PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
پوچتینو و آغاز یک بحران رسمی دیگر

شکست 1-0 چلسی مقابل استون‌ویلا بدترین شروع آنها در لیگ را از فصل 1978-1979 به بعد رقم زد. هواداران از این مقایسه خوشحال نمی‌شوند زیرا آنها در آن فصل از لیگ برتر انگلیس حذف شدند و با 20 امتیاز در انتهای جدول قرار گرفتند. این شکست به این معنی است که چلسی از آغاز سال 2023 تاکنون در 13 بازی لیگ برتر موفق به گلزنی نشده است. آنها همچنین در این دوره تنها 5 پیروزی در لیگ برتر کسب کرده‌اند. آبی‌ها با این واقعیت که شروع آنها در این فصل کمی بهتر از بدترین فصل آنها در 45 سال پیش است، کمی آرامش خواهند گرفت. در این فصل آنها یک برد، دو تساوی و سه باخت دارند در حالی که در فصل 1978-1979 زمانی که ری ویلکینز کاپیتان بود، یک برد، یک تساوی و چهار باخت داشتند و منصفانه است که بگوییم جهان در آن زمان در مقایسه با اکنون بسیار متفاوت بود. برای شروع بد نیست بدانیم که مجموع 20 امتیاز چلسی در آن فصل بدتر به نظر می‌رسد، زیرا آن روزها برای هر پیروزی تنها 2 امتیاز در نظر گرفته می‌شد. سه سال بعد، از سال 1981 برای هر برد سه امتیاز در نظر گرفته شد. فقط با گذشت هفت بازی از دوران مائوریتسیو پوچتینو به‌عنوان سرمربی چلسی، اوضاع برای این آرژانتینی روزبه‌روز در حال بحرانی‌ترشدن است. زمانی که او به‌عنوان سرمربی جدید آبی‌ها معرفی شد، تصویر خونسرد، آرام و بااعتمادبه‌نفسش نوید رسیدن روز‌های خوب را به طرفداران می‌داد اما در جریان شکست چلسی برابر استون‌ویلا، این سرمربی آرژانتینی گیج و مضطرب به نظر می‌رسید. البته مصدومان زیاد تیم می‌تواند توجیه خوبی برای نتایج ضعیف و کسب فقط پنج امتیاز از شش بازی در لیگ ‌برتر و قرارگرفتن در رتبه چهاردهم تا به اینجای کار باشد. تقریبا نیمی از بازیکنان اصلی چلسی مصدوم هستند. با این حال هنوز هم از پوچتینو و تیمش انتظار کسب نتایج بهتری می‌رود. اگر پوچتینو نتواند به‌سرعت تیمش را دوباره به مسیر موفقیت برگرداند، حتی شاید پیش از نیم‌فصل شاهد تصمیم عجیب مالکان چلسی و پایان همکاری با این سرمربی آرژانتینی باشیم.
به طور کلی شروع فصل 2023-2024 چلسی در لیگ برتر چیزی شبیه به یک فاجعه بوده است. شاگردان پوچتینو در 6 بازی فصل جدید فقط پنج امتیاز کسب کرده و در رده چهاردهم جدول قرار دارند. آنها فقط یک بار طعم پیروزی را چشیده‌اند که آن نیز در احتمالا ساده‌ترین بازی‌شان در این فصل بود یعنی در خانه مقابل لوتون تاون. بدیهیات را کنار بگذاریم . بله ، چلسی ترکیب بسیار گرانقیمتی دارد و در بازار نقل و انتقالات، مجددا غوغا به پا کرد. آنها در بازی اول مقابل لیورپول کمی کند شروع کردند اما پس از زدن گل مساوی ، تیم به مراتب بهتری از لیورپول بودند و می توانستند برد را در اواخر بازی کسب کنند. در شکست 3-1 مقابل وستهام، در یک ضربه‌ ایستگاهی گل اول را دریافت کردند و نتوانستند برتری نفراتی خود را در نیمه دوم به کار بگیرند اما در نظر داشته باشید که نقطه عطف بازی ، گل زیبای میکل آنتونی بود که بعد از آن چلسی هر چه زد به در بسته خورد. در شکست 1-0 مقابل فارست، چلسی با اختلاف تیم برتر زمین بود و باید چندین گل به ثمر می‌رساند و حقیقتا فقط یک فرصت به فارست داد و همان توپ گل شد و در مقابل بورنموث نیز تا حد زیادی فرصت‌های حریف خود را خنثی نمود و در بازی سازی از عقب خیلی خوب عمل کرد و هر وقت که اراده می‌کردند به پشت محوطه‌ بورنموث می‌رسیدند. البته که همه چیز عالی نبوده است. با چنین تیمی که در بازه‌ زمانی کوتاهی کنار هم جمع شده‌اند، حتما فکر می کنید که مشکل عدم مشارکت و تفاهم بین بازیکنان است. خیر، شما اشتباه می‌کنید چرا که تماشای بازی‌های چلسی گویای مسئله‌ دیگری است. هنوز مشخص نیست که مالکان ثروتمند چلسی به پوچتینو تا چه زمانی مهلت می‌دهند که بتواند اندیشه‌های تاکتیکی‌اش را پیاده کند و تیمش را به موفقیت برساند. گفته می‌شود که مالکان چلسی او را گزینه بلندمدت ایده‌آلی برای هدایت چلسی سال‌های پیش رو می‌دانند اما با وجود خرید‌های نجومی و فراوان در یک سال گذشته، پیشرفت تیم بسیار کند بوده است و آنها هنوز بازی جذابی ارائه نکرده‌اند و شکل تیمی مدعی را ندارند.
سرمربی آرژانتینی جدید باشگاه چلسی با قبول مسئولیت در این تیم با چالش‌های زیادی روبرو‌ خواهد شد. آبی‌های لندن سال گذشته شرایط خوبی نداشتند و خریدهای گرانقیمت تاد بولی نتوانست کمکی به این تیم کند. حالا با آمدن " پوچ " ، این سرمربی مسئولیت سنگینی را روی دوش خود احساس می‌کند و برای عبور از دوران افول، باید پنج کار اساسی انجام دهد. پوچتینو پس از پذیرفتن هدایت باشگاه چلسی گفت: "  آنچه می‌توانیم قول بدهیم این است که سخت کار کنیم و تا آخرین لحظه از این پیراهن دفاع کنیم. ما سعی خواهیم کرد هر کاری برای آن انجام دهیم تا به احساس غرور برسیم و نشان دهیم که واقعاً به تیم اهمیت می‌دهیم. "
پس از شروعی آهسته، عملکرد چلسی در پایان ماه ژوئن سرعت زیادی به خود گرفت. این باشگاه به دنبال متعادل کردن حساب‌های مالی خود پیش از پایان ماه بود و به همین دلیل، پل وینستانلی و لارنس استوارت، مدیران ورزشی  باشگاه نهایت تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند همه‌چیز را به تعادل برسانند. نتیجه این تلاش مضاعف، خروج هفت ستاره ترکیب اصلی بود. ادوارد مندی، کالیدو کولیبالی و انگولو کانته راهی عربستان سعودی شدند. کای هاورتز، میسون مانت و متئو کواچیچ به ترتیب با آرسنال، منچستریونایتد و منچسترسیتی به توافق رسیدند و روبن لوفتوس چیک نیز راهی ایتالیا شد تا با آث میلان به فوتبال خود ادامه دهد. مشخص نیست که پوچتینو تا این لحظه به‌عنوان سرمربی چقدر در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته است اما او مطمئناً در مراحل بعدی مشخص کردن ترکیب تیم نقش بسیار زیادی خواهد داشت.
در حالی که پاکسازی در چلسی ضروری بود، خروج تعداد زیادی از بازیکنان نیز می‌تواند به هویت باشگاه لطمه بزند. برای مثال فروش میسون مونت به عنوان یکی از بازیکنانی که از سطوح پایه توانسته بود راهی ترکیب اصلی شود، انتقاد زیادی به همراه داشت. به‌طور کلی از دست دادن بازیکنانی که برای مدتی طولانی توانسته‌اند اعتبار و احترام برای باشگاه به ارمغان بیاورند، می‌تواند آسیب بزرگی بزند. پوچتینو در محیط جدیدی کار خود را آغاز کرده و به سرعت باید ذهنیت برنده و احترام را به ترکیب چلسی بازگرداند. در استمفوردبریج اوضاع مثل همیشه نیست و ایجاد اتحاد در میان بازیکنان باقیمانده، اعضا و کادر فنی در کنار هواداران یک مسئولیت خطیر است. با توجه به اولین مصاحبه " پوچ " در باشگاه، به نظر می‌رسد که وی به‌خوبی نسبت به شرایط کنونی آگاهی دارد. وی گفته است: " ما باید تیمی باشیم که با هم بودن را نشان دهد، به باشگاه و هواداران اهمیت بدهد و تا آخر برای نام باشگاه مبارزه کند. این مهم‌ترین کار است. هواداران باید احساس کنند که همه بازیکنان حاضر در باشگاه برای تیم خود جان می‌دهند. باید احساس افتخار را ایجاد کنیم و باعث شویم که احساسات خوبی به وجود بیاید".
پوچتینو در ارزیابی خودش از واقعیت کنونی چلسی، پس از یک برد از شش بازی لیگ‌برتر و پنج امتیاز از هجده ‌امتیاز ممکن، همچنان امیدوارانه می‌گوید : " با توجه به اوضاع، فکر می‌کنم ما کار‌های بسیار خوبی انجام می‌دهیم اما انتظارات از چلسی همیشه برد است. " واضح است که چلسی زیر نظر مربی آرژانتینی به‌کندی پیشرفت می‌کند. شاید بتوان بزرگ‌ترین مشکل آبی‌های لندنی در هفته‌های گذشته را ضعف  در گلزنی و ازدست‌دادن موقعیت‌های پرشمار توسط بازیکنان هجومی این تیم نامید. چلسی در این فصل در شش بازی لیگ‌برتر فقط پنج گل به ثمر رسانده که سه گل به لوتون بوده  و در دیگربازی‌ها موفق به زدن دو گل شده است. تیم پوچتینو در بازی مقابل استون‌ویلا هم موفق به گلزنی نشد تا تعداد دقایقی که این تیم گلی نزده است، به نزدیک سیصد دقیقه برسد. آخرین باری که چلسی در لیگ گل زده، مربوط به هفته سوم و همان بازی مقابل لوتون است . مصدومیت ، کریستوفر انکوکو، یکی از امید‌های اصلی چلسی برای گلزنی را از ترکیب دور کرده است، اما بازهم پوچتینو باید با توجه به دیگرستاره‌های تیمش، بتواند ضعف در گلزنی را به‌سرعت برطرف کند.
رحیم استرلینگ، احتمالا درخشان‌ترین بازیکن چلسی در این هفته‌ها است. او که ارتباط خوبی با مالو گوستو، دفاع راست و نیکلاس جکسون، مهاجم نوک برقرار کرده است باعث شده که حرکات بدون توپ هر دوی این بازیکن‌ها در نیم فضاها و فضاهای خالی و سپس دریافت و ارسال پاس‌های تهاجمی به و توسط آنها، بیش از پیش به چشم بیاید. جکسون همچنین شروع ارتباط تاکتیکی با مودریک را ، چه زمانی که او را در اواخر بازی مقابل لیورپول در موقعیتی تک به تک با آلیسون قرار داد و چه در بازی مقابل بورنموث، نشان داده است. در مورد انزو فرناندز که بهتر است چیزی نگوییم چرا که واقعا نمی‌توان میزان تسلط او را بر زمین بازی بیان کرد.

* عرفان خماند




برچسب ها: پوچتینو ، چلسی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها