PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲

این بارسلونای محبوب ژاوی نیست

رسانه‌ها بعد از تساوی بارسلونا مقابل والنسیا به آمار ضعیف این تیم با هدایت ژاوی هرناندز در 10 بازی گذشته پرداختند. تیم ژاوی در 10 بازی قبلی خود تنها 4 برد خفیف به دست آورده است. تمام 4 برد بارسلونا در 10 بازی گذشته با نتیجه یک بر صفر بوده است. ژاوی در 10 بازی اخیر 4 بار شکست خورده و دو بار به نتیجه تساوی رضایت داده است. پیروزی 3-2 و نزدیک بارسا مقابل آلمریای قعر جدولی اگرچه التیام بخش بود اما باعث نمی‌شود هواداران این تیم فراموش کنند که تیمشان در چه موقعیتی قرار دارد.

روزهای درخشان و شاد ژاوی با بارسلونا در همان جشن قهرمانی فصل گذشته جا مانده و این روزها در نوکمپ کسی فریاد شادی سر نمی‌دهد. دلیل مشکلات بارسلونا برای کسب نتایج مورد نظر هر چیزی باشد، رسانه‌ها و منتقدان دوست دارند آن را از چشم سرمربی تیم ببینند و ژاوی روی نیمکت تیم محبوبش با دردسرهای جدیدی دست و پنجه نرم می‌کند. ژاوی بعد از تساوی مقابل والنسیا مشکل اصلی تیم را در «گل نزدن» خلاصه کرده بود. آمار نشان می دهد که ضعفی که بارسلونا این روزها گرفتار آن است در خط حمله تیم است. رابرت لواندوفسکی ، ستاره لهستانی متهم اصلی پرونده افت بارسلونا به شمار می آید چون در 12 بازی گذشته تنها 3 گل برای آبی-اناری ها به ثمر رسانده است.

بارسا پیش از تساوی مقال والنسیا نیز با نتیجه 2-4 برابر خیرونا شکست خورده بود و در لیگ قهرمانان هم نتوانست مقابل رویال آنتورپ به پیروزی برسد . باخت 2-3 هرچند مانع از صعود آنها به مرحله یک هشتم به عنوان تیم صدرنشین نشد اما شرایط را برای شان دشوار کرد. این نتایج در حالی برای این تیم رقم خورده که آمارها نشان می‌دهد آنها یکی از قدرتمندترین تیم‌های حال حاضر اروپا در زمینه خلق موقعیت روی دروازه حریفان در تمام دیدارهای برگزار شده در طول فصل جاری هستند. بر اساس آماری که از سوی سوفا اسکور منتشر شده، شاگردان ژاوی تا به حال موفق به خلق 64 موقعیت گل جدی روی دروازه حریفان شده‌اند که از این نظر در بین تمامی تیم‌های حاضر در پنج لیگ معتبر اروپایی در جایگاه اول قرار گرفته‌اند اما مسئله اصلی اینجاست که نرخ تبدیل موقعیت به گل در این تیم تنها 31 درصد است که بارسا را در رده هفتاد و ششم قرار داده که به هیچ وجه با آمار قبلی همخوانی ندارد و نشان می‌دهد که مشکل اصلی این تیم در ناتوانی بازیکنان حاضر در خط حمله و ناکامی آنها در باز کردن دروازه حریف است. آنها در واقع بیشتر از هر تیم دیگری در پنج لیگ معتبر اروپایی فرصت‌های گلزنی را از دست داده‌اند و افت قابل توجه روبرت لواندوفسکی که ستاره درخشان این تیم در فصل گذشته بود باعث شده است که شرایط برای آنها تا این حد سخت شود.

بارسلونا فصل گذشته موفق شد عنوان قهرمانی رقابت‌های لالیگا را از آن خود کند و امیدوار بود که امسال هم برای دفاع از این عنوان قدم به زمین مسابقه بگذارد . با این حال شرایط به شکل متفاوتی برای این تیم پیش رفته است و آنها در این فصل و خصوصا در چند هفته اخیر نتوانسته‌اند عملکرد همیشگی‌شان را در زمین به نمایش بگذارند و نتایج نه چندان خوبی که کسب کرده‌اند فشارها روی بارسا را افزایش داده است. در حالی که به نظر می‌رسید این مشکل تنها از نظر ورزشی باعث ایجاد دردسر برای بارسا شده باشد اما منابع نزدیک به این باشگاه از دردسر بسیار مهم و حساسی که باعث نگرانی مدیران باشگاه شده است خبر داده‌اند . گفته می‌شود که درخواست برای خرید بلیت و تماشای دیدارهای این تیم به شکل قابل توجهی افت کرده و این اتفاق نگرانی شدیدی را در بین مدیران این باشگاه به وجود آورده است. آنها در حال حاضر مشغول بررسی دلیل اصلی این اتفاق هستند تا مشخص شود که چرا هواداران دیگر علاقه زیادی به خرید بلیت و تماشای دیدارهای این تیم از نزدیک ندارند.

فصل گذشته در پایان هفته چهاردهم لالیگا تیمی در صدر جدول ایستاه بود که با 5 گل خورده، پیش از هر چیزی، خوب دفاع می‌کرد. بارسلونا راه مهاجمان حریف را ، نه از خط دفاعی بلکه از یک خط جلوتر بسته بود و به رقبا اجازه خلق موقعیت نمی‌داد. در فصل جدید اما این شیوه فراموش شده و آبی - اناری‌ها پس از 14 مسابقه 14 گل خورده ‌اند. بارسا فصل قبل در مجموع فقط 6 گل خورده بیشتر از تعداد گل‌های خورده‌اش تا این جای فصل جدید داشت . اولین مشکل بارسا ظاهرا در فرو ریختن استحکامات دفاعی این تیم، خودش را نشان می‌دهد. همچنین تیم ژاوی تا اینجای فصل فقط موفق به ثبت 6 کلین‌شیت شده و در قیاس با فصل گذشته این آمار هم افت بارسلونا را در زمینه دفاعی به خوبی نشان می‌دهد. آنها که در برابر تیم‌های آماده لالیگا به سختی اجازه نفوذ ستاره‌های هجومی حریفان را می‌دادند تا اینجای فصل از تیم‌هایی مانند رایووایکانو، آلاوس، گرانادا و مایورکا گل دریافت کرده‌اند که برای تیمی در مسیر قهرمانی لیگ اسپانیا، شرایط ایده‌آلی نیست. شاید بتوان چنین ضعفی را در مصدومیت هافبک‌های میانی این تیم جستجو کرد. فرنکی دی‌یونگ، پدری و گاوی به طور دوره‌ای یکی پس از دیگری با مصدومیت مواجه می‌شوند و دست سرمربی برای چیدن ترکیبش در خط میانی به اندازه کافی باز نیست. ممکن است این موضوع دلیل باز شدن راه دروازه برای رقبای بارسا نباشد اما هر چه هست، ژاوی برای دفاع از عنوان قهرمانی و بازگشت به فرم ایده‌آل باید قبل از هر اقدامی به فکر محکم کردن استحکامات دفاعی تیمش باشد.

ژاوی هنوز هم در رویای خودش بارسلونا را شبیه روزهای درخشان تیکی‌تاکا می‌بیند و همچنان تیمش را برای گرفتن مالکیت توپ توجیه می‌کند. آنها مثل گذشته و شبیه فصل قبل با تعداد پاس‌های صحیح بالا در میانه زمین سعی می‌کنند توپ و میدان را در اختیار بگیرند اما این شیوه در فصل جدید جواب نداده است. آمار تایید می‌کند که بارسلونا کاملا روی الگوی فصل گذشته گام برمی‌دارد. این تیم با حدود 89 درصد دقت پاس بین بازیکنانش یکی از بهترین تیم‌های اروپا در این زمینه به شمار می رود و همچنین با میانگین 7/66 درصد مالکیت توپ در بیشتر دیدار‌های لیگ، بازی مالکانه‌اش را با موفقیت به نمایش گذاشته است . حالا این رویه برخلاف فصل قبل جواب نمی‌دهد. یکی از تئوری‌های شکست فرمول فصل قبل بارسا برای این فصل، بحث آنالیز شدن این تیم توسط رقبا را مطرح می‌کند و تئوری دیگری ، نداشتن انگیزه سرشار مثل فصل اول حضور ژاوی را دلیل ناکامی بارسلونا می‌داند. برای تایید هر کدام از این نظریه‌ها باید منتظر زمان بیشتری باشیم. ژاوی باید قدر زمان را بداند و از فرصت باقیمانده برای ماندنی شدن روی نیمکتی که آرزویش را داشت، بهره ببرد.

زود است که بخواهیم سرمربی تیم قهرمان فصل قبل لالیگا را به خاطر چند شکست و ناکامی و جا ماندن از صدر در موقعیت خطر ببینیم ، خصوصا اینکه ژاوی به نوعی نماد بارسلونا و یکی از تکه‌های پازل تاریخ این باشگاه است. کنار گذاشتن او کار راحتی برای مدیران، هواداران و هیچکس دیگری نیست. با این وجود شرایط مالی بارسا اقتضا می‌کند که برای جبران خلاء اقتصادی در موقعیت خوبی بمانند و به کسب عناوین بپردازند. نیمکت هدایت بارسلونا بهترین نقطه دنیای فوتبالی ژاوی برای نشستن و لذت بردن است و او برای ادامه این لذت باید پیش از مطرح شدن نام‌های جایگزین و قبل از رسیدن حجم بالای فشار، تیمش را سر و سامان ببخشد. هنوز بازی‌هایی دشوارتر از بازی‌های قبلی بارسا در تقویم این تیم باقی مانده و ژاوی و شاگردانش باید هر چه زودتر از فرم نامطلوب کنونی خود عبور کنند و به جمع رقبای مدعی قهرمانی ملحق شوند. بارسا باید برای جبران فاصله‌ها بجنگد و از این به بعد فرصت اشتباه کردن نخواهد داشت. اولین اشتباه بعدی، تیتر گزینه‌های جانشینی ژاوی را به نشریات اسپانیایی خواهد داد. به گفته فران کورئاس، خبرنگار رادیو کاتالونیا، در حال حاضر مدیران بارسلونا درباره ژاوی هرناندز و ادامه فعالیت او در بارسا دچار دو دستگی و اختلاف نظر هستند. رئیس فعلی بارسلونا ، خوان لاپورتا حامی اصلی ژاوی هرناندز است اما او هم پس از باخت مقابل آنتورپ چهره ای ناراحت و عصبانی داشت. به نظر می رسد تا زمانی که لاپورتا از ژاوی حمایت کند، ستاره بارسلونا بتواند به عنوان سرمربی روی نیمکت آبی و اناری پوشان بنشیند. نتایج بارسلونا در هفته های پیش رو ، آینده این سرمربی را مشخص خواهد کرد.

* عرفان خماند

برچسب ها: بارسلونا ، ژاوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها