PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: ۸۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
کارلوس آلکاراس؛ پدیده‌ای که دنیای تنیس را به آینده امیدوار کرد

کارلوس آلکاراس با برتری مقابل نواک جوکوویچ و قهرمانی در مسابقات ویمبلدون،دومین عنوان قهرمانی گرند اسلم رادر کارنامه حرفه‌ای خود ثبت کرد. نواک جوکوویچ در صورت پیروزیبه بیست و چهارمین عنوان قهرمانی خود در مسابقات گرند اسلم دست می‌یافت و " پادشاه بلامنازع " دنیای تنیس می‌شد. نواک جوکوویچ 36 ساله در ست اول این بازی با نتیجه شش بر یک پیروز شد. رقابت او با حریف 20 ساله‌اش در ست دوم تنگاتنگ‌تر بود و در نهایتکارلوس آلکاراس با نتیجه هفت بر شش پیروز شد. تنیس‌باز جوان اسپانیایی توانست در ست سوم باخت خود در ست اول را با نتیجه مشابه شش بر یک جبران کند. با این حال نواک جوکوویچ در ست چهارم بهتر از کارلوس آلکاراس ظاهر شد و این ست با نتیجه شش بر سه به سود او به پایان رسید.به این ترتیب تکلیف قهرمانی مسابقات ویمبلدون در ست پنجم مشخص شد و در نهایت کارلوس آلکاراس با نتیجه شش بر چهار فاتح این ست، فینال مسابقات و جام قهرمانی شد.نواک جوکوویچ و کارلوس آلکاراس ماه گذشته نیز در مرحله نیمه نهایی مسابقات اوپن فرانسه به مصاف یکدیگر رفته بودند. نواک جوکوویچ با پیروزی در آن مسابقه در نهایت به عنوان قهرمانی رولان گاروس دست یافته بود. همچنین او با برتری برابر جوکوویچ در این مسابقه، ستاره صربستانی را پس از ده سال در زمین اصلی سنترکورت شکست داد. این پیروزی همچنین پایانی بر 34 پیروزی پیاپی جوکوویچ در ویمبلدون و 27 پیروزی پیاپی این تنیسور در گرند اسلم‌ها بود.

در سال های اخیر نام های متعددی توانسته اند خود را میان بهترین تنیسورهای جهان قرار دهند و طرفداران این رشته را به دوران پس ازبیگ3 ( راجر فدرر، رافائل نادال ونواک جوکوویچ) امیدوار کنند. تنیسورهایی مانند الکساندر زورف، استفانوس سیتسیپاس و پدیده های روس مثل دنیل مدودف و آندری روبلف، از جمله مهم ترین نام هایی هستند که به جمع بهترین های دنیا اضافه شده اند و عناوین مختلفی کسب کرده اند. جدیدترین اعجوبه تنیس مردان، کارلوس آلکاراس است که در یک سال اخیر پیشرفت فوق العاده ای داشته و به واسطه همین پیشرفت و البته اسپانیایی بودن، به او لقب " نادال جدید " داده اند. کارلوس آلکاراس 20 ساله است. او در 18 سالگی توانست قهرمانی‌های متعددی از جملهمسترز 1000 امتیازی را به دست آورد و در جمع 10 تنیسور برتر دنیا قرار بگیرد.

" کارلیتوس " یا آنطور که اعضای خانواده و دوستان نزدیکش او را صدا می‌کنند "چارلی” ، در روز پنجم ماه مه 2003 در محله‌ای کوچک به نام ال پالمر در شهر مورسیا از پدر و مادری اسپانیایی متولد شد. پدر او، کارلوس آلکاراس گونزالز که خود زمانی در بین 40 تنیس‌باز برتر اسپانیا جای داشت ، یکی از باشگاه‌های تنیس مورسیا را اداره می‌کرد و از همین رو کارلوس خردسال از سن 4 سالگی با توپ و راکت آشنا شد. آلکاراس تنیس را از باشگاه رئال سوسیداد دکمپو دمورسیا آغاز کرد ، جایی که وقتی چهار ساله بود، پدرش در آن مدیریت آکادمی تنیس را بر عهده داشت. کیکو ناوارو، مربی تنیس، درباره اولین باری که بازی تنیس کارلوس آلکاراس را دید می‌گوید : "او تنیس را با پدرش شروع کرد. یک روز پدرش از من خواست تا بازی‌ کارلوس را ببینم. این بچه در چهار، پنج سالگی واقعا تماشایی بود. از وقتی خیلی کوچک بود می‌دانستم که استعداد فوق العاده‌ای دارد. نمی‌گویم که فکر می‌کردم مرد شماره یک جهان می‌شود اما می‌دانستم که یک بازیکن واقعا خوب و متفاوت در دستانم دارم." عشق او به تنیس از پدرش که او هم کارلوس نام دارد نشأت گرفت. او یکی از 40 تنیسور برتر اسپانیا در زمان خود بود اما قدرت مالی لازم برای دنبال کردن این ورزش به عنوان یک حرفه‌ای را نداشت و بنابراین به مربی و سپس مدیر تنیس تبدیل شد.

سروصداها پیرامون آلکاراسِ جوان زمانی شروع شد که تنها 16 سال داشت. او اولین بازی خود را در قرعه کشی اصلی انجمن تنیس حرفه‌ای (ATP) در مسابقات آزاد ریو انجام داد. آلکاراس در دور دوم مقابل فدریکو کوریا شکست خورد اما از همانجا مردم متوجه استعدادش در تنیس شدند. یک سال بعد او به جوان‌ترین فردی تبدیل شد که در مسابقات آزاد استرالیا شرکت می‌کرد. آلکاراس سپس با شکست آدریان مانارینو در اوپن مادرید، رکورد نادال در سال 2004 را که جوان‌ ترین برنده این رقابت ها بود، شکست. موفقیت او در " یو اس اوپن " در سال گذشته او را تا شماره یک جهان پیش برد و به جوان ترین بازیکنی تبدیل کرد که تا به حال این جایگاه را اشغال کرده است. او پس از موفقیت در فلاشینگ مدوز (محل برگزاری تورنمنت) نوشت : "هرگز فکر نمی‌کردم در 19 سالگی به چنین چیزی برسم. همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. این چیزی است که از کودکی رویایش را داشتم، از وقتی که بازی تنیس را شروع کردم. بلند کردن این جام برایم فوق العاده است". با رسیدن به 10 سالگی، حامیان مالی در تلاش بودند تا آلکاراس را به دست آورند. شرکت فرانسوی تجهیزات ورزشی بابولا در سال 2013 او را به استفاده از راکت های خود دعوت کرد. دو سال بعد برند نایک همکاری خود را با آلکاراس آغاز کرد و با او قراردادی حرفه ای به ارزش یک میلیون پوند امضا کرد. ساعت رولکس نیز سال گذشته وارد تبلیغات از طریق این ستاره تنیس شد و او را به عنوان سفیر برند خود معرفی کرد. شرکت خودروسازی بی ام دبلیو به آلکاراس یک ماشین هدیه داد و او با لباس زیر برای کلوین کلین ژست گرفت. او جوان ترین ورزشکاری است که این برندها تا به حال از او حمایت کرده‌اند. حدود 4 میلیون پوند از درآمد 6/8 میلیون پوندی آلکاراس در سال گذشته به دلیل فعالیت های تجاری‌اش بوده است.

سال 2022 را می‌توان سال شکوفایی آلکاراس نامید. بعد از فتح رقابت‌های ریو دو ژانیرو در شروع فصل، " کارلیتوس " در مسترز میامی خوش درخشید و توانست جام این رقابت‌ها را بالای سر ببرد تا در 18 سالگی نام خود را به عنوان یکی از جوان‌ترین قهرمانان مسترزهای 1000 امتیازی مطرح کند. آلکاراس سپس در فصل خاک فاتح مسابقات بارسلونا شد اما کار کارستان او قهرمانی در مسترز مادرید بود که با شکست نادال و جوکوویچ به دست آمد. پیش از آن هیچ بازیکن دیگری نتوانسته بود در یک مسترز خاک نادال و جوکوویچ را کنار بزند و به قهرمانی برسد. برای همه ما در آن برهه مسجل شده بود که آلکاراس روزی در زمره قهرمانان گرند اسلم قرار خواهد گرفت اما شاید کسی انتظار نداشت این اتفاق خیلی زود و در همان سال محقق شود. اعجوبه اسپانیایی در اوپن آمریکا با پیروزی در چند دیدار نزدیک و حماسی نه‌تنها فاتح اولین گرند اسلم خود شد که در 19 سالگی توانست به عنوان جوان‌ترین بازیکن تاریخ بر جایگاه نخست رده‌بندی تکیه بزند تا دیگر به همه ثابت شود که از جنس بزرگان تنیس است. آلکاراس سومین اسپانیایی تاریخ است که به قهرمانی در مسابقات گرند اسلم می رسد. او جوان ترین قهرمان این مسابقات از سال 2005 و رافائل نادال و همچنین جوان ترین قهرمان " یو اس اوپن " از سال 1990 و پیت سمپراس است.

پس از قهرمانی در اوپن آمریکا 2022 ، آلکاراس به دلیل مصدومیت مدتی از میادین دور بود و مسابقات پایانی فصل از جمله مسابقات تورین را که بین هشت بازیکن برتر جهان برگزار می‌شود از دست داد. در سال 2023 نیز برای جوان اسپانیایی چندان خوب آغاز نشد و یک مصدومیت جدید گریبانگیرش شد تا او اوپن استرالیا را نیز از دست بدهد، با این حال آلکاراس در ادامه فصل بازگشت مقتدرانه‌ای داشت و با درخشش در مسترزهای ایندین ولز و مادرید دو جام مهم دیگر را به فهرست افتخاراتش اضافه کرد. او سپس در رولان گاروس رقبایش را یکی پس از دیگری کنار زد تا به دیدار بزرگ با جوکوویچ در نیمه‌نهایی برسد، جایی‌که شکست ناامیدکننده‌ای را مقابل حریف پرآوازه‌اش تجربه کرد. اما این شکست درس‌های بزرگی برای نابغه تازه‌کار داشت و‌ او به فاصله یک ماه در فینال ویمبلدون با خلق یک شاهکار تمام‌عیار ، مرد شکست‌ناپذیر صرب را متوقف کرد تا دومین گرند اسلم خود را با شایستگی و به رویایی‌ترین شکل ممکن فتح کند.

در حالی که خیلی ها فکر می کردند موفقیت آلکاراس تنها به خاک و هاردکورت خلاصه می شود، تنیسور اسپانیایی همه را شگفت زده کرد. او درویمبلدون 2023 با شکست نام هایی همچون متئو برتینی، هولگر رونه و دنیل مدودف به فینال رسید. او در فینال نیز ماموریت غیرممکن را ممکن کرد و با شکست 3-2 نواک جوکوویچ، برای اولین بار قهرمان مسابقاتویمبلدونشد. آلکاراس دومین بازیکنی است که در فینال ویمبلدون، موفق به شکست جوکوویچ می شود. او همچنین جوان ترین تنیسوری است که سابقه قهرمانی در " یو اس اوپن " و ویمبلدون را دارد.

بر کسی پوشیده نیست که آلکاراس پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین بازیکنان تاریخ تنیس را دارد. با این حال نباید فراموش کرد که او تازه در ابتدای راه است و برای قضاوت در مورد جایگاهش نباید عجله کرد. سوال اساسی اینجاست که آیا او می‌تواند مانند بزرگان برای مدتی طولانی در بالاترین سطح به رقابت ادامه دهد و در نتیجه‌گیری استمرار و تداوم داشته باشد یا خیر. علاوه بر آن ورزش حرفه‌ای، بی‌رحم است و یک اتفاق پیش‌بینی‌نشده نظیر مصدومیت و یا حوادثی از این قبیل می‌تواند سرنوشت یک ورزشکار را برای همیشه دستخوش تغییر کند‌. از طرفی رسیدن به شهرت و ثروت نیز پیامدهای خاص خود را دارد و حفظ انگیزه و پشتکار در طول مسیر یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که هر ورزشکار با آن مواجه می‌شود. همه این‌ها پرسش‌هایی است که فقط زمان پاسخ شان را خواهد داد.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار