PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۸۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
محک زن

قوی سفید خارج از خانه هم زیبا بود

هفته گذشته در خصوص ارائه یک فوتبال هجومی و جسورانه توسط تیم فوتبال ملوان بندر انزلی نوشتیم : پیروزی این تیم ریشه دار برابر پرسپولیس دور از دسترس نبود و کسب یک امتیاز از قرمز پوشان پایتخت کم ترین حق بازیکنان شایسته ملوان در هفته هشتم لیگ برتر بود. نوشتیم ملوان در مقابل تیمی که خود شهره به ارائه یک فوتبال تک ضرب و متکی به حفظ توپ است موفق به ارائه یک فوتبال روان متکی بر حفظ توپ با سرعت انتقال بالا و کم ترین زمان لمس توپ در جریان بازی شد. شاگردان تارتار در هفته نهم با شکست باشگاه متمول سپاهان آن هم در نقش جهان اصفهان نشان دادند که بی جهت در شش بازی اخیر این تیم بی شکست نمانده اند. ملوان این بار در مقابل سپاهان نشان داد که در مقابل هر تیمی با طرح و برنامه به میدان می آید و با تحلیل مناسب از نقاط ضعف و قوت حریف برای کسب امتیاز از انگیزه های فراوان و اعتماد به نفسی مثال زدنی برخوردار است . ملوان در این بازی بر خلاف دیدار با پرسپولیس فرصت طلب بود و این همان نکته مهمی بود که در خصوص بازی این تیم مقابل پرسپولیس نوشته بودیم : "چنانچه ملوان از فرصت های به دست آمده به خوبی بهره می برد شکست پرسپولیس دور از دسترس نبود" . این مهم در بازی با تیم سپاهان و در ورزشگاه نقش جهان به خوبی انجام شد. تا ملوان با نتیجه سه بر دو موفق به شکست سپاهان در خانه شود هر چند که این تیم یک بار نیز دیرک افقی دروازه سپاهان را لرزاند و یک گل صد در صد را روی ضد حمله با ضربه عجولانه مهاجمش از دست داد و گرنه این پیروزی با اختلاف گل بیشتری برای نماینده شایسته انزلی حاصل می شد . به هر حال شاگردان تارتار ضمن تمرکز و احاطه خوب بر جریان بازی با به ثمر رساندن گل پیروزی در دقیقه نود و سه ، اشتهای بالا و اعتماد به نفس مثال زدنی خود را نشان دادند تا با شایستگی در رده سوم جدول مسابقات لیگ برتر قرار گیرند . جدا از بازی گروهی و تلاش در خور ستایش بازیکنان ملوان نمی شود چشم ها را روی شایستگی و توانایی های مهاجم ارزنده این تیم "رضا جعفری" بست او که از نساجی به ملوان آمده در تیم جدید نقشی ویژه را ایفاء می کند . تارتار به خوبی توانسته از سرعت و چهارچوب شناسی جعفری برای تقویت خط حمله خود استفاده کند مهاجمی که تا این جا با به ثمر رساندن پنج گل یکی از مدعیان آقای گلی این رقابت هاست . مهاجمی که می تواند بیش از این ها در فوتبال ما پیشرفت کند و بدرخشد.

"اوه اوه" برای میهمان "به به" برای میزبان !

تاکنون چند بار در صفحه محک زن در خصوص نحوه گزارش جانبدارانه برخی از همکاران محترم در سیما مطالبی به رشته تحریر درآمد. هدف آن بود که توجه ناظران و مسئولان محترم بخش ورزشی سیما به این ضعف مشهود و رفتار غیر حرفه ای گزارشگرانش جلب شود. اما زهی افسوس که ظاهرا تمایل و علاقه ای به اصلاح و نو آوری در نزد مدیران ورزشی سیما به چشم نمی خورد و درها کماکان روی همان پاشنه می چرخد ! این که گزارشگر محترمی تعلق خاطر به تیمی یا نماینده شهرش داشته باشد به خودی خود امری غیر طبیعی نیست و نمی توان نسبت به مکنونات قلبی یک گزارشگر ایرادی گرفت. مشکل آنجا به چشم می آید که گزارشگر ناخودآگاه در نحوه بیان ، تفسیر و گزارشش دچار تبعیض می شود و تعلقات باشگاهی ، شهری و رنگی اش در جریان بازی آشکار می شود . این امر برای "سیما" ی ما یک ضعف غیر قابل چشم پوشی محسوب می شود . چرا که تلویزیون در کشور ما یک رسانه ملی با بودجه و اعتباری دولتی است . رسانه ای با مخاطبانی مختلف و با زبان ها و گویش های گوناگون، که باید از هر نظر زیر چتر عدالت این رسانه قرار بگیرند. باید مجریان ، گویندگان ، کارشناسان و گزارشگران صدا و سیما کاملا توجیه شوند که سخن آنها باید بسیار سنجیده ، با تعمق ، تامل و با مطالعه بیان شود . باید در نظر داشته باشند که زبان بدن آنها نیز در سیما زیر" ذره بین قضاوت" بینندگان قرار می گیرد! لبخند ها ، کنایه ها و .... به خوبی و به درستی توسط مخاطبان آگاه تفسیر می شود و این تفاسیر الزاما غلط نمی تواند باشد! این ها را نوشتیم تا به پردازیم به گزارش گزارشگر محترم بازی "سپاهان و ملوان "در اصفهان ، مسابقه ای که چند بار گزارشگر محترم از واژه" اوه " در جریان ایجاد موقعیت و گلزنی تیم میهمان استفاده کرد! در حالی که فریاد بلند شادی اش با واژه "گل" برای تیم میزبان ، هیجان مورد انتظار را برای طرفداران سپاهان به ارمغان می آورد ! هواداران ملوان بندر انزلی با "اوه اوه" گزارشگر متوجه می شدند که مثلا فلان موقعیت سپاهان را آفساید گرفتند یا الان قرار است گلی برای ملوان به ثمر برسد! متاسفانه در بخش ورزش "سیما " ظاهرا کسی نیست که به گزارشگر بگوید : گزارشگر در زمان بازی نباید به "اوه اوه " واه واه " و "اه اه " بیافتد! گزارشگر در مسابقات داخلی باید گزارشی عادلانه داشته باشد و بداند مخاطب او تنها یک شهر ، یک استان و یک قوم نیست.

شمس ، قمر هفته نهم لیگ برتر شد!

درخشش تیم فوتبال شمس آذر در مقابل استقلال تهران در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین، بیانگر قدرت این تیم تازه وارد در مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور است . تیمی که در خانه و با حمایت تماشاگران پر شورش از هیچ حریفی واهمه ندارد. شمس آذر هر بار از حریف صاحب نام خود عقب افتاد موفق به بازگشتن به جریان بازی شد. دو گلی که درون دروازه "شمس آذر" روئید یکی از روی نقطه پنالتی در صحنه ای قابل تامل و دیگری روی اشتباه محرز مدافع این تیم و روی تعقیب و سماجت آرمان رمضانی به ثمر رسید. در مقابل نماینده شایسته استان قزوین هر گاه اراده کرد از جناحین زمین به ویژه از جناح راست خود خط دفاعی استقلال را به هم ریخت و حسین گودرزی مدافع چپ پیش تاخته اش روی تیر مخالف خطر را تا روی مژه های سید حسین حسینی پیش برد ! در نهایت مدافع چپ آتیه دار تیم شمس آذر در حالی موفق به گشودن دروازه استقلال شد که یک بار نیز روی میل وافر به نفوذ در نیمه اول فرصت مناسبی را برای گلزنی از دست داده بود! آن چه مسلم است شمس آذر قزوین علی رغم یدک کشیدن سه امتیاز منفی به دلیل استفاده از بازیکن غیر مجاز با ادامه این روند امیدوارکننده نه تنها جز نامزدهای سقوط به رقابت های دسته اول لیگ فوتبال کشور نیست، بلکه می تواند در پایان این فصل از مسابقات جایگاه قابل قبولی را در جدول رده بندی از آن خود کند. به شرطی که اسیر کم تجربگی و غرور نشود و بتواند در کوران این مسابقات بی برنامه و متغیر آمادگی خود را حفظ کرده و در نیم فصل دوم با قدرت مضاعفی به رقابت بپردازد. حسین گوردزی بی شک یکی از بهترین بازیکنان تیم امید ما در مسابقات انتخابی المپیک و بازی های آسیایی هانگ ژو بود . چنانچه او بتواند دقت بیشتری در ارسال توپ و سانتر از کنار خط طولی زمین را چاشنی بازی خود کند و در بالابردن توانایی های دفاعی اش به ویژه در زدن توپ های بلند بکوشد ، آینده روشنی را پیش روی خود خواهد داشت.

جریمه مشترک جواد و یحیی !

متاسفانه هر چه خطاب به سرمربیان جوان و شایسته استقلال و پرسپولیس نوشتیم : "دست از حاشیه سازی و حاشیه پردازی بردارید" افاقه نکرد . هر چه به مدیران باشگاه های شان هشدار دادیم که حواشی را جمع و مدیریت کنید، نه تنها بی فایده بود بلکه گاه می دیدیم این ها خود یک پای درگیری و تنش بین یکدیگرند! گویی کم آوردن در مقابل این مباحث" بیخودی "یکی از شرح وظایف آن هاست! به هر حال همانطور که پیش بینی می شد دود این حواشی در هفته نهم مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور به چشم سرخابی ها رفت تا با نتیجه مشابه دو بر دو مقابل صنعت نفت آبادان و شمس آذر قزوین متوقف شوند و دو امتیاز حساس را در کوران مسابقات لیگ برتر از دست بدهند. قصد کم کردن ارزش کار دو تیم خوب شهرستانی فوتبال مان را نداریم و از تلاش چشمگیر و مبارزه پایاپای آن ها برای کسب امتیاز از این میادین غافل نیستیم اما بدون شک اگر سرمربیان استقلال و پرسپولیس تمرکز بیشتری بر امور فنی و ضعف های مشهود خود داشتند متوقف کردن آنها دشوارتر و شاید ناممکن می شد.

رطب خورده منع رطب کی کند؟!

به دنبال پخش یک برنامه قدیمی ورزشی از سیما و سخنان علی خطیر در پاسخ به موضوع پرونده چند صد هزار دلاری سیلوا مدافع برزیلی که موجب تضییع حق "بیت المال" گردید او انگشت اتهام را به سوی مدیر عامل سابق باشگاه "حجت کریمی" نشانه گرفت! و همانطور که پیش بینی می شد با پاسخ تند او همراه بود. کریمی ضمن کنایه به سنگ اندازی های مدیر عامل جدید استقلال مقابل پاهای "جواد نکونام " که انتخاب او برای هدایت آبی پوشان پایتخت بود ، به رد پای علی خطیر در مورد پرونده های پر سر و صدای استراماچونی و شفر نیز اشاره کرد و خاطر نشان نمود که او در دوران قبلی حضورش در استقلال دو پرونده بزرگ و پر سروصدا روی دست باشگاه گذاشته است! طبیعی است وقتی اتهامی در رسانه متوجه فردی می گردد ، باید فرصت دفاع و پاسخ گویی متقابل به آن فرد نیز داده شود . در عین حال فرد پاسخگو اگر "گزکی" از فرد اتهام زننده داشته باشد،آن را برای تخریب متقابل رو خواهد کرد و این فرآیند یک قانون نانوشته در ورزش و به ویژه فوتبال ماست که به طور مستمر و مکرر مدیران فعلی از مدیران سابق بابت تضییع حق بیت المال انتقاد کرده و آنها را به خیانت در امانت و بی کفایتی متهم می کنند! بدین ترتیب عمل مدیر عامل باشگاه استقلال یک بدعت در فوتبال ما نمی تواند باشد از سوی دیگر سخن مدیر عامل سابق باشگاه را نیز عملی غیر اخلاقی و به دور از واقعیت نمی توان تلقی کرد ! چرا که اولا همه از موضوع مفقود شدن قرارداد نکونام در باشگاه و اختلاف خطیر با سرمربی آگاه شده بودند، آن هم در حالی که فعلا استقلال با هدایت همین سرمربی در صدر جدول رده بندی مسابقات لیگ برتر قرار دارد! ثانیا علی خطیر پیش از این نیز با باشگاه استقلال همکاری داشته و چه در مورد پرونده استراماچونی و ..... مقصر باشد یا نباشد، خواه ناخواه برچسب تضییع حق "بیت المال" بر تن او نیز خواهد چسبید، همانطور که بر تن پیشینیان در این باشگاه چسبیده است ! و به همین شکل که خود او "حجت کریمی" را به نوعی متهم به خیانت در امانت می کند. دعوای بین خطیرها و کریمی ها و.... ادامه داشته و در آینده جانشینان خطیر در باشگاه استقلال هم در فرصت مقتضی از رو کردن "پرونده" و پروژه "رسوا سازی" اش دریغ نخواهند کرد! حال این سوال مطرح است که : "ریشه این حاشیه ها و درگیری ها کجاست ؟" کوتاه سخن آن که ریشه این کشمکش ها و تضییع حق بیت المال را باید در "وزارت خانه ورزش و جوانان "جستجو کرد ! وزارت خانه ای که با انتصاب این مدیران به نظر مسئول اول و آخر این پرونده هاست ! مسئول اول به این دلیل که این افراد اغلب برای جامعه فوتبال ناشناس و شاید وصله های ناجور بودند که به لطف مسئولان ورزش سر از معروف ترین ، بزرگ ترین و پرطرفدارترین باشگاه های فوتبال کشور درآوردند و مسئول آخر به این دلیل که پس از قبول استعفا ء یا برکناری آنها ، اگر گزارش و ارزیابی عملکرد مدیران انتصابی خود را به شکل مستند و مستدل اعلام و منتشر می کردند، دیگر نیازی به این افشاگری های رسانه ای نبود. البته شاید باید به وزارت ورزش هم حق داد چون اگر در پایان هر دوره گزارش عملکرد مدیریت سرخابی ها منتشر شود به صرفه و صلاح نباشد!! آخر آن که جناب خطیر، رطب خورده منع رطب کی کند؟!

*مازیار مهرانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار