PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
بازیکنان بزرگی که در سال 2023 بازنشسته شدند

ستارگان سابق بارسلونا، رئال مادرید و آرسنال از جمله فوتبالیست های مطرحی هستند که امسال اعلام بازنشستگی کردند. برخی از بازیکنان مانند جانلوئیجی بوفون  در دهه چهل زندگی خود هنوز  قوی هستند و به فوتبال ادامه می دهند اما برخی دیگر تصمیم گرفته‌اند در ماه‌های اخیر آن را کنار بگذارند. ما نگاهی به 9 نام سرشناس و چهره های آشنا انداخته ایم که تصمیم گرفته اند در سال 2023 کفش‌های خود را آویزان کنند.
مسوت اوزیل
هافبک آلمانی یکی از بزرگترین بازیسازان نسل خود بود و مایه شرمساری است که ببینیم کفش هایش را آویزان می کند. اوزیل در مجموع به عنوان یک بازیکن بزرگ در تمام دوران در نظر گرفته می شود و با این حال هنوز احساس می شود که  می توانست دستاوردهای بیشتری داشته باشد. با کمال تعجب، اوزیل در طول دوران حرفه ای خود فقط یک عنوان قهرمانی لیگ را به دست آورد، اما این نباید از نبوغ او بکاهد. او لحظات بزرگی را در لیگ برتر به ارمغان آورد و همچنین با آلمان به جام جهانی دست یافت. پس از حضور کوتاه در فنرباغچه و استانبول باشاک شهیر، اوزیل در توییتر بازنشستگی خود را در مارس 2023 در سن 34 سالگی اعلام کرد. دلمان برای او تنگ شده است.
گرت بیل
وینگر ولزی به جام جهانی رفت و در ژانویه و بلافاصله پس از جام جهانی اعلام بازنشستگی کرد. بیل در پست بازنشستگی خود توضیح داد: " این فوتبال واقعاً برخی از بهترین لحظات زندگی ام را به من بخشیده است. "  در دوران اوجش، کمتر بازیکنی بهتر از گرت بیل در فوتبال حضور داشت. ستاره بودن بیل در دوران حضور در رئال مادرید به اوج خود رسید و او در جام های بی شماری که باشگاه به دست آورد، کمک زیادی داشت. بیل بدون شک در حال حاضر در یک زمین گلف به زندگی ادامه خواهد داد و ورزش خواهد کرد. راکسام سعی کرده است او را بعد از بازنشستگی ترغیب کند، اما ما فکر می‌کنیم که او  از شلیک به پرنده‌ها در آفتاب کالیفرنیا رضایت بیشتری دارد.
بویان کرکیچ
دیوانه وار است که فکر کنیم بویان که به او لقب «مسی جدید» داده شده ، قبل از خود مسی بازنشسته شده است. مهاجم اسپانیایی پس از یک دوران کاملاً لذت بخش، شایسته تجلیل است. البته او از هیاهویی که در ابتدا برایش به راه افتاده بود، کاملا دور شد اما چه کسی می توانست بدون دردسر مانند بویان جام بیاورد؟ او 10 جام با بارسلونا به دست آورد و در تیم هایی مانند رم، میلان و آژاکس حضور داشت. بهترین دوران او در استوک سیتی در لیگ برتر بود که به یک قهرمان تبدیل شد. پس از ترک انگلیس، او قبل از اینکه در مارس 2023 اعلام بازنشستگی کند، در لیگ MLS و J1 حضور داشت.
سیمه ورسالیکو
مدافع کناری کروات با اتلتیکو مادرید قهرمان لالیگا و لیگ اروپا شد، اما مصدومیت مانع از رسیدن او به حداکثر توانش شد. او همچنین در فینال جام جهانی 2018 شروع کرد و 52 بازی ملی برای کشورش انجام داد. ورسالیکو در 31 سالگی پس از فسخ متقابل قراردادش با المپیاکوس، تصمیم به بازنشستگی گرفت.
فرناندو یورنته
این مهاجم فیزیکی اسپانیایی در دوران حرفه ای خود بیش از 200 گل به ثمر رساند و 676 بازی در سطح باشگاهی انجام داد. او از دوران بازی با اتلتیک بیلبائو، یوونتوس و تاتنهام لذت برد. او همچنین یک فصل به یاد ماندنی را با سوانسی پشت سر گذاشت زیرا 15 گل یورنته، آنها را از سه تیم انتهایی جدول دور نگه داشت. او که از زمان جدایی از ایبار در پایان فصل گذشته بدون باشگاه بود، در بهمن ماه اعلام بازنشستگی کرد.
لوکاس لیوا
لوکاس همیشه در قلب هواداران لیورپول جایی خواهد داشت. هافبک برزیلی امسال در سن 36 سالگی پس از تشخیص یک مشکل قلبی تصمیم به بازنشستگی گرفت. لوکاس در پست بازنشستگی خود نوشت: "اعتراف می‌کنم که از نیروهای بزرگ‌تری آمده است، اما به گذشته نگاه می‌کنم و فقط می‌توانم برای حرفه‌ای که ایجاد کردم سپاسگزار باشم. در سال 2007 به غول لیورپول منتقل شدم که برای 10 سال بخشی از زندگی من بود. با افتخار می توانم بگویم که امروز لیورپول خانه من است. من افتخار می کنم که یک شهروند انگلیسی و همراه با خانواده ام هستم".
امانوئل آدبایور
آدبایور در 39 سالگی در ماه مارس اعلام کرد که از فوتبال خداحافظی می کند. مهاجم سابق آرسنال و رئال مادرید سال های آخر خود را در کشور زادگاهش توگو برای سماسی گذرانده بود. ما مطمئناً دلتنگ او خواهیم شد زیرا به ندرت یک لحظه کسل کننده با آدبایور در ذهن طرفداران فوتبال وجود داشت.
ژائو میراندا
مدافع برزیلی بهترین روزهای خود را با اتلتیکو مادرید و اینترمیلان سپری کرد اما اوایل امسال تصمیم گرفت کفش هایش را آویزان کند. او پس از مدت کوتاهی در چین، به کار خود در سائوپائولوی برزیل پایان داد.
الجرو الیا
وینگر هلندی در طول دوران حرفه‌ای خود در پنج تیم مختلف بازی کرد و دوران‌های قابل توجهی در وردربرمن، فاینورد و ساوتهمپتون داشته است. الیا از زمانی که در ژانویه 2022 تن هاخ را ترک کرد، بدون باشگاه بود و در فوریه امسال رسماً بازنشستگی خود را اعلام کرد. این وینگر هلندی به ESPN گفت: "این لحظه ای است که کل هلند متوجه می شود که من فوتبال را کنار گذاشته ام. فوتبال به طور ذهنی برایم تمام شده بود. در سال های اخیر دیگر آن را دوست نداشتم."
زلاتان ابراهیموویچ
همه چیز باید به پایان می رسید اما ما به نوعی فکر می‌کردیم که دوران حرفه ای ابراهیموویچ ممکن است برای همیشه ادامه یابد. این گلزن افسانه ای پس از اینکه به سختی برای میلان در فصل 2023-2022 بازی کرد، سرانجام کفش هایش را آویخت. سخنرانی خداحافظی به طرز شگفت انگیزی احساسی او تقریباً همه حاضران در سن سیرو را متعجب کرد. "اولین باری که به میلان رسیدیم تو به من خوشبختی دادی، بار دوم به من عشق دادی. از صمیم قلب می‌خواهم از شما هواداران تشکر کنم. شما با آغوش باز از من استقبال کردید، به من این احساس را دادید که گویی در خانه هستم. من برای تمام مدت هوادار میلان خواهم بود، زمان خداحافظی از فوتبال فرا رسیده است نه شما".
سسک فابرگاس
هافبک سابق آرسنال، چلسی و بارسلونا پس از یک فصل آخر حضور در محیط خوش منظره کومو در دسته دوم ایتالیا، در سن 36 سالگی با فوتبال وداع کرد. فابرگاس وقتی از بازی تاکتیکی صحبت می شود، همیشه جذاب است. ما نمی توانیم منتظر بمانیم تا ببینیم در دوران مربیگری او چه می شود. او در حالی تصمیم به بازنشستگی گرفته است که 2 قهرمانی در لیگ برتر با چلسی، یک قهرمانی در لالیگا با بارسلونا و یک جام حذفی با آرسنال را در کارنامه دارد. او همچنین با تیم ملی اسپانیا موفق به کسب 2 قهرمانی در جام ملت‌های اروپا و یک قهرمانی در جام جهانی شده است.
این بازیکن  که فصل گذشته در تیم کومو در سری ب ایتالیا توپ می‌زد، اکنون و پس از بازنشستگی از فوتبال، توجه خود را به دنیای مربیگری معطوف خواهد کرد. به نظر می‌رسد او در ایتالیا باقی خواهد ماند و هدایت تیم زیر 19 ساله‌های کومو را بر عهده خواهد گرفت.  فابرگاس درباره تصمیم خود گفت: "با اندوه فراوان زمان آن رسیده است که کفش‌های خود را بیاویزم. برای باشگا‌ه هایی که در آن‌ها بازی کردم، بارسلونا، آرسنال، چلسی، موناکو و کومو ارزش قائل هستم. برای قهرمانی در اروپا و جام جهانی با اسپانیا و همه افتخاراتی که به آن‌ها دست پیدا کرده‌ام ارزش قائلم . این ماجراجویی را هرگز فراموش نمی‌کنم. از همه کسانی که به من کمک کردند، هم تیمی‌ها، مربیان، مالکان، هواداران و مدیربرنامه‌هایم تشکر می‌کنم. از خانواده‌ام، پدر، مادر، خواهر، همسر و فرزندانم متشکرم، حتی از رقیبانی که سعی کردند به من ضربه بزنند متشکرم، شما من را قوی‌تر کردید. به دست آوردن دوستان خوب و خاطرات شیرین ارزش این ماجراجویی را داشت، من 3 زبان مختلف یاد گرفتم و در این مسیر عاقل‌تر و مهربان‌تر شدم".
فابرگاس در ادامه گفت: "من به موفقیت‌هایی دست پیدا کردم که هرگز تصور نمی‌کردم قادر باشم آن‌ها را به دست بیاورم. بازنشستگی برای من ناراحت کننده نیست زیرا شروع مسیر جدیدی در عرصه مربیگری برای من خواهد بود. قصد دارم به عنوان سرمربی تیم زیر 19 ساله‌های کومو کار خود را آغاز کنم و از این موضوع هیجان‌زده هستم. بنابراین پس از 20 سال فوق‌العاده پر از فداکاری و شادی، زمان خداحافظی و تشکر من از بازی زیبا فرا رسیده است. هر لحظه از آن را دوست داشتم".
این بازیکن اسپانیایی کار حرفه ای خود را در سال 2003 با آرسنال در سن 16 سالگی آغاز کرد و به جوانترین بازیکن این باشگاه تبدیل شد که اولین بازی خود را در تیم بزرگسالان انجام داده است. فابرگاس در دوران حرفه‌ای‌اش در 849 بازی حضور داشت، 253 گل ساخت و 148 گل به ثمر رساند. او 17 جام رنگارنگ در رده ملی و باشگاهی کسب کرد. او در دوران طلایی اسپانیا با این تیم قهرمان جام‌جهانی 2010 و قهرمان یورو 2008 و 2012 شد و همراه آرسنال موفق شد یک قهرمانی جام‌حذفی  و یک قهرمانی جام‌اتحادیه انگلیس را به‌دست آورد. با بارسلونا در لالیگای اسپانیا یک جام کسب کرد و در کوپادل‌ری اسپانیا، سوپرجام اسپانیا، سوپرجام اروپا و جام‌جهانی باشگاه‌ها به قهرمانی رسید. در بازگشت به انگلیس پیراهن چلسی را برتن کرد تا با این تیم 2 مرتبه قهرمان لیگ برتر انگلیس شود و یک قهرمانی در جام‌حذفی و یک قهرمانی در جام‌اتحادیه کسب کند. او در موناکو و کومو جامی نگرفت و در نهایت کفش‌هایش را آویخت.

* عرفان خماند


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار