PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۸۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
نه نادال و نه جوکوویچ
آلکاراس معجونی از ستاره‌ها

نواک جوکوویچ، پس از پیروزی بر کارلوس آلکاراس در فینال ATP، هرگونه مقایسه بین آلکاراس اسپانیایی و هموطن افسانه ای اش رافائل نادال را رد کرد. این پیروزی جایگاه جوکوویچ را در فینال مقابل یانیک سینر در تورین ایتالیا تضمین کرد و نقطه عطف مهمی را رقم زد. جوکوویچ علیرغم درگیر شدن در نبردهای شدید با آلکاراس و نادال، به تشابهات بین دو اسپانیایی می پردازد. جوکوویچ در پاسخ به سوالی پس از غلبه بر آلکاراس، گفت: "نه، این کار را نمی‌کنم. آنها بازیکنان متفاوتی هستند". جوکوویچ ضمن اذعان به شباهت‌های بالقوه در شدت ضربات، بر سبک‌های بازی متمایز آلکاراس و نادال تأکید کرد. جوکوویچ در تحسین استعداد آلکاراس اظهار داشت: "او یکی از کامل ترین بازیکنانی است که در دوران حرفه ای ام با او روبرو شده ام." او برتری مداوم این جوان را تحسین کرد و موفقیت بی‌سابقه‌اش را به‌عنوان جوان‌ترین بازیکن برتر تاریخ برجسته کرد. جوکوویچ آینده درخشانی را برای آلکاراس پیش بینی می کند و به حرفه قابل توجه او در سنین جوانی اشاره می کند. او گفت: "او جوانترین شماره 1 جهان است که ما داشته ایم... و من فکر می کنم کاملاً واضح است که او حرفه ای درخشان خواهد داشت."
جوکوویچ با انعکاس تأثیر پنج بار رویارویی با آلکاراس در رقابت های خود، شباهت هایی میان نحوه آماده‌سازی در برابر نادال و فدرر با این تنیسور جوان پیدا کرد. او اذعان داشت که آلکاراس، مانند رقبای نمادین خود، باعث می‌شود بهترین عملکردش را داشته باشد". جوکوویچ گفت: "او باعث می‌شود من بهترین عملکردم را داشته باشم. او مرا به بهترین شکل ممکن برای مسابقه آماده می کند." اظهارات جسورانه جوکوویچ، متمایز بودن سبک بازی هر دو ستاره اسپانیایی را برجسته می کند. پیروزی بر آلکاراس در فینال ATP، میراث جوکوویچ را به عنوان بهترین بازیکن تمام دوران تقویت می کند.
کارلوس آلکاراس می گوید شکست او در نیمه نهایی توسط جوکوویچ نقشه راهی برای رشد وی شده است .پس از شکست قاطع مقابل نواک جوکوویچ در مرحله نیمه نهایی فینال ATP، کارلوس آلکاراس صادقانه دیدگاه خود را در مورد باختش مقابل برنده 24 گرند اسلم، نواک جوکوویچ به اشتراک گذاشت. آلکاراس علیرغم این نتیجه، یک بررسی واقع‌گرایانه از شرایط خود ارائه داد و عنوان کرد که اگر می‌خواهند مانند جوکوویچ بهترین بازیکن دنیا شود، باید واقعیت های عملکردی خودش را زیر نظر داشته باشد. آلکاراس در ادامه به توضیح تمرکز خود بر روی فینال ATP می‌پردازد و می‌گوید: «من ویمبلدون و سینسیناتی را فراموش کرده و روی این بازی تمرکز می‌کنم. چون امروز فهمیدم که چقدر از او دور هستم و چقدر چیزها را باید بهبود بخشم." این بیانیه توانایی آلکاراس را در یافتن نکات مثبت حتی در مواجهه با یک باخت چالش برانگیز نشان می دهد. این درون نگری بر تعهد آلکاراس به یادگیری و رشد به عنوان یک بازیکن تاکید می کند و بلوغ او را نشان می دهد که برای پیشرفت او در دنیای بسیار رقابتی تنیس حرفه ای اهمیت زیادی دارد. شکست مقابل جوکوویچ به عنوان یک تجربه یادگیری ارزشمند برای بازیکن جوان اسپانیایی بود. همانطور که او به تعطیلات می رود، آلکاراس نه تنها خاطره این مسابقه، بلکه نقشه راهی برای اصلاح مهارت های خود و ارتقای بازی خود برای آینده را بدست می آورد.
به این ترتیب آلکاراس با کسب شش عنوان قهرمانی به کار خود در فصل 2023 پایان داد؛ فصلی که برای این بازیکن جوان و آینده‌دار دو نیمه متفاوت داشت‌. نیمه اول با قهرمانی در دو مسترز و مهم‌تر از همه فتح ویمبلدون رویایی طی شد و نیمه دوم با عملکرد ضعیف او بدون قهرمانی به اتمام رسید. با این وجود اما باید گفت که آلکاراس در مجموع فصل موفقی را طی کرد؛ آمار 65 پیروزی و 11 شکست و کسب شش جام قهرمانی ماحصل تلاش‌های کارلیتوس در سال 2023 بود. ضمن آنکه او توانست فصل را در رتبه دوم به پایان برساند.
در اوایل از آلکاراس با عنوان "نادال جدید” یاد می‌شد، اما حقیقت آن است که او همه آنچه بزرگان دارند را یک‌جا دارد و به گفته کرگ اوشانسی مربی‌ و تحلیل‌گیر صاحب‌نام تنیس، آلکاراس معجونی جادویی از سه اسطوره دنیای تنیس است و همین باعث شده تا او یکی از کامل‌ترین بازیکنان تنیس جهان لقب بگیرد.
جنگندگی و روحیه تسلیم ناپذیری آلکاراس بدون شک ملهم از اسطوره‌اش رافائل نادال است؛ او همانند نادال سختکوش است و هر توپی را تعقیب می‌کند و همیشه با تمام توان و تا آخرین لحظه برای پیروزی می‌جنگد. اما از طرفی ذهنیت هجومی و تنوع ضرباتش هم یادآور راجر فدرر است و خود او نیز معتقد است که سبک و سیاق ضرباتش بیشتر از هموطنش به اسطوره سوییسی شباهت دارد. آلکاراس همانند فدرر با ضربات پرقدرت خود بازی را به حریف دیکته می‌کند، با این حال اما نمایش او هیچ چیز از ظرافت و دقت کم ندارد و همین از او بازیکن کاملی ساخته است. آلکاراس تبحر خاصی در زدن ضربه "دراپ‌شات” دارد و چنان استادانه از این ضربه بهره می‌رود که آن را تبدیل به یکی از سلاح‌های اصلی خود کرده است. مهارت این بازیکن جوان در جلوی زمین و ضربات "والی” نیز بسیار چشمگیر است و او قادر است با استفاده هوشمندانه از تاکتیک "سرو و والی” حریفان خود را در لحظات حساس غافلگیر نماید.
آلکاراس فورهند پرقدرتی دارد و این ضربه به نوعی پایه بازی‌ وی محسوب می‌شود. ا‌و به لطف سرعت بالایش همانند نادال در هر فرصتی با جابه‌جایی سریع توپ‌های سمت بکهند خود را نیز با فورهند می‌زند. البته بک‌هند دو دست او نیز در دفاع و حمله بسیار قابل اطمینان است که از این حیث می‌توان آن را با بکهند جوکوویچ مقایسه کرد. همه این‌ ویژگی‌ها از آلکاراس در این سن و سال کم بازیکن کاملی ساخته که به اذعان کارشناسان و رقبایش هیچ نقطه ضعفی ندارد.

*عرفان خماند


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار