PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۱۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
«دیوگو ژوتا» در گفت‌وگو با «فورفورتو» :
لیاقت حضور در جام‌جهانی را داشتم

وقتی دیوگو ژوتا در ماه آوریل گلی زیبا مقابل تاتنهام به ثمر رساند، فکر نمی‌کرد این اتفاق منجر به حاشیه‌هایی باورنکردنی در کنار زمین شود. در عرض 10 ثانیه، نه تنها تمام جمعیت آنفیلد  خوشحال شدند، بلکه یورگن کلوپ نیز با خشم مقابل داور چهارم شروع به شادی کرد و در همین حین از ناحیه همسترینگ دچار مصدومیت شد. ژوتا در این باره با خنده به " فورفورتو " می‌گوید:«او به خاطر مصدوم شدنش مرا مقصر می‌دانست. نمی‌توانم بگویم چه حرف‌هایی به من زد اما وقتی فردای آن دیدار مرا دید، شرایط خیلی جالبی پیش آمد ...» شادی پس از گل ژوتا هم با توجه به این که گلش مقابل جایگاه کاپ به ثمر رسید و باعث پیروزی 4 بر 3 قرمزها ، آن هم یک دقیقه بعد از گل تساوی بخش تاتنهام شد، نیز قابل توجه بود. او در این باره می‌گوید:«برای من لحظه مهمی بود. در اولین فصل حضورم در آنفیلد هم گل‌های پیروزی‌بخش به ثمر رسانده بودم اما در آن زمان ورزشگاه خالی بود.  همه به من می‌گفتند، مقابل جایگاه کاپ گلزنی کردی و اگر هواداران آنجا بودند، شرایط فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کردی. مجبور شدم چند سال برای حس این موضوع صبر کنم. حس واقعا ویژه‌ای بود و برای مدت زمانی طولانی آن را به خاطر خواهم داشت. در آن زمان حتی متوجه مصدومیت مربی هم نشدم. وقتی به رختکن رفتیم، تعدادی از دوستانم ویدئوی مصدوم شدن کلوپ بعد از به ثمر رسیدن گل را برایم فرستاده بودند. فکر نکنم بابت این مصدومیت ناراحت شده باشد چون لحظه‌ای کلیدی برای تیم بود.»
یکی از بازیکنانی که ژوتا رابطه بسیار خوبی با او پیدا کرده، لوئیز دیاز است. قبل از این که دیاز از پورتو به لیورپول بیاید، در خانه‌ای زندگی می‌کرد که ژوتا مالک آن بود. ژوتا در این باره می‌گوید:«بله، حقیقت دارد. او خانه‌ای که من هنگام بازی کردن در پورتو برای خودم خریده بودم را اجاره کرده بود. به من اجاره می‌داد و ناگهان همبازی من شد و هنوز هم وقتی با هم صحبت می‌کنیم، بعضی وقت‌ها به این موضوع اشاره می‌کنم. در ژانویه به لیورپول آمد . قرارداد خانه‌اش تا جولای بود ولی چون داشت هم‌تیمی من می‌شد به او اجازه دادم قرارداد را لغو کند!»
اگر چه ژوتا مستاجر خانه‌اش را از دست داد اما دوست خوبی پیدا کرد. او و دیاز بیرون از مستطیل سبز وقت زیادی را در کنار هم می‌گذرانند. مهاجم پرتغالی در این باره می‌گوید:«به خاطر زبان مشترک، دوستانم اکثرا بازیکنان برزیلی نظیر فیرمینو، فابینیو، آلیسون و آرتور هستند و بعدها لوئیز دیاز، داروین نونیز، تیاگو و آدریان دوست‌هایم محسوب می‌شوند . گروه دوستی بزرگی دارم و زیاد دور هم جمع می‌شویم. وقتی لوئیز به انگلیس آمد، با انرژی که برای تیم آورد، اهمیت زیادی در مقاطع پایانی فصل برایمان داشت. در آن فصل تقریبا داشتیم همه جام‌ها را به دست می‌آوردیم. دو قهرمانی بد نبود اما می‌توانستیم داستانی فوق‌العاده را رقم بزنیم.»
13 ماه از زمانی که ژوتا و لیورپول به دنبال فتح 4 گانه بودند می‌گذرد و در این مدت اتفاقات زیادی افتاده است. امسال منچسترسیتی بود که در مسیر کسب چهارگانه بود و قرمزها بخش زیادی از فصل را در رده‌های پایین‌تر سپری کردند و در نهایت نیز با شکست مقابل رئال‌مادرید در مرحله یک هشتم نهایی از لیگ قهرمانان نیز کنار رفتند.
در فصل  2022-2021، لیورپول بعد از بالای سر بردن لیگ کاپ و  " اف‌ای کاپ” ، فقط دو پیروزی با تبدیل شدن به اولین تیم انگلیسی که در یک فصل چهار جام معتبر کسب می‌کند، فاصله داشت اما حتی موفق به کسب سه گانه هم نشد. آنها 92 امتیاز به دست آوردند و این مقدار امتیاز در فصول زیادی می‌توانست باعث قهرمانی این تیم شود  .با این حال سیتی با یک امتیاز بیشتر به قهرمانی رسید و یک هفته بعد نیز رئال‌مادرید در فینال لیگ قهرمانان قرمزها را شکست داد. تیم مرسی‌سایدی می‌توانست چیزهای زیادی برای افتخار کردن به خود داشته باشد اما ژوتا نظر دیگری دارد:«حس‌های مختلفی داشتم چون معمولا بازی‌های آخر در ذهن مردم می‌ماند و خیلی به قهرمانی نزدیک بودیم. تنها 15 دقیقه با فتح لیگ قهرمانان فاصله داشتیم و واقعا فکر می‌کنم اگر فاتح لیگ برتر شده بودیم، لیگ قهرمانان را هم فتح می‌کردیم. در بازی آخرمان مقابل وولوز از زمین بیرون آمدم و نتیجه دیدار سیتی را پرسیدم. آنها با دو گل از ویلا عقب بودند و پیش خودم فکر کردم کارشان خیلی سخت است ولی توانستند ورق را برگردانند و هضم چنین چیزی واقعا سخت بود. بعد باید تمرکزمان را حفظ می‌کردیم چون هنوز باید در فینال لیگ قهرمانان به میدان می‌رفتیم. به نظرم در آن دیدار واقعا بدشانس بودیم چون فرصت‌های زیادی ایجاد کردیم. کورتوا یکی از بهترین شب‌هایش را سپری کرد و مسائل مطابق میل ما پیش نرفت. دو جام قهرمانی به دست آورده بودیم که اهمیت زیادی داشت اما اگر مسائل کوچکی تغییر می‌کرد، فکر می‌کنم می‌توانستیم نام‌مان را در تاریخ فوتبال و فوتبال انگلیس جاودانه ‌کنیم.»
یک ماه بعد از شکست در فینال لیگ قهرمانان در پاریس، ژوتا دچار مصدومیتی شد که زمینه‌ساز زنجیره‌ای از اتفاقات ناخواسته بود. ژوتا با اشاره به مسابقات لیگ ملت‌های اروپا در کنار تیم ملی پرتغال که باعث مصدومیتش شد می‌گوید:«فصل بسیار سختی برای من بود، فصل گذشته را با مصدومیت در دیدار پایانی با تیم ملی به پایان رساندم. به همین خاطر در پیش‌فصل مصدوم بودم. وقتی که برگشتم هم مجددا دچار مصدومیت شدم. وقتی دوباره برگشتم و در چند مسابقه به میدان رفتم، در اکتبر دچار مصدومیتی جدی شدم. شاید به این خاطر که پیش فصلی عادی را سپری نکرده بودم  دچار بزرگترین مصدومیت دوران حرفه‌ای خودم شدم.»
در حالی که ژوتا با برانکار و مصدومیتی جدی در دقایق پایانی دیدار مقابل منچسترسیتی از زمین بیرون می‌آمد، از شدت این مصدومیت می‌ترسید. او در این باره می‌گوید:«وقتی چنین دردی را تجربه کردم و مجبور شدم با برانکار از زمین بیرون بروم، می‌دانستم که شرایط خوب نیست. با این حال باز هم امید داشتم چیزی جدی نباشد چون به جام‌جهانی خیلی نزدیک بودیم. فقط امیدوار بودم به موقع حالم خوب شود. وقتی گفتند به جام‌جهانی نمی‌رسم، بدترین ضربه دوران حرفه‌ای خودم را خوردم. تنها حسی که داشتم غم بود. این فرصت را داشتم تا در اولین جام‌جهانی خودم به میدان بروم و می‌دانستم نقش مهمی در تیم ملی خواهم داشت. در دیدارهای انتخابی نقش مهمی داشتم و حس می‌کردم لیاقت حضور در جام‌جهانی را داشتم اما نتوانستم.»
هم‌تیمی‌های ژوتا و همچنین کلوپ تلاش زیادی کردند تا به این بازیکن تسلی دهند. ژوتا می‌گوید:«فردای مصدومیتم، کلوپ مرا محکم بغل کرد. می‌دانست چه اتفاقی افتاده. در آن لحظه حرف چندانی برای گفتن وجود نداشت. فقط سعی داشت مرا آرام کند و در طول دوران درمان هر وقت مرا می‌دید جویای احوالم می‌شد. می‌شد فهمید که اهمیت می‌دهد. این تمام چیزی است که یک بازیکن می‌خواهد: این که فرد مسئول تیم، به تمام بازیکنان اهمیت داده و نشان دهد که حتی وقتی که آماده بازی نیستید هم روی شما حساب می‌کند.»
ژوتا به قطر می‌رود تا یک مسابقه را تماشا کند. او می‌گوید:«لیورپول در دوبی اردوی تمرینی داشت . چندان فاصله‌ای با قطر نداشتیم و رفتم تا آخرین بازی پرتغال در مرحله گروهی مقابل کره را تماشا کنم. باختیم و به همین خاطر به خودم گفتم دیگر نمی‌آیم چون احتمالا برای تیم شانس نمی‌آورم. برای حمایت تیم رفته بودم اما دلم می‌خواست بازی کنم. وقتی دیدم تیم در مرحله یک چهارم مقابل مراکش برای گلزنی به مشکل خورده است، می‌دانستم که می‌توانم تغییری ایجاد کنم اما مصدومیت به من اجازه نمی‌داد.»
وقتی ژوتا در فوریه به میادین بازگشت، لیورپول در رده دهم جدول جای داشت. سادیو مانه از تیم جدا شده بود و نونیز اگر چه امیدبخش نشان داده بود اما موثر ظاهر نشده و لوئیز دیاز هم درگیر مصدومیت 6 ماهه خود بود . کودی گاکپو هم که در ژانویه به تیم اضافه شده بود، هنوز در آن مقطع در تیم جا نیفتاده بود. در طول مصدومیت طولانی مدت ژوتا شرایط برای لیورپول خوب پیش نرفته بود و شرایط مشابه اولین فصل حضور ژوتا در لیورپول بود که بعد از برگشتن این مهاجم ، قرمزها از رتبه ششم به رتبه سوم رسیدند. این بار، اگر چه ژوتا در 11 بازی اول خود بعد از برگشت از مصدومیت گلی نزد اما قرمزها تنها در دو بازی از 18 مسابقه آخر خود شکست خوردند تا به رتبه پنجم برسند. ژوتا می‌گوید:«مشخصا در شرایط سخت برای تیم خوش‌شانسی می‌آورم. وقتی در زمین هستم، حس می‌کنم می‌توانم مفید باشم. در آغاز گل نمی‌زدم اما پاس گل می‌دادم و این باعث بالا رفتن اعتماد به نفسم می‌شد. با این حال اگر گلزنی کنم، کمک بیشتری به تیم کرده‌ام.»
ژوتا در 9 بازی آخر خود در فصل گذشته 7 گل زد. او می‌گوید که تعویض کفش‌هایش نقش زیادی در این اتفاق داشته است:«با کفش‌های قبلی‌ام نتوانستم گلزنی کنم . اگر مهاجم باشید این موضوع روی طرز فکرتان تاثیر می‌گذارد. فکر کردم شاید باید کفش‌هایم را عوض کنم. سپس شروع به گلزنی کردم و همه چیز خوب بود. آنها فقط کفش هستند اما وقتی نگاهی  می‌اندازید، حسی متفاوت دارید. به خاطر دارم که کریم بنزما هم با این کفش‌ها خوب گل می‌زد.»
تمرکز ژوتا حالا روی برگرداندن لیورپول به اوج بعد از سپری کردن فصلی دشوار است. قرمزها در فصل بعد در لیگ قهرمانان حضور نخواهند داشت و برای اولین بار بعد از 8 سال در لیگ اروپا به میدان خواهند رفت اما حضور در چنین تورنمنتی به این معنی نیست که آنها این رقابت را جدی نمی‌گیرند. ژوتا می‌گوید:«قبلا با وولوز در لیگ اروپا بازی کرده‌ام. اگر چه هوادارانمان به حضور هر ساله ما در لیگ قهرمانان عادت کرده‌اند و حضور در لیگ اروپا مانند یک افت محسوب می‌شود اما این تورنمنت هم تورنمنتی معتبر است. تمام تلاشمان را برای فتح آن انجام خواهیم داد.»
حضور در لیگ اروپا دستکم به این معنی است که لیورپول با رئال‌مادرید روبرو نخواهد شد. ژوتا می‌گوید:«در هر صورت ممکن است آنها در گروه خود سوم شوند و باز سر راه ما قرار بگیرند. از وقتی به لیورپول آمده ام، همیشه به دست رئال حذف شده‌ایم به همین خاطر امیدوارم آنها به لیگ اروپا نیایند.»
قرمزها در لیگ برتر هم امیدوار خواهند بود که خط حمله‌ای منظم‌تر بتواند به تیم برای حضور در کورس قهرمانی کمک کند. ژوتا بر این باور است که لیورپول با وجود سپری کردن 12 ماه سخت، می‌تواند برای قهرمانی در مسابقات فصل بعد تلاش کند:«بله، این امید را دارم. در چند سال اخیر، همیشه در کورس قهرمانی بوده‌ایم. در سه فصل بیش از 90 امتیاز به دست آورده‌ایم که باورنکردنی است. قهرمان نشدن در لیگ با این همه امتیاز باورنکردنی است. به همین خاطر به نظرم هدفمان باید این باشد که از فصل قبل بهتر کار کنیم و برای کسب جام‌های قهرمانی بجنگیم. همیشه باید با خرید بازیکنان جدید، تیم را نو کنید. ما هم همین کار را کرده‌ایم و اگر برای مدت زمانی طولانی در کنار هم بازی کنیم، شرایط بهتر خواهد شد. در فصل گذشته، چندان خوب نبودیم و این حقیقت دارد اما امیدوارم این شرایط به پایان رسیده باشد و بتوانیم یک بار دیگر برای فتح جام‌های مختلف تلاش کنیم.»
برای شخص ژوتا، سپری کردن یک فصل کامل در میادین و به دور از مصدومیت، اولین هدف است. وقتی او در فصل 2022-2021 به این هدف رسید، لیورپول برای کسب تمامی جام‌ها تلاش کرد و همین باعث شد او بعد از زدن 21 گل در تمام مسابقات، قرارداد جدیدی ببندد. مهاجم پرتغالی در این باره می‌گوید:«امیدوارم باز هم بتوانم همین تعداد گل یا بیشتر بزنم. دو فصل پیش خیلی موفق بودیم و شرایط برای من هم خوب بود. بابت این که لیورپول قرارداد جدیدی به من پیشنهاد داد و توانستم برای مدت زمانی طولانی به باشگاه متعهد بمانم، خیلی  خوشحال بودم. می‌دانم سران باشگاه به من اعتماد دارند و این بسیار مهم است چون می‌دانید که جایگاه ثابتی دارید. در این تابستان می‌خواهم یک پیش فصل مناسب را سپری کنم و سپس امیدوارم که فصلی عالی داشته باشیم.»
اگر چنین اتفاقی بیفتد، ژوتا دلایل بسیار بیشتری برای خوشحالی در کنار زمین مسابقه در آنفیلد به کلوپ می‌دهد. فقط مربی آلمانی باید مراقب باشد که دوباره مصدوم نشود.

آرمین زمانی




نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها