شهادت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: ۸۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
این هفته با محسن محمد سیفی ، کاپیتان تیم ملی ووشو
رقابت‌های ووشو بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو، در حالی به پایان رسید که نمایندگان ووشو ایران مدال ها را درو کردند و با کسب 2 مدال طلا، 4 مدال نقره و یک مدال برنز در دور بخش تالو و ساندا به کار خود پایان دادند.محسن محمد سیفی پرافتخارترین ووشوکار ایران و جهان در دیدار نهایی وزن 70- کیلوگرم در دیدار نزدیک با نتیجه 2 بر یک مغلوب فنگ هی از چین شد و برای دومین بار در دوران قهرمانی خود به مدال نقره رسید.ناداوری در فینال عاملی سد تا کاپیتان پرافتخار ووشو به مدال طلای بازی های آسیایی هانگژو نرسد.این هفته سراغ محسن محمد سیفی رفتیم .
پرافتخارترین جنگجوی «ساندا»ی ایران


*ووشوکاری از زنجان
محسن محمد سیفی، کاپیتان تیم ملی ساندا ایران و شاگرد رامین موحدنیا از استان زنجان، بیش از 19 سال است در ووشو ایران فعالیت می کند و شاید کمتر کسی نام این ووشوکار ایرانی را نشنیده باشد، او‌ واقعا یک جنگجوی واقعی است.
*کسب چهارمین مدال بازی های آسیایی
سیفی، پنج شنبه ششم مهرماه سال 1402 یک بار دیگر در فینال ساندا بازی های آسیایی هانگژو برای ورزش ایران افتخار آفرینی کرد و چهارمین مدال بازی های آسیایی را برای ووشو ایران کسب کرد.
*13 سال بدون شکست
کاپیتان پرافتخار و 34 ساله ووشو ايران در حالی برای اولین بار در تاریخ و فینال بازی‌های آسیایی مغلوب شد که در 13 سال گذشته مرد بی‌شکست ووشوی ایران در تمامی میادین بین‌المللی جهانی و آسیایی بود.
*نامش جاودانه شد
سیفی در سال 2009 در نخستین حضور خود در مسابقات جهانی به مدال نقره رسید و پس از آن در سال 2010 و در اولین حضور در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو به مدال طلا رسید. سیفی در این مدت موفق به کسب 5 مدال طلای جهان، 3 مدال طلای بازی‌های آسیایی و یک مدال طلای کشورهای اسلامی شد و نام خود را در ووشوی‌کشورمان جاودانه کرد.
*کاپیتان چطور به دیدار نهایی هانگژو رسید ؟
ملی‌پوش و کاپیتان ووشو ایران در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو پس از شکست کره‌جنوبی، ترکمنستان و چین تاپیه فینالیست شد و در دیدار نهایی نزدیک در مبارزه نزدیک و سه راند مغلوب سانداکار میزبان شد.
*شروع خوب و پایان تلخ
محسن محمد سیفی مدعی اول ووشوی ایران و برنده سه طلای بازی های آسیایی مقابل حریف چینی در فینال هانگژو خود شکست خورد تا به مدال نقره این رقابت‌ها دست یابد.کاپیتان و نماینده وزن 70 کیلوگرم تیم ملی ساندا ایران، در فینال این وزن مقابل «هی فنگ» از کشور میزبان قرار گرفت که در پایان سه راند با نتیجه 2 بر یک شکست خورد. سیفی راند نخست را به خوبی شروع کرد و برنده شد اما در دو راند بعدی به شکل محسوسی بدنش تحلیل رفت و حریف چینی هر دو راند را با ناداوری به نفع خود پایان داد.
*داور به ضربات پای سیفی در فینال امتیاز نداد
امیر اوجاقی سرمربی تیم ملی ساندا مردان ایران در ارزیابی از عملکرد شاگردانش در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی گفت: در فینال بازی‌های آسیایی 4 نماینده داشتیم و توانستیم 2 طلا و 2 نقره کسب کنیم. البته انتظاراتمان کمی بالاتر بود و به کسب 4 مدال طلا هم فکر می‌کردیم ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد. برای نخستین بار بود که 4 فینالیست در بازی‌های آسیایی داشتیم
در مجموع داوری‌ها خوب و به حق بود اما در مبارزه محسن محمد سیفی داوری کمی تاثیرگذار بود و به ضربات پای او امتیاز نمی‌دادند.
*تلاش کردم ، اما نشد
محسن محمدسیفی ملی پوش ووشو ایران بعد از کسب مدال نقره وزن 70- کیلوگرم بازی های آسیایی هانگژو می گوید: بازی خوبی بود و توانستم همه برنامه‌هایی که می‌خواستم را پیاده کنم. در راند دوم مقداری اشتباه داشتم ولی در راند اول و سوم عالی بودم. تمام تلاش خود را به کار گرفتم اما متأسفانه نشد که بشود .
*داوران واقعا اذیت کردند
وی در پاسخ به این سئوال که آیا کفه ترازوی داوری‌ها به نفع چین میزبان در هانگژو سنگینی می‌کرد یا خیر، می گوید: نمی‌خواهم توجیه کنم. بازی را باخته‌ام، تمام شده است و مدال نقره‌ام را گرفته‌ام اما داوران واقعا اذیت کردند، به‌ویژه داور وسط خیلی اذیتم کرد. او به سرعت استپ می‌داد و نمی‌گذاشت کارم را انجام دهم. از نظر امتیازی نیز فکر می‌کنم امتیازاتم را نمی‌دادند.در کل خدا را شکر می‌کنم.
*داور در راند دوم به حریف چینی اخطار نداد!
کاپیتان تیم ملی ووشو ایران در خصوص ضربات حریف چینی در فینال هانگژو که به نظر خطا می‌رسید، می گوید: او راند اول ضربه بدی زد که داور نیز اخطار داد. راند دوم همان ضربه را تکرار کرد که ضربه خطا بود ولی دیگر به او اخطار ندادند؛ آنجا نیز می‌توانست دو امتیاز داشته باشد.
*آیا سیفی در دوره بعدی بازی های آسیایی شرکت می کند؟
سیفی درباره اینکه آیا در دوره بعدی بازی‌های آسیایی نیز شرکت می‌کند یا خیر ، می گوید: فعلا می‌خواهم از این مدال لذت ببرم تا ببینم چه می‌شود. دو ماه دیگر مسابقات قهرمانی جهان در آمریکا برگزار می‌شود. من هم عضو تیم ملی هستم و امیدوارم ششمین مدال طلای جهانی خود را کسب کنم.
*بی رقیب و دست نیافتنی
محسن محمد سیفی با کسب چهارمین مدال بازیهای آسیایی هیچ رقیبی در تاریخ ووشو ایران ندارد و یک رکورد دست نیافتی رسیده است و با تمام ووشوکاران ایرانی از لحاظ کسب مدال اختلاف بسیار زیادی را دارد، او‌ پنج مدال طلا و یک مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان را در کارنامه ورزشی خود به ثبت رسانده و نام او در ووشو ایران و دنیا جاودانه شد.سیفی سه مدال طلا و یک مدال نقره در بازیهای آسیایی گوانگژو، اینچئون، جاکارتا و هانگژو را کسب کرده است و مدال طلای قهرمانی آسیا در ویتنام (2012) و مدال نقره قهرمانی آسیا در ماکائو(2008) را کسب کرده است. او سه مدال طلای مسابقات جام جهانی ووشو که طی سال های 2010، 2016 و 2018 در چین برگزار شده را کسب کرده است و یک مدال طلای بازی های همبستگی کشورهای اسلامی را نیز به نام خود ثبت کرده است.حالا دیگر می توان محسن سیفی را ستاره ووشو ایران لقب داد که با تمام ووشوکاران تاریخ این رشته فاصله بسیار زیادی از لحاظ مدالی دارد و سال های سال باید بگذرد تا شاید ستاره ای دیگر از جنس محسن محمد سیفی ظهور کند، مردی که حالا پر افتخارترین ووشوکار تاریخ این رشته لقب گرفت.

*کیوان طباطبایی



نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها