PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

ارزش این «نسل شایسته» ژیمناستیک را بدانیم

نزدیک به چهل سال پیش ، در آن هنگامه ای که مثل امروز ، در هفته نامه وزین دنیای ورزش و در محضر بزرگ‌ترهای عرصه رسانه ، شاگردی می کردم ، « بزرگی » از سر صدق و آگاهی در خصوص ورزش ژیمناستیک ، نصیحتی به من کرد و گفت :
«در گزارش ها ، تحلیل ها و نوشته هایت در مورد ژیمناستیک ، به این نکته توجه کن که ، شرایط  ژیمناستیک در کشور ما ، بسیار بسیار شکننده ست ، ژیمناستیک نهال ظریفی که شاید با یک طوفان سبک از ریشه کنده بشه و آسیب جدی ببینه .
 ژیمناستیک در کشور ما ، مثل کشتی و فوتبال نیست ، ریشه این ورزشها در هم تنیده ست ، درخت ورزشهایی مثل فوتبال و کشتی قطور و پر قدرته ، اما ژیمناستیک ، بیش از آنکه به انتقاد احتیاج داشته باشه ، به حمایت و پشتیبانی نیاز داره و ...»
تحقیقا ، موقعیت حال حاضر ژیمناستیک کشورمان ، تفاوت چندانی با همان دوران پیش از این ندارد و هنوز هم ، در مقایسه با سایر ورزشها ، بیش از هر زمان دیگری ، نیازمند تیمار و حمایت و آرامش است .
آنهایی که ، دستی بر گلستان ورزش زیبا ، پایه ، بنیان ساز و پر مدال ژیمناستیک دارند ، به خوبی می دانند که « آبادانی » در صلح است ، در اوضاع نابسامان و پر تنش و پر حاشیه ، سازندگی در این ورزش ، بنیادی نخواهد بود .
تفاوت امروز ژیمناستیک ما با چهل سال پیش از این ، آنست که در آن دوران ، افتخارات قهرمانانش محدود و منحصر به میدان های داخلی و ملی بود ، اما با ظهور نسل های جوان ، پر انرژی ، پر انگیزه و آشنایی مربیان پر شور با شیوه های آموزشی نوین ، گام به گام ، درخشش قهرمانان مان ، جنبه بین المللی یافت و تا آنجایی ادامه پیدا کرد که در بازیهای آسیایی هانگژو _ چین _ 2022 به علاوه یک ، قهرمان ارزنده ای ، تداوم تلاش های پیشینیان خود را به سامان رساند و طلسم نگرفتن مدال در بازیهای آسیایی را شکست و تاریخ ساز شد .
استادان ، روان شادان غضنفر جباری ، احمد عسگری نیک از نسل اول ژیمناستیک ایران ، حسن لطیفی ، شادروان دکتر سید عبدالکریم سادات رضاعی ، دکتر عبدالله رسولی ، برادران افشارزاده (بهرام و حسین) ، حمید به آیین ، حسین اعظمی ، جلال بازرگان ، حسام الدین نواب ، محمد آذرپی ، برادران محمد قلی (حسین ، حسن و ناصر) ، روح الله وین ، برادران خرسندل (جواد و اسماعیل) علی نصیری ، منصور راضی نژاد ، رحمت الله علی گلزار ( رحمان ) از افتخارات نسل پیشین ژیمناستیک بشمار آمده و نسل جدید و پر انگیزه و جوان ما با دکتر حسن میرقایمی ، دکتر احمد محتشمی ، شاپور فتحی ، محمد سیفی ، برادران طاهرخانی (حسین و حسن) ، دکتر حبیب نوظهوری ، اسماعیل ادهمی و ... ادامه یافت و تقریباً پس از ایشان ، نسل مدال آوران مان ظهور کردند .
عبدالله جامعی ، هادی خناری نژاد ، سعید رضا کیخا ، رضا بهلولزاده ، مهدی احمد کهنی ، محمد شفیعی و ... مهدی الفتی که تا اینجای کار ،  با ارزش ترین مدال را در ژیمناستیک هنری مردان و در جریان بازیهای آسیایی بدست آورد .
با احترام ، سزاوار است که« ارزش این نسل شایسته را بدانیم.»
*غریبه ها ، عامل تفرقه
... و به شهادت همان مختصر تاریخ این ورزش ، در هیچ زمان و دوره ای ، ژیمناستیک ، تا این حد دستخوش اختلاف و تفرقه و جدایی و حاشیه و چالش نبود .
اما ، به جرات عرض می نماییم که همیشه و همیشه ، عوامل بیرونی (بیرون از خانواده ژیمناستیک) و ناآشنا با این ورزش ، بزرگترین عامل تفرقه و جدایی بودند ، نه اینکه ، خانواده فرهیخته ژیمناستیک در اختلافات بین خود در دوره های مختلف تاریخی مقصر نباشند ، اما در هر شکل ممکن ، باز ، حرف همدیگر را می فهمیدند و جدایی ها را به حداقل می رساندند .
بدون شک و بدون تردید ، « تحمیل شدگان » به این ورزش ، که هیچ قرابتی با ژیمناستیک نداشته و الفبایش را هم نمی دانند ، همواره عامل اصلی جدا ماندن اهالی ژیمناستیک از همدیگر بوده اند .
علت آن هم ، اینست که چون بلد نیستند ، چون شناخت ندارند ، چون سرمایه های ملی این ورزش را در حوزه های مختلف فنی ، آموزشی ، اجرایی و مدیریتی و ... نمی شناسند ، هر لحظه در حال « نقش » بازی کردن هستند و تفرقه افکنی .
بنابراین ، به این مهم ، تاکید می کنیم در هر شکل ، حاکمیت مدیریتی بر « ژیمناستیک » ، بایستی در اختیار « ژیمناست » ها باشد که ... .
*ورزش ، زبان صلح است
بزرگان ، موسپید ها ، اساتید و علاقمندان بزرگوار امر تربیت بدنی ، جسارتا ، می نویسیم که « ورزش » یک زبان «بین المللی » ست . ورزش ، زبان « صلح » است و ضمن کاربرد وطنی و ملی ، دارای پیوندهای بین المللی و فرا ملی ست .
اگر بخواهیم حوزه فعالیت‌های مان در ورزش را محدود به داخل کشور و عرصه ملی نماییم ، در آنصورت می توانیم با این استدلال ، ارتباط مان با جهان ورزش را ، قطع کنیم و دلخوش به توسعه عمومی و  همگانی آن در داخل کشور باشیم .ولی چنانچه ، غیر از این را می خواهیم و دوستدار ارتباطات بین المللی ورزشی بوده و حضور در عرصه‌های قاره ای و جهانی و المپیک ، برایمان مهم بوده و جایگاه ویژه ای در برنامه‌های مان دارد ، پس لاجرم ، نیازمند تعامل و همکاری و مشارکت هستیم .
فدراسیون های بین المللی رشته های مختلف ورزشی ، سکاندار هدایت فعالیتهای جهانی ورزشهای تحت پوشش خود هستند ، تدوین برنامه‌های آموزشی ، تربیت مدرسان جهت دوره های آموزشی مربیگری ، تربیت داور جهت قضاوت رویدادهای بین المللی ، برنامه‌ریزی مسابقات گوناگون بین المللی ، قاره ای ، جهانی و ... ، همه از وظایف فدراسیون های ورزشی بین المللی از جمله فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک ( FIG ) است .
بنابراین اگر خواهان حضور در عرصه‌های مختلف و در حوزه های گوناگون ذکر شده هستیم ، بایستی با این تشکیلات جهانی در تعامل باشیم .
متأسفانه عرض می کنیم که با زبان زور نمی شود با آنها صحبت کرد ، پس آنجایی که مسوولان محترم ذیربط در وزارت ورزش و جوانان ، قصد داشتند با « جبر » و « زور » مانع حضور یکی از کاندیداها در جریان انتخابات اسفند ماه سال گذشته فدراسیون ژیمناستیک باشند ، کاملا راه را اشتباه طی کردند و «حفره » مشکلات ژیمناستیک را ، عمیق تر نمودند .
مشخصاً ، بدون دلیل و مدرک قانونی ، نمی شود ، فردی را از حقوق شهروندی خود محروم کرد و در انتخابات ریاست فدراسیون ژیمناستیک در سال گذشته ، این اشتباه صورت گرفت .
چاره ای نیست ، برای برون رفت از این بحران ایجاد شده ، بایستی به اساسنامه مراجعه کرد ، کدام اساسنامه ؟ همان اساسنامه ای که مورد قبول ( FIG ) قرار گرفته است .
همان اساسنامه ای که از سوی فدراسیون وقت به ( FIG) ارسال شده ، اینکه اساسنامه مورد تایید فدراسیون بین المللی ژیمناستیک ، با اساسنامه مورد تایید وزارت ورزش و جوانان کشورمان ، مغایرت دارد ، علتش را بایستی از مدیران وقت وزارت ورزش و جوانان پرسید ؟ ... که چرا در زمان مسوولیت شما ، اساسنامه ای ارسال شده که مغایر با قوانین حاکمیتی کشورمان است .
*مصلحت ژیمناستیک
دعواهای رسانه ای مسوولین پیشین فدراسیون ژیمناستیک با مسوولان فعلی ، راه برون رفت از این چالش نیست .
وزارت ورزش و جوانان به ویژه آقای دکتر هاشمی وزیر محترم ، به قدر همه ما ، آگاهی و تجربه و مدیریت دارند که با بررسی همه جوانب امر ، هم از بعد داخلی و هم از منظر بین المللی ، بتوانند بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند ، از منظر نگارنده مهم آنست که جامعه فهیم ژیمناستیک ، بایستی به « رای » و تصمیم وزارت احترام گذاشته و اجازه دهند ، در قدم اول « گره » ژیمناستیک باز شود .
که یقیناً ، در این صورت ، زمان کافی برای اصلاح ، وجود خواهد داشت ، « مهم » مصلحت این ورزش و قهرمانان دلاور و شایسته کشورمان است .
*فرامرز سنگینی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها