PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
جام ملت های آسیا ؛ قطر 2023 (بخش اول)
مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا از 22 دی ماه 1402 با برگزاری دیدار قطر – لبنان رسما آغاز خواهد شد . قصد داریم از این شماره تا پایان بازی ها، هر هفته مطالبی را در خصوص این رویداد مهم قاره کهن تقدیم حضورتان کنیم .
کشور سه میلیون نفری با موش هایی که دیگر بالغ شده اند !

*چرا قطر ؟

هجدهمین دوره فوتبال جام ملت‌های آسیا قرار بود در چین برگزار شود اما به علت شیوع دوباره ویروس کرونا کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌ صورت رسمی خبر انصراف این کشور از میزبانی را اعلام کرد و پس از بررسی‌های AFC ، میزبانی این مسابقات (برای دومین بار) به قطر رسید. بعد از برگزاری عالی جام جهانی 2022 ، کنفدراسیون فوتبال آسیا به این نتیجه رسید که قطر به عنوان یک کشور امتحان پس داده ، توانایی برگزاری شکیل ASIAN CUP 2023 را دارد.

*میزبان در یک نگاه

قطر، کشوری کوچک اما غنی است که مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی و مرز آبی با کشور‌های ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد. پایتخت کشور قطر، دوحه است. قبل از کشف نفت خام در قطر، سرمایه‌های این کشور از طریق شکار مروارید و تجارت دریایی تامین می‌شد و به همین دلیل نیز شناخته شده بود. شهر دوحه پایتخت کشور قطر است . این شهر در سواحل زیبای خلیج فارس قرار دارد و به شکلی بسیار مدرن طراحی شده است. در این شهر دهکده‌های ساحلی زیادی دیده می‌شود و طرح‌های مدرن‌سازی شامل ساختمان‌های تجاری و مسکونی است. این شهر فرودگاه بین‌المللی دارد و اقتصاد آن بیشتر وابسته به نفت و گاز و ساخت و ساز است . کشور قطر سومین کشور دارای منابع نفت و گاز، بعد از ایران و روسیه محسوب می شود و از این رو اقتصاد این کشور کاملا مبتنی بر گاز است. قطر با سرانه درآمد 126000 دلار آمریکا، ثروتمندترین کشور جهان می باشد. همچنین رشد اقتصادی این کشور بسیار بالا است. قبل از اکتشاف نفت، صید مروارید یکی از صنایع بزرگ و منبع اصلی درآمد مردم به شمار می رفت. بر اساس داده های سازمان برنامه ریزی و آمار قطر که به تازگی منتشر شده ، جمعیت این کشور در پایان ماه مارس 2023 به 3 میلیون و 5 هزار نفر رسیده است.

*امان از گرما

جام ملت‌های آسیا 2023 هجدهمین دوره این رقابت ها خواهد بود . مسابقات قهرمانی جام ملت‌های آسیا (مردان) هر چهار سال یک بار در سطح این قاره و توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) برگزار می‌شود. این دوره از مسابقات پس از جام ملت‌های آسیا 2019 برگزار می‌شود که شامل قطر (میزبان) و 23 کشور دیگر خواهد بود. در این مسابقات ، قطرعلاوه بر میزبانی ، مدافع عنوان قهرمانی نیز خواهد بود. این دوره از مسابقات که قرار بود در اواخر بهار و اوایل تابستان برگزار شود به دلیل گرمای شدید قطر در این بازه زمانی به زمستان موکول شد. این مسابقات از 22 دی تا 21 بهمن سال جاری برگزار می شود.

«لوسیل» ، اول و آخر است !

قطر رسما اعلام کرد که جام ملت‌های آسیا 2023 به میزبانی 9 ورزشگاه در این کشور برگزار خواهد شد که هفت ورزشگاه آن میزبان جام جهانی اخیر بوده‌اند. " جاسم بن حمد " و " عبدالله بن خلیفه " دو ورزشگاه دیگری‌اند که انتخاب شده‌اند اما میزبان بازی‌های جام جهانی 2022 نبودند .طبق اعلام فدراسیون فوتبال قطر ورزشگاه بزرگ لوسیل به عنوان میزبان دیدار افتتاحیه و فینال انتخاب شده است. ورزشگاه ملی لوسیل که بزرگترین ورزشگاه قطر است ظرفیتی بالغ بر 966/88 نفر را دارد.

*گروه بندی

مراسم قرعه کشی جام ملت‌های 2023 آسیا ، اردیبهشت امسال در سالن اپرای کاتارای دوحه برگزار شد تا 24 تیم حاضر در این رقابت ها حریفانشان را بشناسند. گروه‌ بندی جام ملت‌های آسیا 2023 قطر به شرح زیر اعلام شده است :

گروه: A قطر ، چین ، تاجیکستان ، لبنان

گروه : B استرالیا ، ازبکستان ، سوریه ، هند

گروه : C ایران ، امارات ، هنگ کنگ ، فلسطین

گروه : D ژاپن ، اندونزی ، عراق ، ویتنام

گروه : E کره جنوبی ، مالزی ، اردن ، بحرین

گروه F: عربستان ، تایلند ، عمان ، قرقیزستان

*نحوه صعود تیم ها

در جام ملت‌های آسیا 2023، 24 کشور حضور دارند که از بین آنها 16 تیم به مرحله یک هشتم نهایی صعود می‌کنند. در این دوره از رقابت‌ها برای تکمیل‌کردن 16 تیم حاضر در مرحله یک‌هشتم نهایی، چهار تیم از بین برترین تیم‌های سوم هر گروه انتخاب می‌شوند.

*پرافتخارترین ها

تیم ملی ژاپن با کسب 4 عنوان قهرمانی (2011، 2004، 2000، 1992) پرافتخارترین تیم آسیا است و پس از آن ، تیم های ایران (1976، 1972، 1968) و عربستان (1996، 1988، 1984) با کسب سه مدال قهرمانی در جایگاه دوم هستند . تیم ملی کره جنوبی نیز دو قهرمانی (1960، 1956) کسب کرده است . رژیم اشغالگر (1964) ، کویت (1980) ، عراق(2007) ، استرالیا (2015) و قطر(2019) نیز هرکدام یک قهرمانی در کارنامه شان دیده می شود .

نه آدیداس ، نه نایکی !

کشور سه میلیون نفری با موش هایی که دیگر بالغ شده اند !

در حالی که کمتر از دو هفته تا شروع جام ملت‌های آسیا زمان باقی مانده است، کنفدراسیون فوتبال آسیا از توپ فینال این رقابت‌ها رونمایی کرد. رنگ طلایی این توپ که توسط کمپانی Kelme اسپانیا تولید شده ، از شن‌های بیابانی میزبان یعنی قطر الهام گرفته شده و با رنگ قرمز سنتی این کشور(عنابی) ترکیب شده است. این تضاد ، روح رقابتی هیجان‌انگیز را منعکس می‌کند. این توپ به طور انحصاری برای بازی‌های جام ملت‌های آسیای قطر طراحی شده و تحت آزمایش‌های فنی گسترده قرار گرفته تا اطمینان حاصل شود که بالاترین استانداردهای عملکرد، کیفیت، دوام و آمادگی برای استفاده در مسابقات را دارد. در زیر توپ رسمی مراحل گروهی و حذفی جام ملت‌های آسیا 2023 که پیش از این رونمایی شده بود را مشاهده می‌کنید .

کشور سه میلیون نفری با موش هایی که دیگر بالغ شده اند !

*بازگشت عروسک ها !

کشور سه میلیون نفری با موش هایی که دیگر بالغ شده اند !

عروسک‌های جام ملت‌های آسیا 2023 متشکل از یک خانواده پنج نفره موش‌ها هستند که12 سال پیش برای اولین بار در جام ملت‌های آسیا 2011 به جهان معرفی شدند. این عروسک‌ها از آن زمان تاکنون رشد کرده و بالغ شده‌اند و آماده هستند تا بخشی از پروژه جدید جام ملت‌های آسیا باشند .این خانواده متشکل از «سبوق»، «تمبکی»، «فریحا»، «زاکریتی» و «ترینا» هستند که شخصیت‌های شناخته شده‌ای برای هواداران فوتبال محسوب می‌شوند. حسن ربیعه الکواری، مدیر اجرایی ارتباطات و بازاریابی کمیته سازماندهی جام ملت‌های آسیا 2023 اعلام کرد که بازگشت عروسک‌ها به مسابقات امسال این مسابقات، گواه روشنی از برتری قطر در میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ است .الکواری گفت: «عروسک جام ملت‌های آسیا 2023 قطر خاطرات شگفت‌انگیزی را تداعی می‌کند که ما را به سال 2011 و زمانی که قطر میزبان مسابقات قهرمانی آسیا بود، بازمی‌گرداند. این عروسک هیجان ، نشاط و انرژی ابن تورنمنت را نشان می‌دهد که مطمئناً یک دوره شگفت‌انگیز دیگر خواهد بود که طرفداران فوتبال در منطقه ، قاره و جهان را گرد هم می‌آورد. شکی نیست که شخصیت‌های این خانواده با الهام از محیط طبیعی در قطر فرصت جدیدی را برای برجسته کردن میراث ما و معرفی فرهنگ و سنت‌هایمان به هواداران فوتبال در سراسر جهان فراهم می‌کنند.» احمد المعاضید، هنرمند قطری که در ترسیم شخصیت‌های این خانواده نقش داشته ، به هر یک از عروسک‌ها ویژگی متمایزی داده است. هر شخصیت نماد نقشی است که هر بازیکن در مسابقه فوتبال برای موفقیت تیم ایفا می‌کند . این خانواده معرف چهار منطقه قطر (شمال، جنوب، شرق و غرب) و نمادی از قدرت وحدت‌بخش ورزش و نقش محوری خانواده در رشد و شکوفایی جوامع است .المعاضید می‌گوید: «ما از آغاز کار بر روی پروژه عروسک مسابقات، می‌خواستیم یک اثر هنری ارائه دهیم که اعضای جامعه را برای حضور در جام ملت‌های آسیا ترغیب کند. در مراحل اولیه پروژه ، تمرکز ما بر روی تحقیق عمیق در محیط طبیعی و میراث غنی ما بود تا در نهایت در صحرای قطر موش‌های دو پا را یافتیم که انتخابی عالی بود.» نکته جالب اینکه خانواده عرو‌سک‌ها شامل پسری به نام «سبوق» است که ورزشکار و ستاره خانواده محسوب می‌شود و به رنگ آبی است. «فریحا»، دختر بزرگ خانواده و رنگش صورتی است که با اشاره به منطقه فریحا در شمال قطر نامگذاری شده است. «تمبکی»، برادر کوچکتر سبوق است و رنگ زرد دارد و نامش هم برگرفته از تمبک که در شرق قطر قرار گرفته ، است. پدر خانواده، «زاکریتی» به رنگ سبز است و به نام منطقه «زاکریت» که در غرب قطر قرار دارد، نامگذاری شده و «ترینا»، مادر خانواده، به رنگ ارغوانی و با اشاره به منطقه ترینا در جنوب قطر است.

* عواید بلیت فروشی برای مردم فلسطین

رئیس اتحادیه فوتبال قطر گفت که تصمیم گرفته است درآمد حاصل از فروش بلیت‌های این دوره از رقابت ها را برای حمایت از فلسطینیان به آنها اهدا کند. شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، رئیس اتحادیه فوتبال قطر گفت: با توجه به وقایع اخیر در فلسطین، ما باید تمام کمک‌های لازم را برای حمایت از برادران و خواهران خود در این دوران سخت ارائه کنیم. بنابراین، تصمیم گرفتیم که درآمد حاصل از بلیت فروشی جام ملت‌های آسیا در قطر را به فلسطینیان اهدا کنیم.

*هوش مصنوعی در خدمت داوری

کشور سه میلیون نفری با موش هایی که دیگر بالغ شده اند !

سایت AFC گزارش داده که داوران جام ملت‌های آسیا 2023 قطر می‌توانند فرآیند تصمیم‌گیری‌شان را با فناوری نیمه‌خودکار آفساید در این رقابت‌ها بهبود ببخشند. این اولین باری است که فناوری نیمه‌خودکار آفساید در رقابت‌های آسیایی حاضر خواهد بود .این تصمیم ، AFC را به اولین کنفدراسیون فوتبال جهان تبدیل می‌کند که این فناوری را در رقابت‌هایش به کار می برد. AFC بر بهبود عملکرد و دقت داوران در طول مسابقات تاکید دارد و این تصمیم نیز در راستای تعهد کنفدراسیون فوتبال آسیا به قضاوت عادلانه داوران است. شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: داوران ما به عنوان یکی از بهترین‌های جهان شناخته‌ شده‌اند و اولین حضور فناوری نیمه‌خودکار آفساید قطعا به آنها کمک می‌کند تا استانداردهای بالاتری را داشته باشند. این فناوری از 12 دوربین تخصصی استفاده می‌کند که به صورت استراتژیک برای ردیابی موقعیت دقیق توپ و بازیکنان در زمین بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. موقعیت بازیکنان و سایر اعضای بدن که با قوانین آفساید مرتبط هستند، تعیین شده و به داور کمک می‌کند تا بهترین تصمیم ممکن را بگیرد .این فناوری با استفاده از هوش مصنوعی، بررسی دقیق و سریع موقعیت بازیکنان را لحاظ می‌کند. هنگامی که تصور می‌شود بازیکنی در موقعیت آفساید است یک هشدار به داور VAR ارسال می‌شود که می‌تواند بلافاصله موقعیت بازیکن را بررسی کند. البته تصمیم نهایی در زمین بازی همیشه برعهده داور خواهد بود. پس از تکمیل فرآیند تصمیم‌گیری، تصاویر سه‌بعدی از بازیکن روی صفحات نمایشگرهای تلویزیونی در ورزشگاه‌ نشان داده می‌شود تا هواداران از جزئیات تصمیمات داوری مطلع شوند.

*ایران هم شانس قهرمانی دارد

سایت " فوتی رنکینگ " بر مبنای اطلاعات آماری فوتبال، رنکینگ شانس‌های قهرمانی در جام ملت‌های 2023 را معرفی کرد که تیم ملی فوتبال ایران بعد از ژاپن بخت دوم قهرمانی لقب گرفت . بر این اساس تیم های ژاپن (36/4 درصد) ، ایران (17/6 درصد) ، استرالیا (14/8 درصد (، کره جنوبی (13/1 درصد(، قطر (5/7 درصد (، ازبکستان (4/4 درصد (، عراق (2/5 درصد) ،عربستان سعودی (1/9 درصد) ، عمان (1 درصد) و امارات (1 درصد) به عنوان بخت های قهرمانی معرفی شده اند .

... ادامه دارد

*کامران خطیبی




نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها