PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۸۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
قهرمان لیگ اروپا ، گرفتار بحران 90 میلیون یورویی
سویا ، ستارگانش را حراج می کند

سویا در فینال لیگ اروپا توانست رم ایتالیا را در ضربات پنالتی در بوداپست مجارستان شکست دهد و برای هفتمین بار قهرمانی در لیگ اروپا را به دست بیاورد و در ضمن سهمیه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را  کسب کند. سویا در لیگ اروپا رکورددار است و جایگاه قابل احترامی دارد. قهرمان اخیر لیگ اروپا چند هفته پس از هفتمین افتخارآفرینی خود وارد بحران جدی شده است. بحران اقتصادی دمار از روزگار این تیم درآورده و آن را به بن بست رسانده است. طبق خبرها باشگاه سویا برای خروج از بحران اقتصادی راهی ندارد  به جز آن که چوب حراج به بازیکنان اثرگذار تیم بزرگسالان بزند . اگر باشگاه سویا در پرداخت بدهی خود تاخیر کند امکان دارد با مصیبت های دیگری مواجه شود و بحران شدیدتری را تجربه کند. در حال حاضر سویا راهی ندارد غیر از آن که نفرات شاخص خود را به تیم های دیگر ترانسفر کند.
در حال حاضر باشگاه سویا آماده است که تمام بازیکنان تیم اصلی را بفروشد تا بدهی خود را پرداخت کند. "مارکا " طی گزارشی نوشت که بدهی‌های سویا حدود 90 میلیون یورو است . بنابراین مدیران باشگاه آماده جدایی هر بازیکنی هستند تا خودشان را از شر این بدهی خلاص کنند. بدهی سویا به طلبکاران  مبلغ کمی نیست که باشگاه به فکر راه حل دیگری بیفتد و درحال حاضر مجبور است دست به حراج بازیکنان تیم اصلی خود بزند تا از بحران اقتصادی و بدهکاری به سلامت عبور کند. فروش یک یا دو بازیکن تمام بدهی‌ها را پوشش نمی‌دهد، بنابراین تیم باید تعداد زیادی بازیکن را در تابستان بفروشد. از طرفی سویا می بایست در اندیشه ساختن تیم دیگری در تابستان امسال باشد ، تیمی در سطح لالیگا که قادر باشد در لیگ قهرمانان اروپا هم به میدان برود. سطح لیگ قهرمانان بالاتر از لیگ اروپا است . اگرچه سویا متخصص قهرمانی در لیگ اروپاست اما با توجه به وضعیت کنونی که باشگاه با آن روبروست ، کار مدیران بسیار مشکل است.
فصل گذشته ، سویا برای هفتمین بار قهرمان لیگ اروپا شد اما در لیگ اسپانیا در مکان دوازدهم ایستاد. این تیم فصل آینده در لیگ قهرمانان اروپا بازی خواهد کرد. اگر تمامی نفرات تیم اصلی به تیم های خواهان خود فروخته شوند ، سویا تهی از ستاره خواهد شد.
در حال حاضر ارزش کل تیم سویا 5/201 میلیون یورو تخمین زده می‌شود. گرانترین بازیکن این تیم یوسف النصیری ، مهاجم مراکشی است (20 میلیون یورو). لوکاس اوکامپوس ، هافبک آرژانتینی، یاسین بونو ، دروازه‌بان مراکشی، گونزالو مونتیل ، مدافع آرژانتینی (هر کدام 12 میلیون یورو) و مارکوس آکونا ، مدافع آرژانتینی و رافائل میر ویسنته، مهاجم اسپانیایی (هر کدام 10 میلیون یورو) ارزش دارند. جایگزین کردن این اسم های بزرگ با وجود بدهی 90 میلیون یورویی در این روزگار کاری بس دشوار است اما با توجه به جوانگرایی صحیح و جذب بازیکنان آینده دار می توان تیمی با آتیه ساخت. بسیاری از تیم های مطرح در سالهای اخیر وضعیت سویا را داشته اند ولی دوباره با برنامه ریزی مفصل قدعلم کرده اند. قطعا باشگاه سویا به فکر پلن  B است و برنامه ریزی مفصلی انجام خواهد داد. سویا تیمی است که طرفداران متعصبی دارد و آنها هرگز با نتایج ضعیف کنار نمی آیند و اصلا مایل نیستند که تیم شان گرفتار بحران اقتصادی  شود. این در حالی است که سرخیو راموس ، ستاره اسبق سویا تمایل دارد دوران پایانی فوتبال خود را در این باشگاه سپری کند و چشم انتظار چراغ سبز مدیران سویا است ، اگرچه بحران 90 میلیون یورویی روی آینده باشگاه تاثیر منفی گذاشته و دست مدیران در نقل و انتقالات تابستانی را بسته است. در خصوص بازگشت کاپیتان اسبق رئال مادرید به سویا در بخش بعدی توضیح داده ایم . موانعی وجود دارد که اجازه نمی دهد راموس دوباره به سویا بازگردد.
*بازنشستگی در سویا ، رویای راموس است
باشگاه سویا در حالی مشغول دست و پنجه نرم کردن با طلبکاران است که  از دو هفته پیش صحبت از بازگشت سرخیو راموس  می شود. رسانه‌های اسپانیایی ادعا کردند که بازیکن فصل گذشته پاری سن ژرمن و کاپیتان اسبق رئال مادرید از طریق اشخاص ثالث ، خودش را به سویا پیشنهاد داده  و می‌خواهد دوران حرفه‌ای خود را در این باشگاه به پایان برساند. او که پس از دو سال با پایان قراردادش از پاری سن ژرمن  جدا شده، مدت‌هاست که می‌خواهد به «سانچس پیسخوان» برگردد، جایی که آرزو دارد به دوران فوتبالش در آن پایان دهد. راموس فوتبالش را از سویا شروع کرد و در همین تیم ستاره لالیگا شد و در سال 2005 با رقم 27 میلیون یورو به رئال مادرید پیوست. راموس بازنشستگی در سویا را به ادامه فوتبال در آمریکا یا عربستان ترجیح می‌دهد. با وجود پیشنهادات نجومی عربستانی ها به راموس تصور می شد او هم مثل ستاره ای چون کریم بنزما ، دوران پایانی فوتبال خود را در لیگ عربستان به پایان برساند اما وی به بازگشت به سویا علاقه بیشتری دارد و می خواهد کفش هایش را در «سانچس پیسخوان» بیاویزد. علاقه راموس به سویا همیشه مطرح بوده ، حتی زمانی که برای رئال مادرید به میدان می رفت و مقابل تیم پیشین خود بازی می کرد. بازگشت به گذشته و چشم پوشی از دلارهای نفتی تیم های سعودی - که با ولع مثال زدنی به دنبال به خدمت گرفتن ستارگان فوتبال جهان هستند - جزیی از برنامه آینده راموس است.
سرخیو راموس از طریق برادرش رنه و همچنین خسوس ناواس (کاپیتان سویا) که دوست صمیمی‌اش است، به سویا اطلاع داده بود که دوست دارد فصل آینده برای این باشگاه بازی کند و این موضوع در شبکه‌های اجتماعی هیجان زیادی بین هواداران ایجاد کرده است. راموس در سویا ، هم هوادار دارد و هم مخالف. دسته‌ای از هواداران هرگز او را به خاطر شکل انتقالش به رئال نبخشیدند و او همواره در ورزشگاه سویا به شکلی جنجالی هو می‌شد.
طبق خبرها پاسخ باشگاه سویا منفی بود. «کادنا سر» در این خصوص گزارش داد که باشگاه سویا معتقد است بازگشت راموس می‌تواند باعث تنش روی سکوها شود، چرا که اولتراهای باشگاه به شدت با راموس دشمنی دارند و بازگشت او می‌تواند دودستگی بین هواداران در ورزشگاه ایجاد کند. قطعا مدیران سویا مایل نیستند در این شرایط دست به چنین ریسکی بزنند و وسط بحران مالی درگیر اعتراضات اولتراها شوند.
طبق این گزارش، راموس از شنیدن این خبر ناامید و ناراحت شده ولی همچنان امیدوار است که در یکی دو ماه پیش رو شرایط برای بازگشت او مهیا شود. بازنشستگی در سویا رویای راموس است و او برای بازگشت  نمی تواند صبر کند.
او امیدوار است که بعد از 18 سال به خانه پیشین خود برگردد و خاطراتش را با این تیم زنده کند. لازم به یادآوری است که باشگاه سویا به دنبال دردسر نیست در حالی که با آمدن راموس در سکوهای ورزشگاه خانگی اش شکاف ایجاد خواهد شد . از سوی دیگر مورد دیگری که باعث شده بازگشت راموس به آندلس کاملاً منتفی به نظر برسد، سیستم تاکتیکی بازی سویا با مربیگری خوسه لوئیس مندیلیبار است که از خط دفاعی چهار نفره تیمش برای پرس از بالا استفاده می‌کند، تاکتیکی که مناسب بازیکنی همسن  راموس 37 ساله نیست، اگرچه او از نظر کیفیت بازی و تجربه همچنان از بسیاری از مدافعان فعلی سویا بهتر است. آخرین و شاید مهمترین دلیل مسدود بودن مسیر بازگشت راموس به سویا ، تغییر سیاست نقل‌وانتقالات باشگاه است که دیگر برای خرید بازیکنان فاقد پتانسیل کسب درآمد از طریق فروش ، سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
*چه سرنوشتی در انتظار کاپیتان ناواس است؟
خسوس ناواس، کاپیتان سویا، به عنوان بهترین بازیکن فصل لیگ اروپا انتخاب شد. او در هفته های اخیر افتخارات زیادی به دست آورده است.  ناواس به همراه تیمش فاتح لیگ اروپا شد و این جام را برای چهارمین بار به عنوان کاپیتان سویا بالای سر برد .در حالی که خسوس ناواس در خیابان‌های سویل مشغول جشن گرفتن قهرمانی اروپا با هواداران بود خبر خوش دیگری دریافت کرد: دعوت شدن به تیم ملی اسپانیا. او در 37 سالگی بار دیگر به تیم ملی کشورش برگشت. حالا با بحران اقتصادی سویا مشخص نیست که ناواس با چه سرنوشتی مواجه خواهد شد. آیا باشگاه با انتقال او که به پختگی رسیده و به تیم ملی اسپانیا دعوت شده به تیم دیگری موافقت می کند؟ معمولا باشگاه ها برای خرید یک بازیکن 37 ساله رغبتی نشان نمی دهند اما ناواس در بهترین شرایط فوتبالی خود قرار دارد و کماکان یک ستاره است .
*تمدید قرارداد سرمربی 62 ساله سویا
سرمربی اسپانیایی سویا فصل بعد هم هدایت این تیم را برعهده خواهد داشت.  باشگاه به طور رسمی خبر از تمدید قرارداد خوسه لوئیس مندیلیبار تا پایان ماه ژوئن 2024 داد. به این ترتیب این مربی اسپانیایی که دو ماه و نیم پیش به طور موقت هدایت سویا را برعهده گرفت، فصل پیش‌رو هم سرمربی این تیم لالیگایی خواهد بود. مندیلیبار 62 ساله اخیرا سویا را به قهرمانی در مسابقات لیگ اروپا رساند. شاگردان او در مسیر این قهرمانی ، تیم‌هایی همچون منچستریونایتد، یوونتوس و در نهایت رُم را شکست دادند.

* کیوان طباطبایی






برچسب ها: سویا ، لیگ اروپا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار