین جایزه‌های فردی فوتبال را به دست می‌آورد از جمله توپ طلا و البته عملکرد خوب تیم به او برای رشد کردن کمک کرده و خواهد کرد. اگر آرسنال امسال قهرمان لیگ برتر شود و سال آینده در چمپیونز لیگ خوب کار کند معتقدم اودگارد همه را به این نتیجه می‌رساند که یکی از بهترین فوتبالیست‌های دنیا است."

اودگارد در سال 2021 از رئال مادرید به آرسنال پیوست. در آن زمان کمتر هوادار آرسنالی گمان می‌کرد این هافبک نروژی بعد از گذشت مدتی کوتاه به فرمانده اصلی تیم تبدیل شود. تاریخ " توپچی‌ها " مردان بزرگی مانند تونی آدامز و پاتریک ویرا را به یاد دارد که بازوبند کاپیتانی آرسنال را تبدیل به یک افتخار در این باشگاه کردند. این افتخار آفرینی شاید برای آخرین بار بر بازوی تیری هانری اتفاق افتاد و او را به رکورد صد گل در هایبوری رساند. دوران جدید اما بازوبند کاپیتانی آرسنال را از یک افتخار به یک نفرین تبدیل کرده است. شاید بزرگی و صلابت نام‌های پیشین و نوع مسئولیت‌بخشی توسط کادر فنی باعث این اتفاق شده باشد و شایدهای دیگری که می‌توانند دلیل این تنزل بازوبند " توپچی‌ها " باشند اما هر چه که هست اکنون مارتین اودگارد به عنوان مامور جدید این ماموریت سخت و عجیب انتخاب شده و باید این پروژه را با تمام پیچیدگی و ترس‌هایش بپذیرد. ویلیام گالاس با این بازوبند نتوانست انتظارات را برآورده کند. لورن کوشیلنی پس از 8 سال نسبتا خوب در لندن در اولین فصل کاپیتانی فقط 17 بار برای تیمش به میدان رفت. رابین فان‌پرسی با وجود درخشش به عنوان کاپیتان آرسنال ، " یاغی " از آب در آمد و به اردوی رقیب تیمش پیوست. توماس فرمالن لذت در اختیار داشتن بازوبند را با تلخی مصدومیت پشت سر گذاشت. پر مرتساکر هم با انتخاب به عنوان کاپیتان تیم در گودال مصدومیت غوطه‌ور شد. اوبامیانگ، قرارداد سنگین و مشکل‌سازش را امضا کرد و از تیم دور و دورتر شد و گرانیت ژاکا به خاطر عملکرد فنی از سوی هواداران آرسنال هو شد و عطای کاپیتانی را به لقایش بخشید. مرور این پرونده مرموز و سیاه شاید برای جوانی مانند اودگارد تداعی یک مشکل بزرگ را بکند و در این فصل ، سختی کار و مسئولیت او را دوچندان جلوه بدهد. سال‌ها ابری بودن هوای فوتبال کاپیتان‌های آرسنال، ترس سقوط در وادی نفرین این بازوبند را برای هر کسی که آن را در اختیار بگیرد، به همراه خواهد داشت.

تا پیش از این از او انتظار می‌رفت با خلاقیت، هوش و دقت بازی‌اش خط میانی جوان تیم را رهبری کند اما از این امروز و به عبارت دقیق‌تر از این فصل ، او نه فقط رهبر یک قسمت از زمین بلکه رهبر تمام تیمی است که با تکیه بر جوانانش امید دارد به روزهای خوبش بازگردد. 24 سالگی شاید برای تصدی چنین مسئولیتی سن زیادی نباشد اما نگاهی به ترکیب جوان تیم آرتتا نشان می‌دهد انتخاب اودگارد به عنوان کاپیتان جدید چندان هم بی‌دلیل نیست. انتقال به لندن برای استعداد سال‌های اخیر فوتبال نروژ یک اتفاق خوش‌یمن بود و اودگارد را تبدیل به همان ستاره‌ای کرد که از او انتظار می‌رفت. ستاره جوان " توپچی‌ها " امیدوار است اتفاق جدید هم برای او پیام‌آور موفقیت‌های جدید باشد. در حقیقت مارتین اودگارد در برهه سرنوشت‌سازی از دوران فوتبالش قرار گرفته و اگر از عهده این مسئولیت خطیر بر بیاید، دیگر او را به عنوان جوانی جویای نام نخواهیم شناخت، بلکه به وادی جذاب ستارگان بزرگ دنیای فوتبال قدم می‌گذارد. با این حال خطرات ناشی از بستن این بازوبند در کمین جوان نروژی است و این تیغ می‌تواند دو لبه برنده داشته باشد که یکی از آن‌ها برای اودگارد و دیگری علیه او می‌برّد. البته کاپیتان جدید آرسنال پیش از در اختیار گرفتن بازوبند رهبری ، این سمت را در تیم ملی نروژ تمرین کرده و در حال حاضر کاپیتان تیم ملی کشورش هم به شمار می‌رود. ظاهرا سرنوشت اودگارد با کاپیتانی گره خورده و او ناگزیر است سرنوشتش را بپذیرد و با خطراتش کنار بیاید. مارتین اودگارد در این فصل باید بیش از یک بازیکن خلاق برای تیمش باشد و احتمالا متن خبرهای آرسنال با نام کاپیتان جدیدشان پرتکرار می‌شود. آرتتا امیدوار است انتخاب جدید از این وظیفه سربلند بیرون بیاید و نفرین بازوبند مرموز آرسنال را با ادامه درخشش در ترکیب " توپچی‌ها " از بین ببرد.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها