PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: ۸۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
ستاره فرانسوی ، قهرمان دورتموند شد
سباستین هالر بازگشت قابل توجهی به میادین داشته و برای کمک به بروسیا دورتموند در بوندس لیگا، چندین گل مهم به ثمر رسانده است . بروسیا دورتموند در هفته پایانی رقابت‌های بوندس لیگا در خانه برابر ماینتس متوقف شد تا بایرن‌مونیخ بار دیگر قهرمان شود. هالر در بازی مقابل ماینتس یک ضربه پنالتی را از دست داد اما این دلیل نمی شود که ارزش کار وی در دورتموند را نادیده بگیریم. لازم به یادآوری است که بازیکن ملی پوش ساحل عاج پس از تشخیص سرطان نیم فصل اول را از دست داد اما بازگشت خیره کننده ای به میادین داشت و نقش مهمی در صدرنشینی تیمش ایفا کرد .ادین ترزیچ ، سرمربی بروسیا دورتموند از سباستین هالر تمجید و از او برای تبدیل شدن به قهرمان این تیم حمایت کرده است . ترزیچ در جریان کنفرانس مطبوعاتی اخیرش گفت که آنها به بازگشت این مهاجم بسیار افتخار می‌کنند و او در نیم فصل دوم تفاوت بزرگی برای تیم ایجاد کرده است. او گفت: بازگشت هالر زیباترین داستان فصل است. ما افتخار می کنیم و خوشحالیم که او در کنار ماست. این چیزی نیست که بتوان آن را بدیهی دانست. این اراده، تلاش و انرژی مثبت بود که او را به اینجا رساند. بازگشت هالر سبک بازی تهاجمی ما را بهتر کرد. ما بسیار خوشحالیم که او توانسته در هفته های اخیر چنین عملکردی برای ما داشته باشد. او نشان داده است که می تواند قهرمان این فصل ما باشد. هیچ بازیکنی در نیم فصل دوم بوندس لیگا بیشتر از سباستین هالر که 9 بار موفق به گلزنی شده، گل نزده است. این بازیکن 28 ساله در 18 بازی ، 5 پاس گل نیز به نام خود ثبت کرده است.تاثیر هالر در بازی هجومی بروسیا دورتموند قابل توجه بوده و آنها از ابتدای سال تاکنون 85 گل در بوندس لیگا به ثمر رسانده اند. از زمان بازگشت هالر به میادین، " سیاه و زردها " تنها در یک بازی باخته اند .از طرفی دیگر این بازیکن تابستان گذشته با تشخیص ابتلا به سرطان روبرو شد. این شوک بزرگی برای این مهاجم بود که تازه از آژاکس به دورتموند پیوسته بود و تمامی هم تیمی‌هایش حس می کردند که این اتفاق ادامه کار را برای او غیرممکن خواهد کرد .با این حال، هالر هیچ نشانی از ترس و تسلیم شدن نشان نداد. او با سرطان مبارزه کرد، تحت عمل جراحی قرار گرفت، شیمی درمانی کرد و زمانی که پزشکان اجازه دادند بار دیگر به زمین چمن برگشت و این کار را با موفقیت انجام داد. او در ماه ژانویه در تمرینات حاضر شد و از آن زمان تا به حال به یکی از مهره‌های کلیدی تیمش تبدیل شده و تقریبا هر هفته نقش مهمی را ایفا کرده است.ترزیچ در چند ماه گذشته با همدلی فراوان هالر را همراهی کرده و سعی داشته کاری کند که او راحت‌تر بتواند به قدرت سابقش برگردد. از همان بازی اول مشخص بود که هالر تا چه حد خط حمله دورتموند را متفاوت کرده است. سبک ایجاد فضا برای دیگر بازیکنان صرفا با حضور در زمین، ارسال توپ و برخوردش با بازیکنان حریف کاملا متمایز بود. این بازیکن در فصل کنونی موفقیت های قابل قبولی داشته است . او در دیدار برابر آگزبورگ دو گل زد و نمایشی خیره‌کننده داشت .
بازگشت «هالر» ، زیباترین داستان فوتبال است



گلزنی در روز جهانی سرطان

زمانی که سباستین هالر با پشت سر گذاشتن سرطان به میادین برگشت، این اتفاق را بهترین احساس ممکن توصیف کردو احتمالا خودش هم تصور نمی‌کرد که اتفاق‌های هیجان‌انگیزتری در پیش است. ستاره بلند قامت فرانسوی بعد از فصل درخشانش در آژاکس به دورتموند رفت تا جای خالی ارلینگ هالند را پر کند اما خیلی زود زندگی روی بیرحم خود را به او نشان داد.یک تست ساده پزشکی در تمرینات پیش فصل نشان داد که هالر به جای همراهی تیمش، باید در گوشه بیمارستان با سلول‌های سرطانی‌ مبارزه کند. تصویر او با موهای ریخته و چهره تکیده، چیزی نبود که هواداران دورتموند دوست داشته باشند از ستاره تیم‌شان ببینند ، به ویژه که در بعضی از دیدارها، غیبت مهاجمی مانند او به شدت احساس می‌شد : شکست خانگی 3-2 مقابل وردربرمن، باخت 3-0 در خانه لایپزیش و همین طور ناکامی ‌های ناامیدکننده مقابل کلن، یونیون برلین و وولفسبورگ. با آغاز سال جدید میلادی، همه چیز برای دورتموند و هالر تغییر کرد . تیم ادین ترزیچ روی دور پیروزی افتاد، هالر هم در 22 ژانویه به میادین برگشت و در سومین بازی‌اش ، در روز جهانی مبارزه با سرطان، موفق شد گلزنی کند. او بعد از آن بازی گفت: " پیام گل من، امیدواری و شجاعت است "و دورتموندی‌ها این پیام را خیلی خوب دریافت کردند.

رویس: هالر کابوس مدافعان است

بروسیا دورتموند برای پر کردن جای خالی ارلینگ هالند ، ستاره نروژی که این تیم را به مقصد منچسترسیتی ترک کرده بود، تصمیم گرفت سباستین هالررا به خدمت بگیرد.
این بازیکن اهل ساحل عاج که ملیت فرانسوی دارد و فصل گذشته عملکرد درخشانی را در آژاکس به نمایش گذاشته بود ، با قراردادی به ارزش 5/34 میلیون یورو از این تیم جدا شد و پیراهن بروسیا دورتموند را به تن کرد.
هالر پیش از این نیز تجربه بازی در بوندس لیگا را داشت و در فاصله سال‌های 2017 تا 2019 در آینتراخت فرانکفورت به میدان می‌رفت. رویس که تجربه رویارویی با او را دارد، از خطری که می‌تواند برای بازیکنان مقابلش ایجاد کند به خوبی آگاه است.

کاپیتان دورتموند درباره این بازیکن می گوید: او مهاجمی فوق العاده است. قبلا وقتی برابر فرانکفورت بازی می‌کردیم، او همیشه کابوسی برای مدافعان میانی ما بود چون تمامی ویژگی‌های لازم برای یک مهاجم کامل را دارد.
رویس با اشاره به تواناییهای مهاجم دورتموند می گوید: او از نظر فیزیکی قدرتمند است، تکنیک خوبی دارد و در محوطه جریمه خیلی راحت بازی می‌کند. او حتی مشکلی در استفاده از توپ‌های بلند ندارد. برای ما هافبک‌هایی که دوست داریم با توپ بازی کنیم، داشتن چنین بازیکنی که قادر به انجام بازی ترکیبی باشد بسیار مهم است. او می‌تواند بار دیگر به کابوس مدافعان بوندس لیگا تبدیل شود.

گرانترین بازیکن لیگ هلند

سباستین هالر که در تابستان 2019 به وستهام آمده بود، با قراردادی چهار ساله به آژاکس پیوست. وستهام و آژاکس در مورد مبلغ 5/22 میلیون یورو به توافق رسیدند. هالر تست پزشکی انجام داد و دو طرف قرارداد را امضا کردند. وستهام 18 ماه پیش، 45 میلیون پوند برای به خدمت گرفتن سباستین هالر به فرانکفورت پرداخت کرد تا این مهاجم را به لیگ برتر بیاورد اما هالر نتوانست در این تیم به خوبی جا بیفتد و خود را با لیگ برتر وفق دهد. با توجه به کمبود سرعت هالر، استفاده از این بازیکن به تنهایی در نوک حمله، برایش مناسب نبود و سیستم 1-4-5 دیوید مویز، مربی وستهام، به هالر امکان بروز توانایی‌هایش را نداد . هالر پس از زدن 7 گل در 32 بازی در اولین فصلش در وستهام، در جام اتحادیه خوش درخشید، هر چند وقتی آنتونیو در بازی مقابل منچسترسیتی مصدوم شد، نتوانست وظایفش در وستهام را به خوبی انجام دهد و در 11 بازی تنها 2 گل به ثبت رساند. انتقال سباستین هالر به آژاکس، بزرگترین معامله در تاریخ فوتبال هلند است و او را دوباره به مربی سابقش، اریک تن‌هاخ رساند. تن‌هاخ می دانست که چطور بهترین بازی را از سباستین هالر بگیرد. او دو سال در تیم اوترخت مربی هالر بود و این مهاجم در 65 بازی 30 گل برای تن‌هاخ و تیمش به ثمر رساند.

هالر به بایرن علاقه ای ندارد

جالب است که بدانید سباستین هالر علاقه‌ای برای پیوستن به بایرن مونیخ ندارد . شاید نظری احساسی باشد اما او در مصاحبه اخیرش گفت که علاقه ای به بایرن ندارد .درسال‌های اخیر، بازیکنان زیادی میانبایرن مونیخ وبروسیا دورتموند ردوبدل شده‌اند. روبرت لواندوفسکی و ماریو گوتسه، از جمله ستارگانی بودند که باواریایی‌ها آنها را برای تقویت قدرت تهاجمی تیم‌شان از " زنبورها " به خدمت گرفتند. حالبایرن مونیخ در تابستان پیش رو نیز به شدت برای خرید یک مهاجم نوک تلاش خواهد کرد و گزینه‌های مختلفی را زیر نظر گرفته است.

اماسباستین هالر علاقه‌ای برای پیوستن به بایرن مونیخ ندارد و می‌خواهد به باشگاه خود متعهد بماند. این مهاجم که پس از مدت‌ها تلاش بر سرطان چیره شده و به فرم ایده‌آل خود بازگشته است، در مصاحبه با " بیلد " گفت: نه، من می‌خواهم با بروسیا دورتموند قهرمان بوندس لیگا شوم. من در دورتموند خوشحالم. ما با هواداران‌مان همواره در ارتباطیم و همه‌ جای شهر می‌توانید حس کنید که چه اشتیاق زیادی در جریان است. باعث افتخار ماست که مردم‌مان را به آرزوی‌شان برسانیم.

حمایت ویژه ترزیچ و دورتموند

وقتی بازیکنی با تیمی جدید قرارداد می بندد، همه از این انتقال خوشحال هستند. بازیکن تازه وارد با انگیزه و کلی رویا، برای دستیابی به موفقیت در ایستگاه بعدی در ذهن خود نقشه می‌کشد ، باشگاه آسوده خاطر می‌شود که نیازش را تامین کرده و دل نگرانی هواداران نیز از جای خالی در تیم برطرف می شود.اما اگر همین بازیکن چند روز پس از ورودش با اتقاقی ناخوشایند، نظیر مصدومیتی بزرگ و بیماری شدید مواجه شود، آن وقت آیا همین حس خوبی و خوشی نزد همه باقی می‌ماند؟ قدر مسلم نه اما به هر حال باید به آینده امیدوار بود. این چیزی است که از صحبت های سباستین هالر در ماه های اخیر حس شده است .باشگاه آلمانی نیز به حمایت از او پرداخته و اطمینان خاطر داده که تا پایان روند بهبودی، بازیکنش را تنها نخواهد گذاشت.پس از تشخیص پزشکان، نگاه همه تحلیلگران و هواداران به سمت مدیریت دورتموند بود. همه می‌دانستند که تیم تحت هدایت ترزیچ ، فورواردهایی نظیر کریم آدیمی، دانیل مالن و یوسوفا موکوکو دارد. این نفرات در نقش مهاجم برای هر خط دفاعی، تهدیدی به حساب می‌آیند اما فاقد فیزیک و خصوصیات «مهاجم هدف» واقعی هستند.در اصل با در نظرگرفتن همین نکته بود که باشگاه اقدام به جذب هالر کرد. طبق گزارشات، مدیران تصمیم گیرنده باشگاه می‌توانستند روی گزینه‌هایی مثل ادینسون کاوانی، ادین ژکو و مائورو ایکاردی فکر کنند.کاوانی به عنوان بازیکنی حرفه‌ای و بدون قرارداد، حتی می‌توانست راحت‌ترین گزینه باشد ، اگرچه گفته می‌شد مهاجم 35 ساله اروگوئه ای انتظار دستمزد بسیار بالایی دارد و با ویارئال اسپانیا قرارداد اولیه‌ای منعقد کرده بود .ژکو هم می‌توانست مهاجم هدف مناسبی باشد. فوروارد 36 ساله قبلا در سال‌های 2007 تا 2011 برای وولفسبورگ بازی کرد و با فضای کار در بوندس‌لیگا آشنا بود اما رسانه‌ ها در همان برهه اعلام کردند که وی ترجیح می‌دهد با ترک اینترمیلان، به رئال مادرید برود و ذخیره بنزما باشد تا این که برای مدتی محدود در دورتموند بازی کند. همچنین مائورو ایکاردی، مهاجم آن روزهای پاری سن ژرمن هم مد نظر سران دورتموند بود. با این حال باشگاه دورتموند پای تعهد خود به هالر ایستاد و از او در دوران درمانش حمایت کرد و با عمل حرفه ای خود نشان داد که به سلامتی بازیکنان خود اهمیت ویژه ای می دهد و در این زمینه بسیار متعهد است.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار