PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
ستاره‌های سابقی که اعلام ورشکستگی کرده اند
همانقدر که بازی در بالاترین سطح فوتبال سودآور است، اگر بازیکنی از پتانسیل خود استفاده نکند، داستان‌های ورشکستگی بعد از بازنشستگی به طور نگران‌کننده‌ای به سراغش خواهد آمد. هیچ کس از واقعیت زندگی در امان نیست. بارها و بارها توسط برخی از بزرگ‌ترین نام‌های فوتبال ثابت شده است که مهم نیست چند میلیون نفر هوادار داشته باشند یا چقدر سرمایه جمع کرده باشند، همه می‌توانند در یک چشم به هم زدن ناپدید شوند. فوتبال یک حرفه رویایی و در عین حال کوتاه است. به همین دلیل است که برنامه ریزی از قبل برای دوران بازنشستگی حیاتی است. متأسفانه بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای سابق نتوانسته‌اند پس از آویختن کفش‌های خود، سر خود را بالا نگه دارند و برخی از آنها به ورطه سقوط کشیده شده ‌اند. ما فهرستی از برخی از بزرگ‌ترین نام‌هایی که خود را ورشکسته اعلام کرده‌اند، گردآوری کرده‌ایم.
بر باد رفتگان فوتبال

رونالدینیو
در سال 2018 گذرنامه رونالدینیو و برادرش را توقیف کردند زیرا آنها در بازپرداخت جریمه 5/8 میلیون وزارت ساخت و ساز برزیل (حدود 7/1 میلیون پوند) به دلیل محکوم شدن به ساخت و ساز غیرقانونی در یک منطقه حفاظت از محیط زیست در سال 2015 ناکام ماندند. ستاره بارسلونا در پرداخت ها کوتاهی کرده بود و پاسپورتش را توقیف کردند تا او نتواند از کشورش برزیل فرار کند. گزارش شده است که او با کمی بیش از 5 پوند در حساب بانکی خود دستگیر شده است. البته اوضاع برای رونالدینیو نیز آسان‌تر نشد. او پس از اینکه مشخص شد با استفاده از اسناد جعلی به سفر رفته، دوباره با برادرش در سال 2020 در پاراگوئه دستگیر شد. او در ماه مارس همان ماه زندانی شد و در نهایت در ماه آگوست پس از گزارش‌ها ادعا کرد که دوست و هم تیمی سابقش ساموئل اتوئو حدود 37/1 میلیون یورو برای آزادی او به زندان پرداخت کرده بود.
امانوئل ابوئه
بازیکن سابق آرسنال در سال 2017 در حال طلاق و نبرد حقوقی بعدی با همسرش بود. این تقریباً درست در همان زمانی بود که او تلاش می کرد پس از یک سال محرومیت از فوتبال دوباره روی پای خود بایستد. گزارش‌ها در آن زمان حاکی از آن بود که ابوئه اساساً همه چیز خود را از دست داده و در شرایط بدی زندگی می‌کرده است. گفته می‌شد او فقیر و بی‌خانمان است اما وی بعداً در سال 2021 این شایعات را رد کرد. ابوئه در گفت وگو با " سیتی اسپورت "، تایید کرد که در حالی که تمام دارایی خود را در انگلیس که شامل دو خانه، ماشین و امور مالی بود، به دلیل طلاق همسرش از دست داده  اما در واقع همه چیز را از دست نداده و در عوض به آفریقا نقل مکان کرده است؛ جایی که هنوز در غنا و ساحل عاج دارایی‌هایی داشت .
رویستون درنته
درنته در سال 2020 پس از اینکه مشخص شد مبلغ حیرت آور 2/3 میلیون پوندی را از دست داده است، ورشکستگی خود را اعلام کرد . این بازیکن محبوب رئال مادرید و اورتون به یک رپر تبدیل شد. در واقع ثروت به دست آمده او در 5 سال حضور در رئال از بین رفته بود. او پس از ورشکستگی همچنان فوتبال بازی می کرد و در لیگ های سوم هلند و اسپانیا فعالیت داشت.
آساموا جیان
جیان، قهرمان لیگ برتر انگلیس و گلزن برتر تاریخ غنا، در سال 2018 در حالی که در ترکیه برای کایسری اسپور بازی می کرد، توسط تعدادی از رسانه های انگلیسی ، "ورشکسته " اعلام شد. ادعا می شود که او از همسر و فرزندانش جدا شده و حدود 600 پوند در حساب بانکی خود داشته است. خود جیان بلافاصله پس از انتشار این گزارش‌ها واکنش نشان داد و آن‌ها را تکذیب و ادعا کرد که پس از نقل مکان از چین در ترکیه پول بیشتری به دست می‌آورد.
ما نمی‌گوییم که او دروغ می‌گوید، اما خیلی افتضاح نیست که بگوییم ممکن است داستان کامل را نگفته باشد. جیان در سال 2017 شرکت هواپیمایی " بیبی جت " را راه‌اندازی کرد. این شرکت هواپیمایی پیشنهادی  پس از تایید آماده راه‌اندازی بود، اما در نهایت نتوانست به معنای واقعی کلمه قبل از توقف فعالیت در سال 2019 ، آن را  سرپا نگه دارد.
دیوید جیمز
با توجه به 53 بازی برای تیم ملی انگلیس و لذت بردن از یک دوران طولانی و پربار در لیگ برتر، شنیدن خبر ورشکستگی جیمز در سال 2014 شوکه کننده بود. تخمین زده می شد که دروازه بان سابق در طول دوران حرفه ای خود حدود 20 میلیون پوند به دست آورده بود، اما پس از طلاق از همسرش در سال  2005، بدهی زیادی داشت. دو سال بعد، او خاطرات بی شماری از فوتبال را فروخت تا بدهی خود را بپردازد.
لی هندری
هندری روند خوبی در دوران فوتبال خود داشت. او 11 سال در استون ویلا بازی کرد و از نظر مالی درآمد خوبی را در سال‌های فوتبالی خود کسب کرد، با این حال  در 27 ژانویه 2017 به دلیل مسائل اقتصادی، توسط دیوان عالی انگلستان ورشکسته اعلام شد. سبک زندگی عجیب او و از دست دادن 10 میلیون پوند در یک معامله برای خرید خانه، دلیل ورشکستگی او بود.
کیت ژیلسپی
او کار خود را در منچستریونایتد آغاز کرد، اما در اولدترافورد موفق نبود و بعد از آن به نیوکاسل منتقل شد و شرایط بسیار بهتری را برای خود در فوتبال انگلیس رقم زد.  ژیلسپی در اول اکتبر 2010 توسط دادگاه عالی بلفاست ، " ورشکسته " اعلام شد. او بیش از 7 میلیون پوند به علت اعتیاد به قمار از دست داد. این هافبک ایرلندی در سال 2013 کتاب زندگی نامه خود را با عنوان "چگونه میلیونر فوتبال نباشیم ؟" منتشر کرد.
برد فریدل
این دروازه بان آمریکایی در طول دوران حرفه‌ای خود در تیم‌های مطرحی مانند لیورپول، تاتنهام و استون ویلا بازی و درآمد خوبی کسب کرد، اما دلیل ورشکستگی او با سایر افراد این لیست تفاوت دارد. او در سال 2007 آکادمی فوتبال خود را راه اندازی کرد، اما پس از بحران مالی سال 2008 در حفظ و بهبود شرایط مالی آکادمیِ خود، ناموفق بود و آکادمی او در سال 2011 بسته شد. وی در ژانویه همان سال به دلیل بدهی‌های ناشی از ورشکستگی خود در انگلستان از دادگاه درخواست کمک کرد.
پل مرسون
این مهاجم در دوران حرفه‌ای خود در تیم‌های مختلفی از جمله آرسنال بازی کرد و درآمد خوبی نیز داشت، اما مشکلات زیاد و متفاوت دلیل ورشکستگی این بازیکن بعد از اتمام دوران فوتبالش است. او به دلیل روش زندگی غلط و بعد از شکست در ازدواج خود، به علت اعتیاد و همچنین تصادف رانندگی و دستگیری به علت رانندگی در حالت غیر عادی، بعد از فوتبال با مشکلات فراوانی روبرو شد. البته او اکنون وضعیت خوبی دارد و به عنوان کارشناس فوتبال فعالیت می‌کند.
دیگو مارادونا
دیگو مارادونا بعد از اینکه " بازیکن قرن فیفا " نام گرفت، دچار ورشکستگی هم شد. ستاره فقید فوتبال آرژانتین که در سال 2020 به طرز غم‌انگیزی درگذشت و دو مرتبه رکورد نقل‌وانتقالات فوتبال توسط او شکسته شد، در سال 2009 مجبور شد ورشکستگی‌اش را اعلام کند. اداره مالیات ایتالیا از ستاره ناپولی درخواست کرده بود که  42 میلیون پوند مالیات پرداخت نشده‌ که از زمان بازی در این کشور در دهه 1980 به جای مانده را بپردازد. بعد از درگذشت مارادونا هم تکلیف خیلی از سرمایه‌های او مشخص نشد و وراثش در این مورد اختلاف داشتند.
پل گاسکوئین
" گازا " در سال 2016 با پرداخت 42 هزار  پوند که مربوط به مالیاتش می‌شد، توانست از ورشکستگی خودش جلوگیری کند . با این حال در همان زمان ستاره سابق تیم ملی انگلیس با مشکلات بسیاری مواجه بود و حدود 200 هزار پوند بدهی داشت. پل گاسکوئین مدت‌ها با افسردگی که از عوارض مصرف مواد و مشروبات الکلی بود، دست و پنجه نرم می‌کرد.
یان آرنه ریسه
دو سال بعد از قهرمانی تاریخی در لیگ قهرمانان اروپا به همراه لیورپول، یان آرنه ریسه هم در لیست فوتبالیست‌های ورشکسته قرار گرفت. ریسه که در آن زمان فقط 26 سال سن داشت و هفته‌ای 50 هزار پوند هم در آنفیلد حقوق می‌گرفت، لیست بلندبالایی از بدهی‌های پرداخت نشده داشت که گفته می‌شد به 100 هزار پوند می‌رسد. این بدهی به یک اتهام کلاهبرداری در نروژ هم مرتبط بود و پس از آن ریسه را " ورشکسته " اعلام کردند.
اریک جمبا جمبا
این بازیکن کامرونی که زمانی با کریستیانو رونالدو و رایان گیگز در منچستریونایتد همبازی بود، 4 سال بعد از این که راهی استون‌ویلا شد، ورشکستگی‌اش را اعلام کرد. اریک جمبا جمبا در تیم‌هایی مثل سنت‌میرن و حتی سوپرلیگ هند هم بازی کرد تا بودجه از دست رفته‌اش را بازگرداند. او آنقدر پایین و پایین‌تر رفت که قبل از بازنشستگی در دسته پنجم سوئیس ، جایی که فقط 88 نفر دیدارهای تیمش را از نزدیک تماشا می‌کردند، بازی کرد.
وس براون
به تازگی مشخص شد که وس براون، ستاره سابق منچستریونایتد در 43 سالگی ورشکسته شده است. سال گذشته او و همسر سابقش در خانه ای 5/5 میلیون دلاری زندگی می کردند و براون در طول مدت حضورش در اولدترافورد تا 60 هزار دلار در هفته درآمد داشت. او بعداً در ساندرلند و بلکبرن حضور داشت و قبل از بازنشستگی در کرالا بلسترز، 23 بازی ملی در انگلیس داشت.
سلستین بابایارو
این مدافع چپ در چلسی و نیوکاسل بسیار محبوب بود. سلستین بابایارو ، بازیکن اهل نیجریه در دهه 2000 حقوق خوبی در استمفوردبریج و سنت‌جیمزپارک می‌گرفت، اما در ژانویه 2011 اعلام شد که این بازیکن ورشکسته شده است. او که سابقه بازی در اندرلخت را هم داشت، در سال 2008 به لس‌آنجلس گلکسی رفت ولی برای این تیم آمریکایی بازی نکرد.

* عرفان خماند





نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار