PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
VAR بار دیگر قاتل فوتبال شد
این بار نوبت لیورپول بود

در هفته هفتم لیگ برتر انگلیس شاگردان کلوپ با دو گلی که از سون هیونگ مین و ماتیپ ( گل به خودی ) دریافت کردند در مقابل تنها گل کودی خاکپو در نهایت 2-1 شکست خوردند تا به رتبه چهارم جدول سقوط کنند. بدون شک مهمترین صحنه این بازی در دقیقه 34 رقم خورد ، جایی که لوئیز دیاز موفق شد با پاس محمد صلاح دروازه تاتنهام را باز کند اما گل به دلیل آفساید مردود اعلام شد. یورگن کلوپ به شدت از این تصمیم عصبانی شد و در کنفرانس پس از بازی با اعتراض شدید به داور، اظهار کرد که خط‌های آفساید به اشتباه کشیده شده‌اند. با این حال پس از این اتفاق کمیته داوران لیگ برتر انگلیس به طور رسمی تایید کرده است که VAR روی این صحنه مرتکب اشتباه شده است و افرادی که صحنه را بازبینی کرده اند، تصمیم اشتباهی گرفته اند.در بیانیه ای که کمیته داوران لیگ برتر انگلیس منتشر کرده، آمده است:" اعتراف می کنیم که تصمیم داور اشتباه بود. یک خطای انسانی قابل توجه در نیمه اول بازی تاتنهام و لیورپول رخ داد. گل لوئیز دیاز به اشتباه مردود اعلام شد." در حقیقت این اشتباه به پای خطای انسانی گذاشته شده است، نه اشتباه در عملکرد دستگاه های بازبینی ویدئویی.

تاتنهام-لیورپول و تصمیمات جنجالی

در دقیقه 24 کرتیس جونز در موقعیتی غیرحساس تکل بلندی روی پای بیسوما رفت که داور او را با کارت زرد جریمه کرد اما بعد از بررسی " وی ای آر " داور متوجه شد که تکل او بسیار خشن بوده و جونز با استوک‌هایش ساق پای بازیکن تاتنهام را هدف گرفته است. داور کارت زرد را لغو کرده و کرتیس جونز را با کارت قرمز مستقیم جریمه کرد. تیم یورگن کلوپ باید بیش از یک ساعت از زمان مسابقه را مقابل تیم آنگه پوستکوگلو با یک یار کمتر بازی کنند. اما حتی اگر بشود تصمیم جنجالی اول داور را پذیرفت در دقیقه 34 عجیب‌ترین تصمیم داوری این بازی را شاهد بودیم: مردود شدن گل لوئیز دیاز درحالی که در تصاویر مشخص است که او با فاصله زیادی بیرون از آفساید است. در این حرکت لیورپول ، صلاح بعد از پشت سر گذاشتن کولوسوفسکی توپ را به دیاز سپرد. ستاره کلمبیایی با فراری خوب توپ را از ویکاریو عبور داد تا لیورپول به گل اول بازی برسد اما پرچم کمک ‌داور بالا رفت. جالب اینجاست که تا این لحظه تصاویری خط‌کشی شده از " وی‌ای‌آر " منتشر نشده ولی تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد دیاز در لحظه پاس محمد صلاح به هیچ وجه در آفساید نبوده و دست‌کم بیست سانتی‌متر با خط آفساید فاصله دارد. دو دقیقه بعد تاتنهام که با یک یار بیشتر بازی می‌کرد با همکاری سون هیونگ مین و ریچارلیسون به گل رسید. مدیسون متوجه فرار ریچارلیسون از سمت چپ شد و توپ را به مهاجم برزیلی سپرد. او بدون خودخواهی توپ را در اختیار سون گذاشت تا ستاره کره‌ای به راحتی دروازه خالی لیورپول را باز کرده و تاتنهام را پیش بیندازد. در دقیقه 43 لیورپول که در فاز دفاعی دچار سردرگمی شده بود شاهد پاس خوب سون به کولوسوفسکی بود. این پاس به او نرسید ولی ریچارلیسون آماده بود تا با یک شوت کم‌ارتفاع شانسش را امتحان کند اما ضربه او به تیر دروازه برخورد کرد.

لیورپول درحالی که عقربه ساعت ورزشگاه 45+4 را نشان می‌داد و ده نفره بود بالاخره به گل رسید. پاس مک‌آلیستر به سوبوسلای رسید تا ارسال کات‌دار او به تیر دوم با ضربه سر فن‌دایک در اختیار خاکپو قرار بگیرد. ستاره هلندی با یک کنترل خوب و نیم چرخش ویکاریو را مغلوب کرد تا لیورپول نیمه اول را با تساوی به پایان برساند. در شروع نیمه دوم رومرو پاس رو به عقبی در اختیار مدیسون گذاشت ولی شوت او که بین دو بازیکن لیورپول گیر افتاده بود با واکنش عالی آلیسون دفع شد. چند دقیقه بعد آلیسون بار دیگر درخشید تا ستاره این دقایق لیورپول باشد. توپ با اشتباه دفاعی لیورپول در مرکز محوطه جریمه به سون رسید. او ابتدا توپ را با سینه کنترل کرده و سپس به سمت دروازه لیورپول شوت کرد اما آلیسون این بار هم عالی مقاومت کرده و توپ را از بالای دروازه به کرنر فرستاد. در دقیقه 69 لیورپول با دومین اخراج خود در این بازی مواجه شد تا دقایق باقیمانده‌ را 9 نفره ادامه دهد. ژوتا که توپ را از دست داده بود در تلاش برای بازپس گیری آن اودوگی را با خطایی شدید سرنگون کرد تا داور دومین کارت زرد را مقابل صورت او بگیرد. ستاره پرتغالی لیورپول زمین را ترک کرد. این تصمیم داور برخلاف تصمیم‌های جنجالی نیمه اول درست به نظر می‌رسید.

در آخرین ثانیه‌های وقت های تلف‌شده لیورپول قربانی گل به خودی شد تا یک امتیاز را هم از دست رفته ببیند. رومرو متوجه شد پدرو پورو در سمت راست ، فضایی مناسب در اختیار دارد. پورو ارسالی کوتاه انجام داد و درحالی که رابرتسون به سمت توپ می‌رفت ماتیپ که می‌دانست اسکیپ از پشت سرش به سمت توپ می‌رود پایش را دراز کرد تا مانع بازیکن تاتنهام بشود اما از بخت بد ماتیپ توپ با برخورد به او وارد دروازه شد تا لیورپول بازی را با شکست 2-1 به پایان برساند. لیورپول با این باخت 16 امتیازی ماند و به رتبه چهارم سقوط کرد. تاتنهام ولی با کسب سه امتیاز ، 17 امتیازی شد و به رتبه دوم صعود کرد تا با یک امتیاز کمتر نسبت به منچسترسیتی در این رتبه قرار بگیرد.

10 اشتباه بزرگ در تاریخ VAR

10 اشتباه بزرگ سیستم کمک داور ویدئویی به انتخاب سایت گل مورد بررسی قرار گرفته است .

اسکاتلند - آرژانتین / جام جهانی زنان 2019

در جریان دیدار مرحله یک هشتم نهایی در حالی که اسکاتلند با نتیجه 3 - 2 از آرژانتین پیش افتاده بود و سه دقیقه از زمان قانونی مسابقه نیز می گذشت، داور بازی یک پنالتی به سود آرژانتتین اعلام کرد اما ماجرا از جایی شروع شد که سیستم کمک داور ویدئویی اعلام کرد که بر اساس قوانین جدید، یک پای دروازه بان باید روی خط دروازه باشد و دروازه بان اسکاتلند از این قانون پیروی نکرده و در حالی که ضربه اول مهار شده بود، دستور به تکرار آن داد. بدین ترتیب بازی به تساوی 3 - 3 کشیده شد.

برزیل - آرژانتین / نیمه نهایی کوپا آمریکا 2019

این دیدار به خودی خود از حساسیت بالایی برخوردار بود و اشتباهات داوری باعث شد که بسیار جنجالی شود. سرجیو آگوئرو در 20 دقیقه پایانی بازی روی پاس مسی در حال حرکت به سوی دروازه برزیل بود که توسط دنی آلوز در محوطه جریمه سرنگون شد. گابریل ژسوس بلافاصله توپ را به روبرتو فیرمینو رساند و گل دوم برزیل به ثمر رسید. از نظر لیونل مسی و بسیاری دیگر ، داور باید خطای آلوز را پنالتی اعلام می کرد که می توانست جریان بازی را تغییر دهد. صحنه دوم در جایی پیش آمد که آرتور با شانه خود ضربه محکمی به نیکولاس اوامندی زد اما باز هم خطایی اعلام نشد.

منچسترسیتی - تاتنهام / لیگ قهرمانان اروپا 2018-2019

در جریان دیدار یک چهارم نهایی سیتی برابر تاتنهام دو بار از کمک داور ویدئویی استفاده شد. در صحنه اول یورنته در دقیقه 73 گلزنی کرد اما به نظر می رسید که توپ به دست یا آرنج او برخورد کرده است. داور صحنه را بازبینی و گل را صحیح اعلام کرد. بازی 4 - 3 شد و با این نتیجه تاتنهام به لطف گل زده به مرحله بعدی صعود می کرد. سیتی تنها به یک گل نیاز داشت تا امید خود برای فتح لیگ قهرمانان را زنده نگه دارد. رحیم استرلینگ در وقت های تلف شده بازی را به تساوی 4 - 4 کشاند اما سیستم کمک داور ویدئویی صحنه را بازبینی کرده و اعلام کرد که گل به دلیل آفساید مردود است تا تاتنهام به مرحله بعدی صعود کند.

منچستریونایتد - پاری سن ژرمن / لیگ قهرمانان اروپا 2018 - 2019

دیدار دو تیم منچستریونایتد و پاری سن ژرمن در دقیقه 89 به دلیل اعلام خطای هند از سوی مدافع تیم فرانسوی و پنالتی به سود یونایتد به جنجال کشیده شد. توپ دالوت به دست مدافع برخورد کرد و کمک داور ویدئویی از داور خواست که صحنه را برای اعلام پنالتی بررسی کند. در میان بهت و ناباوری بازیکنان و هواداران " پی اس جی " ، داور پنالتی به سود منچستریونایتد را اعلام کرد و راشفورد این توپ را در وقت های تلف شده به گل تبدیل کرد تا نیمار و یارانش باز هم از لیگ قهرمانان حذف شوند.

سنگال - الجزایر / جام ملت های آفریقا 2019

بغداد بونجاح در دقیقه دوم این بازی برای الجزایر گلزنی کرد اما سایر زمان بازی در اختیار سنگال بود . در میانه نیمه دوم داور یک پنالتی به سود سنگال به دلیل خطای هند اعلام کرد ولی کمی بعد و با بازبینی صحنه اتفاقی که رخ داده بود تصمیم خود را تغییر و رای به ادامه بازی داد. سادیو مانه و هم تیمی هایش نتوانستند در زمان باقیمانده بازی را به تساوی بکشند و این الجزایر بود که قهرمان جام ملت های آفریقا شد.

رئال مادرید - آژاکس / لیگ قهرمانان اروپا 2018 - 2019

آژاکس موفق شد در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید را از دور رقابت ها حذف کند. آنها در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه 3- 5 به پیروزی رسیدند اما کمک داور ویدئویی نیز در بازی برگشت به کمک تیم هلندی آمد. گل سوم آژاکس در حالی در سانتیاگو برنابئو به ثمر رسید که به نظر می رسید توپ از خط طولی عبور کرده و به بیرون رفته و سپس توسط بازیکن این تیم سانتر شده است اما در نهایت گل صحیح اعلام شد تا ابهامات بسیاری در این باره به وجود بیاید.

ماینز - فرایبورگ / بوندس لیگا 2018-2017

یکی از عجیب ترین اتفاقات کمک داور ویدئویی در این بازی رخ داد. در حالی که نیمه اول به پایان رسید و بازیکنان به رختکن رفتند، داور با بازبینی صحنه به این نتیجه رسید که باید یک پنالتی به سود ماینز اعلام می کرد و در نتیجه بازیکنان را از رختکن به داخل زمین فرا خواند تا پشت ضربه پنالتی قرار بگیرند. این تاخیر حدود 5 دقیقه بود و بازیکنان فرایبورگ نیز از رختکن بازگشتند. ضربه پنالتی به گل تبدیل شد و بازیکنان بار دیگر برای استراحت بین دو نیمه به رختکن رفتند.

کامرون - انگلیس / جام جهانی زنان 2019

در مرحله یک هشتم نهایی گل حیاتی کامرون که توسط آجارا ناچوت زده شده بود از سوی کمک داور ویدئویی آفساید اعلام شد. پس از این اتفاق هر دو گل انگلیس با دخالت کمک داور ویدئویی مورد قبول واقع شد تا اعتراض بسیاری را به دنبال داشته باشد. بازیکنان کامرون زمان بسیاری را صرف اعتراض به داور کردند و دقایقی طول کشید تا بازی بار دیگر آغاز شود.

ایران - پرتغال / جام جهانی 2018

کریستیانو رونالدو و تیم ملی پرتغال پس از اعلام پنالتی به سود این تیم در جریان دیدار با تیم ملی ایران در مرحله گروهی تیتر رسانه ها شدند. داور ابتدا خطای پنالتی این بازیکن را اعلام نکرد اما کمک داور ویدئویی رای به اعلام پنالتی داد. رونالدو پشت توپ قرار گرفت و علیرضا بیرانوند ضربه این بازیکن را مهار کرد. این تنها صحنه مشکوک بازی نبود. دقایقی بعد رونالدو خارج از جریان بازی ضربه ای به صورت مرتضی پورعلی گنجی زد و با دخالت کمک داور ویدئویی یک کارت زرد گرفت. ایران در دقایق تلف شده یک پنالتی به دست آورد که با ضربه کریم انصاری فرد به گل تبدیل شد تا بازی با نتیجه 1 - 1 به پایان برسد.

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار