PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۳۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
اعداد کابوس وار پشت تلخ‌ترین شروع تاریخ منچستریونایتد

یونایتد بدترین شروع یک فصل خود را در 61 سال گذشته ثبت کرده است که اوج آن، دو شکست 3-0 خانگی مقابل آرسنال و نیوکاسل بود. به دلیل این نتایج و آشفتگی مشهود تیم یونایتد در تمامی بازی‌ها، اریک تن‌هاخ، سرمربی این تیم تحت فشار زیادی قرار دارد و حتی گفته می‌شود که باشگاه منچستریونایتد شروع به پیدا کردن جایگزینی برای او کرده است. اما طبق گزارش " سان " ، تن‌هاخ تحت حمایت فرگوسن بزرگ قرار دارد. این روزنامه گزارش می‌دهد که فرگوسن «حمایت بی دریغ» از این سرمربی هلندی دارد و احساس می‌کند که اخراج او در این مرحله کار نادرستی است. عملکرد ضعیف - و عدم اطمینان در مورد مالکیت باشگاه - آینده تن‌هاخ را زیر سوال برده است. با این حال سر الکس آماده حمایت از سرمربی هلندی است. گفته می‌شود که ستاره اسکاتلندی در حاشیه یک جشن خیریه گفته است: «تن‌هاخ شخصیت و ذهنیت لازم برای چرخاندن تیم را دارد. اخراج او اشتباه است. چه کسی می‌خواهد بیاید؟» و از سرمایه‌گذاران " شیاطین سرخ گ خواسته است که به او پایبند باشند و به اعتمادشان ادامه دهند.
منچستریونایتد با باخت 4-3 خارج از خانه مقابل اف سی کپنهاگن، بار دیگر با ناکامی مواجه شد تا فشار بر اریک تن هاخ افزایش یابد. این نتیجه شانس آنها را برای صعود از گروه لیگ قهرمانان اروپا با تردید جدی مواجه می کند، زیرا سه بازی از چهار بازی ابتدایی خود را با شکست پشت سرگذاشته اند. آنها حداقل به یک برد از دو بازی باقیمانده خود در خارج از خانه برابر گالاتاسرای و در خانه مقابل بایرن مونیخ نیاز دارند که هر دو بالاتر از یونایتد در جدول قرار گرفته اند . یونایتد در حالی در این دیدار شکست خورد که شروعی عالی در پایتخت دانمارک داشت و با دو گل راسموس هویلوند برتر از حریفش بود اما همه چیز زمانی تغییر کرد که پس از بررسی VAR مشخص شد خطای مارکوس راشفورد مچ پای الیاس جلرت، مدافع راست کپنهاگن را هدف گرفته و این خطا باعث اخراج وی شد. میزبان با دو گل سریع در وقت‌های تلف شده نیمه اول پاسخ این اشتباه را داد و پس از اینکه یونایتد با ضربه پنالتی برونو فرناندس دوباره برتری خود را به دست آورد، یک بار دیگر غرش کرد و با دو گل دیرهنگام در نیمه دوم به پیروزی رسید. تن هاخ به شکست در کپنهاگ واکنش نشان داد: "ما بسیار ناامید هستیم زیرا بسیار خوب بازی کردیم. بازی را خیلی خوب شروع کردیم. ما در بهترین دقایق این فصل خود بودیم و ناگهان دریافت یک کارت قرمز همه چیز را تغییر داد".
این نتیجه آخرین مورد از صف طولانی ناامیدی‌های این فصل برای یونایتد در هفته های اخیر است. آنها از جام اتحادیه خارج شده‌اند و با نتیجه 3-0 در خانه مقابل نیوکاسل یونایتد شکست خوردند، اتفاقی که چند روز پس از باخت با همین نتیجه در دربی منچستر به دست آمد. پل اسکولز ، ستاره یونایتد پس از این باخت به TNT Sports گفت: " فکر می کنم او سال خوبی را سپری کرده است و از این نظر کمی زمان خریده است. من هنوز فکر نمی کنم که فشار زیادی روی او باشد اما همانطور که شما می گویید 9 شکست در 17 بازی اصلا مطلوب نیست. من می دانم که مربیانی در سال دوم یا سوم برکنار شده اند اما باید به این فرد اجازه دهیم این کار را ادامه دهد. فکر می‌کنم او تا این لحظه خوب بوده است و به این فصل ادامه می‌دهیم. می‌دانم که آنقدرها هم عالی نبوده است اما امشب کمی بدشانس بود. آنها باید با تیم‌های بهتری نسبت به کپنهاگن بازی کنند . اتفاقات امشب کمی جنجالی بود و ما مشکل رهبری در میان زمین را داشتیم. اگر کاسمیرو در آن منطقه حضور داشت، ممکن بود شرایط متفاوت باشد. "
حتی پیش از شروع دیدار یونایتد مقابل کپنهاگن در دانمارک، " شیاطین ‏سرخ " در بحران فرو رفته بودند اما این دیدار دراماتیک و عجیب و غریب نه تنها ‏نتوانست اریک تن‌هاخ و تیمش را از بحران نجات دهد بلکه آن‌ها را بیشتر در مرداب فرو برد. یونایتد و تن‌هاخ فصلی سخت و پر فراز و نشیب را تجربه کرده‌اند. اما آنچه اعصاب‌ها را تا آخرین حد ‏ممکن تحریک کرد شکست سنگین در دربی مقابل تیم پپ گواردیولا بود. حدود 10 روز پیش " شیاطین ‏سرخ " با عملکردی ضعیف در دربی هواداران‌شان را تا مرز فروپاشی عصبی پیش بردند. ‏ در حالی که همه انتظار داشتند یونایتد در بازی بعدی مقابل نیوکاسل به دنبال جبران باشد تن‌هاخ و ‏تیمش کار را بدتر کردند و  با همان نتیجه شکست خوردند تا دیگر کوچک ترین امیدی به ‏قهرمانی در جام اتحادیه نداشته باشند. ‏
یک پیروزی مقابل فولهام برای راضی کردن هواداران و برگرداندن موج کافی نبود و همه نگاه‌ها به دیدار ‏با کپنهاگن بود . در دیدار با کپنهاگن در لیگ قهرمانان اروپا تا دقیقه 42 همه چیز خوب پیش می‌رفت تا ‏اینکه مارکوس رشفورد کارت قرمز را مقابل خود دید تا یونایتد بیشتر از یک نیمه را 10 نفره دنبال کند. ‏این اخراج عقبه‌ای داشت که آن را بحث‌برانگیزتر می‌کرد ، تنشی که از چند روز پیش بین تن‌هاخ و ‏رشفورد شکل گرفته بود.
شاید به‌خاطر این سابقه بود که وقتی رشفورد در حال ترک زمین بود هواداران یونایتد به دو گروه ‏تقسیم شده بودند. عده‌‌ای از داور خشمگین بوده و فریاد می‌زدند اگر این صحنه یک میلیون بار تکرار ‏شود هیچ داوری به بازیکن‌شان کارت قرمز نشان نخواهد داد اما گروه دیگری هم مدعی بودند رشفورد ‏بعد از درگیری‌هایی که با تن‌هاخ داشته تمرکز لازم را ندارد و حتی شاید در این صحنه بدش نمی‌آمد ‏شیطنت را چاشنی کارش کند تا اخراج شود. عده‌ای از یونایتدها در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که ‏رشفورد با اخراج شدنش عملا حکم اخراج اریک تن‌هاخ را تحویلش داده تا به او ثابت کند رئیس ‏کیست! این هواداران معتقد بودند بعد از درگیری تن‌هاخ و سانچو شکی باقی نمانده که مشکل ، مربی ‏هلندی است و نه بازیکنان یونایتد. شاید سانچو که به اندازه رشفورد مورد توجه نیست مقابل مربی ‏هلندی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما رشفورد می‌تواند یک‌تنه باعث اخراج او شود. ‏
بازی در غیاب رشفورد همانطور که انتظار می‌رفت علیه یونایتد پیش رفت و تا دقیقه 90 آن‌ها 4-3 ‏عقب افتاده بودند. در وقت‌های اضافه یونایتد توسط یکی از ستاره‌های جنجالی‌اش آخرین تیر ترکش را ‏به سمت کپنهاگن و بحرانی که با آن مواجه است شلیک کرد. هری مگوایر در پشت محوطه جریمه ‏شوتی محکم و مردانه به توپ زد ولی از بخت بد هری توپ درحالی که دروازه‌بان کپنهاگن تنها ‏می‌توانست مات و مبهوت نگاهش کند مماس با تیر دروازه بیرون رفت تا آخرین تیر ترکش " شیاطین ‏سرخ " هم هدر برود. ‏ درحالی که یونایتد نمی‌تواند از ورطه بیرون بیاید کارشناسان و ستاره‌های سابق فوتبال انگلیس درباره ‏علت این بحران همدل نیستند. مدتی پیش بحث بین گری نویل و جیمی کاراگر در این باره بالا ‏گرفت. کاراگر که لیورپولی است مقصر اصلی را تن‌هاخ می‌دانست درحالی که گری نویل منچستری ‏معتقد بود بی‌تکلیفی ناشی از بحث‌های تغییر مالکیت باعث از بین رفتن تمرکز تیم و بازیکنان شده ‏است. ‏ مقصر وضعیت بغرنج یونایتد خواه تن‌هاخ باشد و خواه خانواده گلیزر، هر روز که می‌گذرد و با هر ‏شکست تلخ جدید هواداران امیدشان را به امکان تغییر وضعیت و بازگشت تیم محبوب‌شان به ‏روزهای اوج سر الکس بیشتر از دست می‌دهند.  ‏
در اینجا 10 آماری وجود دارد که به طور خلاصه نشان می دهد که منچستریونایتد در فصل 2023- 2024 چقدر بد بوده است:
– این اولین باری بود که منچستریونایتد پس از شکست 5-3 لیگ برتر مقابل لسترسیتی در سپتامبر  2014، در یک بازی در حالی که با دو گل برتری داشت ، شکست خورد.
- منچستریونایتد در کل تاریخ خود در جام باشگاه های اروپا و لیگ قهرمانان اروپا که شامل 297 بازی بوده، تنها در 5 بازی 4 گل یا بیشتر از آن دریافت کرده است. این در حالی است که دو بازی از این 5 بازی که معادل 40 درصد کل است، در همین مرحله گروهی لیگ قهرمانان فصل 2023-2024  رخ داده است.
- 52 بازی طول کشید تا یونایتد 9 شکست خود را در فصل گذشته متحمل شود. این سریعترین روندی است که منجر به ثبت 9 شکست برای آنها در یک سال شده است. آنها در فصل 2013-2014 که این تیم تحت هدایت دیوید مویس قرار داشت، کل این تعداد شکست را در 34 بازی متحمل شدند که نصف تعداد بازی‌های فعلی است.
- آخرین باری که یونایتد در 9 بازی از 17 بازی ابتدایی خود شکست خورد، فصل تلخ 1973-1974  بود که به سقوط این تیم به دسته پایین منجر شد.
- برنلی با 10 شکست تنها باشگاه لیگ برتری است که بیشتر از منچستریونایتد در این فصل متحمل شکست شده است.
- در 11 بازی لیگ برتر و بیش از 1000 دقیقه فوتبال، مهاجمان یونایتد در مجموع یک گل و یک پاس گل ثبت کرده اند (هر دو از مارکوس رشفورد). آنتونی (470 دقیقه)، آلخاندرو گارناچو (334 دقیقه)، فاکوندو پلیستری (111 دقیقه)، جیدون سانچو (77 دقیقه)، راسموس هویلوند (572 دقیقه) و آنتونی مارسیال (232 دقیقه) هنوز سهم مستقیمی برای گلزنی در لیگ نداشته اند.
- نتایج ممکن است بد باشد اما اعداد اساسی پشت اجراها بهتر از این نیستند. یونایتد نمی تواند بگوید که در این فصل بدشانس بوده است . آنها رتبه دوازدهم را برای گل های مورد انتظار (xG) در لیگ برتر، چهاردهم برای گل های مورد انتظار در برابر (xGA) و یازدهم برای امتیازات مورد انتظار (xPTS) دارند. تنها تاتنهام است که عملکرد xG خود را بیشتر کرده و این در حالی است که یونایتد با 5 شکست از 11 بازی لیگ در رده هشتم قرار دارد.
- تمام بردهای یونایتد در این فصل به جز یکی از دیدارها که با برتری 3 بر صفر آنها مقابل کریستال پالاس در جام اتحادیه به پایان رسیده ، همگی با اختلاف یک گل بوده است.
- این بدترین شروع فصل باشگاه در 60 سال گذشته بوده است. بدترین شروع بد پیشین به فصل 1962- 1963 برمی‌گردد.
- همه اینها علیرغم این است که یونایتد عناوین " گرانترین تیم در فوتبال جهان " و " بزرگترین صورت حساب دستمزد در لیگ برتر " را به خود اختصاص داده است.
*عرفان خماند




نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها