PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
کالبد شکافی یک واقعه تاریخی پس از 20 سال
توپ طلا را از تیری آنری دزدیدند؟


تیری آنری مطمئنا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر انگلیس است و می‌توان گفت که در سال 2003 توپ طلا را از او دزدیدند. در عوض این جایزه به پاول ندود ، هافبک اهل چک تعلق گرفت و این تصمیمی بود که بسیاری از طرفداران فوتبال با آن موافق نبودند. در سال 2003 میلادی، علاقه مندان به فوتبال هر طور به کارنامه تیری آنری و پاول ندود نگاه می کردند نمی توانستند بپذیرند که ندود بیشتر از آنری مستحق دریافت توپ طلای اروپا بود. با نگاه به آمار این دو بازیکن در سال 2003 میلادی می توان در مورد عملکرد دو ستاره تاریخ فوتبال اروپا بهتر اظهارنظر کرد. یوونتوس با قهرمانی در سری آ و سوپرجام ایتالیا فصل خوبی را پشت سر گذاشت، اما ندود شایستگی دریافت توپ طلا را نداشت. این هافبک در 46 مسابقه برای یوونتوس 14 گل به ثمر رساند و 17 پاس گل داد.
او همچنین بهترین بازیکن تیمش در آن فصل بود. با این حال دستاورد‌های او با موفقیت‌های مهاجم آرسنال یکسان نبود. تیری آنری 32 گل به ثمر رساند و 28 پاس گل در تمام رقابت‌ها داد. او همچنین با " توپچی‌ها " قهرمان جام حذفی شد.  با وجود این که عملکرد آنری به طور واضحی بهتر از ندود بود، در نهایت توپ طلا در عین شایستگی به او نرسید. برخی اهدای توپ طلا به ندود را دور زدن آنری در سال 2003 می دانند و می گویند توپ طلای اروپا را از آنری با وقاحت دزدیدند و نگذاشتند او با وجود آن که " ماشین گلزنی " آرسنال در لیگ برتر بود به حق واقعی خود برسد. از این انتخاب های عجیب در تاریخ فوتبال جهان دیده می شود ولی این مورد در تاریخ فوتبال اروپا خاص به شمار می آید. آنری با گذشت 2 دهه از برگزیده شدن ندود برای کسب توپ طلای اروپا لب به سخن گشود و واکنش قابل توجهی داشت که " تلگراف " این واکنش را رسانه ای کرد.

واکنش آنری

تیری آنری بعد از بیست سال به نبردن توپ طلای 2003 واکنش نشان داد.
" تلگراف " نوشت که هر ساله تعداد زیادی از فوتبالیست‌ها در انتظار توپ طلا هستند. این جایزه به بهترین بازیکن سال داده می‌شود. خیلی از ستارگان جهان فوتبال، هرگز شانس کسب این جایزه را نداشته اند. تا سال 1995، توپ طلا تنها به بازیکنان اروپایی اهدا می‌شد و به همین خاطر، ستارگانی همچون پله،  دیگو مارادونا و انزو فرانچسکولی با وجود شایسته بودن، هیچ‌گاه فرصت رقابت را در کسب این جایزه پیدا نکردند.  لادیسلاو کوبالا، یکی از ستاره‌های قرن بیستم بارسلونا که بیش از 100 گل برای " آبی‌اناری‌ها " به ثمر رساند، هرگز به این عنوان دست نیافت و حتی در میان برترین‌ها نیز قرار نگرفت.
تیری آنری، مهاجم سابق باشگاه آرسنال و تیم ملی فوتبال فرانسه سال‌ها در لیگ برتر انگلیس حکمرانی می‌کرد. او سال 2003 شانس برد جایزه را داشت اما این عنوان به پاول ندود رسید.
این بازیکن فرانسوی قبل از مراسم توپ طلا در سال 2003، با زدن 32 گل و ایجاد 28 پاس گل، خود را در تاریخ فوتبال انگلیس نشان داد ولی ندود که توانست با یوونتوس سری آ را ببرد و در فینال لیگ قهرمانان به میلان باخت به این مهم رسید.
ندود پس از بردن این جایزه به " گاردین " گفت: من حتی خواب هم نمی‌دیدم که برنده چنین جایزه‌ای شوم. برای من تیری آنری بهترین مهاجم جهان بود. اگر رای می‌دادم به تیری رای می‌دادم.  فکر نمی‌کردم تیری آنری، پائولو مالدینی یا زین‌الدین زیدان را شکست دهم.

توپ طلا در کمال شگفتی به ستاره یووه رسید!

ندود ، ستاره بی‌چون و چرای یوونتوس در طول فصل  و از عوامل اصلی قهرمانی آنها در سری آ و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا بود به طوری که غیبتش در بازی نهایی، کاملاً به چشم می‌آمد و پس از درخشش دیدا، اصلی‌ترین عامل ناکامی یوونتوس در آن بازی به شمار می‌رود. در پایان فصل، ندود بالاتر از تیری آنری، فاتح تنها جام طلایی تاریخ لیگ برتر انگلیس و پائولو مالدینی، برنده جام لیگ قهرمانان، فاتح توپ طلای فصل شد اما در کمال شگفتی در مراسم انتخاب برترین بازیکن جهان حتی در بین 3 بازیکن برتر هم جای نداشت. این عنوان در نهایت به زین الدین زیدان تعلق گرفت.اینکه اخیرا پاول ندود در مورد بردن توپ طلای اروپا پس از 20 سال صحبت های تامل برانگیزی کرده و اعتراف داشته که با توجه به موفقیت های تیری آنری در سال 2003 میلادی خواب بردن توپ طلا را نمی دید گواهی می دهد که انتخاب نشدن ستاره فرانسوی آرسنال تصمیمی جنجالی و عجیب بوده است. آنری نیز در مصاحبه با " تلگراف " به روشنی بیان کرده است که وقتی برنده توپ طلای اروپا با رای روزنامه نگاران بوده و آنها با سلیقه و نظرهای متفاوت خود رای می دهند انتخاب ندود هم رخ می دهد.آنری در بخشی دیگری از صحبت های خود که بیشتر گلایه از انتخاب رای دهندگان است، می گوید: روزنامه‌نگاران برای انتخاب بهترین بازیکن رای دادند.  آنها به هر کسی که می‌خواهند رای می دهند. بعضی وقت‌ها وقتی برنده یا حتی 3 نفر برتر توپ طلا را می‌بینید تعجب می‌کنید و از خودتان می‌پرسید واقعا این بازیکنان انتخاب شدند؟
با مطرح شدن صحبت های تازه آنری و ندود می توان نتیجه گرفت که نفراتی برای انتخاب برنده توپ طلای اروپا حق رای دارند که معیارشان فنی نیست و بر اساس علاقه و سلایق شخصی است. منظور این است که رای دهندگان بیشتر به بازیکن موردعلاقه خود رای می دهند و گاهی سلایق شان را لحاظ می کنند که برای اهالی فوتبال بسیار عجیب و غیرقابل قبول است. با کالبد شکافی برگزیده شدن برنده توپ طلای اروپا در سال 2003 میلادی لازم است که متولیان امر در مورد رای دهندگان تجدیدنظر کنند و معیارهای فنی را شرط لازم قرار دهند تا انتخاب برای اهالی فوتبال قابل قبول باشد. در پایان این پرسش به ذهن می رسد که مگر یک ستاره چند سال از نظر فنی و جسمانی در اوج است که با یک تصمیم شخصی و غیرفنی شانس کسب توپ طلا را از دست بدهد ؟ ستارگان عمر مشخصی دارند و لازم به یادآوری است که عمر بازیگری ستارگان بزرگی چون مارک فان باستن با یک آسیب دیدگی کوتاه شد و او از مسیر قهرمانی کنار رفت.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها