PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۹۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
«جمال موسیالا» در گفت‌وگو با «فورفورتو» :
از انتخاب آلمان پشیمان نیستم!

وقتی شخص ویژه‌ای که در دسترس‌تان بوده، جای دیگر شروع به درخشش می‌کند، حس ناراحت‌کننده‌ای دارد. برای فوتبال انگلیس، آن فرد ، جمال موسیالا است. این بازیکن 20 ساله از یک پدر انگلیسی-نیجریه‌ای و یک مادر آلمانی در اشتوتگارت به دنیا آمد اما در سن 7 تا 16 سالگی در انگلیس بزرگ شد و به نظر می‌رسید در سطح ملی قرار است برای " سه شیرها " به میدان برود اما او مسیر دیگری را انتخاب کرد. موسیالا این روزها به عنوان یکی از آینده‌دارترین فوتبالیست‌های اروپا شناخته می‌شود. او حالا به خوبی انگلیسی حرف می‌زند اما در سال 2010 و وقتی به انگلیس آمد چنین توانایی ای نداشت. موسیالا می‌گوید:«از مادرم برای یک فرصت مطالعاتی در دانشگاه ساوتهمپتون دعوت شد و به همین خاطر به انگلیس آمدیم. در آغاز دوست پیدا کردن برایم آسان نبود اما خیلی زود انگلیسی یاد گرفتم و در طول 6 ماه دیگر می‌توانستم گفت وگو کنم.»
خوشبختانه موسیالا وقتی به انگلیس آمد، به تنها زبانی که در زمین‌های بازی انگلیس اهمیت دارد، مسلط بود. او می‌گوید:«با سایر بچه‌ها در وقت ناهار فوتبال بازی می‌کردم و این کار کمک می‌کرد با آنها دوست شوم. از این که می‌دیدم بچه‌های انگلیسی چقدر فوتبال بازی می‌کنند، تعجب کردم. بعد از مدرسه به پارک می‌رفتیم تا فوتبال بازی کنیم. هر جا را در انگلیس نگاه می‌کردید، روی یک تکه چمن یا خیابان، بچه‌ها در حال فوتبال بازی کردن بودند.»
موسیالا اندکی بعد به تیم محلی سیتی سنترال می‌پیوندد و نمایش‌هایش در آنجا چشم استعدادیابان ساوتهمپتون را می‌گیرد. ویدئوهایی از موسیالای جوان با پیراهن بسیار بزرگ ساوتهمپتون که در حال دریبل زدن حریفان است، این روزها در فضای مجازی بسیار محبوب است. این بازیکن می‌گوید:«نمی‌گویم فوتبال برایم آسان بود اما این طور می‌گویم که در آن مسابقات خیلی به من خوش می‌گذشت.» با این حال موسیالا در ساوتهمپتون نمی‌ماند تا تبدیل به بازیکن محبوب هواداران این باشگاه شود. وقتی او 8 سال داشت، باشگاه چلسی در تورنمنتی نمایش جمال را می‌بیند و خیلی زود دست به کار می‌شود. موسیالا می‌گوید:«برای تمرین به مرکز تمرینی چلسی دعوت شدم و دیدن امکانات آنها خیلی متعجبم کرد.»
خانواده موسیالا به جنوب غرب لندن می‌روند و موسیالا شروع به شرکت در تمرینات و بازی‌های چلسی می‌کند. او خیلی زود تبدیل به یکی از بازیکنان برجسته گروه سنی خودش می‌شود و در سال 2016 به تیم زیر 15 ساله‌های انگلیس دعوت می‌شود. او می‌گوید:«این که بخواهند برای انگلیس بازی کنم، برایم یک افتخار بود. تا آن مقطع 6 یا 7 سال در انگلیس بودم و قطعا برایم حس خانه را داشت. استانداردهای فوتبال بسیار بالا بودند و بازیکنان جوان آینده‌دار زیادی در آن توپ می‌زدند.» یکی از هم‌تیمی‌های موسیالا به شکلی خاص روی این بازیکن تاثیر گذاشته بود: هم‌تیمی‌اش در تیم ملی، جود بلینگام. موسیالا می‌گوید:«من و جود از همان لحظه اول با هم جور شدیم. در سفرهای تیم ملی خیلی به ما خوش می‌گذشت. پینگ پنگ بازی می‌کردیم و با هم فیلم و سریال می‌دیدیم. فقط دو نوجوان بودیم که در آرزوی فوتبالیست شدن به سر می‌بردیم.» این دو معمولا با هم در مورد این که بازی در یورو یا جام‌جهانی چه حسی خواهد داشت حرف می‌زدند. هر دوی آنها 5 سال بعد فهمیدند و در یورو 2020 به میدان رفتند. با این حال مشکلی وجود داشت. در حالی که بلینگام و موسیالا مجموعا 5 بار در یورو 2020 به میدان رفتند ولی تنها یکی از آنها بازیکن " سه شیرها "  بود. تنها 4 ماه قبل از این تورنمنت، یکی از ستارگان جوان انگلیس از دستان این تیم لغزید. موسیالا می‌گوید:«باید تصمیم سختی می‌گرفتم.»
اگر چه موسیالا تا اواخر 2020 هنوز هم برای تیم جوانان انگلیس به میدان می‌رفت، نشانه‌هایی از جدایی او دیده می‌شد. او در سال 2019 و در سن 16 سالگی چلسی را به مقصد بایرن ترک کرد. بلینگام هم یک سال بعد با ترک بیرمنگام به دورتموند رفت. در آن زمان مدیر وقت آکادمی بایرن موسیالا را "استعدادی امیدبخش برای تیم‌های پایه" خوانده بود. موسیالا تا قبل از فراگیر شدن ویروس کرونا در مجموع 20 بار برای تیم‌های رده پایه بایرن به میدان رفت و وقتی بازی‌ها دوباره از سر گرفته شد اولین حضور حرفه‌ای خود را برای تیم دوم بایرن انجام داد و چند هفته بعد نیز برای تیم اصلی به میدان رفت. حضور او در جریان برد سه بر یک بایرن مقابل فرایبورگ، این بازیکن را تبدیل به جوان‌ترین بازیکن بایرن کرد که در سن 17 سال و 115 روز برای این تیم در بوندس‌لیگا به میدان رفته است. موسیالا می‌گوید:«واقعا انتظار نداشتم اینقدر زود در ترکیب تیم اصلی به میدان بروم. اولین جلسه تمرینم با تیم اصلی را به خاطر دارم. خیلی اضطراب داشتم. لواندوفسکی داشت تمرین شوتزنی می‌کرد و یک توپ را هم از دست نداد. آلفونسو دیویس با سرعت از کنارم رد شد و پیش خودم گفتم وای ، عجب شرایط دیوانه‌واری ! از اشتباه کردن می‌ترسیدم.»
هم تیمی‌های جدید موسیالا که هنوز بعد از تمرین ، مادرش دنبالش می‌آمد، به او لقب "بامبی" داده بودند. او می‌گوید:«لروی سانه، این لقب را رویم گذاشت. آنها رفتار خیلی خوبی با بازیکنان جوان دارند. به خاطر سن کمی که داشتم با من شوخی می‌کردند اما همین باعث شد بلافاصله خودم را عضوی از تیم حس کنم.»
بر روی بازیکن جوانی که آرزو دارد تبدیل به یک بازی‌ساز در کلاس جهانی شود، یک نفر تاثیر زیادی گذاشت. جمال می‌گوید:«توماس مولر باورنکردنی است. او بسیار باهوش است و درکی عالی از فضاهای موجود در زمین دارد. در تمرینات بسیار پرتلاش است و کمک می‌کند تا بهتر شوم.» اگر پیوستن به تیمی پرستاره در اوج کرونا برای یک بازیکن جوان کافی نیست، باید این را هم اضافه کنیم که بایرن در آن فصل فاتح سه گانه شد. موسیالا می‌گوید:«دوران عجیبی در زندگی من بود. خوشحالم که آن موفقیت را از نزدیک دیدم و در بوندس‌لیگا هم به میدان رفتم. فکر نکنم دیگر بتوانم چنین سالی را تجربه کنم.»
موسیالا فصل بعد را با گلزنی در جریان پیروزی 8 بر صفر بایرن مقابل شالکه در هفته اول بوندس‌لیگا شروع کرد و سپس در پیروزی 5 بر صفر مقابل آینتراخت نیز یک گل دیگر زد. تا این مقطع همچنان به نظر می‌رسید که او " سه شیرها" را برای بازی‌های ملی انتخاب می‌کند و او در تیم زیر 21 ساله‌های انگلیس به میدان می‌رفت. با این حال تیم ملی آلمان نیز به دنبال او بود و یواخیم لو، سرمربی وقت " مانشافت " دائما از موسیالا تعریف می‌کرد. او در این باره می‌گوید:«دائما با مسئولان فدراسیون فوتبال انگلیس و آلمان در گفت وگو بودم . هر دو به وضوح می‌خواستند برای‌شان بازی کنم و تصمیم سختی باید می‌گرفتم. در آلمان به دنیا آمدم اما اکثر خاطراتم حین رشد کردن در انگلیس بود. هر دو کشور بخشی از من محسوب می‌شوند.» با این حال او در فوریه 2021 و یک روز بعد از این که با گلزنی مقابل لاتزیو در لیگ قهرمانان تبدیل به جوان‌ترین گلزن بایرن در این تورنمنت شد، اعلام کرد که تیم ملی آلمان را انتخاب کرده است. چند روز بعد و در حالی که موسیالا تازه 18 ساله شده بود، برای اولین بار در جریان برد سه بر صفر آلمان مقابل ایسلند برای این تیم به میدان رفت. موسیالا می‌گوید:«انجام اولین بازی در تیم ملی آلمان حسی فوق‌العاده داشت. این که آن پیراهن را بر تن و برای تیم ملی زادگاهم بازی می‌کردم، حس خوبی داشت. می‌دانستم که تصمیم درستی گرفته‌ام.»
موسیالا در فصل 2021-2020 در 26 بازی برای بایرن به میدان رفت و 6 گل زد و باواریایی‌ها به نهمین قهرمانی پیاپی خود در لیگ آلمان رسیدند. بازیکن جوان آلمانی می‌گوید:«در کنار تیم حضور داشتم و فصل قبل هم در لیگ بازی کرده بودم اما این بار متفاوت بود. می‌دانستم بیشتر بازی می‌کنم و نقش مهم‌تری دارم و قهرمانی در لیگ آلمان حسی عالی داشت.» حالا موسیالا می‌خواست در فهرست آلمان برای یورو 2020 حضور داشته باشد. این بازیکن حالا تبدیل به معضلی برای لو شده بود و در نهایت سرمربی " مانشافت " نتوانست از اسم وی گذر کند. موسیالا می‌گوید:«بابت حضور در فهرست خیلی خوشحال شدم. تمام این دوره زندگی‌ام هنوز هم برایم واضح نیست. در عرض یک سال از انجام اولین بازی برای بایرن به حضور در یورو رسیدم. نمی‌توانم حسم را با کلمات توصیف کنم.»
موسیالا فقط برای کاهش فشار رسانه‌ها و هواداران به یورو برده نشده بود. وقتی لو نیاز به تعویض پیدا کرد و آلمان به شدت به یک امتیاز برای صعود به مرحله حذفی احتیاج داشت، " بامبی " به زمین مسابقه فرستاده شد. موسیالا که با حضور در آن بازی تبدیل به جوان‌ترین بازیکن آلمانی شد که در یک تورنمنت معتبر به میدان می‌رود، می‌گوید:«چیزی برای از دست دادن نداشتم. باید سعی می‌کردم تغییری ایجاد کنم.»
او مثل همیشه می‌درخشد. لئون گروتزکا، هم‌تیمی‌اش در بایرن را پیدا می‌کند و او هم گل تساوی را می‌زند. موسیالا می‌گوید:«احساس آسودگی خیال زیادی داشتم.» نکته جالب این بود که آلمان بعد از صعود به مرحله یک هشتم باید مقابل انگلیسی قرار می‌گرفت که بلینگام 17 ساله را در ترکیب داشت. موسیالا می‌گوید:«همیشه رویای بازی در ومبلی را داشتم ولی فکر نمی‌کردم اینقدر زود و در این شرایط اتفاق بیفتد.»
موسیالا یک بار دیگر در دقایق پایانی به زمین می‌آید اما این بار کار چندانی از دستش بر نمی‌آید که نتیجه دو بر صفر را تغییر دهد. انگلیس به سمت فینال می‌رود و آلمان با ناراحتی به خانه برمی‌گردد. موسیالا به خوبی می‌دانست که اگر مسیر متفاوتی را انتخاب کرده بود، می‌توانست به راحتی در ترکیب تیم گرت ساوتگیت در فینال مقابل ایتالیا به میدان برود. این بازیکن جوان می‌گوید:«انگلیس در آن تابستان عالی بود اما پشیمان نیستم. هنوز هم می‌خواهم انگلیس عملکرد خوبی داشته باشد و برای جود و هم‌تیمی‌هایش خوشحال بودم.»
با توجه به این که آلمان در جام‌جهانی 2018 هم نمایشی ناامیدکننده داشت ، یک حذف زودهنگام دیگر خیلی‌ها را ناراحت کرد. همان‌طور که از قبل توافق شده بود، یواخیم لو برکنار شد تا دوره‌ای جدید با هانسی فلیک که تا آن مقطع سرمربی موسیالا در بایرن مونیخ بود، شروع شود. فلیک بعد از دعوت از موسیالا در اولین اردوی خود نشان داد که می‌خواهد تیم جدید را حول محور او بسازد. جمال می‌گوید:«او کسی است که در بایرن اولین فرصت بازی را به من داد. تاثیر زیادی رویم داشته است و به خاطر فرصت‌هایی که به من داده از او بسیار متشکرم.»
موسیالا در نوامبر گذشته نیز رکوردی دیگر به عنوان " جوان‌ترین بازیکن تاریخ بایرن که به 100 بازی برای این تیم می‌رسد " ، ثبت کرد. این اتفاق در حالی افتاد که یولیان ناگلزمان سرمربی بایرن بود. موسیالا در مورد این مربی می‌گوید:«او مربی فوق‌العاده‌ای است و همین حالا هم چیزهای زیادی از او یاد گرفته‌ام.» موسیالا در فصل 2022-2021 در 40 بازی برای بایرن به میدان رفت و 8 گل زد و 6 پاس گل داد و همچنین در کنار بایرن دهمین قهرمانی پیاپی در بوندس‌لیگا را جشن گرفت.
موسیالا بالاخره در سال 2022 گواهینامه رانندگی گرفت و به آپارتمان شخصی خود رفت تا مستقل‌تر شود. او می‌گوید:«هنوز هم دوست دارم در خانه در کنار خانواده‌ام باشم و تا جایی که می‌توانم در کنار آنها وقت بگذرانم اما دیگر نیاز ندارم مادرم سر تمرین دنبالم بیاید.»
او وقت زیادی را با آلفونسو دیویس می‌گذراند. هر دوی آنها به بسکتبال علاقه زیادی دارند. دیویس به تازگی موسیالا را به عنوان " فردی با استعداد زیاد " توصیف کرده بود و قطعا مدافعین حاضر در بوندس‌لیگا نیز این موضوع را تایید می‌کنند. تا زمان رفتن تیم ملی آلمان به قطر، موسیالا در 15 بازی روی 15 گل تاثیرگذار بود. خودش 9 گل زده و 6 پاس گل هم داده بود تا در میان 6 بازیکن برتر لیگ‌های برجسته اروپا قرار بگیرد. ضمن این که او در حالی این فصل می‌درخشد که بوندس‌لیگا اصلا مثل یک دهه اخیر نیست. بایرن مثل گذشته قدرتمند ظاهر نشده و دورتموند، فرایبورگ، فرانکفورت، لایپزیش و یونیون برلین نیز در کورس قهرمانی قرار دارند. موسیالا می‌گوید:«کارمان همیشه سخت است اما امسال سخت‌تر از همیشه بوده است. هیچوقت مسابقه آسانی وجود ندارد. همه تیم‌ها پیشرفت کرده‌اند.»
بازیکن جوان در مورد رقابت با بلینگام که در دورتموند، رقیب سنتی بایرن توپ می‌زند، می‌گوید:«من و جود دوستانی صمیمی هستیم و همیشه باقی خواهیم ماند اما رقیب هم نیز محسوب می‌شویم. قبل از مسابقه برای هم سر تکان می‌دهیم اما سپس به کار اصلی‌مان می‌رسیم. او می‌خواهد تیمش ببرد، من هم می‌خواهم برنده باشم و همه دوستی‌ها به مدت 90 دقیقه متوقف می‌شود.»
برای بازیکنان آلمان، جام‌جهانی قطر اصلا موفقیت‌آمیز نبود. آنها یک بار دیگر در مرحله گروهی حذف شدند. موسیالا که در هر سه بازی مرحله گروهی بازیکن فیکس بود، می‌گوید:«تورنمنت سختی برای همه ما بود. نتایج مشخصا به آن شکلی که می‌خواستیم پیش نرفت و این هنوز هم ناراحتم می‌کند.» اگر چه در مورد عملکرد آلمان نظرات متفاوتی بین مردم وجود دارد اما همه در مورد تلاش‌های موسیالا متفق‌القول هستند. بازیکن 19 ساله آلمانی‌ها احتمالا تنها بازیکنی بود که نمایش‌های خوبی ارائه داد. هافبک جوان می‌گوید:«می‌توانستم حس کنم که واکنش خوبی نسبت به نمایش‌های من وجود داشت. واقعا می‌خواستم نشان دهم چه توانایی‌هایی در اولین جام‌جهانی‌ام دارم. خوشحالم که با تمام وجود تلاش کردم و مردم متوجه آن شدند.»
یک بار دیگر موسیالا مجبور شد پیشرفت انگلیس در تورنمنت را تماشا کند. تیم ساوتگیت در نهایت در یک چهارم نهایی به فرانسه باخت و بلینگام بازیکنی کلیدی در این موفقیت نسبی بود و در تمام بازی‌ها به طور فیکس بازی کرد. تصور کردن درخشش موسیالا در کنار دوستش در تیمی که بازیکنانی نظیر فیل فودن و بوکایو ساکا را هم در خط حمله‌ داشت، خیلی جذاب به نظر می‌رسد. از سوی دیگر شاید فرصت بازی کمتری به او می‌رسید. موسیالا می‌گوید:«انگلیس بازیکنان جوان فوق‌العاده‌ای دارد و دیدن این که به آنها فرصت درخشیدن داده می‌شود، خیلی خوب است. وقتی داشتم در مورد تیم ملی تصمیم می‌گرفتم، فرصت بازی احتمالی چیزی نبود که در ذهنم می‌گذشت. به این نگاه نکردم که کدام کشور بازیکنان بهتری دارد تا پیش خودم بگویم احتمالا فرصت بازی بیشتری با آلمان به دست می‌آورم. آلمان را انتخاب کردم چون حس درستی داشت.»
در هر صورت موسیالا برای آلمان یک ستاره بوده و زمان‌بندی هم به سود این بازیکن جوان است. آلمان میزبان یورو 2024 خواهد بود. جمال می‌گوید:«تمام مردم هیجان‌زده‌اند و جو خوبی حاکم خواهد بود.» این تورنمنت همچنین فرصتی برای شروع دوباره آلمانی‌ها است چون هیچ چیزی مثل میزبانی ، یک تیم ملی را متحد نمی‌کند. هافبک آلمانی می‌گوید:«وقتی بچه بودم در مورد فتح یورو رویابافی می‌کردم. مانند هر فوتبالیست دیگری آرزوی فتح لیگ، بازی برای تیم ملی کشورم و حضور در جام‌جهانی را داشتم.»
این رویاها به واقعیت تبدیل شده و این در حالی است که موسیالا تازه 20 سال دارد و چیزهای زیادی برای فتح توسط این بازیکن باقی مانده است . موسیالا می‌گوید:«اگر بگویم در مورد کسب توپ طلا رویاپردازی نکرده‌ام، دروغ گفته‌ام اما این اتفاق خود به خود نمی‌افتد . باید به سختی تلاش کنم و به پیشرفت ادامه دهم.»
آیا این بازیکن جوان دوست دارد در مقطعی در لیگ برتر انگلیس هم بازی کند؟ موسیالا می‌گوید:«قطعا در مقطعی دوست داشتم اما در حال حاضر همان جایی هستم که باید باشم و تمرکزم تنها روی بایرن است. دارم رویایم را زندگی می‌کنم پس چرا باید به فکر چیز دیگری باشم؟ ولی فکر می‌کنم هیچوقت نباید بگوییم هیچوقت.»
*آرمین زمانی




نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها