PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۸۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

توماس مولر ، ستاره تیم بایرن مونیخ قرارداد خود را با این تیم تا 30 ژوئن 2025 تمدید کرد . او در کودکی به بایرن مونیخ پیوست و در سال 2008 برای نخستین بار در تیم بزرگسالان به میدان رفت . یواخیم لو ، سرمربی سابق تیم ملی آلمان ، مولر را " بازیکنی غیرقابل نفوذ مقابل فشارها " توصیف کرده و لوئیز فان خال ، سرمربی نامدار هلندی ، " روحیه استثنایی " او را ستوده است .

از آنجا که توماس مولر در زمین و رختکن با صدای بلند حرف می زد ، هرمان گرلاند به او لقب " رادیو مولر " داده بود . گرلاند مدتی دستیار سرمربی بایرن مونیخ بود .

از ویژگی های مولر می توان به سختکوشی ، قدرت بدنی ، جاگیری مناسب ، شم گلزنی ، ساختن موقعیت گل ، تکنیک بالا ، هوشیاری و تبحر در تمام کنندگی اشاره کرد . او تقریبا به همه افتخارات ممکن دست یافته است .

مولر توانایی بازی در پست های هافبک نفوذی ، مهاجم دوم ، مهاجم وسط و وینگر را دارد . در اینجا به نکات جالبی از دوران حرفه ای او اشاره می کنیم .

*توماس مولر که در ویلهایم واقع در آلمان غربی متولد شده از سنین کودکی به فوتبال عشق می ورزید و در ضمن در این زمینه دارای استعداد فوق العاده ای بود . اولین تیم او " پال " نام داشت . این تیم در یک فصل 165 گل به ثمر رساند که سهم توماس 120 گل بود . درخشش او از چشم استعدادیاب ها پنهان نماند و بایرن مونیخ در سال 2000 وی را جذب کرد .

*مولر که در 11 سالگی به بایرن مونیخ پیوست در رده های مختلف این تیم حضور یافت و در سال 2007 به همراه تیم زیر 19 ساله ها در بوندس لیگا به نایب قهرمانی رسید . او در 15 آگوست 2008 برای نخستین بار در تیم بزرگسالان از ابتدا وارد میدان شد . در آن زمان یورگن کلینزمن هدایت این تیم را برعهده داشت . مولر در بایرن مونیخ به رکوردهای زیادی دست یافت و احترام و تحسین هواداران فوتبال در سراسر جهان را برانگیخت .

* دلیل محبوبیت مولر علاوه بر استعداد فراوان ، شوخ طبعی اوست . وی بر این باور است که همواره باید شاد بود و خودش در مصاحبه ها و مطالبی که در فضای مجازی منتشر می کند به این اصل پایبند است . چه کسی می تواند فراموش کند که مولر به این دلیل که لواندوفسکی گل های زیادی به ثمر می رساند ، او را " لوانگولسکی " صدا می زد ؟!

* توماس مولر به نویسندگی هم علاقه زیادی دارد . او می گوید : " من همیشه از مطالعه کردن لذت برده ام . کتابی که نوشته ام برای هرکسی که فوتبال را دوست دارد مفید خواهد بود . "

* مولر در فوریه 2002 اولین قرارداد حرفه ای خود را امضا کرد . انتظار می رفت که او در اولین فصل به طور قرضی راهی تیم های دیگر شود ولی با آمدن لوئیز فان خال در بیشتر بازی های فصل 2010-2009 به مهره ای ثابت تبدیل شد و در فوریه 2010 قرارداد خود را تا سال 2013 تمدید کرد . مولر در 34 بازی در بوندس لیگا 13 گل زد و 11 پاس گل داد .

* مولر در موفقیت های بایرن مونیخ نقش بسیار مهمی داشته و یک ستاره محسوب می شود . در واقع او نماد " یک بازیکن حرفه ای " است .

* مولر در ژانویه 2010 برای اولین بار به تیم ملی آلمان دعوت شد و نخستین بازی خود را برای این تیم در همان ماه مقابل تیم ملی آرژانتین انجام داد . او در ضمن در جام جهانی 2020 حضور داشت و در بیشتر بازی ها به میدان رفت و در دیدار رده بندی گل زد . مولر در این رقابت ها 5 گل به ثمر رساند و " بهترین بازیکن جوان " نام گرفت .

او در جام جهانی 2014 هم درخشید و 5 بار دروازه حریفان را باز کرد ، از جمله در دیدار با تیم ملی برزیل . مولر نقش مهمی در قهرمانی ژرمن ها در این مسابقات ایفا کرد .

* تیم ملی آلمان پس از قهرمانی در جام جهانی 2014 دچار افت شد و در مرحله نیمه نهایی یورو 2016 از گردونه رقابت ها کنار رفت . مولر در این مسابقات نمایش ضعیفی داشت . بسیاری از هواداران و بازیکنان تیم ملی آلمان می خواهند ناکامی در جام جهانی 2018 را فراموش کنند . این تیم در مرحله گروهی این مسابقات حذف شد و مولر علی رغم حضور در هر 3 بازی نتوانست دروازه حریفان را باز کند . یواخیم لو ، سرمربی سابق تیم ملی آلمان در سال 2019 نام مولر را خط زد که این کار موجب " عصبانیت و تعجب " او شد . با این حال مولر در یورو 2020 تیم ملی کشورش را همراهی کرد . ژرمن ها در این رقابت ها نمایش ناامیدکننده ای داشتند . در نوامبر 2022 هانسی فلیک برای جام جهانی قطر از مولر دعوت کرد .

* توماس مولر هم مانند بسیاری از بازیکنان یک لقب دارد ولی جالب اینجاست که خودش آن را انتخاب کرده است . مولر خودش را " Raumdeuter" می نامد که واژه ای آلمانی است به معنای " بازیکنی که از فضاهای زمین درکی عالی دارد " . دلیل انتخاب این لقب این است که قدرت اصلی مولر، نه دریبل زدن و نه پاس دادن و شوت کردن ( هرچند در این زمینه ها تبحر دارد ) بلکه " پیدا کردن فضاهای مناسب " است . او از هوش بالا و درک فوق العاده ای که درباره جاگیری و تاکتیک دارد سود می برد تا همواره در زمان مناسب در مکان مناسب باشد .

*اعظم فکوری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار