PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
در طول 5 ماه چه بر سر ناپولی آمد؟
... از عرش تا فرش

هنوز بازی شروع نشده بود که هو کردنهای هواداران ناپولی در ورزشگاه دیگو آرماندو مارادونا آغاز شد چرا که رودی گارسیا، سرمربی این تیم، خویچا کوارتسخلیا و پیوتر زیلینسکی را برای دیدار مقابل امپولی از ترکیب بیرون گذاشته بود. در وقت استراحت بین دو نیمه، اورلیو دیلورنتیس، مدیرعامل باشگاه ناپولی به قدری از عملکرد تیمش ناراضی بود که وارد رختکن تیم شد. این اولین بار در فصل جاری نبود که مدیرعامل این کار را میکرد و برای صحبت با گارسیا و بازیکنان به رختکن میرفت. کوارتسخلیا و زیلنیسکی که هر دو در قهرمانی فصل گذشته ناپولی در سری آ نقش پررنگی داشتند، تنها 8 دقیقه بعد از شروع نیمه دوم به میدان آمدند ولی امپولی بود که در دقایق پایانی بازی موفق به گلزنی شد تا سه امتیاز این دیدار را به نام خود بزند.شعارهای اعتراضی هواداران یک بار دیگر به شدیدترین شکل خود شروع شد تا مدافع عنوان قهرمانی در حالی زمین را ترک کند که سومین شکست خانگی فصل خود را تجربه کرده و 10 امتیاز از اینتر صدرنشین کمتر دارد. همین شکست باعث شد تا اخراج گارسیا اجتنابناپذیر به نظر برسد اما چطور شد که کار ناپولی به اینجا کشید؟ چطور شرایط برای تیمی که در فصل گذشته اروپا را مجذوب بازی تماشایی خود کرده بود، اینقدر سریع عوض شد؟ هر چه که باشد، گارسیا تازه در ماه ژوئن به این تیم آمده بود اما در حقیقت او هیچوقت شبیه یک جانشین لایق برای لوچیانو اسپالتی نبود و در واقع تعجبآور است که این مربی توانست اینقدر در ناپل دوام بیاورد ...

آغاز دورهای تازه با اسپالتی

بعد از این که ناپولی توانست با یک تساوی مقابل اودینزه قهرمانی فصل گذشته سری آ را از آن خود کند، دی لورنتیس در ورزشگاه مارادونا و مقابل 50 هزار هوادار که اولین قهرمانی این تیم بعد از 33 سال را تماشا میکردند، روی صحنه گفت:«پروژه ما هیچوقت متوقف نخواهد شد. این یک نقطه شروع برای ما بود، نه یک نقطه پایان. فصل بعد نیز با اسپالتی به کارمان ادامه خواهیم داد.» فردای همان روز، مدیرعامل ناپولی اعلام کرد که بند تمدید قرارداد یک ساله سرمربی تیمش را فعال کرده و گفت:«اسپالتی کسی است که سالها به دنبالش بودم و بالاخره توانستم او را به ناپولی بیاورم. او ما را به اروپا برگرداند و حالا دوست دارم دورهای تازه را با او آغاز کنیم چون اسپالتی یک رهبر بزرگ است.»با این وجود، اسپالتی اصلا بابت تمدید قراردادش بدون هماهنگی با او خوشحال نشد. شنیدهها حاکی از این است که این مربی دوست داشت در ناپولی بماند اما میخواست قبل از تمدید قراردادش از برنامه نقل و انتقالات تابستانی باشگاه باخبر باشد. این موضوع با توجه به قطعی شدن جدایی کریستیانو جیونتولی، مدیر ورزشی باشگاه که تیم قهرمان ناپولی را با بودجهای محدود بسته بود، منطقی به نظر میرسید.اسپالتی و دیلورنتیس تصمیم گرفتند تا در یک دیدار با هم به توافق برسند و این اتفاق در طول تنها 15 دقیقه افتاد. اسپالتی به مدیرعامل گفت که به شدت خسته شده است و میخواهد استراحت کند:«آیا دارم با ترک ناپولی به خودم ضربه میزنم؟ بله اما این باشگاه را ترک نمیکنم چون دیگر به آن علاقه ندارم. میروم چون اینجا را دوست دارم و تمام توانم را گذاشتم. وقتی تصمیمی میگیرم، آن را به راحتی عوض نمیکنم و نمیخواهم با مدیرعامل مشکل پیدا کنم. نمیخواهم ناراحتی و تفرقه وجود داشته باشد.»

استراحت اسپالتی

هواداران ناپولی از این اتفاق به شدت ناراحت شدند اما دیلورنتیس گفت که ممانعت از جدایی سرمربی کار درستی نیست:«او یک مرد آزاد است. وقتی کسی پیش شما میآید و میگوید تمام توانش را گذاشته و ترجیح میدهد فرصتی برای استراحت داشته باشد، چه باید بکنید؟ باید مانعش شوید؟»با این وجود، صحبتهای این دو نفر باعث نشد تا شائبه اختلاف نظر اسپالتی و دیلورنتیس و این که دیگر نمیتوانند با هم کار کنند، از بین برود. به نظر میرسید این دو با هم تفاهم ندارند چون اسپالتی در کمتر از یک ماه بعد از ترک ناپولی ادعای دیلورنتیس برای درخواست فرصتی برای استراحت را رد کرد و گفت:«فقط گفتم نیاز دارم نفسی تازه کنم و به برخی از کارهای شخصیام رسیدگی کنم.» کمتر از دو ماه بعد از این صحبتها، اسپالتی به دنیای فوتبال برگشت و بعد از جدایی عجیب روبرتو مانچینی، سرمربی تیم ملی ایتالیا شد.

انتخاب گارسیا

تا آن مقطع، دیلورنتیس به شکل تعجبآوری به سراغ رودی گارسیا رفته بود و در مراسم معارفه این مربی گفت که انتخاب سرمربی سابق رم به عنوان سرمربی جدید ناپولی باعث افتخارش است. با این حال، هواداران ناپولی از این خبر چندان هیجانزده نشدند. از آنتونیو کونته، روبرتو دیزربی، جولیان ناگلزمان و لوئیس انریکه به عنوان گزینههای سرمربیگری این تیم نام برده میشد و به همین خاطر هواداران انتظار داشتند که قهرمان جدید سری آ مربی بزرگتری نسبت به گارسیا را به ناپل بیاورد. این در حالی است که گارسیا از سال 2011 به بعد به هیچ عنوان قهرمانی نرسیده بود.این که گارسیا مانند اسپالتی از آرایش 4-3-3 استفاده میکرد، نقش زیادی در تفکرات دیلورنتیس برای جذب این مربی داشت چون بازیکنان درگیر مشکلات تغییر تاکتیک نمیشدند. با این حال آمدن کارلو وردونه نیز نقشی مهم ایفا کرد. وردونه نه تنها دوست خوب دیلورنتیس بود بلکه از هواداران رم به حساب میآمد و گارسیا را به شدت دوست داشت چون این مربی در بازه سه ساله حضورش در رم، دو بار این تیم را به رتبه دوم سری آ رساند.با این حال، عملکرد گارسیا از زمان انتصابش، چندان قابل توجه نبود و هواداران ناپولی بابت این نگران بودند که دیلورنتیس هدایت تیم با استعداد ناپل را به کسی سپرده که با وجود داشتن کریستیانو رونالدو به علت ناتوانی در فتح عنوان قهرمانی لیگ عربستان ، از النصر اخراج شده است.

ناراحتی بازیکنان

اگر همه این موارد را در نظر بگیریم، به مشکل خوردن گارسیا در ناپولی تعجب چندانی هم ندارد. این ناکامی البته عواملی هم دارد. جدایی کیم مینجائه، مدافع اهل کره جنوبی و رفتن او به بایرنمونیخ ضربه سنگینی به خط دفاعی ناپولی زد و مصدومیت ویکتور اوسیمن نیز باعث شد تا این تیم گلزن اصلی خود را از دست بدهد.با این وجود، حتی قبل از مصدوم شدن مهاجم اهل نیجریه نیز مشخص بود که اوسیمن از برخی تصمیمات گارسیا راضی نیست. آقای گل فصل گذشته سری آ، در جریان دیدار تیمش مقابل بولونیا، بعد از تعویض بسیار عصبانی شد و بعدها کوارتسخلیا و پولیتانو هم در جریان دیدار مقابل جنوا و فیورنتینا رفتار مشابهی بروز دادند.به نظر میرسید شکست سه بر یک ناپولی مقابل فیورنتینا کار گارسیا را تمام کرده باشد. با این حال او تنها به این خاطر در سمت خود باقی ماند که کونته پیشنهاد دیلورنتیس برای هدایت ناپولی را با این استدلال که دوست ندارد هدایت تیمی را در میانه فصل برعهده بگیرد، رد کرده بود.

خراب شدن " ماشین برنده "

به همین خاطر، گارسیا در طول ماه گذشته در حال تحمل فشار شدیدی برای اثبات تواناییهایش بود و در نهایت هم به طرز مفتضحانهای در این زمینه ناموفق ظاهر شد. حتی وقتی ناپولی برنده میشد هم به قدری نمایش تیم ضعیف بود که هواداران از مربی حمایت نمیکردند. اگر چه به نظر میرسد ناپولی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان صعود کند اما تساوی با یونیون برلین، تیمی که در 12 بازی اخیر خود باخته است، در حکم یک شکست دیگر در مسیر نبرد گارسیا برای بقا در سمت سرمربی ناپولی بود. ناپولی در آن بازی مالک میدان بود اما در ضدحملات آسیبپذیر نشان داد و همین مسئله یک بار دیگر تاییدی بود بر بینظم بودن ناپولی زیر نظر این سرمربی.در نتیجه گارسیا بعد از دیدار با یونیون برلین مجبور بود مقابل تیم قعر جدولی امپولی به پیروزی برسد. با این وجود گارسیا آرایش تیمش را به 4-2-3-1 تغییر داد، دو ستاره تیم را کنار گذاشت و بدون مدافع میانی چپپا بازی کرد درحالی که دو مدافع چپ پا روی نیمکت حضور داشتند. شاید برخی مدعی باشند ناپولی با بدشانسی مقابل امپولی شکست خورد اما این تیم در تمام طول این فصل ، ضعیف بوده و در تمام مسابقات تنها 5 بار دروازهاش را بسته نگه داشته و در 8 دیدار خانگی فقط به دو پیروزی رسیده است.با وجود این که ناپولی توانست اکثر بازیکنان تیم قهرمان فصل گذشته خود را نگه دارد، این تیم زیر نظر گارسیا حتی نزدیک به تیمی نبود که با هدایت اسپالتی فوتبال تهاجمی جذابی ارائه میداد. بدون شک، " ماشین برنده " ناپولی خراب شده است. به نظر میرسد بازیکنان این تیم ، هم از نظر فیزیکی و هم ذهنی خسته هستند. در نتیجه تیم متحد فصل گذشته حالا به درخشش لحظهای ستارههایش متکی است که دیگر به یاد نمیآورند چرا فصل گذشته اینقدر موفق بوده اند !

اشتباه پشت اشتباه

قطعا گارسیا مسئول چنین افت شدیدی در تیم است اما اشتباه اصلی را مردی مرتکب شد که این مربی را انتخاب کرد. انتخاب این مربی از نظر تمام کارشناسان به جز دیلورنتیس و وردونه اشتباهی بزرگ به نظر میرسید اما اشتباه بزرگتر ، قطع همکاری با اسپالتی بود. شاید اسپالتی مربی سختگیری باشد و همین مسئله کنار آمدن با او را دشوار کند اما دیلورنتیس نباید اجازه میداد رابطه این دو به قدری خراب شود که سرمربی تیم قهرمان تصمیم به ترک باشگاهی بگیرد که به وضوح حضور در آن را دوست داشت. حالا ناپولی رو به والتر ماتزاری، سرمربی سابق خود آورده است که بعد از 10 سال و با قراردادی کوتاه مدت به ناپل برمیگردد. این اقدام را میتوان یک قدم به عقب دانست که هیچ تاثیری در بازگشت اعتماد هواداران عصبانی به دیلورنتیس نخواهد داشت. مدیرعامل به هواداران قول عصری موفق و جدید را با حضور اسپالتی داده بود اما حالا خالق دورانی سرشار از عدم قطعیت همراه با تصمیمات اشتباه متوالی شده است. درست است که پروژه ناپولی هرگز متوقف نخواهد شد اما امیدهای هواداران برای رسیدن به دستاوردی قابل توجه از همین حالا از دست رفته به نظر میرسد. 

* آرمین زمانی




نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها