PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
خداحافظی با «صخره ایتالیا»
مردی که در «شهر فرشتگان» آرام گرفت

جورجو کیه لینی، مدافع 39 ساله ایتالیایی به دنبال اتمام قراردادش با باشگاه لس آنجلس اف‌سی تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفت. با تایید منابعی مانند اسکای ایتالیا، گل ایتالیا و فابریتزیو رومانو، مدافع کهنه‌کار ایتالیایی تصمیم به بازنشستگی گرفته است. جورجو کیه لینی طی یک سال و نیم گذشته پیراهن لس آنجلس اف‌سی آمریکا را بر تن داشت و شکست 2-1 مقابل کلمبوس در فینال MLS کاپ، آخرین مسابقه دوران حرفه‌ای مدافع پیشین یوونتوس بوده است. گزارش‌ها در ایتالیا مبنی بر این هستند که کیه لینی پس از بازنشستگی می‌خواهد وارد مدیریت در فوتبال شود و احتمال می‌رود به زودی به‌عنوان یکی از مدیران باشگاه یوونتوس مشغول فعالیت شود. او بیشتر از هر کسی عاشق دفاع کردن بود. کیه لینی زندگی خود را به عنوان یک مدافع شروع نکرد و در تیم جوانان لیورنو به عنوان یک کودک شش ساله خندان، اقدام به خلق موقعیت می‌کرد ولی از پست هافبک به عقب رفت تا شاهد یک قطعه هنری کامل همچون یک موسیقی شاهکار باشید. از تکل‌های به موقعی که لذتی همچون فشردن مداوم کلاویه‌های پیانو را به بیننده انتقال می‌داد گرفته تا فریادهای گاه و بی‌گاهی که حکم رهبری ارکستر برای حاکم کردن نظم بر بازی را داشت.

*فوتبال باشگاهی

کیه لینی فوتبالش را در باشگاه لیورنو شروع کرد و طی سال‌های 2000 تا 2004 برای این باشگاه به میدان رفت. او سپس در تابستان 2004 با انتقالی 5/6 میلیون یورویی به فیورنتینا پیوست. دوران حضور کیه لینی در فلورانس کوتاه بود و او یک سال بعد در تابستان 2005 با 7/7 میلیون یورو راهی یوونتوس شد.

او پس از روزهای درخشانش در فیورنتینا، در فصل 2006-2005 به تیم کاپلو ملحق شد که سرانجام به دلیل کالچوپولی، جامی که با حضور کیه لینی به دست آمد از دست رفت و پس از آن هم تصمیم گرفت تا همراه بایوونتوس به سری بی برود. اولین بازی او به صورت ثابت در ترکیب بیانکونری در هفته هشتم این لیگ بود که او در نقش یک دفاع چپ پشت سر ندود و کنار کاناوارو با پیراهن سیاه و سفید " بانوی پیر" وارد زمین شد. او در سال 2010 مقابل میلان برای نخستین بار در حضور کاناوارو و گروسو بازوبند کاپیتانی را بر روی بازویش بست اما خاطره خوشی از این اتفاق ندارد چرا که تیم چیرو فرارا با سه گل به میلان سرحال لئوناردو باخت!

شروع دوران کیه لینی در یووه رویایی نبود. به دنبال پس گرفته شدن قهرمانی فصل 2006-2005 سری آ از یوونتوس، او همراه با بازیکنان محبوب بیانکونری، چون دل پیرو، بوفون، ندود، ترزگه و کامورانزی راهی سری بی شد. پس از بازگشت به سری آ، کیه لینی چند فصل بدون افتخار را همراه با یووه سپری کرد تا این که در فصل 2012-2011 و با آمدن آنتونیو کونته، سریال قهرمانی‌های یووه در سری آ شروع شد. جورجو کیه لینی تنها بازیکن یوونتوس است که در هر 9 قهرمانی متوالی " بانوی پیر " حضور داشته است و پس از جانلوییجی بوفون، در کنار لئوناردو بونوچی دومین بازیکن پرافتخار تاریخ سری آ به‌شمار می‌رود. او با وجود تجربه کردن دو فینال لیگ قهرمانان اروپا با یوونتوس در سال‌های 2015 و 2017 از فتح عنوان قهرمانی باز ماند. کیه لینی در فصل 2022-2021 به دنبال تمام شدن قراردادش با یوونتوس، پس از 17 سال و 561 بازی این تیم را ترک کرد و در ماه‌های پایانی فوتبالش در لیگ آمریکا به میدان رفت. حاصل کار کیه لینی در فوتبال باشگاهی، 710 بازی و 44 گل بود.

*نقش کونته

با اضافه شدن کونته و پیرلو به بیانکونری در سال 2011، سلطه این تیم بر فوتبال ایتالیا آغاز شد. 3-5-2 کونته باعث شکل گیری یکی از بهترین مثلث‌های تاریخ فوتبال شد؛ مثلث بی‌بی‌سی. کیه لینی توانست به 9 قهرمانی پیاپی سری‌آ زیر نظر آلگری، کونته و ساری دست پیدا کند و تبدیل به کابوس مهاجمان اروپا شود. از دیگر افتخارات او در یوونتوس باید به 5قهرمانی جام حذفی ایتالیا، 5 قهرمانی سوپر جام ایتالیا و 2 نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا اشاره کرد. او در کنار بونوچی در تیم ملی ایتالیا هم لحظات ماندگاری را در تورنمنت‌های مختلف ثبت کرد. از نایب قهرمانی یورو 2012 تا وقتی که در بازی مرحله گروهی جام‌جهانی 2014 سعی داشت با کنار زدن پیراهن لاجوردی، جای دندان‌های تیز سوارز را به داور مسابقه نشان دهد تا شاید او هم خشمگین شود؛ از ناکامی‌های تمام نشدنی‌اش در راه جام جهانی تا یورو 2020 که سرود قهرمانی سر داد و جام را بالای سر برد. این قهرمانی آخر هرگز آسان نبود و بدون سیاست‌ورزی های دکتر ایتالیایی میسر نبود. جدا از عملکرد فنی بی‌نظیرش در آن تورنمنت، رهبری آتزوری را به بهترین شکل برعهده گرفت.

*خداحافطی از تورین

کیه لینی در نهایت با کوله باری از افتخارات و رکوردها رفت؛ 9سری آ، 5 کوپا ایتالیا، 5 سوپرکاپ ایتالیا و همچنین یک جام باشگاهی متفاوت در میان دستاوردهایش که آن هم جام قهرمانی لیگ آمریکاست؛ جایی که همراه با گرت بیل به لس آنجلس رفت تا این تیم را برای نخستین بار قهرمان کند تا تصویر لبخندش و جامی که در دستش است، برای همیشه در یاد مردم آمریکا باقی بماند.

او پس از فینال جام حذفی ایتالیا از هواداران خداحافظی کرد. به لس‌آنجلس اف سی پیوست و با این تیم و به همراه گرت بیل موفق به قهرمانی لیگ حرفه ای آمریکا در سال 2022 شد و پس از نایب قهرمانی در سال 2023 کفش‌هایش را آویخت. او در نامه خداحافظی‌اش نوشت: تو زیباترین و شدیدترین سفر زندگی من بودی. همه چیز من بودی و راهی بی‌نظیر را پیمودم اما اکنون زمان شروع فصل جدید، مواجهه با مبارزات جدید و نوشتن صفحات مهم و هیجان انگیز بیشتری از زندگی فرا رسیده است. اما خاطراتش برای ما به یادگار خواهد ماند؛ وقتی او را بارها و بارها با سر بانداژ شده می‌دیدیم، وقتی بازی ایتالیا مقابل آذربایجان 3 بر یک شد و هر 3 گل روی اسکوربورد به نام او ثبت شده بود! حتی وقتی با مالدینی بزرگ دست به یقه شده بود تا گویی به جنگ الگوی کودکی‌اش برود.

*فوتبال ملی جورجو کیه لینی

جورجو کیه لینی در نوامبر 2004 برای اولین بار پیراهن تیم ملی ایتالیا را در بازی دوستانه مقابل فنلاند به تن کرد. او اولین بار به عنوان بازیکن فیورنتینا توسط لیپی به تیم ملی ایتالیا دعوت شد و در تیمی که بارزاگی، ماتزاری، زاکاردو و پاریسی مدافعانش بودند، به عنوان تعویضی مقابل فنلاند جایگزین پاریسی شد. با این حال او بعد از آن به دلیل این که یک جوان 20 ساله بود در تیم زیر 21 سال بازی می‌کرد و لیپی هم نام او را برای جام جهانی 2006 خط زد. او 117 بازی ملی انجام داد و توانست 8گل به ثمر برساند. کیه لینی در جام‌های جهانی 2010 و 2014 به میدان رفت اما در جام‌های جهانی 2018 و 2022 به‌علت سهمیه نگرفتن ایتالیا، حضور نداشت. او البته 4 بار در جام ملت‌های اروپا از 2008 تا 2020 به میدان رفت که در قهرمانی ایتالیا در یورو 2020 ، به‌عنوان کاپیتان جام را بالای سر برد.

*دوستان صمیمی

او بیشتر از هر بازیکن دیگری کنار بوفون و بونوچی بازی کرد. عرق ریخت، تلاش کرد، تکل زد، لبخند زد، گریه کرد و در نهایت جام برد . کیه لینی نخستین بازی خود همراه با این دو نفر در تیم ملی را در دو زمان متفاوت انجام داد. او در سال 2004 در دیدار دوستانه مقابل روسیه همبازی بوفون شد و 442 بازی را همراه یکدیگر شروع کردند و پس از آن با بونوچی در سال 2009 در یک دیدار دوستانه دیگر مقابل کامرون همبازی شد.

*جام جهانی 2014

لقب " کینگ کنگ " به کیه لینی رسیده بود اما در میان خاطرات عجیب جام جهانی 2014 از جمله هفت گله شدن برزیل، حذف رونالدو و اسپانیا در مرحله گروهی، شگفتی سازی کاستاریکا و دیگر خاطرات، قطعا هر کسی به گاز گرفتن سوارز اشاره خواهد کرد. در آخرین بازی مرحله گروهی سوارز، پیراهن کیه لینی را جلو کشید و کتفش را گاز گرفت تا در کنار صحنه ضربه سر زیدان، یک اقدام دیگر را به سکانس‌های عجیب جام جهانی اضافه کند.

*واکنش دوستان به خداحافظی

او از سال 2005 تا 2022 عضو یوونتوس بود و در این تیم به مهره ای قابل اتکا و یکی از برترین مدافعان جهان و جنگجویی منحصر به فرد تبدیل شد. حالا دوستان و همراهان او در این سال ها برای او پیام های محبت آمیزی در شبکه های اجتماعی نوشته اند.

جانلوییجی بوفون در اینستاگرام نوشت: جورجو، رفیق 1000 نبرد. بیش تر دوران خود را با هم سهیم بودیم. با هم به موانع برخوردیم، شکست خوردیم، پا شدیم و برنده شدیم. تو هم تیمی ای بودی که همه آرزویش را داشتند. یک رهبر درون و بیرون از زمین. این که چقدر منحصر به فرد بودی را خیلی ها به تو گفته اند. آن چه من دوست دارم به تو بگویم، یک سپاس ساده و فوق العاده برای تمامی لحظاتی است که با هم داشتیم. در آینده ات موفق باشی ، دوست من.

لئو بونوچی در اینستاگرام نوشت: سال 2010 بود که برای اولین بار همدیگر را دیدیم و پس از آن مدت های مدیدی دوش به دوش هم در پیروزی های خاطره انگیز بودیم. در چالش هایی بودیم که دست یاری به سوی یکدیگر دراز کردیم. به آسمان اروپا رسیدیم و تا می توانستیم در آن بالا رفتیم. در این سفر دور و دراز، لذت بردیم، رنج کشیدیم، لحظات را با همسهیم شدیم، مشاجره کردیم و جنگیدیم. در این مسیر تنها به صلاح هم مثل دو دوست فکر کردیم. زیرا تو یکی از نادرترین دوستان واقعی هستی که فوتبال به من بخشیده است. رفاقت ما بیرون از زمین حتما ادامه می یابد اما باید به تو بگویم که چقدر از تو سپاسگزار هستم. تو نه تنها برای من، بلکه برای میلیون ها نفر از هواداران یک الگو هستی. برای کودکانی که می خواهند مثل " کیِلو " شوند. و حالا یک مرحله جدید از زندگی تو شروع می شود اما فعلا از خانواده ات لذت ببر. به زودی تو را می بینم. دوستت دارم.

ماتیاس دلیخت در اینستاگرام نوشت: بسیار خوشبخت بودم که توانستم شانس بازی با تو را داشته باشم و کنارت رشد کنم. تو برای من یکی از بزرگ ترین مدافعان 15 سال اخیر بوده ای و می خواهم به تو بگویم : ممنون ، جورجونه.

وستون مک کنی در اینستاگرام نوشت: عجب انسان فوق العاده ای بودی و عجب دوران بازی ای داشتی. افتخاری بود که در زمین با تو باشم و تو را " کاپیتانم " صدا کنم. واقعا یک رهبر و الگو بودی و به من کمک کردی تا در یوونتوس جا بیفتم. جز بهترین ها آرزویی برای تو ندارم. بی تابم تا ببینم در آینده چه می کنی و این که تو را در تورین ببینم.

آندره آ پیرلو در یک استوری اینستاگرامی نوشت: جورجو، به خاطر دوران بازی فوق العاده ات به تو تبریک می گویم.

*افتخارات

9 اسکودتو(به‌صورت متوالی از فصل 2012-2011 تا 2020-2019) با یوونتوس

5 قهرمانی کوپا ایتالیابا یوونتوس

5 سوپرکاپ ایتالیا با یوونتوس

1 قهرمانی سری بیبا یوونتوس

1 قهرمانی لیگ آمریکابا لس آنجلس اف‌سی

1 قهرمانی یوروبا تیم ملی ایتالیا

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها