PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
وداع تلخ کاپیتان با المپیک پاریس!
بطری دردسرساز برای کشتی ایران

در پی اقدام محمدعلی گرایی ملی پوش وزن 77 کیلوگرم کشتی فرنگی در رقابت های جهانی صربستان و پرتاب بطری آب توسط وی به داخل تشک مبارزه میان محمدرضا گرایی و کشتی گیر ژاپنی، اتحادیه جهانی کشتی او را به مدت یکسال از حضور در میادین کشتی محروم کرد و باید مبلغ یک هزار فرانک سوئیس نیز به اتحادیه جهانی کشتی پرداخت نماید. از سوی دیگر فدراسیون کشتی نیز به دلیل خطای ورزشکار، به پرداخت 5 هزار فرانک سوئیس جریمه ملزم شد. معنای ساده این رای یعنی خداحافظی کاپیتان محمدعلی گرایی از المپیک 2024 پاریس.
ماجرا از این قرار بود که در جریان مبارزه محمدرضا گرایی و حریف ژاپنی در جریان رقابت های جهانی صربستان، در شرایطی که برادر محمدعلی شدیدا از نظر بدنی کم آورده بود و در آستانه شکست قرار داشت، او بطری آب را به روی تشک کشتی پرتاب کرد. این اقدام او باعث شد با وقفه چند دقیقه ای در مبارزه، محمدرضا گرایی نفس تاره کند و در نهایت حریف ژاپنی را شکست دهد.
دبیر: به رای اعتراض می کنیم
این اتفاق تلخ که پیش بینی اش نیز دور از انتظار نبود، یکی از خبرهای مهم کشتی در هفته گذشته بود. در همین زمینه علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی گفت: ما در کشتی قوی هستیم اما در بحث دیپلماسی کشتی نه. من خیلی اهل خارج رفتن نیستم و در این ۴ سال ریاست فدراسیون کشتی فقط ۳ سفر خارجی رفتم. باید یک نفر در اتحادیه جهانی داشته باشیم. رای آوردن و لابی کردن برای ورود به اتحادیه جهانی سخت است چون آنجا بحث رفاقتی است و سیاسی نیست.
رییس فدراسیون کشتی افزود: من میتوانم این کار را انجام دهم و ظرفیت آن را هم دارم اما آدمی نیستم به این کشور و آن کشور بروم. نه روحیه اش را دارم و نه خوشم می آید. به همین دلیل دنبال آدمی هستم که بیاید و برای این کار وقت بگذارد. وی تصریح کرد: ما به این رای اعتراض می کنیم. فدراسیون کشتی را هم بابت این حرکت او جریمه کردند. حرکت او خوب نبود و با آن حرکت برادرش رضا به مدال برنز رسید اما خودش یک سال محروم شد. پلیس آنجا هم با او برخورد کرد و یک جریمه هم آنجا دادیم. خود ما هم به او گفتیم در لیگ کشتی نگیر. به هر حال یک درآمدی هم انجا می توانست داشته باشد.
رنگرز: تعصب به رضا کار دست علی داد
حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی هم درباره این اتفاق گفت: حکم از نظر من سخت‌گیرانه بوده است. فدراسیون کشتی همه تلاش خود را معطوف کرد تا بتواند تخفیفی در حکم ایجاد کند با وجود اینکه قابل پیش بینی بود اما متاسفانه به هر دلیلی میسر نشد.
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان با ابراز تاسف از اتفاق رخ داده، تصریح کرد: متاسفم از این اتفاق و شرایط سخت علی گرایی برای من قابل درک است. تلاش کادر و علی این بود سال 2023 او بهترین نتیجه را بگیرد. محمدعلی 2 رقابت در مسابقات رنکینگ‌دار داشت که نتایج خوبی گرفت و ما امیدوار بودیم در 2 سال 2023 و 2024 به طور ویژه با مدال المپیک ورزش قهرمانی را به پایان ببرد‌. امیدوارم بتوانیم از تجربه و توانمندی او استفاده کنیم.
رنگرز ادامه داد: در گذشته نگرانی‌ها و دغدغه رفتار برادرانه محمدعلی را نسبت به محمدرضا دیده بودیم‌. احساس تعصب باعث شد تا او این کار را انجام دهد و هزینه رفتار او گران تمام شد. اتحادیه جهانی سختگیرانه رفتار کرده باید ببینیم آیا امکان دارد اعتراضی داشته باشیم که فکر می‌کنم این امکان باشد. امور حقوقی و بین‌الملل فدراسیون این موضوع را پیگیری خواهند کرد.
وی درباره اینکه در این اردو از محمدعلی گرایی دعوت نشده بود و تکلیف وزن 77 کیلوگرم چگونه مشخص می‌شود، خاطرنشان کرد: چرخه انتخابی تکلیف فرد منتخب را مشخص می‌کند.
چه کسی به گزینشی اول می‌رود؟
این خبر در شرایطی منتشر شد که تیم ملی کشتی فرنگی در دو وزن 77 و 87 کیلوگرم در مسابقات جهانی بلگراد موفق به کسب سهمیه نشد، بنابراین جدای از انتخاب تیم المپیکی از چرخه 2024، دو فرنگی‌کار نیز باید برای شرکت در گزینشی قاره‌ای انتخاب شوند. بعد از برگزاری مسابقات قهرمانی 2023 کشتی جهان که اولین مرحله گزینشی المپیک 2024 پاریس بود، حالا دو مرحله مسابقه گزینشی دیگر در فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده در بیشکک قرقیزستان و استانبول ترکیه پیش روی کشتی ایران برای تکمیل سهمیه‌هایش خواهد بود.
تیم ملی کشتی فرنگی ایران در صربستان با مهدی محسن‌نژاد در 60 کیلو، محمدرضا گرایی در 67 کیلو، محمدهادی ساروی در 97 کیلو و امین میرزازاده در 130 کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک شد و حالا در دو وزن 77 و 87 کیلوگرم باید به دنبال کسب سهمیه در مسابقه گزینشی آسیایی باشد و اگر در بیشکک به سهمیه نرسید، در استانبول که مسابقه گزینشی جهانی خواهد بود نیز شانس تکمیل سهمیه‌هایش را خواهد داشت.
در این دو وزن محمدعلی گرایی و ناصر علیزاده در مسابقات جهانی ملی‌پوش بودند که بعید به نظر می‌رسد آنها شانسی برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور به عنوان اولین مرحله چرخه 2024 داشته باشد. گرایی از سوی اتحادیه جهانی محروم شده و علیزاده هم به نظر می‌رسد با توجه به عدم استفاده از فرصت‌هایی که در این چند سال در 87 کیلوگرم به او داده شده، با نظر منفی برای حضور در چرخه این وزن مواجه شود.
به نظر می‌رسد روش انتخاب دو ملی‌پوش اعزامی به مسابقات کسب سهمیه اول به این شکل باشد، در 77 کیلوگرم امین کاویانی‌نژاد که مدال نقره بازی‌های آسیایی را گرفته در مسابقات قهرمان کشوری شرکت نخواهد کرد. او به همراه نفر اول مسابقات کشوری در جام وهبی‌‌امره کشتی خواهند گرفت و نفر برتر، به رقابت‌های کسب سهمیه می‌رود.
در 87 کیلوگرم هیچ کشتی‌گیری ظاهرا از مرحله اول انتخابی معاف نیست و همه مدعیان در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد. نفرات اول و دوم کشور، به مسابقات وهبی‌امره اعزام می‌شود و هر کسی بهتر نتیجه گرفت، ملی‌پوش کسب سهمیه خواهد شد. باتوجه به اینکه در هر دو وزن مدعیان اصلی با هم رقابت کرده‌اند، به نظر می‌رسد هر کسی سهمیه المپیک را در 77 و87 کیلوگرم گرفت، ملی‌پوش اعزامی به بازی‌های المپیک هم خواهد شد.

*محمود محمدی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها