PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
جام ملت های آسیا ؛ قطر 2023 (بخش دوم(
هجدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا از جمعه همین هفته (22 دی ماه 1402) به میزبانی قطر آغاز خواهد شد . قصد داریم تا پایان این تورنمنت ، مطالب برگزیده و مرتبط با این رویداد مهم را تقدیم حضورتان کنیم .
عیار قهرمان

قطر ناکام می شود ؟!

تیم ملی قطر برای سومین بار در مسابقات جام ملت های آسیا میزبان شده است . قطری ها تا به حال 2 بار در این مسابقات میزبان بوده اند و در این 2 دوره نتایج نومید کننده ای را به دست آورده اند. آنها در سال 1988 در همان مرحله گروهی مسابقات حذف شدند و در سال 2011 در مرحله یک چهارم نهایی رقابت ها ناکام ماندند.

اروپایی ها از ما یاد گرفتند !

ایده‌ اصلی برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا اولین بار و همزمان با تاسیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در مانیل ، مرکز فیلیپین مطرح شد. جام ملت‌های آسیا برای اولین بار در سال 1956 به میزبانی هنگ‌ کنگ برگزار شد. در سه دوره نخست این بازی‌ها (1956، 1960 و 1964) چهار تیم حضور داشتند. این رقابت‌ها به صورت گروهی انجام می‌شد و همه تیم‌ها برابر هم بازی می‌کردند. کره جنوبی توانست در دوره نخست قهرمان شود. درست چهار سال بعد از برگزاری نخستین دوره جام ملت‌های آسیا بود که اروپایی‌ها تصمیم گرفتند رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را پایه ‌ریزی کنند. در نخستین دوره جام ملت‌های آسیا که در هنگ ‌کنگ برگزار شد تنها چهار تیم حضور داشتند. دوره دوم هم در سال 1960 در کره‌ جنوبی برگزار شد. کره‌ جنوبی فاتح هر دو دوره شد و در غیاب قدرت‌های فوتبال آسیا - که در آن زمان هنوز ظهور نکرده بودند - دو قهرمانی را به نام خود ثبت کرد .دوره سوم اما در تاریخ این جام به عنوان کم‌ رمق‌ترین و سطح ‌پایین‌ترین دوره معروف است. این دوره در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد و رژیم صهیونیستی جام را در خانه نگه‌ داشت.

دستگرمی

تیم ملی فوتبال ایران در گروه سوم جام ملت‌های آسیا 2023 با تیم‌های امارات متحده عربی، هنگ‌ کنگ و فلسطین همگروه است. برنامه بازی‌های تیم ملی کشورمان در مرحله گروهی جام ملت های آسیا 2023 به شرح زیر است:

ایران - فلسطین( 24 دی 1402) ورزشگاه اجوکیشن سیتی - ساعت 21 به وقت ایران

ایران - هنگ کنگ (29 دی 1402) ورزشگاه خلیفه - ساعت 21 به وقت ایران

ایران - امارات (3 بهمن1402 ) ورزشگاه اجوکیشن سیتی - ساعت 18 :30 به وقت ایران

سه دیدار ایران در مرحله گروهی ، محک جدی برای تیم ملی کشورمان محسوب نخواهد شد و طبق پیش بینی ها احتمالا با سه پیروزی به مرحله حذفی صعود خواهیم کرد . با فرض این که تیم‌هایی با رنکینگ بهتر در مرحله یک‌هشتم نهایی به پیروزی خواهند رسید، ما در مرحله یک ‌چهارم نهایی با کره جنوبی برخورد خواهیم داشت که شاید عیار تیم ملی در آن مسابقه مشخص شود . قهرمانی در تورنمنت کافا ، چهارجانبه اردن و مسابقاتی از این دست و سوار شدن بر موج های تبلیغاتی گره گشا نیست و کادر فنی تیم ملی باید تمام تمرکز و توانش را به کار بندد تا نتیجه ای قابل قبول کسب کند . درست است که تیم ملی ایران در 47 سال اخیر موفق به تکرار عنوان قهرمانی های سه گانه (1968-1972 -1976 ) نشده اما با توجه به تجمیع نخبگان و استعدادهای ناب در تیم ملی این دوره ، مطالبه حداقلی جامعه و اهالی فوتبال، رفتن روی سکو است !

اولین دیدار

تیم ملی ایران در 14 بازی اول خود در ادوار مختلف جام ملت های آسیا، 12 برد، یک مساوی و یک باخت به دست آورده و در این مسابقات 38 گل زده و 4 گل خورده است.

مغزهای متفکر

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به معرفی بهترین سرمربی‌های تاریخ جام ملت‌های آسیا پرداخته است که مرحوم محمد رنجبر و حشمت مهاجرانی از ایران به عنوان " مغزهای متفکر فوتبال آسیا " معرفی شده اند . AFC در توصیف «محمد رنجبر» نوشت : «ایران که در سال 1968 در خانه تحت هدایت محمود بیاتی قهرمان شد، چهار سال بعد از عنوان قهرمانی خود در تایلند دفاع کرد و رنجبر را به اولین و تنها سرمربی ایرانی تبدیل کرد که در خارج از ایران قهرمان جام ملت‌های آسیا شده است. تیم رنجبر در یک فینال دراماتیک مقابل کره‌ جنوبی به برتری رسید و حسین کلانی و علی جباری ، هر دو در دیداری که پس از وقت اضافه 2 بر یک به سود ایران به پایان رسید، گلزنی کردند .ایران در این دوره توانست 5 برد پیاپی در جام ملت‌ها به دست بیاورد و در هیچ دوره دیگری نتوانست به این رکورد برسد.» کنفدراسیون فوتبال آسیا، حشمت مهاجرانی را نیز این گونه توصیف کرده : «در حالی که تیم رنجبر در سال 1972 همه بازی ها را برد، تیم تحت هدایت حشمت مهاجرانی چهار سال بعد از موفقیت خود در زمین خانگی بدون دریافت یک گل در تمام چهار بازی دفاع کرد و یک رکورد بزرگ دیگر نیز به نام ایران ثبت شد . برتری یک بر صفر ایران برابر کویت در حضور 100 هزار تماشاگر در تهران ، آنها را به تنها کشوری در تاریخ مسابقات تبدیل کرد که در سه نوبت متوالی عنوان قهرمانی را کسب کرده است اما این تنها یکی از دستاوردهای بسیار برجسته تحت هدایت مهاجرانی بود. او همچنین آنها را به یک حضور بی‌سابقه در یک چهارم نهایی المپیک 1976 و در ادامه ، ایران را به اولین جام جهانی در سال 1978 رساند. مهاجرانی بعدا هدایت امارات را در جام ملت‌ها برعهده گرفت. » لازم به ذکر است که کارلوس آلبرتو پریرا ، زیکو ، فیلیپ تروسیه ، آلبرتو زاکرونی و... از مشهورترین افراد لیست ارائه شده هستند .

یک تعویض بیشتر به شرط این که ...

طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا در صورتی که برای بازیکنان در برخورد با یکدیگر یا عوامل و اجسام بیرونی (مثل تیرک و ...) در حین مسابقه کانکاشن مغزی (آسیب مغزی خفیف) اتفاق بیفتد، یک تعویض اضافه‌تر از 5 تعویضِ قانونی برای تیم‌ها لحاظ خواهد شد. چنین اتفاقی در جام جهانی 2022 برای تیم ملی ایران رخ داد و علیرضا بیرانوند در دقایق ابتدایی دیدار مقابل انگلیس پس از برخورد با سید مجید حسینی با کانکاشن مغزی مواجه شد و همین اتفاق موجب شد تا کارلوس کی‌روش یک تعویض بیشتر داشته باشد.

خشکسالی در ایران !

مجله فوتبال «WorldSoccer» در آخرین شماره خود به بررسی جام ملت‌های آسیا پرداخته است. این مجله در بخشی از گزارش خود به تیم ملی ایران اشاره کرده و نوشته است: تیم ملی فوتبال ایران مانند عربستان سعودی و کره جنوبی، در جام ملت‌های آسیا با خشکسالی مواجه شده است و آخرین قهرمانی این تیم به سال 1976 برمی‌گردد ( پس از دو عنوان قهرمانی در سال‌های 1968 و 1972). پس از اینکه جام جهانی 2022 برای ایران با حذف از دور گروهی و عدم راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی به پایان رسید از ده بازی بعدی، 9 برد، از جمله برد برابر بلغارستان و برتری 4 بر صفر برابر قطر به دست آوردند. این مجله در ادامه نوشت: جایگزینی کارلوس کی روش با امیر قلعه نویی که برای بار دوم هدایت تیم را برعهده می‌گیرد ، از نظر هواداران مأیوس کننده بود اما او فوتبال ایران را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسد و استعدادهای زیادی در اختیار دارد. البته تیم او تاکنون تغییرات زیادی نکرده و این موضوع قابل درک است زیرا تیم‌های زیادی در آسیا - یا حتی جهان - وجود ندارند که مهاجمان بهتری نسبت به سردار آزمون و مهدی طارمی در اختیار داشته باشند و دیگر بازیکنان تیم هم استعداد و تجربه بین المللی زیادی دارند. «WorldSoccer» در خصوص امیر قلعه نویی هم اظهار داشت: قلعه نویی سرمربی چند باشگاه در ایران بوده است اما تجربه بین المللی زیادی ندارد. او باید نشان دهد که می‌تواند این بازیکنان با استعداد را به مرحله بعدی برساند.

گران قیمت هستیم اما بعد از ژاپن و کره

بر اساس داده‌های موجود در پایگاه «ترانسفرمارکت» تیم ملی فوتبال ایران ، سومین تیم گران قیمت این مسابقات است. تیم ملی فوتبال ژاپن که با 4 قهرمانی رکورددار است ، ارزشی معادل 15/239 میلیون یورو دارد و کره جنوبی با ارزش 38/188 میلیون یورو در جایگاه دوم است . تیم ملی فوتبال کشورمان نیز که به دنبال چهارمین قهرمانی خود در این مسابقات است 68/52 میلیون یورو ارزش گذاری شده است.

اسطوره ای به نام دایی

عیار قهرمان

" شهریار فوتبال ایران " از سوی سایت AFC در بین اسطوره‌های جام ملت‌های آسیا قرار گرفت. سایت AFC نوشت : «علی دایی تخیل نسلی از هواداران ایران را با کارهایش در سطح قاره برای تیم ملی ، به تسخیر خود درآورد. در ابتدای سال 96، علی دایی 27 ساله تنها 7 گل برای ایران به ثمر رسانده بود اما رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا 1996 او را به مهاجمی تبدیل کرد که یک دهه بعد با رکورد 109 گل ملی کفش‌هایش را آویزان کرد و به فوتبالش پایان داد .دایی مسابقات مقدماتی را با 12 گل به پایان رساند و سپس در هر سه بازی مرحله گروهی گلزنی کرد. اوج درخشش او در مرحله یک چهارم نهایی بود که بهترین عملکرد خود را برابر کره به نمایش گذاشت. ایران و کره در 24 دقیقه مانده به پایان بازی، 2 بر 2 مساوی بودند که دایی گل برتری ایران را ثبت کرد. او سپس یکی از بهترین گل‌های جام ملت‌های آسیا را به ثمر رساند. دایی در دقیقه 83 هت ‌تریک کرد و با چهارمین گلش از روی نقطه پنالتی، پیروزی 6 بر 2 ایران را قطعی کرد. تیم ملی در نیمه نهایی در ضربات پنالتی به عربستان باخت .اگرچه دایی در سال‌های 2000 و 2004 به عنوان کاپیتان کشورش در هر دوره 3 گل به ثمر رساند اما شکی نیست که بهترین گلزن تاریخ جام ملت‌های آسیا با 14 گل، اثری محونشدنی در این رقابت‌ها از خود بر جای گذاشته است.» گفتنی است بازیکنانی مثل شونسوکی ناکامورا ( ژاپن) ، یونس محمود (عراق) ، صالح النعیمه (عربستان) و تیم کیهیل (استرالیا) نیز در لیست ستاره های AFC دیده می شوند .

طارمی ، تماشایی شد !

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی تفصیلی درباره وضعیت مهاجم تیم ملی ایران، از او به‌عنوان یکی از بازیکنان تماشایی جام ملت‌های آسیا نام برد. سایت AFC نوشت: «مهاجمان ایرانی تا مدت‌ها باید در سایه کسانی که پیش آن‌ها بوده‌اند، باقی بمانند. با این حال در طول هشت سال گذشته، مهدی طارمی خودش را به‌عنوان یک ستاره اثبات کرده و به بزرگان فوتبال ایران ملحق شده است .مهاجم پیشین پرسپولیس نه تنها یکی از بهترین‌های نسل خودش محسوب می‌شود، بلکه از او به‌عنوان تواناترین مهاجم فوتبال آسیا نیز نام برده می‌شود. آمار طارمی گویای همه چیز است؛ هیچ بازیکن حاضر در جام ملت‌های آسیا 2023 به اندازه طارمی در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی نکرده است (9 گل در 24 مسابقه(. این بازیکن 31 ساله یکی از باکیفیت‌ترین مهاجمان فوتبال اروپاست و گلزنی برای پورتو در رده داخلی و خارجی برای او به یک عادت تبدیل شده است. طارمی فوتبال خود را از تیم شهرش یعنی شاهین بوشهر آغاز کرد و سپس به ایرانجوان پیوست ، جایی که گلزنی‌های او آغاز شد و پرسپولیس را در سال 2014 برای جذب خودش وادار کرد. طارمی پس از زدن 8 گل در فصل اول، به تیم ملی دعوت شد و در سه فصل بعدی به بازیکنی باکیفیت ‌تر تبدیل شد ، با عملکردی که الغرافه را به جذب این بازیکن 25 ساله تشویق کرد. طارمی 18 ماه در قطر ماند و سپس به ریوآوه ملحق شد که توانست در این یک سال، 21 گل در 37 مسابقه به ثمر برساند؛ سپس پورتو برای جذب طارمی پا پیش گذاشت و با نهایی شدن این انتقال، او در فصل2022-2021 به قهرمانی لیگ پرتغال و فصل گذشته به آقای گلی رقابت‌ها دست یافت. این گلزنی‌ها برای تیم ملی ایران هم دنبال شد و طارمی طی 74 بازی ملی، 41 گل زد تا پس از علی دایی، کریم باقری و سردار آزمون به چهارمین گلزن تاریخ ایران تبدیل شود. طارمی در جام جهانی 2018 گلی به ثمر نرساند اما دو بار در جام جهانی 2022 دروازه انگلیس را گشود . نقاط قوت طارمی در توانایی او برای بازی به عنوان یک مهاجم مرکزی یا در نقش عمیق ‌تر در پشت یک مهاجم نهفته است. از طرف دیگر، او همچنین می‌تواند به عنوان وینگر چپ به طرف دروازه رقیب هجوم بیاورد و انعطاف‌پذیری تاکتیکی قابل توجهی را برای تیمش فراهم کند.

پاسخگو نباشید ، 500 میلیون تومان جریمه می شوید

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای هر مربی و بازیکن تیم‌های شرکت کننده در جام ملت‌های آسیا 2023 قطر که در نشست خبری قبل یا بعد از هر مسابقه شرکت نکند، ده هزار دلار جریمه نقدی در نظر گرفته است. این کنفدراسیون اعلام کرد که حضور مربی و بازیکن در نشست خبری ، اجباری است و آنها باید پاسخگوی خبرنگاران باشند. همچنین کمیته انضباطی و اخلاقی کنفدراسیون فوتبال آسیا بنا به صلاحدید خود ممکن است جریمه‌های بیشتری را اعمال کند.

ادامه دارد ...

*کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار