PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۸۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
این هفته با فرانک پرتوآذر ، رکابزن شیرازی و دارنده مدال برنز بازی های آسیایی هانگژو
فرانک پرتوآذر در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در مسابقات کراس کانتری دوچرخه سواری کوهستان بانوان در مرکز ورزشی " چونان جیشو " به مدال برنز دست یافت و اولین مدال زنان ایران در دوچرخه سواری را به دست آورد. دوچرخه‌سوار ملی پوش ایرانی در رقابتی دشوار پس از عبور از خط پایان، دست‌هایش را از هم باز کرد و با شادی بی‌دریغ جشن گرفت اما لحظه‌ای بعد روی زمین دراز کشید و اشک از صورتش جاری شد. حالا پرتوآذر لقب " دختر تاریخ ‌ساز " را از آن خود کرده است. کار غیرممکنی که او موفق به انجام آن شد در تاریخ دوچرخه سواری ایران بی سابقه بود و نامش در تاریخ ورزش کشورمان به ثبت رسید. این هفته به سراغ بانوی تاریخ ساز دوچرخه سواری رفتیم .
دختر تاریخ ساز دوچرخه سواری


*قهرمانی از شیراز
فرانک پرتوآذر متولد 1367 در شیراز است . او دوچرخه سواری جاده را از سال 1390 میلادی آغاز کرد و سپس در سال 1393 به دوچرخه سواری در کوهستان روی آورد. او عناوین ملی متعددی را در ایران کسب کرد و همچنین اولین مدال قهرمانی آسیا را در تاریخ دوچرخه سواری بانوان کشورمان به دست آورد.
*این مدال معنی زیادی دارد
دوچرخه‌سوار 35 ساله ایران پس از تاریخ سازی و کسب مدال ارزشمند بازی های آسیایی 2022 هانگژو خوشحالی قابل توجهی کرد و به خبرنگاران  گفت: این مدال معنی زیادی دارد. من پنج سال منتظر بودم و روزهای سخت زیادی را پشت سر گذاشتم . این مدال برای من و کشورم بیش از یک مدال بود.
*چهارمی بانوی ملی پوش در بازی های آسیایی 2018
 بانوی ملی پوش دوچرخه‌سواری در بازی‌های آسیایی جاکارتا در سال 2018 به  کسب مدال‌ نزدیک بود اما شانس با او یار نشد و در رقابتی تنگاتنگ به عنوان چهارم دست یافت . فرانک پرتوآذر چهار سال بعد در هانگژو به حق خود رسید و اولین مدال دوچرخه سواری بانوان ایران را به دست آورد . کاری که پرتو آذر در بازی های آسیایی 2022 انجام داد کار بزرگی بود .
*بدشانسی در جاکارتا
اتفاق تلخی در بازی‌های آسیایی 2018 برای فرانک پرتوآذر رخ داد. زنجیر دوچرخه ملی پوش ایران پاره شد و در دور اول وقت زیادی را هدر داد. او درباره اتفاقات تلخ چهار سال قبل می گوید: سعی کردم عقب ماندگی‌ام را جبران کنم اما نتوانستم، بنابراین چهارم شدم. پس از آن اتفاق تلخ در جاکارتا ، خوشبختانه کمپ تمرینی خوبی داشتم و سطح و عملکردم را در مسابقه امسال بالا بردم و توانستم در هانگژو صاحب مدال شوم.
*شش ثانیه تا مدال نقره فاصله داشت
در مسابقات کراس کانتری دوچرخه سواری کوهستان زنان بازی های آسیایی هانگژو، لی هونگ فنگ ، دوچرخه سوار چینی و ماکایشیا به ترتیب اول و دوم شدند. پرتوآذر حدود شش ثانیه از نایب قهرمان عقب بود و از این رو به مدال برنز دست یافت. اگر پرتو آذر 6 ثانیه را می توانست جبران کند امروز نایب قهرمان بازی های آسیایی بود.
*راهیابی به المپیک پاریس
یک هفته پیش از برگزاری بازی های آسیایی هانگژو، پرتوآذر تولد 35 سالگی خود را جشن گرفت و به یکی از باتجربه ترین شرکت کنندگان در این رویداد تبدیل شد. فرانک پرتوآذر در این خصوص می گوید: با نگاهی به بسیاری از ورزشکاران برتر جهان متوجه می‌شوید که سن اهمیت زیادی ندارد. شما نمی‌توانید بر اساس سن تصمیم بگیرید که آیا حرفه یک نفر به پایان رسیده است یا خیر. دوچرخه سواری در کوهستان واقعاً به من اعتماد به نفس می دهد و این را که چگونه به خودم ایمان داشته باشم به من آموخت. هدف اصلی من راهیابی به المپیک 2024 پاریس است و هر کاری که بتوانم برای رسیدن به آن انجام خواهم داد.
*زنان با استعداد زیادی در ایران داریم
ملی پوش دوچرخه سواری معتقد است که مدال او الهام بخش خیلی از زنان جوان ایران خواهد بود. پرتوآذر می گوید: ما همیشه به دنبال الگو هستیم و باید باور داشته باشید که هر چیزی ممکن است. گرفتن این مدال نشان می‌دهد که زنان با استعداد زیادی در ایران وجود دارند و می‌توانند این مسیر را ادامه دهند.

دختر تاریخ ساز دوچرخه سواری

*کسب مدال خوشرنگ تر به شرایط بستگی دارد
پرتوآذر درباره کسب مدال تاریخی‌اش در بازی های آسیایی هانگژو گفت: با توجه به آنالیزی که با مربی‌ام از مسیر مسابقه داشتم، کاملا با برنامه رکاب زدم و موفق شدم با وجود مشکلات بهترین نمایش خود را در این مسیر دشوار و هوای گرم داشته باشم. می‌دانستم که باید انرژی‌ام را تقسیم کنم تا بتوانم با حریفان رقابت کنم. قطعا اگر شرایطم بهتر بود، می‌توانستم مدال بهتری بگیرم.
*با آمادگی صد درصد مسابقه ندادم
ملی پوش دوچرخه سواری درباره مسابقه دشوارش در بازی های آسیایی می گوید: البته با آمادگی صد درصد مسابقه ندادم و همین کار من را دشوارتر کرد. هم آسیب دیدگی دست داشتم که در یک رقابت خارجی اتفاق افتاد و هم چند روز پیش دچار کسالت شدم که مرا از آمادگی صد درصد دور کرد و در روند آماده‌سازی‌ام تاثیرگذار بود .
*غلبه بر رقیب سرسخت قزاق
پرتوآذر درباره رقابت با حریف سرسخت قزاق خود که در بازی های آسیایی هانگژو از وی پیشی گرفت و به مدال برنز رسید، می گوید: مسیر را خیلی خوب شناسایی کرده بودیم. با توجه به شرایط رقبا به ویژه حریف قزاق می‌دانستیم که باید در طول مسیر فاصله خود را حفظ کرده و ریتم داشته باشیم. اینکه در ابتدا فشار آورده و از حریفان جلو بیفتیم و بعد در انتهای مسابقه کم بیاوریم، منطقی نبود‌ . بنابراین از ابتدای رقابت با توجه به شرایط مسیر و رقبا هوشمندانه رکاب زدم و فاصله خودم را تا خط پایان حفظ کردم .
*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار