PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
لیونل مسی و توپ طلای هشتم

مراسم اهدای توپ طلای 2023 روز دوشنبه 30 اکتبر(8 آبان) در " تئاتر دو شاتل "  پاریس برگزار خواهد شد. در این مراسم جانشین بهترین بازیکن مرد دنیا (کریم بنزما) و  نیز برندگان سایر جوایز اعلام خواهد شد. همچنین برندگان جوایز دیگر (جایزه کوپا برای بهترین بازیکن جوان فصل، زیر 21 سال، جام یاشین) اعلام خواهد شد. "جایزه سقراط" برای فوتبالیست هایی که در پروژه های اجتماعی و خیریه شرکت می کنند، اختصاص دارد. اسامی 30 نامزد توپ طلای مردان و 20 نامزد توپ طلای زنان در 6 سپتامبر(14 مهر) اعلام شد که بر این اساس در میان 30 نامزد اولیه، جک گریلیش، جان استونز، خولین آلوارز، برناردو سیلوا، گوندوگان، رودری و دی بروین به عنوان بازیکنان منچسترسیتی، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و لیگ برتر، حضور خواهند داشت. کاسمیرو، ساکا و راشفورد از لیگ برتر انگلیس نیز در این لیست حضور دارند. لائوتارو مارتینز، کوارتسخلیا و اوسیمن از سری آ ، بلینگهام برای حضورش در بروسیا دورتموند ، بنزما برای حضور در رئال مادرید و لواندوفسکی، پس از به ثمر رساندن 36 گل و قهرمانی در لالیگا و سوپرجام اسپانیا با بارسا نیز در این فهرست خواهند بود.
توپ طلای مجله فرانس فوتبال که در سال 1956 ایجاد شد، سال گذشته با بازنگری کلی چرخش جدیدی داشت. در حال حاضر معیارهای جایزه نیز بازنگری شده است. "بازی های فردی" و "شخصیت تعیین کننده و تاثیرگذار مدعیان" بالاتر از "جنبه جمعی و جام های کسب شده"  است و همچنین"کلاس بازیکن و حس بازی جوانمردانه او" معیار شماره یک خواهد بود. پیش از این برنده توپ طلا پس از پایان هر سال انتخاب می‌شد اما پس از انتقادهایی که از شیوه رای‌گیری و انتخاب بازیکنان خصوصا در سال گذشته مطرح شد، این نشریه فرانسوی تصمیم گرفت که روند انتخاب برنده این جایزه و زمان برگزاری مراسم را تغییر دهد.  از سال گذشته برنده توپ طلا پس از پایان هر فصل فوتبالی و با توجه به عملکردی که بازیکنان در لیگ داخلی هر کشور و همچنین لیگ قهرمانان داشته‌اند، انتخاب می‌شود.
کریم بنزما و الکسیا پوتیاس آخرین برندگان این جایزه در پایتخت فرانسه بودند. مهاجم وقت رئال مادرید اولین توپ طلای خود را به دست آورد و کاپیتان تیم زنان بارسا پس از پیروزی در سال 2021 به دومین توپ طلای خود رسید.
همچنین 10 نامزد جایزه کوپا برای بهترین بازیکن زیر 21 سال دنیا و 10 نامزد جایزه یاشین برای بهترین دروازه‌بان فصل23-2022 مشخص خواهند شد. در مورد جام کوپا، جود بلینگهام، ستاره انگلیسی رئال مادرید، شانس بزرگی برای جانشینی گاوی، برنده سال 2022، دارد . این پنجمین دوره ای  است که جام کوپا به بهترین بازیکن زیر 21 سال اهدا می‌شود. پیش از این، کیلیان امباپه (2018)، ماتیس دی‌لیخت (2019) و پدری گونزالس (2021) نیز برنده این جایزه شده بودند. در سال 2020 به دلیل پاندمی کرونا، مراسم توپ طلا برگزار نشد. جایزه یاشین در سال 2019 ایجاد شد و تاکنون سه برنده داشته است : آلیسون بکر (2019)، جانلوئیجی دوناروما (2021) و تیبو کورتوا (2022).
شانس‌های اصلی برای دریافت توپ طلای 2023
همراه با لیونل مسی، می‌توان از وینیسیوس جونیور، کیلیان امباپه و ارلینگ هالند به عنوان شانس‌های اصلی کسب توپ طلا نام برد. ستاره برزیلی رئال فصل قبل 25 گل به ثمر رساند و 26 پاس گل داد و قهرمان جام حذفی، جام باشگاه‌های جهان و سوپرجام اروپا شد. در مورد ستاره پاری سن ژرمن باید گفت که او در مجموع 55 گل به ثمر رساند و 14 پاس گل داد و تنها قهرمان لیگ یک فرانسه شد. امباپه البته آقای گلی جام جهانی را نیز کسب کرد. ارلینگ هالند پس از یک فصل رویایی که در آن تمام رکوردهای لیگ برتر را شکست، موقعیت بهتری نسبت به بقیه برای رقابت با مسی دارد. او 56 گل به ثمر رساند و 9 پاس گل داد و قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، لیگ برتر و جام حذفی شد.
در نهایت، به عنوان شانس اول باید از لئو مسی نام برد. بازیکن حال حاضر اینتر میامی علاوه بر قهرمانی در لیگ یک فرانسه و جام جهانی، 42 گل به ثمر رساند و 26 پاس گل داد. با این حال، آنچه به فوق ستاره آرژانتینی اجازه می‌دهد تا در صدر جدول نامزدهای کسب توپ طلا قرار گیرد، رهبری او در تیم ملی آرژانتین ، قهرمان جام جهانی 2022 به میزبانی قطر است.
لیونل مسی را از همین حالا باید برنده توپ طلا دانست. فیفا رسماً این موضوع را به اطلاع او رسانده است. مسی در تاریخ 30 اکتبر به پاریس برمی گردد تا توپ طلای هشتم خود را دریافت کند. مسی اولین بازیکن تاریخ است که در لحظه دریافت توپ طلا، عضو یک باشگاه غیر اروپایی است. لئو مسی در دسامبر گذشته به همراه آرژانتین قهرمانی جهان را کسب کرد و به نظر می رسد که همه چیز برای اهدای هشتمین توپ طلای او آماده است. مسی در سال‌های 2009، 2010، 2011، 2012، 2015، 2019 و 2021 نیز این جایزه را به دست آورد و فاصله‌اش با کریستیانو رونالدو که پنج توپ طلا دارد را بیشتر خواهد کرد.
تاریخچه توپ طلا
گابریل هانو، فوتبالیست و ژورنالیست فرانسوی که تلاش های او باعث شکل گیری مسابقات لیگ قهرمانان اروپا شد، پیشنهاد جذاب دیگری نیز ارائه داد. هانو پیشنهاد داد تا به بازیکنی که در یک سال گذشته بهترین عملکرد را به نمایش گذاشته، جایزه ای اهدا شود. این پیشنهاد هانو توسط نشریه فرانس فوتبال مورد استقبال قرار گرفت. از سال 1956 قرار شد تا عنوانی به نام توپ طلا به بازیکنی که بهترین عملکرد را در یک سال میلادی داشته، اهدا شود. برنده عنوان توپ طلا با رای گیری از ژورنالیست های فوتبالی انتخاب می شد. در ابتدای شکل گیری این عنوان، تنها بازیکنان قاره اروپا نامزد دریافت این جایزه می شدند. مثل بسیاری از جوایز ورزشی، فرانس فوتبال هم تغییرات مختلفی در انتخاب برنده توپ طلا انجام داد.
عنوان بهترین بازیکن فوتبال سال اروپا
اولین تغییر بزرگ در سال 1995 صورت گرفت که طبق آن، بازیکنان غیر اروپایی نیز نامزد دریافت این جایزه شدند. از سال 2010 تا 2015، توپ طلا با جایزه بهترین بازیکن سال FIFA، ادغام شد. در این مدت مربی ها و کاپیتان های تیم های ملی هر کشور نیز در رای گیری برنده این عنوان دخیل بودند. سال 2016 همکاری فرانس فوتبال با FIFA به پایان رسید و توپ طلا به همان رویه سابق خود برگشت. از سال 1956 تا 2022 توپ طلا هر سال به بهترین بازیکن سال اهدا شده ، به غیر از سال 2020 که فرانس فوتبال به دلیل شیوع کرونا، تصمیم عجیبی گرفت و مراسمی برگزار نکرد. استنلی متئوس، اولین برنده تاریخ توپ طلا به شمار می رود.
برنده های توپ طلا
تا به امروز 26 بازیکن مختلف توانسته اند برنده توپ طلا شوند و 10 بازیکن نیز این عنوان را بیشتر از یک بار دریافت کرده اند. 20 کشور مختلف سابقه دریافت این جایزه را دارند. در رده باشگاهی نیز تا به امروز 20 باشگاه مختلف حداقل یک برنده توپ طلا داشته اند. آرژانتین، هلند، پرتغال، آلمان و فرانسه هر یک با 7 عنوان، پرافتخارترین کشورها در زمینه توپ طلا به شمار می روند. باشگاه های بارسلونا و رئال مادرید نیز هر یک 12 بار سابقه دریافت این جایزه را دارند.
رکوردهای توپ طلا
لیونل مسی تا به امروز 7 بار برنده توپ طلای فرانس فوتبال شده که بالاتر از 5 عنوان کریستیانو رونالدو و یک رکورد به شمار می رود. مسی اولین بازیکنی بود که 4 بار برنده این جایزه شد و تنها بازیکنی است که 4 سال متوالی به این عنوان رسیده است. مسی و رونالدو تنها بازیکنان تاریخ فوتبال هستند که بیشتر از 3 بار برنده توپ طلا شده اند. کریستیانو رونالدو 18 بار نامزد دریافت توپ طلا شده که یک رکورد به شمار می رود.
ژرژ وه آ اولین بازیکن غیر اروپایی است که برنده توپ طلا شده است. کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه تا به امروز هر کدام 5 برنده مختلف داشته اند. باشگاه رئال مادرید نیز با 8 برنده گوناگون ، در میان باشگاه ها رکورددار است.
همچنين در بين باشگاه‌هاي جهان 9 بازيکن بارسلونا 9 عنوان بهترين بازيکن سال جهان را به خود اختصاص داده اند. رئال مادريد هم با داشتن 8 بازيکن 6 عنوان را از آن خود کرده است. آث ميلان با 3 بازيکن و يوونتوس هم با 2 بازيکن و کسب 3 عنوان بهترين بازيکن سال جهان به صورت مشترک در رده سوم قرار گرفته اند. ضمن اينکه کريستيانو رونالدو  اولين بازيکن منچستريونايتد بود که چنين عنوان معتبري را براي اين باشگاه انگليسي کسب کرد. در تصميمي مشترک که از سوي فيفا و نشريه فرانس فوتبال در سال 2016 اتخاذ شد، اهدای توپ طلا به بازيکن برتر سال به نشريه فرانسوي فرانس فوتبال واگذار شد تا فيفا با برگزاري مراسمي متفاوت تحت عنوان THE BEST، خود برترين هاي جهان را برگزيند. بار ديگر تاکيد مي شود که در انتخاب برنده توپ طلا که از سوي فرانس فوتبال اهدا مي شود، تنها خبرنگاران و ژورناليست ها حق راي دارند و حق راي مربيان و کاپيتان ها به صورت رسمي در اين مراسم کناز گذاشته شده است.

* عرفان خماند




برچسب ها: توپ طلا ، لیونل مسی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها