PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۸۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
به بهانه فصل درخشان ارلینگ هالند در انگلستان
ارلینگ هالند، ستاره نروژی در اولین فصل حضورش در منچسترسیتی و لیگ انگلیس درخشش چشمگیری داشته و در حال جابجا کردن رکوردهای لیگ جزیره است. او در حال حاضر تبدیل به بهترین گلزن لیگ برتر در طول یک فصل شده و رکورد طولانی مدت اندی کول و آلن شیرر را شکسته ، آن هم در حالی که 9 بازی کمتر از این دو بازیکن انجام داده است. البته این بازیکن راه درازی تا رسیدن به ستاره‌هایی نظیر صلاح، آگوئرو، کول، شیرر و ... دارد که سال‌ها در لیگ برتر درخشیدند و گل‌های فراوانی به ثمر رساندند اما باید گفت که مهاجم نروژی شروعی بی‌نقص داشته است. به همین بهانه هم سایت " گل " نگاهی داشته به بازیکنانی که در اولین فصل حضورشان در لیگ برتر، شروعی عالی برای تیم‌هایشان داشتند و کاری کردند که باشگاه‌شان خیلی زود از خرید آنها سود ببرد که در ادامه خواهید خواند.
بازیکنانی که در اولین فصل حضورشان در لیگ برتر درخشیدند

10- میچو(سوانزی، فصل 2013-2012)

میچو در حالی به لیگ برتر پا گذاشت که تا حدود زیادی گمنام بود ولی فصلی باورنکردنی در سوانزی داشت و بعدها نیز خیلی زود محو شد. او که از تیم رایو وایکانو و در ازای مبلغ تنها 2 میلیون پوند خریداری شده بود، در همان اولین بازی در تیم جدید درخشید و دو بار به کوئینز پارک رنجرز گل زد. میچو تا کریسمس 13 گل برای تیمش زده بود که شامل دو گل به آرسنال نیز می‌شد و در فوریه به سوانزی کمک کرد تا فاتح لیگ کاپ شود و در فینال نیز گلزنی کرد. او فصل را با 18 گل به پایان رساند و در میان 5 گلزن برتر لیگ برتر در آن فصل قرار گرفت اما این اوج کار این مهاجم بود چرا که مصدومیت‌های متعدد مانع از درخشش بیشتر میچو شد و این بازیکن در نهایت مجبور شد در سال 2017 و در حالی که تنها 31 داشت، از فوتبال بازنشسته شود.

9- روکه سانتاکروز(بلکبرن، فصل 2008-2007)

بازیکنان زیادی حاضر نیستند که حضور در بایرن‌مونیخ را به بلکبرن ترجیح دهند و وقتی سانتاکروز تنها چند دقیقه بعد از حضورش در زمین به عنوان یار تعویضی در بازی اول خود گلزنی کرد، بلکبرنی‌ها فهمیدند که مهاجم ویژه‌ای را به خدمت گرفته‌اند. مهاجم اروگوئه ای که زیر نظر مارک هیوز، یکی از بهترین مهاجمان دوران خود، کار می‌کرد خیلی زود در نقشی که برایش در نظر گرفته شده بود، جا افتاد و با حضور در محوطه 6 قدم با تنها یک ضربه گلزنی می‌کرد. او در اولین فصلش در بلکبرن 19 گل زد و چهارمین گلزن برتر لیگ شد و با کمک او بلکبرن در رده هفتم قرار گرفت.

متاسفانه او فصل بعد نتوانست به همین روند ادامه دهد و تنها 5 گل زد. در حقیقت اولین فصل او در بلکبرن یک مورد استثنایی محسوب می‌شود و تنها باری بود که سانتاکروز توانست در یک لیگ اروپایی بیش از 10 گل بزند. این در حالی است که او در طول دوران بازی خود برای تیم‌هایی نظیر بایرن، منچسترسیتی، رئال‌بتیس و مالاگا به میدان رفت. سانتاکروز هنوز هم در لیگ برتر پاراگوئه و در سن 41 سالگی به فوتبال مشغول است.

8- یورگن کلینزمن(تاتنهام، فصل 1995-1994)

کلینزمن یکی از اولین ستاره‌های خارجی واقعی بود که به لیگ برتر آمد و تاتنهامی‌ها باورشان نمی‌شد که یکی از بهترین بازیکنان جام‌جهانی 1994 را به تیم‌شان آورده‌اند. او در اولین بازی خود گلزنی کرد و هواداران به او لقب " یورگن آلمانی " داده بودند. کلینزمن فصل را با 21 گل به پایان رساند. در نهایت معلوم شد که او بیش از حد برای تاتنهام خوب است و تنها بعد از یک فصل به بایرن‌مونیخ رفت اما در همان یک فصل رابطه‌ای عالی با هواداران تاتنهام ایجاد کرد و بعدها نیز در فصل 1998-1997 به تاتنهام برگشت تا به این تیم در بقا کمک کند.

7- فرناندو تورس(لیورپول، فصل 2008-2007)

از وقتی که تورس هنگام بازی در اتلتیکومادرید، تیم دوران کودکی‌ خود، بازوبندی با عبارت " هیچوقت تنها قدم نخواهی زد " را بر بازو بست، مقدر بود که این بازیکن در لیورپول بازی کند. لیورپول بعد از مایکل اوون مدت‌ها به دنبال مهاجمی شش دانگ می‌گشت و تورس همان چیزی بود که سران باشگاه قرمزپوش در رویایش بودند. " ال‌نینو " در نخستین فصلش در لیورپول تبدیل به اولین بازیکن بعد از رابی فاولر شد که 20 بار در لیگ گلزنی کرد و اولین قرمزپوشی بود که از سال 1946 به بعد به شکل پیاپی هت‌تریک کرد. ضمن این که تورس اولین مهاجم بعد از راجر هانت بود که در 8 بازی متوالی در آنفیلد گلزنی کرد. تنها کریستیانو رونالدو در آن فصل رکورد 24 گل زده او در لیگ در آن فصل را زد.

6- دیگو کاستا(چلسی، فصل 2015-2014)

دیگو کاستا بعد از رساندن اتلتیکومادرید به اولین عنوان قهرمانی خود بعد از 18 سال، تبدیل به گزینه اصلی خوزه مورینیو برای خط حمله چلسی شد. دیگو کاستا شخصیتی کاریزماتیک داشت که گل‌های فراوانی می‌زد و هواداران متعصب چلسی علاقه زیادی به او داشتند. او در 4 بازی آغازین خود برای چلسی 7 گل زد و سسک فابرگاس به خوبی او را تغذیه می‌کرد. وقتی او توسط اتحادیه فوتبال به رفتار خشن در جریان دیدار با لیورپول متهم شد، شرایط برایش اندکی تغییر کرد و 2 ماه گل نزد. با این حال او توانست فصل را با 20 گل به پایان برساند و با چلسی نیز قهرمان لیگ شود.

5- رود فن‌نیستلروی(منچستریونایتد، فصل 2002-2001)

فن‌نیستلروی قرار بود یک فصل زودتر به منچستریونایتد برود ولی در جریان تمرینات " پی‌اس‌وی " دچار مصدومیت از ناحیه لیگامنت زانو شد. با این حال، یک سال حضور در اتاق درمان باعث نشد تا عطش یا قدرت گلزنی فن‌نیستلروی کاهش پیدا کند و او در اولین بازی خود برای " شیاطین سرخ " نیز دو گل زد. او بعدها با گلزنی در 10 بازی پیاپی در لیگ برتر تاریخ‌ساز شد و این رکورد به مدت 13 سال دست خودش بود تا این که جیمی واردی آن را شکست. فن‌نیستلروی در اولین فصل خود در منچستریونایتد 23 گل زد و عنوان آقای گلی را تنها با یک گل کمتر به تیری هانری واگذار کرد. مهاجم هلندی در گلزنی به شدت بی‌رحم بود و در 4 فصل از مجموع 5 فصل حضورش در منچستریونایتد 20 گل یا بیشتر برای این تیم زد. او در حالی این تعداد گل را به ثمر رساند که تنها یک گل از مجموع تمام گل‌هایش از بیرون محوطه جریمه بود اما به نظر نمی‌رسید هیچیک از طرفداران منچستریونایتد به این موضوع اهمیت بدهند. وقتی او اینقدر موثر بود، چنین موضوعی چه اهمیتی داشت؟

4- اندی کول(نیوکاسل، فصل 1994-1993)

وقتی کول در آگوست 1993 اولین بازی خود در لیگ برتر را انجام داد، تنها 21 سال داشت و بعد از پیوستنی دیرهنگام به نیوکاسل در فصل گذشته به این تیم کمک کرده بود به لیگ برتر صعود کند. او در لیگ برتر طوفانی ظاهر شد و نیوکاسل را به رده سوم رساند و با زدن 34 گل آقای گل شد. این مهاجم نماد تیم جذاب کوین کیگان محسوب می‌شد اما دوران حضورش در نیوکاسل چندان طولانی نبود و یک سال بعد در ازای رکورد 7 میلیون پوند به منچستریونایتد پیوست. رکورد 34 گل او فصل بعد توسط آلن شیرر تکرار شد اما این رکورد به مدت 28 سال و تا زمان شکسته شدن به دست هالند، پا برجا بود.

3- سرجیو آگوئرو(منچسترسیتی، فصل 2012-2011)

منچسترسیتی در چهارمین فصل بعد از حضور مالکان عرب جدید خود در حال قدرت گرفتن بود و با کسب " اف‌ای کاپ " اولین جام خود بعد از 35 سال را به دست آورد اما یک مهاجم گلزن تکه گمشده پازل این تیم محسوب می‌شد. آگوئرو در سال 2011 در ازای رکورد نقل و انتقالات آن زمان باشگاه انگلیسی یعنی 35 میلیون پوند به لیگ برتر آمد و گزینه‌ای مناسب و بی‌رحم بود که می‌توانست به همه شکل گلزنی و گل‌ سازی کند. او در اولین بازی خود با پیراهن منچسترسیتی مقابل سوانزی این موضوع را ثابت کرد و هم گل زد و هم پاس گل داد. او بعد از شروعی عالی اندکی افت کرد اما در مهم‌ترین بازه فصل به خودش آمد و در 6 بازی آخر سیتی 6 گل زد. ضمن این که با گلزنی به کوئینز پارک رنجرز و گرفتن قهرمانی از منچستریونایتد، فصل را به بهترین شکل ممکن تمام کرد و اولین قهرمانی سیتی را به این تیم داد.

2- محمد صلاح(لیورپول، فصل 2018-2017)

صلاح بعد از دوره‌ای ناامیدکننده در چلسی، خودش را در ایتالیا و با تیم‌های فیورنتینا و رم احیا کرد و تبدیل به گلزنی عالی شد. به همین خاطر هم بود که لیورپول حاضر شد با شکستن رکورد نقل و انتقالات خود و پرداخت 37 میلیون پوند او را به انگلیس برگرداند. خیلی زود معلوم شد که صلاح ارزش این پول را داشته است. او در اولین دیدار خود با پیراهن لیورپول مقابل واتفورد گلزنی و تنها در ماه نوامبر 7 بار دروازه حریفان را باز کرد. او بعدها در طول فصل تنها در یک مسابقه 4 گل زد. مهاجم مصری لیورپول را به فینال لیگ قهرمانان رساند و با زدن 32 گل در 38 بازی لیگ برتری، کفش طلا را به خود اختصاص داد تا فصل اولی عالی داشته باشد.

1- ارلینگ هالند(منچسترسیتی، فصل 2023-2022)

هالند در هر یک از باشگاه‌های سابق خود به آمار گلزنی خارق‌العاده‌ای دست یافته بود ولی باز هم تردیدهایی در مورد توانایی او در زدن تعداد گل‌های بالا وجود داشت. این تردیدها با نمایشی متزلزل مقابل لیورپول در کامیونیتی شیلد افزایش پیدا کرد اما هالند خیلی زود منتقدان را با زدن دو گل در اولین دیدار لیگ برتر مقابل وستهام ساکت کرد. او بازی به بازی عطش بیشتری برای گلزنی پیدا می‌کرد و در دیدار مقابل کریستال پالاس و ناتینگهام فارست نیز به طور متوالی هت‌تریک کرد و بعدها مقابل منچستریونایتد و وولوز نیز هت‌تریک خود را تکرار کرد. طولی نکشید که او رکورد 32 گل صلاح در لیگ برتر را شکست و سپس به رکورد 34 گل شیرر و کول حمله برد و در نهایت در دیدار مقابل وستهام این رکورد را هم شکست و با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد تنها کسی که می‌تواند رکورد هالند را بشکند، خودش باشد.

* آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار