PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
همه علیه رفتار غیراخلاقی رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا
فیفا ، روبیالس را محروم  کرد

تیم ملی زنان اسپانیا با غلبه بر انگلیس توانست به مقام قهرمانی جام جهانی  برسد.
دو تیم فوتبال زنان اسپانیا و انگلیس در فینال جام جهانی 2023 در استرالیا به مصاف هم رفتند که لاروخا توانست با نتیجه یک بر صفر انگلیس را شکست دهد و برای نخستین بار در تاریخ خود، جام قهرمانی این مسابقات را بالای سر ببرد.
در این دیدار اسپانیا در دقیقه 29 توسط اولگا کارمونا به گل رسید و توانست با همین یک گل قهرمان دنیا شود. همچنین آن‌ها در دقیقه 69 می‌توانستند اختلاف را به عدد دو افزایش دهند اما پنالتی جنیفر هرموسو را دروازه‌بان انگلیس مهار کرد.
اسپانیا توانسته بود در نیمه نهایی سوئد را شکست دهد و به فینال برسد. اسپانیا دومین تیمی است که هم مردان و هم زنانش موفق شده‌اند قهرمانی جام جهانی را به دست بیاورند . پیش از این تنها آلمان موفق شده بود چنین افتخاری را کسب کند.
این نخستین قهرمانی اسپانیا در این مسابقات است و آمریکا با چهار قهرمانی، آلمان با دو و نروژ و ژاپن با یک قهرمانی تیم‌هایی هستند که تاکنون تجربه قهرمانی جهان در بخش زنان را داشته‌اند.
اسپانیا پس از کسب اولین قهرمانی خود در جام جهانی با رفتار غیراخلاقی و دور از شان رئیس فدراسیون فوتبالش در مراسم اهدای کاپ و مدال مواجه و به حاشیه رانده شد.
ماجرا از این قرار است که لوئیس روبیالس ، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا که جزو نفرات اهدا کننده مدال روی سکو حضور داشت، هنگام رویارویی با جنی ارموسو ، یکی از بازیکنان تیم قهرمان حرکتی غیرمتعارف انجام داد که برایش دردسرساز شد. حرکت مقام اول فوتبال اسپانیا او را با اتهامات مختلفی همچون خشونت علیه زنان، تعرض و تبعیض نژادی مواجه کرد و با شکایت‌هایی از سوی برخی از نهادها همراه شد. حتی پدرو سانچس ، نخست وزیر اسپانیا نیز در مراسم تجلیل از اعضای تیم قهرمان روی خوش به روبیالس نشان نداد و بعد از آن مراسم هم علناً از حرکت غیرمتعارف او انتقاد کرد و آن را یکی از معضلات کشورش دانست که باید برطرف شود.روبیالس در ابتدا سعی داشت اقدام خود را بی‌اهمیت و حرکتی بی‌اختیار از شدت شادی جلوه دهد که این کار او اوضاع را حتی بدتر از قبل کرد. پس از آن فیلم‌هایی ضبط شده از رختکن تیم ملی اسپانیا به فضای مجازی راه پیدا کرد که با استناد با آن، برخی مدعی شدند که اقدام روبیالس جنبه تعرض نداشته است که این مورد هم نتوانست از بازیکن سابق تیم‌های لوانته و مایورکا رفع اتهام کند.اوضاع رفته رفته حتی بدتر هم شد، چرا که اولین شکایت رسمی علیه روبیالس به مراجع قضایی صورت گرفت. این شکایت از سوی آکادمی ملی مربیان فوتبال اسپانیا به شورای عالی ورزش اسپانیا انجام شده که در آن رئیس فدراسیون فوتبال به اعمال زور و خشونت جنسیتی  متهم  شده است.جنیفر ارموسو ، ستاره تیم ملی فوتبال بانوان اسپانیا هم با انتشار بیانیه‌ای موضع خود را درباره اتفاق رخ داده در مراسم اهدای مدال‌های تیم قهرمان در فینال جام جهانی در استرالیا مشخص کرد.از سوی دیگر ارموسو که هنگام دریافت مدال قهرمانی‌اش با اقدامی غیرمتعارف از سوی رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا مواجه شد، ضمن اعلام برائت از حرکت روبیالس اعلام کرد که از طریق اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای اسپانیا و مؤسسه‌ای که نماینده حقوقی او محسوب می‌شود، نسبت به پیگرد قانونی حرکت روبیالس اقدام کرده است. تا پیش از این به نظر می‌رسید که ارموسو با اتفاق رخ داده مشکل چندانی ندارد، چرا که سکوت را ترجیح داده بود اما او با شدت گیری  موضع گیری ها علیه رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا در بیانیه‌ای صریح اعلام کرده که نسبت به تعرضی که روبیالس به او انجام داده، معترض است.در بیانیه ارموسو آمده است: «اتحادیه ما با همکاری آژانس حقوقی من، در حال رسیدگی به این موضوع و دفاع از منافع من هستند. به نمایندگی از اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای ، ما هرگونه رفتاری را که ناقض شخصیت و جایگاه زن باشد، شدیداً محکوم می‌کنیم. همچنین از جانب اتحادیه‌مان از فدراسیون فوتبال اسپانیا تقاضا داریم که تمامی پروتکل‌های لازم برای احقاق حقوق بازیکنان زن را با اتخاذ معیارهای عبرت‌آموز اجرا کند. برای تیم ملی بانوان ما که اکنون قهرمان جهان است، ضرورت دارد که همیشه نمایندگانی داشته باشد که مبلّغ ارزش‌هایی مانند عدالت و احترام به همه انسان‌ها باشند. در همین راستا از شورای عالی ورزش کشور می‌خواهیم ضمن حمایت از ما، به‌صورت جدی نسبت به ممانعت و مداخله برای جلوگیری از هرگونه تبعیض علیه زنان مانند تعرض‌ یا سوءاستفاده‌های جنسی، زن‌ستیزی و تبعیض جنسیتی وارد عمل شود».همچنین پدرو سانچس ، نخست وزیر اسپانیا پس از استقبال سرد از لوئیس روبیالس در مراسم تقدیر از ملی‌پوشان قهرمان جام جهانی ، به‌صورت علنی از رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا انتقاد کرد.
او در مراسم تقدیر از اعضای تیم قهرمان گفت: " بانوان تیم ملی ما هر کاری می‌شد برای کسب پیروزی انجام دادند، اما شاهد یکسری رفتارها مانند رفتار آقای روبیالس بودیم که نشان داد هنوز در کشور ما مسائلی درباره برابری حقوق و برخورداری از احترام یکسان برای مردان و زنان وجود دارند که باید برطرف و تصحیح شوند. اتفاقی که ما شاهدش بودیم یک حرکت غیرقابل قبول بود و عذرخواهی‌های آقای روبیالس هم کافی نبود و به همین دلیل هم ما هنوز در رسانه‌های ارتباط جمعی شاهد بازخوردهایی درباره آن هستیم. "
*موضع ‌گیری باشگاه رئال مادرید
پس از حواشی رخ‌ داده در جشن قهرمانی تیم زنان اسپانیا و رفتارهای نامتعارف روبیالس ، رئال مادرید علیه او بیانیه‌ داد. بیانیه رئال مادرید به شرح زیر است: باشگاه ما به طور کامل از تصمیم رئیس شورای عالی ورزش، ویکتور فرانکووس، حمایت می‌کند و بلافاصله این پرونده را به دادگاه اداری ورزش ارجاع می‌دهد.از این پس، رئال مادرید به اقدامات انجام‌شده توسط نهادهای ذیصلاح مربوطه، مانند شورای عالی ورزش، اعتماد کامل دارد.باشگاه ما از تیم فوتبال بانوان اسپانیا حمایت می‌کند و به خاطر این موفقیت تاریخی که با قهرمانی در جام جهانی به دست آمد، دوباره تبریک می‌گوید و به کارش برای توسعه و رشد فوتبال بانوان در اسپانیا ادامه خواهد داد. "
*بیانیه تند تیم ملی زنان فوتبال اسپانیا
اعضای تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کردند که چنانچه روبیالس به حضور خود در فدراسیون فوتبال ادامه دهد دیگر پیراهن تیم ملی را برتن نخواهند کرد.واکنش‌ها به رفتار غیر متعارف رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا  طی روزهای گذشته ادامه پیدا کرد.پیش‌بینی می‌شد که روبیالس به خاطر رفتار جنجالی خود استعفا دهد اما او تاکید کرده که استعفا نخواهد داد.
در این بیانیه که 55 بازیکن زن از جمله 23 بازیکنی که قهرمانی در جام جهانی را به دست آوردند آن را امضا کرده اند آمده است: " بعد از همه آنچه که در مراسم جشن قهرمانی رخ داد می‌خواهیم اعلام کنیم که چنانچه روبیالس و اعضای سران کنونی فدراسیون فوتبال اسپانیا به حضور خود در فدراسیون ادامه دهند دیگر به دعوت برای حضور در تیم ملی پاسخ مثبت نخواهیم داد و پیراهن  تیم ملی اسپانیا را برتن نخواهیم کرد. "از طرفی روبیالس  از رفتار جنجالی خود دفاع کرد و گفت که هرموسو چنین پیشنهادی به او داده است ، البته خود هرموسو چنین چیزی را رد کرد و این باعث شده تا رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا شدیدا زیر فشار قرار گیرد.
*محرومیت رئیس جنجالی فدراسیون فوتبال اسپانیا
فیفا پس از بررسی جوانب و واکنش های صورت گرفته لوییس روبیالس را به مدت 90 روز از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم کرد.فدراسیون بین المللی فوتبال اعلام کرد که رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به مدت 90 روز از انجام کلیه فعالیت‌های فوتبالی محروم  است و قرار است در این مدت تحقیقات درباره پرونده او انجام شود.پرونده‌ای برای رسیدگی به اقدامات روبیالس در کمیته انضباطی فیفا گشوده شده و باید دید در نهایت چه جریمه‌ای برای او در نظر گرفته می‌شود.
*واکنش سایر مقامات
معاون دوم نخست وزیر اسپانیا به‌دلیل حرکت منشوری رئیس فدراسیون فوتبال این کشور خواستار استعفای وی شد. یولاندا دیاز  می‌گوید که لوئیس روبیالس به ‌دلیل حرکت غیراخلاقی که در جریان جشن قهرمانی تیم زنان  نشان داد، باید استعفا کند.به زعم دیاز، روبیالس روی سکوی قهرمانی، جنی هِرموسو، بازیکن تیم فوتبال زنان این کشور را آزار جنسی داده است.میکل ایسِتا، وزیر فرهنگ و ورزش اسپانیا  نیز حرکت غیراخلاقی روبیالس را «غیرقابل قبول» توصیف کرد.روبیالس پس از این هجمه‌های زیادی که به وی وارد شد، به طور رسمی عذرخواهی کرد اما با توجه به وسعت انتقادات، این احتمال وجود دارد که مجبور به استعفا شود.
*استعفای 11 عضو کادر فنی تیم ملی زنان اسپانیا
پس از صدور حکم تعلیق سه ماهه لوئیس روبیالس از سوی فیفا ، شوک دیگری به فوتبال اسپانیا  وارد شد و 11 تن از اعضای کادر فنی تیم‌های فوتبال بانوان این کشور با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن رفتار او به صورت دسته جمعی استعفای خود را اعلام کردند.کادر فنی تیم فوتبال بانوان اسپانیا جزو معدود افراد و گروه‌هایی بودند که نسبت به بیانیه صادر شده از سوی روبیالس و همکاران او در فدراسیون فوتبال اسپانیا در مجمع فوق‌العاده اخیر این فدراسیون واکنش نشان نداده بودند، اما آنها با انتشار بیانیه‌ای شدید‌اللحن ضمن محکوم کردن اقدام غیرمتعارف رئیس تعلیق شده فدراسیون فوتبال اسپانیا، به همکاری خود با خورخه ویلدا ، سرمربی تیم ملی بانوان این کشور پایان دادند.ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، خورخه ویلدا نیز در بیانیه‌ای جداگانه رفتار لوئیس روبیالس در قبال جنیفر ارموسو را ناپسند توصیف کرد و به این ترتیب خود را از دسته حامیان رئیس فدراسیون جدا کرد. او در بیانیه‌اش تحت‌الشعاع قرار گرفتن دستاورد بزرگ تیم ملی بانوان اسپانیا به خاطر رفتار نادرست روبیالس را تأسف‌آور خواند.پیش از ویلدا، لوئیس دلافوئنته ، سرمربی تیم ملی فوتبال مردان اسپانیا نیز در بیانیه‌ای رفتار روبیالس را " نابجا " توصیف  کرده و در آن به این نکته اشاره داشت که خود روبیالس نیز به نادرست بودن رفتارش اذعان داشته، چرا که بابت آن عذرخواهی کرده است.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها