PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۳۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
«الماس سیاه» ، لیونل مسی بعدی بارسلونا

همین فصل گذشته بود که در چارچوب هفته سی و ‌دوم رقابت‌های فوتبال لالیگای اسپانیا و در شب پیروزی 4 بر صفر بارسلونا مقابل رئال بتیس، یک اتفاق ویژه رخ داد ، جایی که لامین یامال جایگزین گاوی شد تا با 15 سال و 290 روز سن به جوان‌ترین بازیکن بارسلونا در تاریخ لالیگا تبدیل شود. اصلیت این بازیکن اسپانیایی که در تیم زیر 19 ساله های بارسلونا عضویت دارد به گینه استوایی و مراکش بر می‌گردد و این وینگر راست موفق شده در 16 بازی ملی برای اسپانیا در رده‌های سنی مختلف 8 گل به ثمر برساند. ژاوی یکی از طرفداران لامین است که بعد از بازی به تمجید از این استعداد مراکشی پرداخت و گفت: او بازیکنی با استعداد و آینده‌دار است و ما در مورد بازیکنی صحبت می‌کنیم که می‌تواند دوران درخشانی را در باشگاه رقم بزند.

درخشش و استعداد یامال به قدری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته که او را با لیونل مسی مقایسه می‌کنند. لامین یامال، وینگر بارسلونا، در این فصل هم در دیدار مقابل گرانادا موفق به گلزنی شد و به جوان‌ترین گلزن تاریخ لیگ برتر اسپانیا تبدیل شد. یامال در محوطه جریمه حریف ضربه ژوائو فلیکس را که در آستانه ورود به دروازه بود با یک ضربه آرام به گل تبدیل کرد تا با 16 سال و 87 روز، کمتر از دو هفته یک رکورد دیگر را به نام خود ثبت کند. محصول آکادمی لاماسیا به رکوردشکنی ادامه می‌دهد. در این فصل، او هم به جوان‌ترین بازیکن اسپانیا و بارسلونا و هم جوان‌ترین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد.

در هفته اول فصل جدید لالیگا، یامال 15 دقیقه فرصت داشت تا بار دیگر پیراهن اصلی باشگاه را بپوشد. بعد از آن دیگر مساله یک استعداد نبود. او در دو هفته بعد هم با نظر ژاوی از ابتدا به میدان رفت و در بازی مقابل ویارئال نیز با یک پاس گل و البته تاثیرگذاری کامل روی گل برتری بارسا، نقش اصلی را در کامبک این تیم برابر ویارئال داشت ، در مسابقه‌ای دیوانه‌وار که با نتیجه 4‌ بر‌3 به سود بارسا به پایان رسید. به این ترتیب او تبدیل به جوان‌ترین بازیکن تاریخ بارسلونا شد که در یک بازی لالیگایی پاس گل می‌دهد و البته امسال هم با 16 سال و 30 روز، جوان‌ترین بازیکن قاره اروپاست که از اول در ترکیب تیمش بازی می‌کند. در اعجاب‌انگیز بودن درخشش او همین بس که الان " آبی‌واناری‌ها " به وی محتاج شده‌اند اما او به دلیل شرکت در جام‌جهانی نوجوانان در میانه فصل، 4 بازی لالیگایی مقابل رئال سوسیداد، دپورتیوو آلاوز، رایو وایکانو و اتلتیکو مادرید را از دست داد و به اینها بازی‌های دور چهارم و پنجم گروهی لیگ قهرمانان را هم اضافه کنید.

در اینکه سیستم فوق‌العاده آکادمی بارسلونا سبب شده تا چنین استعدادهایی شکوفا و دیده شوند، شکی نیست اما به این مساله باید جسارت را هم اضافه کرد. درست است که ترکیب بارسا مثل گذشته پرستاره نیست ولی کمتر کسی شجاعت این را دارد که در همین ترکیب بازیکنانی مثل فران تورس و آنسو فاتی را نیمکت‌نشین کند و به بازیکنی میدان بدهد که به تازگی 15 سالگی‌اش را پشت سر گذاشته و نه تنها جوان نیست که نوجوان است. به همین دلیل هم هست که سایر بازیکنان آکادمی انگیزه پیدا می‌کنند چون می‌دانند که اگر خوب باشند نوبت درخشش به آنها هم می‌رسد و یک نیروی محرکه جوان به تیم تزریق می‌شود.

یامال 16 ساله نه تنها یکی از بازیکنان ثابت بارسلوناست بلکه به شایستگی توانسته به تیم ملی فوتبال اسپانیا هم راه یابد و فورا در " لا روخا " هم به بازیکنی تاثیرگذار تبدیل شود. این وینگر جوان اولین بازی خود را برای اسپانیا در برد 7-1 مقابل گرجستان در مقدماتی یورو انجام داد و زننده آخرین گل تیمش در دقیقه 74 بود تا تبدیل به جوان‌ترین گلزن تاریخ " لا روخا " شود.

در ادامه با هم نگاهی به رکوردهای متعددی که لامین یامال در بارسلونا و تیم ملی اسپانیا به ثبت رسانده است، می‌اندازیم:

* جوان‌ترین بازیکن بارسلونا: 15 سال و 290 روز که مقابل رئال بتیس به ثبت رسید. یامال رکورد ویچنچ مارتینز آلاما را با 16 سال و 280 روز شکست.

* جوان‌ترین بازیکن بارسا اتلتیک: 15 سال و 297 روز در مقابل الدنسه به ثبت رسید. یامال رکورد آلخاندرو گریمالدو با 15 سال و 349 روز را شکست.

* جوان‌ترین قهرمان لالیگا: 15 سال و 305 روز که در بازی برابر اسپانیول به ثبت رسید. لامین یامال موفق به شکستن رکورد مارک مونیسا با 17 سال و 51 روز شد.

* جوان‌ترین شروع کننده لالیگا در قرن بیست و یکم: لامین یامال با 16 سال و 38 روز و با شکستن رکورد فابریس اولینگا با 16 سال و 112 روز، توانست به جوانترین شروع کننده لالیگا در قرن بیست و یکم تبدیل شود.

* جوان‌ترین بازیکنی که در قرن بیست و یکم در لالیگا پاس گل داده است: 16 سال و 45 روز که در مقابل ویارئال به ثبت رسید. یامال رکورد خوانمی خیمنز با 16 سال و 311 روز را شکست.

* جوان‌ترین بازیکن اسپانیا: لامین یامال با 16 سال و 57 روز در بازی مقابل گرجستان، به جوانترین بازیکن تاریخ اسپانیا تبدیل و موفق به شکست دادن گاوی با 17 سال و 62 روز شد.

* جوان‌ترین گلزن اسپانیا: یامال علاوه بر اولین بازی ملی‌اش برای اسپانیا با 16 سال و 57 روز مقابل گرجستان، موفق به زدن اولین گل خود با پیراهن " لا روخا " شد و از گاوی با 17 سال و 304 روز پیشی گرفت.

* جوان‌ترین بازیکنی که در مسابقات مقدماتی یورو گلزنی کرده است: لامین با 16 سال و 57 روز مقابل گرجستان گلزنی کرد تا بدین‌ترتیب از رکورد گرت بیل با 17 سال و 83 روز عبور کند.

رافینیا درباره هم‌تیمی جدیدش می‌گوید: "من وقتی 15 ساله بودم، در تیم محل‌مان بازی می‌کردم. کاری که او کرده، شگفت‌انگیز است. او کیفیت بالایی دارد و به زدن گل هم نزدیک شده بود. حیف شد ولی مطمئنم دیر یا زود گل می‎‌زند". واقعیت این است که بیشتر بازیکنان حرفه‌ای در این سن یا هنوز با دوستانشان فوتبال بازی می‌کرده‌اند یا در تیم‌های جوانان باشگاه‌های کوچک بوده‌اند. خیلی از آنها در این سن حتی به این فکر نمی‌کنند که با درآمد فوتبال زندگی‌شان را بگذرانند. برای نمونه، لیونل مسی در 15 سالگی در بارسا بود ولی برای تیم‌های پایه بازی می‌کرد. کریستیانو رونالدو در تیم زیر 17 ساله‌های اسپورتینگ لیسبون بود و روبرت لواندوفسکی برای تیم کوچک MKS ورشو بازی می‌کرد. زلاتان ابراهیموویچ در 15 سالگی در تیم جوانان مالموی سوئد، اسم و رسمی به هم زده بود و ارلینگ هالند در تیم جوانان باشگاه براین نروژ توپ می‌زد. کیلیان امباپه تازه از جوانان کلرفونتن به تیم جوانان موناکو نقل مکان کرده بود و نیمار در تیم جوانان سانتوس درخشیده بود اما آینده مشخصی نداشت.

جالب اینجاست که این بازیکن هنوز نیامده سرش دعوا هم هست. او اصالتی مراکشی‌الاصل دارد و در سر دوراهی بزرگی برای انتخاب تیم ملی‌اش بود . مقامات فوتبال اسپانیا اما عاقبت توانستند او را مجاب به برگزیدن " لا روخا " کنند. یامال پیش‌تر در رده‌ سنی زیر 17 سال برای تیم ملی اسپانیا در مسابقات یوروی جوانان که همین امسال برگزار شد شرکت کرده بود و مشخص بود بدجوری چشم فدراسیون فوتبال را گرفته است. اسپانیا در آن مسابقات به فینال نرسید اما یامال موفق شد به صورت مشترک و با زدن 4 گل عنوان آقای گلی مسابقات را به دست بیاورد.
سال گذشته وقتی او به تیم اصلی اضافه شد، خیلی‌ها به وی لقب «مسی کوچک» دادند. این لقب در چند سال گذشته به فوتبالیست‌های زیادی داده شده که آخرینش آنسو فاتی بود ولی حالا یامال آمده و جلوتر از فاتی خودش را به ترکیب فیکس بارسا تحمیل کرده است . شاید مسی بعدی واقعاً خود او باشد!

اما همه چیز لزوماً اینطور پیش نمی‌رود. باید از داستان هشداردهنده بویان پرهیز کرد. فاتی نیز نشان داد که چگونه با انبوهی از صدمات و بحران اعتماد به نفس، همه چیز می‌تواند به خطا برود.

فشارها از جاهای دیگر شروع به افزایش کرده است . صداهای متناقض زیادی به گوش می‌رسد. طبق گزارش‌ها لوئیس دلا فوئنته، سرمربی اسپانیا، با ابراز عقیده خود مقامات بارسا را خشمگین کرد: «آیا 16 سالگی مسی یا دیگو مارادونا را به یاد دارید؟ ما نباید برای این فوتبالیست‌های خوب محدودیت قائل شویم. باید به آنها اجازه دهیم تمام پتانسیل خود را توسعه دهند. همین کار را قرار است با این بازیکن در این باشگاه انجام بدهیم.»

رافا مارکس، هافبک سابق بارسا نیز یامال را با رونالدینیو مقایسه کرد و اظهار داشت: «او متعلق به آن گروه از پسران باهوشی است که استعداد ذاتی دارند و مهم نیست که چند سال دارند . آنها می‌توانند در هر رده‌ای رقابت کرده و تفاوت ایجاد کنند. رونالدینیو، مسی ... لامین می‌تواند نفر بعدی باشد.»

بنابراین، احتمالاً همه چیز به ژاوی برمی‌گردد. سرمربی بارسا تلاش خود را برای تعدیل انتظارات پیرامون این بازیکن انجام داده است اما سر و صدای بیرونی، صداهایی که تیترها را ایجاد می‌کنند و کلیک‌های رسانه‌های اجتماعی را بالا می‌برند نیز فشار خیلی زیادی را باعث می‌شوند.

به طرز اجتناب‌ناپذیری مقایسه با مسی آغاز شده است. چالشی که در حال حاضر وجود دارد این است که تمام این صداها خاموش شوند و مسیری که می‌تواند منجر به حرفه‌ای درخشان شود متوقف نشود.

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار