PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
«اسکات مک‌تومینای» در گفت‌وگو با «فورفورتو» :
سال گذشته در همین موقع هیچکس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که اسکات مک‌تومینای اسکاتلندی در مسیر مسابقات انتخابی یورو 2024 یکی از برترین گلزنان تیمش باشد. این هافبک چند پسته که در 37 بازی ملی اولیه خود تنها یک گل زده بود، در 8 مسابقه انتخابی یورو ، 7 بار برای اسکاتلند گل زد و همین باعث شد تا در میان 5 گلزن برتر مسابقات انتخابی قرار بگیرد. او در جدول گلزنان با یک گل بیشتر بالاتر از هالند قرار گرفت و تنها بازیکنان نامداری نظیر روملو لوکاکو، کریستیانو رونالدو، کیلیان امباپه و هری کین که همگی مهاجمین نامداری هستند، گل های بیشتری از مک‌تومینای به ثمر رساندند. همین گلزنی‌ها هم در نهایت باعث شد تا اسکاتلند سال آینده در یورو 2024 حضور داشته باشد. این اولین بار از سال 1998 است که اسکاتلند بدون حضور در پلی‌آف و به طور مستقیم به یک تورنمنت بزرگ صعود می‌کند. این در حالی است که اسکاتلند در گروهی سخت قرار داشت اما در نهایت توانست دو بازی زودتر صعودش را قطعی کند و لحظه اوج این اتفاق وقتی بود که مک‌تومینای مقابل اسپانیا دو گل زد تا اسکاتلند این ابرقدرت اروپایی را شکست دهد. هافبک 27 ساله منچستریونایتد، مسیر موفقیت را یک شبه طی نکرده است و تلاش زیادی داشته تا به جایگاه امروزش برسد. حالا تیم باشگاهی و تیم ملی کشورش در حال سود بردن از تلاش‌های این بازیکن هستند. به همین بهانه مک‌تومینای گفت‌وگویی با " فورفورتو " داشته تا در مورد سال فوق‌العاده‌ای که گذرانده صحبت کند .
تا سوت پایان بازی برای موفقیت تیم تلاش می‌کنم

* با توجه به نقش مهم تو در صعود اسکاتلند به مسابقات یورو سال آینده ، سال 2023 قطعا برایت بسیار رضایتبخش بوده است ...

نکته جالب اینجاست که قبل از شروع مسابقات انتخابی، اوضاع خوبی از نظر فوتبالی نداشتم و در تیم باشگاهی به قدری که فکر میکردم به میدان نرفته بودم. چنین ناراحتیهایی طبیعی هستند اما گفت وگو با استیو کلارک(سرمربی اسکاتلند) در آن مقطع کمک زیادی به من کرد. فقط حالم را پرسید و اگر چه ساده به نظر میرسد اما فکر نمیکنم کسی قبلا برایم چنین کاری کرده باشد. به او گفتم حالم خوب است و واقعا هم چنین حسی داشتم در حالی که او حس میکرد مثل همیشهام نیستم. به نظرم اتفاق جالبی بود و بذر چیزهای مهمتری را در من کاشت.

* چه چیزی از آن گفت وگو به شما کمک کرد؟

به من گفت باید مثل دوران بچگیام به فوتبال نگاه کنم. یعنی فقط از آن لذت ببرم. به یاد بیاورم چرا فوتبال را شروع کردم. حرفهای او رویم خیلی تاثیر گذاشت. در دو مسابقه بعدی 4 گل زدم. مربی کاری کرد که حس آسودگی خاطر داشته باشم چون میدانستم حامی من است. او از آن مربیهای پرحرف نیست چون نیازی هم به این کار ندارد ولی حرفهایی که میزند همیشه موثر است. عملکرد خوب من در طول مسابقات انتخابی به خاطر او است . او کمک زیادی به من کرد.

* چهار گلی که در آن دو مسابقه زدی بسیار اهمیت داشت. پیروزی مقابل قبرس و به خصوص اسپانیا کمک زیادی به اوجگیری اسکاتلند کرد و تیم قطعا از فرم تازه تو سود زیادی برد ...

شکست دادن قبرس در خانه اتفاق خوبی بود اما شکست دادن اسپانیا حس دیگری داشت. افرادی که آن بازی را تماشا نکردهاند، شاید فکر کنند که ما در طول 90 دقیقه دفاعی بازی کردیم اما این طور نبود. آن شب عالی بودیم و روحیه بالایی به دست آوردیم. توانستیم برای اسکاتلند تاریخسازی کنیم. جو ورزشگاه عالی بود و دوست دارم باز هم این اتفاق بیفتد. دو گلی که من زدم در میان سایر اتفاقات، اهمیت چندانی ندارد.

*بعد از شکست دادن اسپانیا مقابل نروژ با دو گل در دقایق 87 و 89 کامبک زدید تا یک بازی مهم دیگر را نیز با پیروزی پشت سر بگذارید ...

پیروزی مهمی بود. گرفتن آن چند امتیاز اضافه واقعا روحیه ما را بالا برد و به نظرم شخصیت بالای تیم را نشان داد. یک بار دیگر میگویم که از نظر من آن بازی، شب خوب ما نبود. کیفیت بازیکنان تیم را میدانم اما چیزی که نباید در موردش شک کنید، روحیه و انگیزه بالای ماست که آن را میتوانستید به وضوح در دیدار مقابل نروژ ببینید.

* در ادامه تورنمنت هم روزهای خوبی داشتید و باز هم گلزنی کردید تا در نهایت با شکست نروژ مقابل اسپانیا صعوتان قطعی شد ...

هنوز هم فکر میکنم که باید در مسابقه مقابل اسپانیا در این کشور صعودمان را قطعی میکردیم. با نتیجه دو بر صفر شکست خوردیم اما نتیجه میتوانست به راحتی به شکل دیگری رقم بخورد . در نهایت توانستیم صعود کنیم و همه از جمله بازیکنان و کادر فنی در این مسیر تلاش زیادی کردند. از حضور در این جمع لذت زیادی بردم و ارزش زیادی برای من داشت.

* مشخصا علاقه زیادی دارید تا در تیم ملی بازی کنید. این شوق و علاقه از کجا نشات میگیرد؟

همهاش به خاطر خانواده و ریشههایم است. این طور نیست؟ پدر و خانوادهام اهل هلنزبرو هستند و خیلی دوست دارم به آنها سر بزنم. اگر چه هنگام بازیهای ملی وقت زیادی ندارم اما از هر فرصتی برای دیدن آنها استفاده میکنم. میدانم پدربزرگم دوست دارد بازیهای من برای تیم ملی را تماشا کند و همین باعث میشود به خودم افتخار کنم.

* به نظر شما پست جدیدتان به عنوان هافبک تهاجمی برایتان مناسبتر از پست هافبک دفاعی است؟

میدانم حرفم کلیشهای به نظر میرسد اما همیشه بدون هیچ سوالی کاری را کردهام که مربی در راستای صلاح تیم از من خواسته است. اگر بخواهد دفاع وسط یا هافبک دفاعی بازی کنم، این کار را خواهم کرد و مشکلی وجود ندارد. خودم حس میکنم بهترین پست برایم پست بازیکن شماره 8 باشد. آنجا میتوانی تقریبا هر کاری انجام دهی . دوست دارم وارد محوطه جریمه شوم و پاسها یا سانترها به من برسد.

* چند پسته بودن شما نکته مهمی است. حقیقت دارد که در سنین پایینتر به عنوان مهاجم بازی میکردید؟

داستان خندهداری است. فکر میکنم که در مجموع فقط دو بار در ردههای پایه در پست مهاجم بازی کردم که برای کمک به تیم بود. این باعث نمیشود که تبدیل به یک مهاجم شوم. همانطور که چند بار بازی کردن در پست مدافع میانی برای تیم ملی باعث نمیشود که یک مدافع میانی باشم.

* در گذشته در مورد رشد فیزیکی دیرهنگامتان صحبت کردهاید اما به نظر میرسد این روزها شرایطی کاملا طبیعی دارید. برای رسیدن به این سطح تلاش زیادی کردید؟

به نظرم مردم تعجب میکنند اگر بفهمند بازیکنان چقدر باید به سختی در باشگاه بدنسازی تلاش کنند و برای رسیدن به اهدافشان چقدر باید سختکوش باشند. بدن من در طول 7 سال گذشته تغییر زیادی کرده است. در 17 سالگی 70کیلوگرم بودم و حالا 85 کیلوگرم هستم. باید برای عضلهسازی به سختی تلاش میکردم. یک بار در این مورد با پل پوگبا صحبت کردم و او گفت: « وقتی 23 سالت شود، عضلههای بیشتری خواهی داشت» اما این اتفاق نیفتاد. خوششانس هستم چون همیشه از حضور در باشگاه بدنسازی لذت میبرم و تلاش زیادی در باشگاه میکنم. در مورد رژیم غذایی و خواب هم همینطور است. بسیار منظم هستم و به این موضوع افتخار میکنم.

* این رویکرد باید در منچستریونایتد هم به شما کمک کرده باشد ...

نباید هیچوقت در محوطه امن خود قرار بگیرید. نمونه آن فصل گذشته است که به قدری که دوست داشتم بازی نمیکردم. میتوانستم به خودم سخت نگیرم و بگویم رویم فشاری وجود ندارد اما شرایط کاملا برعکس شد. انگیزهام بیشتر شد و هنگام تماشای بازی از روی نیمکت اضطراب بیشتری داشتم چون نمیتوانستم روی روند بازی تاثیر بگذارم.

* قطعا بازی در منچستریونایتد هم ارزش زیادی برایتان دارد. از 5 سالگی در این باشگاه حضور دارید. چقدر از روزهای اول حضورتان در این باشگاه را به خاطر میآورید؟

اولین خاطرههایم از من و پدرم است که با ماشین برای حضور در تمرین و مسابقات رفت و آمد میکردیم. روزهای ویژهای بود. تقریبا 11 سال این کار را کردیم. خوششانس بودم که کسی مثل پدرم را داشتم چون او از آن دست افرادی نبود که بگوید امروز خیلی بد بازی کردی یا بگوید این کار را انجام بده تا بهتر شوی و ... او فقط حامی من بود. وقتی بد بازی میکنم، نیازی ندارم کسی آن را به من بگوید و در گذشته هم همینطور بودم. با توجه به شخصیتم اگر او رفتار دیگری میکرد، قطعا موفق نمیشدم.

* بعد از نمایشی خوب در باشگاه و تیم ملی در سال 2023 ، آیا حس میکنید که سال مهمی را سپری کردهاید؟

سال خوبی بود اما در مجموع، حس میکنم از زمانی که تصمیم گرفتم یک بازیکن حرفهای شوم تا به امروز، مسیری طولانی را آمدهام. به عنوان یک بازیکن جوان به راحتی میتوانید تمرکزتان را از دست بدهید اما فوتبال اولویت اول من باقی ماند. این موضوع و حضورم در میان خانواده و دوستان صمیمیام. کمک زیادی به من کرد. در غیر این صورت به راحتی تمرکزم از دست میرفت. در محیطی درست بزرگ شدم و به شدت به این خاطر سپاسگزارم.

* گلزنیهایتان فقط محدود به تیم ملی نبوده است و در ماه اکتبر به عنوان یار تعویضی دو گل برای " شیاطین سرخ " مقابل برنتفورد زدید تا منچستریونایتد پیروز شود ...

اگر بگویم به این فکر میکردم که وارد زمین شوم و دو گل بزنم، دروغ گفتهام. وقتی داشتم آماده حضور در زمین میشدم، فقط میخواستم در زمانی که دارم، در جریان بازی تغییر ایجاد کنم. گل دوم تجربه عجیبی بود و یکی از بهترین حسهایی را داشتم که تا الان تجربه کردهام. نمیدانستم چقدر از زمان بازی باقی مانده، فقط میخواستم تا سوت پایان برای تیم تلاش کنم و به این کار برای تیم ملی و منچستریونایتد ادامه خواهم داد. هنوز کارهای بسیار بیشتری برای انجام دادن دارم.

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها