PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۳۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
منچسترسیتی ، روی نوار ناکامی
پپ ! تیمت را چه شده؟!

منچسترسیتی بدترین دوران خود از زمان آغاز مربیگری پپ گواردیولا در این تیم در سال 2016 را پشت سر گذاشت. فاتح سه گانه فصل گذشته در چهار دیدار پیاپی در لیگ برتر موفق به کسب پیروزی نشد و همین موضوع اختلاف آنها با صدر جدول را افزایش داد.

سیتی در این چهار بازی، 9 گل دریافت کرد که شاهکار آنها باخت 1-0 در مصاف با استون ویلا بود. مردان اونای امری 22 شوت به سمت دروازه تیم پپ روانه کردند و این در حالی بود که تنها 2 شوت را در چارچوب دروازه خود دیدند و این یعنی یک تیم گواردیولا در مجموع 535 بازی در پنج لیگ معتبر اروپا، بار دیگر با این تعداد شوت به سمت دروازه خودی مواجه شده است.

اگرچه " من سیتی " توانست در سفر به لوتون تاون به این روند ناکامی یک وقفه کوتاه مدت دهد و برای اولین بار پس از برتری 6-1 خانگی مقابل بورنموث، بازی 1-0 باخته را با برد شکننده 1-2 عوض کند.

تیم پپ می تواند دوباره به روزهای اوج خود بازگشته و حتی بار دیگر سه گانه را به دست آورد ولی دلیل ضعف فعلی و ناکامی های اخیر این تیم چیست؟ آیا گواردیولا می تواند راهی برای فرار از این وضعیت پیدا کند؟

*مصدومیت ها

هر تیمی با مشکل مصدومیت بازیکنان خود دست و پنجه نرم خواهد کرد. تاتنهام، منچستریونایتد و لیورپول هر کدام در برهه های حساس این فصل، بدون بازیکنان کلیدی خود گام به میدان نهادند. پس " سیتیزن ها " تنها تیمی نیستند که از این مشکل رنج برده اند. با این حال غیبت کوین دی بروینه از ابتدای فصل باعث شده که منچسترسیتی، کاپیتان و بهترین هافبک خود را به همراه نداشته باشد. او قلب تپنده تیم و بازیکنی است که موقعیت های بسیاری برای ارلینگ هالند می سازد.

جان استونز، یکی از مهره های کلیدی منچسترسیتی در مرکز دفاع و خط میانی، تاکنون تنها در چهار بازی لیگ برتر از ابتدا وارد میدان شده است و در این میان جک گریلیش، متئو کواچیچ، ماتئوس نونز و ناتان اکه هم گهگاه در فهرست مصدومان تیم حاضر بوده و بازی های متعددی را از دست داده اند.

شاید باورنکردنی باشد ولی در مصاف با استون ویلا، گواردیولا حتی 9 بازیکن نداشت که روی نیمکت ذخیره ها بنشاند!

*بدون " رودری " ، امتیازی هم نیست

آیا واقعا رودری مهمترین بازیکن " من سیتی " است ، حتی مهمتر از ارلینگ هالند یا ادرسون؟

هافبک اسپانیایی نقش پررنگی در کسب سه گانه فصل گذشته ایفا کرد. او حتی زننده تک گل پیروزی بخش تیمش در بازی فینال مقابل اینترمیلان بود اما ارزش واقعی اش به واسطه بازی هایی که در این فصل از دست داد، مشهود شد. رودری در چهار بازی این فصل به سبب محرومیت حضور نداشت سه دیدار به دلیل دریافت کارت قرمز و یک بازی هم به علت تعداد کارت زردهای دریافت شده و " من سیتی " بدون بازیکن سابق اتلتیکو مادرید، در هر چهار بازی شکست خورد. نیوکاسل در ماه سپتامبر ، در ابتدای دوران محرومیت رودری، باعث حذف سیتی از جام کارابائو (جام اتحادیه) انگلیس شد. سپس در ادامه همان محرومیت، منچسترسیتی در بازیهای لیگ برتر مقابل ولورهمپتون و آرسنال دو شکست پیاپی را متحمل شد. چهارمین غیبت رودری هم در مصاف با استون ویلا رقم خورد که باعث شکست تیم در غیاب این هافبک دونده شد. کواچیچ، نونز، ریکو لوئیس و کالوین فیلیپس همگی به جای رودری در ترکیب قرار گرفتند ولی هیچ کدام نتوانستند در دفاع موثر باشند و حتی شتاب و آهنگ بازی را مطابق با گذشته حفظ کنند.

*رقبا ، جسورتر شده اند

سیتی فصل گذشته در دل رقبا ترس انداخته بود و البته دلیلش هم مشخص است. آنها شش گل به منچستریونایتد در یک بازی زدند و آرسنال، لیورپول، تاتنهام و چلسی را چهارتایی کردند و حتی رئال مادرید در ورزشگاه اتحاد و در لیگ قهرمانان چهار گل از این تیم دریافت کرد.

این بار اما، رقبا برای حمله به سیتی آماده تر هستند. شاید آنها فهمیده اند که مهار کردن تیم گواردیولا بی ثمر است، پس چرا به این تیم ضربه نزنند؟ چلسی در استمفوردبریج، چهار گل به " من سیتی " زد و تاتنهام هم در " اتحاد " سه گل را وارد دروازه این تیم کرد. آرسنال به 12 شکست پیاپی مقابل " سیتیزن ها " خاتمه داد و لیورپول نوار 23 برد متوالی منچسترسیتی در " اتحاد " را ماه گذشته پاره کرد.

البته این جسورتر شدن تنها به شش تیم مهم لیگ برتر خاتمه نمی یابد. ولورهمپتون در ورزشگاه مالینو 2-1 این تیم را از پیش رو برداشت و استون ویلا هم اولین بردش را مقابل این تیم پس از سال 2013 به دست آورد.

به لحاظ دفاعی هم آنها 2 گل بیشتر از فصل گذشته (17 گل) در 15 بازی ابتدایی فصل دریافت کرده اند اما به خاطر داشته باشید که 9 تای آنها مقابل چلسی، لیورپول، تاتنهام و ویلا بوده است. پس چهار حریف مهم سیتی از ماجراجویی مقابل این تیم، منتفع بوده اند.

*مشکلات دفاع چپ

سیتی مدافع چپ قابل اتکایی ندارد و حتی می توان اینگونه گفت که گواردیولا در این پست اصلا بازیکن تخصصی ندارد. از زمان نقل و انتقالات تابستانی 2022 ، منچسترسیتی با اولکساندر زینچنکو، ژوائو کانسلو و بنجامین مندی قطع همکاری کرده و هیچ بازیکنی را به جای آنها به خدمت نگرفته است. امریک لاپورته ، هافبک چپ که مدتی در این پست ایفای نقش می کرد هم از این باشگاه رفته است.

علی رغم اینکه ناتان اکه یک هافبک میانی است اما بازیکن هلندی در پست دفاع چپ عملکرد قابل قبولی داشته است. یوشکو گواردیول، خرید تابستانی هم اکنون در جناح چپ دفاعی مورد استفاده قرار می گیرد اما همچون اکه، ملی پوش کروات بیشتر به عنوان مدافع میانی شناخته می شود.

در جناح راست، " من سیتی " یکی از بهترین مدافعان جهان یعنی کایل واکر را در اختیار دارد ولی جناح چپ آنها همچنان یک نقطه ضعف به حساب می آید و هدفی مناسب برای رقبا محسوب می شود.

*نقل و انتقالات ضعیف تابستانی

سیتی در سال های اخیر در فصل نقل و انتقالات، همیشه حرف اول و آخر را می زد و خرید 52 میلیون پوندی ارلینگ هالند از دورتموند در تابستان 2022 ، بدون شک بهترین خریدی بود که یک تیم لیگ برتری انجام داد ولی مطمئنا این تیم در ابتدای فصل جاری نسبت به انتهای فصل گذشته ضعیف تر بود که دلیل آن هم ورودی ها و خروجی ها به " اتحاد " است.

آنها نتوانستند ایلکای گوندوغان را به امضای قرارداد جدید راضی کنند. هافبکی که فصل قبل نقش بسیار مهمی در کسب موفقیت بی سابقه این باشگاه ایفا کرد، حالا در بارسلونا توپ می زند. متئو کواچیچ و ماتئوس نونز برای پر کردن این خلا بزرگ به خدمت گرفته شدند ولی گوندوغان جایگزین ناپذیر و بی همتا بود. جرمی دوکو به عنوان جانشین ریاض محرز، چشمنواز بوده ولی گواردیول از زمان انتقال 77 میلیون پوندی از لایپزیگ، هنوز در ترکیب تیم جا نیفتاده است. او را به عنوان یک مدافع بزرگ می شناسیم ولی اولویت سیتی در حال حاضر یک دفاع چپ است تا یک هافبک میانی دیگر. هر بار هم کول پالمر برای چلسی بازی می کند، تصمیم سیتی مبنی بر فروش این مهاجم جوان، بیشتر غیر قابل درک به نظر می رسد.

*سایه سه گانه؟

تکرار موفقیت چشمگیر فصل گذشته و کسب سه قهرمانی مهم لیگ قهرمانان، لیگ برتر و جام حذفی انگلیس بسیار دشوار می نماید. کسب این سه گانه به خودی خود دشوار است . حال با نگاهی به وضعیت فیزیکی و احساسی بازیکنان منچسترسیتی، می توان فهمید که این مهم چقدر دور از دسترس این تیم است. برخی از بهترین بازیکنان فصل قبل این تیم (روبن دیاز، جک گریلیش و برناردو سیلوا) در این فصل عملکرد باثباتی نداشته اند و فعلا هم که باید دی بروینه را به دلیل مصدومیت، نادیده گرفت؛ موضوعی که ماه های پایانی فصل قبل هم او را دچار مشکل کرد.

دیاز در خط دفاعی اشتباهاتی داشته و گریلیش تا به اینجای کار تنها 2 گل زده و یک پاس گل داده است. برناردو سیلوا هم فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته و هنوز نتوانسته ثبات فصل قبل خود را به دست آورد.

*اوضاع بهتر می شود؟

این بحران ، اما موقتی به نظر می رسد. سیتی چندین هفته سنگین و شلوغ را پشت سر گذاشت و حالا گویی دوباره قصد بازگشت به روزهای اوج و صدرنشینی را دارد. پس از چهار بازی بدون پیروزی در لیگ برتر، حالا چهار بازی راحت تر پیش روی مردان گواردیولاست که کسب همه 12 امتیاز در این دیدارها، دست یافتنی به نظر می رسد.

لوتون تاون را که بردند. بعد از آن میزبان کریستال پالاس هستند. سپس به مهمانی اورتون می روند و در واپسین روزهای دسامبر از شفیلد یونایتد پذیرایی می کنند. در بین دو دیدار با کریستال پالاس و اورتون، برای حضور در جام باشگاه های جهان راهی عربستان می شوند و این به معنی احتمال کسب عنوان قهرمانی جهان، پس از آن ناکامی در چهار بازی لیگ خواهد بود.

نکته مهم ، اما این است که اگر قرار باشد یک تیم از افول و شکست، موفقیت و بازگشت به مسیر پیروزی بسازد، تیم پپ است. تفاوت تنها در این است که این فصل رقبای بیشتری برای جلوگیری از کسب موفقیت سیتی به صف شده اند.

* سید محمد طاهر شاهین

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار