PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۸۴۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
تیم آژاکس آمستردام در حال حاضر در لیگ هلند در شرایط خوبی قرار ندارد و در این فصل بارها تن به شکست داده است . در واقع این تیم در بحرانی دست و پا می زند که برطرف کردن آن مدت ها طول خواهد کشید . هرچند مشکلات خارج از زمین موجب ناکامی آژاکس در فصل 2022-2021 شده است ولی معدودی از افراد پیش بینی می کردند که این تیم با چنین بحرانی مواجه شود .

آژاکس نه ،

گزینه نامناسب

پس از اینکه آژاکس تحت هدایت آلفرد شرودر و جانی هایتینگا در مکان سوم جدول لیگ هلند ایستاد ، موریس اشتاین در ژوئن امسال به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد . انتظار می رفت او که اسپارتا روتردام را در فصل 2023-2022 در مکان ششم جدول لیگ قرار داده بود ، ناجی آژاکس شود اما پس از مدتی معلوم شد که گزینه مناسبی برای این کار نبود .

موریس اشتاین با امضای قراردادی سه ساله به آژاکس پیوست و با آمدن او 12 بازیکن جدید راهی این تیم شدند .

نکته هشدار دهنده

نکته هشداردهنده این است که آژاکس معدود موفقیت های خود را نیز مدیون بازیکنانی است که دیگر در این تیم حضور ندارند . آژآکس با درخشش محمد کودوس موفق شد به مرحله گروهی لیگ اروپا راه پیدا کند . او در دیدار رفت مرحله مقدماتی سه بار دروازه تیم لودوگورتس رازگراد بلغارستان را باز کرد . در واقع این آخرین بازی محمد کودوس با پیراهن آژاکس بود و او مدتی بعد به تیم وستهام پیوست .

باصلاحیت ولی نه چندان باتجربه

آژاکس یک هفته پس از بازی رفت با حریف بلغاری ، در دور برگشت مقابل این تیم تن به شکست 1-0 داد ولی در مجموع دو دیدار به برتری 2-4 رسید . زمانی که فصل نقل و انتقالات تابستانی به پایان رسید آژاکس تبدیل به تیمی شد که از یک مربی باصلاحیت ولی نه چندان باتجربه سود می برد که هدایت بازیکنانی را برعهده داشت که معدودی از آنها تجربه بازی در بالاترین سطح فوتبال هلند را داشتند .

اعتمادی که از بین رفت

پیتر زوارت ، روزنامه نگار هلندی می گوید : " اعتمادی که میان موریس اشتاین و اسون میسلینتات ( مدیر ورزشی سابق آژاکس ) وجود داشت خیلی زود از بین رفت . اشتاین زبان رختکن آژاکس را به هلندی تغییر داد ، در حالی که در زمان اریک تن هاخ از زبان انگلیسی استفاده می شد . مدتی بعد 11 بازیکن خارجی به خدمت گرفته شدند که به زبان هلندی حرف نمی زدند و اشتاین بیشتر آنها را نمی شناخت . او پس از تساوی بدون گل مقابل تیم فورتونا سیتارد در مصاحبه ای گفت که از میان بازیکنان جدید فقط به جوزیپ شوتالو علاقه دارد که این مسئله نارضایتی سایر بازیکنان را به دنبال داشت . "مدتی پیش اعلام شد که آژاکس در میان تیم های هلندی بدترین آمار را دارد .

ویژگی بارز

ویژگی بارز آژاکس همیشه ارائه بازی های روان و مهارت در تصاحب توپ بوده است ، در صورتی که اصرار اشتاین در استفاده از سیستم 3-3-4 موجب شده بود که شاهد فوتبالی کند و قابل پیش بینی از این تیم باشیم و دیگر اثری از حرکات هوشمندانه بازیکنان نبود . در واقع حریفان آژاکس برای مقابله با این تیم مشکل چندانی نداشتند و پس از مهار کردن جورل هاتو و شوتالو به هدف خود می رسیدند .

حملات بی سرانجام

هافبک های دفاعی آژاکس ، از جمله بنجامین تاهیروویچ نمی توانند بازیکنان جلویی خود را به خوبی تغذیه کنند و به همین دلیل است که حملات آژاکس به سرانجام نمی رسد .

چوبا آکپوم

پیش بینی می شد چوبا آکپوم که در ازای 3/12 میلیون یورو به آژاکس پیوست ، در این تیم به یک مهره کارساز تبدیل شود ولی اشتاین به جای اینکه از او همانند نقشی که مایکل کاریک در تیم میدلزبورو دارد به عنوان یار شماره 10 یا مهاجم شروع کننده سود ببرد ، وی را در جناح راست یا بازیکن جایگزین به بازی می گرفت و به همین دلیل آکپوم نتوانست در حد انتظار ظاهر شود .آکپوم در 16 آگوست 2023 قراردادی پنج ساله با آژاکس امضا کرد و اولین بازی خود را برای این تیم در روز سوم سپتامبر 2023 مقابل فورتونا سیتارد انجام داد . این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید . آکپوم نخستین گل خود را برای آژاکس روز دوم نوامبر 2023 در دیدار با تیم فولندام به ثمر رساند .

فقدان پویایی

هنگامی که آژاکس توپ را در اختیار ندارد ، از سیستم 1-5-4 استفاده می کند و به ندرت در نیمه حریف ، پویایی لازم را دارد و به همین دلیل فضاهای زیادی میان خطوط به چشم می خورد . در ضمن بازیکنان آژاکس در پاس های دفاعی عملکرد بسیار ضعیفی دارند .

آخرین بازی

اشتاین در دیدار خارج از خانه مقابل تیم اوترخت برای آخرین بار بر روی نیمکت هدایت آژاکس نشست . این بازی با شکست 3-4 آژاکس به پایان رسید . آژاکس که 36 بار قهرمان لیگ هلند شده با دو گل از حریف خود عقب افتاد اما توانست سه گل بزند . اوترخت بازی را به تساوی کشاند ولی پس از اینکه تماشاگران اشیایی را به داخل زمین پرتاب کردند ، بازی موقتا متوقف شد . بعد از اینکه بازی از سر گرفته شد ، تیم اوترخت گلی دیرهنگام زد و بدین ترتیب بازیکنان آژاکس با تحمل یک شکست دیگر میدان را ترک کردند .

شکست مقابل برایتون

با اینکه هدویگز مادورو موقتا جای اشتاین را گرفت ، روند ناکامی های آژاکس ادامه یافت و این تیم در لیگ اروپا مقابل برایتون با نتیجه 2-0 بازی را واگذار کرد .

جوان ترین تیم

آژاکس جوان ترین تیم در این فصل لیگ هلند محسوب می شود ( میانگین سنی 22 سال و 163 روز) . در اوایل فصل جاری ، مارکو فان باستن ، ستاره پیشین فوتبال هلند گفت که تغییرات میسلینتات ، آژاکس را به یک " تیم غیرقابل تشخیص " تبدیل کرده که باید آن را " اف سی آمستردام " نامید !

آمادگی برای سقوط !

پس از عزل اشتاین از مربیگری آژاکس ، وزلی اشنایدر که یکی از بهترین هافبک های تاریخ فوتبال به شمار می رود ، گفت که با توجه به اینکه این تیم بازیکنان خوبی ندارد ، تغییر سرمربی مشکلی را حل نمی کند .رافائل فان در فارت هم که گروهی او را با یوهان کرویف افسانه ای مقایسه می کنند ، اعتقاد دارد که آژاکس باید خودش را برای سقوط آماده کند . او می گوید : " خیلی غم انگیز است ولی حقیقت دارد . آژاکس دیگر همان آژاکس سابق نیست . "قرار است جان فان تی شیپ تا پایان فصل هدایت آژاکس را بر عهده داشته باشد .پس از شکست 5-2 مقابل تیم آیندهوون ، وبسایت هواداران آژاکس چنین نوشت : " آژاکس اکنون با پنج امتیاز در قعر جدول لیگ هلند قرار دارد . خیلی ناراحت کننده است . با این حال در نیمه اول دیدار با آیندهوون شاهد نکات مثبتی بودیم و بازیکنان نشان دادند که می توانند خوب بازی کنند . امیدواریم در هفته های آینده اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنیم . "

افسوس ستارگان

جای تاسف است که تیم آژاکس که ستارگان زیادی در آن حضور داشته اند ، این روزها با بحران دست و پنجه نرم می کند . در تاریخ این تیم نام بازیکنانی به چشم می خورد که بازی های آنها تا ابد در خاطر طرفداران فوتبال در سراسر جهان باقی می ماند . قطعا علاوه بر هواداران ، این بازیکنان هم از ناکامی آژاکس افسوس می خورند .بدون تردید نام یوهان کرویف در صدر جدول قرار می گیرد . او در دهه 1970 " ضربان قلب آژاکس " محسوب می شد و بازی هایش هرگز از یادها نخواهد رفت . سبک بازی کرویف منحصر به فرد و بسیار تاثیرگذار بود .مارکو فان باستن یکی از بزرگ ترین مهاجمان تاریخ فوتبال به حساب می آید ، کلارنس سیدورف به دلیل سرعت و تکنیک بالای خود نقشی کلیدی در موفقیت های آژاکس بازی کرده است و فرانک دی بوئر مدافع باهوشی بود که بازی های روانی ارائه می داد . فرانک رایکارد را که حتما به یاد دارید ، همان هافبکی که به سختی می شد به او تکل زد . با حضور رایکارد ، توازنی استثنایی در خط حمله آژاکس به چشم می خورد .نقش پررنگ یوهان نیسکنز در موفقیت های آژاکس را نمی توان نادیده گرفت . هرچند لوئیز سوارز بازیکنی پرحاشیه بود ولی نمی توان استعداد بالای او را کتمان کرد . او در فصل 2011-2010 برای آژاکس 49 گل زد و در قهرمانی این تیم در لیگ هلند نقش مهمی داشت . یاری لیتمانن یک هافبک توانمند و با تکنیک بود که در کار گلزنی هم قابلیت های خود را نشان داد . پیت کایزر یک وینگر چپ بود که در دریبل زدن تبحر فوق العاده ای داشت و سرانجام به دنیس برگ کمپ می رسیم . این مهاجم خلاق و باهوش گل هایی زیبا به ثمر رساند که همواره در یادها خواهد ماند .

*اعظم فکوری

برچسب ها: آژاکس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار