PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۷۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
یاغیان اولدترافورد؛ همه مردان ناسازگار فرگوسن

سر الکس فرگوسن اسکاتلندی میراثی را در منچستریونایتد به وجود آورد که هرگز تحت الشعاع قرار نخواهد گرفت. او در سال 1986 به این باشگاه پیوست و آنها را به نقطه‌ای رساند که به 26 قهرمانی از جمله 13 عنوان لیگ برتر، یک سه گانه و دو قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، در میان افتخارات بی شمار دیگر منجر شد. داشتن چنین تاثیری نیازمند توانایی‌های آشکاری است که تعداد کمی از افراد دیگر روی زمین از آن برخوردارند. همچنین او در این مسیر ترکیبی خوب از درک تاکتیکی بسیار دقیق، مدیریت انسانی بی‌عیب و نقص و مهارت‌های درخشان داشت تا اطمینان حاصل کند که پتانسیل‌های خوبی در اطراف خود دارد که می‌توانند در راه رسیدن به موفقیت به او ملحق شوند. موضوع جدایی فرگوسن هرگز حل و فصل نشد. او در تازه کردن تیمش و دانستن زمان احیای بازیکنان استاد بود و در عین حال دائماً با کادر مربیگری خود سر و کار داشت اما چیزی که او در آن بسیار خوب بود، این بود که می دانست چه زمانی باید دستش را به دور کسی ببرد و چه زمانی درب خروجی را به او نشان دهد. بازیکنان می دانستند که با او کجا ایستاده اند و اگر او آنها را دوست نداشت، قطعا بیرون از تیم بودند. با این حال همه نمی خواستند تحت رهبری او کار کنند و چندین نمونه از بازیکنان هستند که به شکل بدی با این مربی اسکاتلندی درگیر شدند. در اینجا 9 مورد از این نمونه ها آورده شده است.

گابریل هاینزه

هاینزه، مدافع کناری آرژانتینی که به سرعت در اولدترافورد میان هواداران به محبوبیت رسید، در سال 2007 زمانی که سعی کرد به رقیب سرسخت لیورپول منتقل شود، پس از از دست دادن جایگاه خود در تیم اصلی به دلیل آسیب دیدگی، یک چرخش کامل انجام داد. این مسیری نبود که برای هیچ بازیکنی به سادگی طی شود. از زمانی که فیل چیسنال در سال 1964 این کار را انجام داد، بازیکنی بین یونایتد و لیورپول جابجا نشده است. فرگوسن که از تلاش‌های هاینزه برای انتقال به مرسی ساید در تابستان 2007 خشمگین بود، علی‌رغم علاقه لیورپولی‌ها مانع از انجام این انتقال شد. هاینزه در اواخر پنجره نقل و انتقالات به رئال مادرید فروخته شد. دیوید ژیل از سرمربی تیم حمایت و عنوان کرد که باشگاه تحت هیچ شرایطی بازیکنی به رقبای خود نمی فروشد.

وین رونی

وقتی به اندازه رونی برای یونایتد گل به ثمر می رسانید، فضا کمی سختگیرانه و دشوار می‌شود. رونی هرگز آسان‌ترین شخصیت برای کار کردن با او نبود، به خصوص در دوران جوانی‌اش و با توجه به اینکه مطبوعات اغلب با او ارتباط داشتند، اما به نظر می‌رسید که در سال 2010 زمانی که او درخواست انتقال را ارائه کرد، همه چیز واقعاً به هم ریخت. این ملی پوش انگلیسی در میان پیشنهادهایی که از تیم‌هایی مانند منچسترسیتی داشت، بر سر پیشنهاد قرارداد جدید معطل مانده بود و نگران جاه طلبی های بلندمدت باشگاه پس از فروش بازیکنان کلیدی در سال قبل بود.

فرگوسن خندید و رونی متعاقباً سعی کرد باشگاه را ترک کند، اما بعداً قرارداد جدیدی امضا کرد و اختلافات آنها برطرف شد. این اتفاق کمتر از یک سال پس از نیمکت نشینی رونی برای بازی مقابل زسکا مسکو در لیگ قهرمانان اروپا رخ داد که با تولد پسرش " کای " همزمان شده بود.

کارلوس توز

یکی از ستاره های جدا شده که باعث نگرانی رونی شد، کارلوس توز بود که در سال 2009 پس از پایان یک قرارداد قرضی عجیب و غریب دو ساله که در نهایت منجر به خرید نشد و باعث ناامیدی هواداران شد، یونایتد را ترک کرد. این بازیکن آرژانتینی پس از امضای قرارداد با وستهام، به طور قرضی به یونایتد رفت و برای " شیاطین سرخ " بسیار خوب بود، اما این باعث نشده بود تا فرگوسن از همه کارهای توز استقبال کند و بسیاری از مواقع رابطه آنها تیره می‌شد و به مشکل برمی‌خوردند. رابطه آنها در تابستان 2009 به پایان رسید، زمانی که او تنها چند هفته پس از قهرمانی در لیگ برتر، با همسایگان منچستری یعنی منچسترسیتی قرارداد امضا کرد. از آن زمان او هرگز از انتقاد از فرگوسن هراسی نداشت و در سال‌های بعد تابلوی «RIP Fergie» را در رژه اتوبوس با سیتی در دست گرفت. اتمام این رابطه بدین شکل واقعاً مایه شرمساری بود.

روی کین

پایان تلخ دوران حرفه ای کین در یونایتد برای هیچکس پوشیده نیست. پس از امضای قرارداد در سال 1993 و تثبیت خود به عنوان یکی از بهترین هافبک های جهان ، کین در اواسط دهه 2000 به دلیل مصدومیت ها شروع به کنار رفتن تدریجی کرد. تنش ها در پیش فصل 2006-2005 شروع شد . کین از امکانات تمرینات پیش فصل رضایتی نداشت و فرگوسن به او پیشنهاد داد که برای بازی در جاهای دیگر درهای باشگاه باز است. باز هم فرگوسن راضی نبود. او آخرین بازی خود را برای باشگاه در سپتامبر 2005 مقابل لیورپول انجام داد و قبل از آزادی ناگهانی خود در نوامبر مصدوم شد. پس از آن دوباره در MUTV از تیم انتقاد کرد. کین بعداً فاش کرد که اتفاقات روی آنتن صرفاً به خاطر تنش‌هایی بود که قبلاً ایجاد شده بود، با این باور که می‌خواست از باشگاه برود.

دیوید بکهام

بکهام در سن شانزده سالگی به منچستر یونایتد پیوست و در همین باشگاه تبدیل به یکی از بهترین هافبک های جهان شد. بکهام اولین مسابقه خود را برای تیم بزرگسالان منچستر یونایتد در سن هفده سالگی انجام داد. او دوازده سال در منچستریونایتد بازی کرد تا این که در سال 2003 به رئال مادرید پیوست. حضور بکهام در اولدترافورد با افتخارات مهمی همراه بود و او موفق شد در طول این مدت با پیراهن منچستر یونایتد، 6 بار قهرمان لیگ برتر و یک بار قهرمان چمپیونزلیگ شود. او 394 بار برای منچستر یونایتد به میدان رفت و 85 بار برای تیمش گلزنی کرد. بکهام در روزهای اوجش در منچستر یونایتد یک متخصص ضربات کاشته آزاد بود. ضربات آزاد کاشته بکهام با پای راست فوق العاده بود. بکهام نهایتا با سرالکس فرگوسن به مشکل برخورد و ناچار شد منچستر یونایتد را ترک کند و به رئال مادرید برود . او در رئال مادرید چهار سال موفقیت آمیز را سپری کرد. بکهام در تابستان 2017 به باشگاه گلکسی آمریکا پیوست. او در طول فعالیت حرفه ای خود نامش را در کنار بزرگ ترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان قرار داد. " شیاطین سرخ " در غیاب بکهام به مشکل برخوردند تا این که جواهری به نام کریستیانو رونالدو را پیدا کردند.

یاپ استام

با حضور این مدافع هلندی، خط دفاعی منچستریونایتد از استحکام بالایی برخوردار بود. استام مدافعی با توانایی‌های بالا بود و فرگوسن با جذب او به خود می‌بالید. استام در کتابی که درباره زندگی خود نوشت، اظهارات عجیبی داشت. او به انتقاد از باشگاه منچستریونایتد و هم‌تیمی‌هایش پرداخت. حرف‌های غیرمنتظره این مدافع هلندی باعث شد تا از چشم فرگوسن بیفتد و در سال 2010 در ازای 16 میلیون پوند به لاتزیو فروخته شود. استام تنها بازیکنی بود که فرگوسن به صراحت از فروشش ابراز پشیمانی کرد: "فروش استام بزرگ‌ترین اشتباه دوران مربیگری‌ام در منچستریونایتد بود. احساس کردم که 16 میلیون پوند برای یک مدافع 29 ساله که تازه از آسیب‌دیدگی‌ رهایی یافته بسیار خوب است و نمی‌توان آن را رد کرد. احساس کردم که استام از روزهای اوج خود به دور افتاده و افت کرده است اما باید اعتراف کنم که از نظر فوتبالی فروش او اشتباه بزرگی بود."

پل پوگبا

خریدن پل پوگبا با آن رقم سنگین اشتباه بزرگی از سوی فرگوسن بود. " شیاطین سرخ " پل پوگبا را با مبلغی به میزان 800 هزار پوند به یوونتوس فروختند . او در سال 2012 " من یونایتد " را به مقصد یوونتوس ترک کرد. پل پوگبا در سال 2009 وارد اولدترافورد شد و در سال 2012 اولین مسابقه اش را برای " شیاطین سرخ " انجام داد. پوگبا فقط سه بار برای منچستریونایتد به میدان رفت و تابستان همان سال (2012) اولدترافورد را ترک کرد. پوگبا از تمام ویژگی های لازم برای موفقیت در منچستر یونایتد برخوردار بود اما حاضر نشد در این تیم بماند. رایولا ، مدیر برنامه های پل پوگبا نقش مهمی در جدایی او از " من یونایتد" داشت ، موضوعی که به شدت فرگوسن را عصبانی کرد، تا جایی که در کتاب زندگینامه اش نوشت:" در مدتی که سرمربی بودم از دو ایجنت ناراحت شدم که یکی از آن ها مینو رایولا بود." بعدا منچستر یونایتد دوباره پوگبا را با مبلغی به میزان 110 میلیون یورو خرید در حالی که درست سه سال قبل او را هشتصد هزار پوند فروخته بود.

اریک کانتونا

او به منچستریونایتد کمک کرد تا به قهرمانی‌های پی‌در‌پی دست یابد. در اولین سالش در جمع " شیاطین سرخ " به آنها کمک کرد که برای اولین بار بعد از سال 1967 قهرمان لیگ برتر شوند. حواشی دست از سر کانتونا برنمی‌داشت و در یکی از بازی‌های منچستر مقابل لیدزیونایتد بود که او به صورت یکی از هواداران آب دهان پرتاب کرد و هزار پوند جریمه شد . به همراه منچستریونایتد بود که او بزرگترین اشتباهش را انجام داد و ضربه افسانه‌ای کونگ‌فویی را در تاریخ ثبت کرد. در بازی مقابل کریستال پالاس در سال 1995، اریک به سمت سکوها دوید و به یکی از هوادارانی که شعار نژادپرستانه علیه او داده بود، لگد زد. او با جریمه سنگینی روبرو شد و به 120 ساعت خدمت عمومی و 9 ماه محرومیت از بازی‌ها محکوم شد. اریک دوباره به منچستریونایتد ملحق شد و به آنها کمک کرد تا چند قهرمانی دیگر به دست آورند اما بازنشستگی او در فصل 1997-1996 همه را متعجب کرد. بسیاری از مردم بر این باور بودند که او سال‌های سال می‌توانست بازی کند.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار