PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: ۸۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
مصاحبه اختصاصی کیهان ورزشی با آریا یوشیدا اسفنجانی عضو تیم امید کشتی آزاد ژاپن :
در مسابقات انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ژاپن با عنوان جام امپراطوری که هر ساله در ماه پایانی سال میلادی برگزار می شود فرصتی دست داد تا با آریا یوشیدا اسفنجانی قهرمان و عضو تیم امید کشتی آزاد ژاپن در وزن ۵۵کیلو گرم گفت وگویی داشته باشیم .آریا یوشیدا اسفنجانی قهرمان دورگه کشتی از پدری ایرانی و مادری ژاپنی در سال 2006 میلادی در استان چیبا ژاپن چشم به جهان گشود . از همان دوران کودکی با توجه به مربیگری پدرش جواد اسفنجانی در باشگاه «ایچیگاوای چیبا» و با حضور برادران بزرگترشان که در آن باشگاه کشتی می آموختند وی نیز علاقه مند به رشته کشتی شد . با یادگیری و آشنایی با فنون اصیل کشتی ایرانی توسط پدرش آغاز درخشش آریا در مسابقات مدارس و آموزشگاهی سراسری ازهمان کودکی شروع شد تا جاییکه کارشناسان و کمیته فنی فدراسیون کشتی ژاپن متفق القول به حضور یک کشتی گیر جوان و تکنیکی در رده های سنی پایه ژاپن رای دادند و آریا از سال 2019 تاکنون به عنوان نخبه و پدیده کشتی در آکادمی شبانه روزی ژاپن زیر نظر یوشیی سوگا مربی برجسته تیم ملی به تمرینات می پردازد . گفت و گو با آریا یوشیدا اسفنجانی به شرح ذیل است.
دوست دارم با کشتی گیران ایرانی تمرین کنم

*ضمن معرفی خودت برایمان بگو چطور شد به ورزش کشتی روی آوردی؟
- آریا یوشیدا اسفنجانی  متولد سال 2006 میلادی و ساکن استان «چیبا» ژاپن هستم . چهار برادر بزرگتر و یک خواهر دارم که همگی کشتی گیر هستند . پدر من جواد اسفنجانی که خود سابقه کشتی در ایران دارد در باشگاه «ایچیگاوا» به مربیگری می پردازد و از کودکی با حضور برادران بزرگترم در این باشگاه ، من هم علاقه مند  به کشتی شدم و  در کنار پدر و برادرانم شروع به تمرینات کشتی  کردم.
* اولین مربی  کشتی شما  پدرتان بود ؟
- اولین  مربی من پدرم بود. در تمرینات  سختگیر است و برای یادگیری ما خیلی  زحمت می کشید.  برای ما بخصوص در مرور فن وقت زیادی می گذاشت. چون خودش در ایران  کشتی گیر بود تمامی فنون اصیل ایرانی را به ما یاد می داد.
*از اولین  مسابقه رسمی  وعناوینی که تاکنون  به دست آوردی برایمان تعریف کن ؟
-من از سال 2013 میلادی در تمامی مسابقات سراسری مدارس، آموزشگاهی و انتخابی تیم ملی شرکت کرده ام و  از رده نونهالان تاکنون به عناوین نخست کشتی ژاپن دست یافته ام  و در  رقابتهای اخیر کشتی آزاد زیر هفده ساله های آسیا که در کشور مغولستان برگزار شد  موفق به کسب مدال  طلا  در وزن 55 کیلو گرم شدم .
*با توجه به این عناوین درخشان فقط برای پیروزی قدم بر روی تشک کشتی می گذاری ؟
-من از کودکی علاوه بر کشتی علاقه زیادی هم به ورزش های رزمی و مبارزات داخل رینگ  داشتم و وقتی که بر روی تشک رودرروی حریفم قرار می گیرم احساس حضور در رینگ  را دارم و با شهامت و قدرت بیشتر  به مصاف  حریفانم می روم و اصلا شکست را دوست ندارم .
*کی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد ژاپن درآمدی؟
-در سال 2022 میلادی در مسابقات انتخابی سراسری  ژاپن در وزن 48 کیلوگرم  باید  در فینال با «رتسو  آکاگی» که حریف قدر و نامداری بود مسابقه  می دادم  . با  آنالیزی که مربیانم از کشتی  «آکاگی»  کرده  بودند و راهنمایی های  فنی پدرم توانستم وی را با حساب 11 بر صفر  شکست دهم و دوبنده  48  کیلو گرم  تیم جوانان ژاپن را بر تن کنم.
*از برادران کشتی گیر خود بگو ؟
- چهار برادر بزرگتر و یک خواهر دارم که همگی به ورزش علاقه دارند و کشتی می گیرند.  کیوان و آرش  هر دو در وزن 97 کیلو گرم کشتی آزاد در مسابقات انتخابی تیم ملی حضور داشتند و آرش موفق شد در وزن97 کیلو صاحب دو بنده تیم ملی کشتی ژاپن برای اعزام به مسابقات آسیایی قرقیزستان شود و سهمیه المپیک پاریس را کسب کند.
*چقدر از کشتی و کشتی گیران ایرانی شناخت داری؟
-با توجه به اینکه پدرم ایرانی و مربی کشتی است همیشه تمامی رقابتهای بین المللی  که تیم های ملی ایران حضور دارند را در کنار هم تماشا می کنیم و نکات  فنی را پدرم به من و برادرانم یادآور می شود و ضمنا به شخصه کشتی گیران ایرانی را دوست دارم و بی صبرانه منتظر روزی هستم که در کنار این عزیزان اردوی مشترک داشته باشم و با آنها تمرین کنم.
*سبک  کشتی  کدام یک از کشتی گیران ایرانی را  می پسندی ؟
-من کشتی های حسن رحیمی را همیشه دنبال می کردم  و حتی تمریناتی که در باشگاه  به کشتی گیران  آموزش می دهد را از طریق فضای مجازی می بینم و خیلی دوست دارم از نزدیک با ایشان ملاقاتی داشته باشم .
*آیا به ایران سفر کردی؟
-  بیشتر در اردو و آکادمی شبانه روزی کشتی ژاپن حضور دارم و تاکنون فرصتی فراهم نشده که به ایران  به همراه خانواده ام مسافرت کنم ولی امیدوارم  در آینده  این سفر محقق شود تا در حضور پدرم با کشتی گیران ایرانی  دیدار  کنم.
*آیا در مسابقات انتخابی ژاپن برای حضور در آسیا و المپیک شرکت می کنی؟
-بله ، در اوایل بهار سال 1403در شهر یوکوهاما  باید در مسابقات  انتخابی تیم زیر بیست سال ژاپن شرکت کنم و طبق برنامه تنظیمی از جانب کمیته فنی فدراسیون کشتی ، نفرات اول جواز حضور در مسابقات جهانی و نفرات  دوم به مسابقات آسیایی اعزام خواهند شد . ضمنا در آخرین مرحله برای مسابقات انتخابی المپیک پاریس می بایست روی تشک کشتی برویم تا نفرات اعزامی به المپیک مشخص شوند.
* صحبت پایانی .
-پدر و مادرم از کودکی همیشه از من حمایت کرده اند و تمامی موفقیت هایی که نصیبم شده زیر سایه حمایت های پدر و مادرم بوده است.پدر ، مادر، خواهر و برادارانم همواره مشوق من در ورزش بوده اند و هم چینی لازم است از مربیان و هم تیمی هایم در آکادمی کشتی ژاپن بابت زحماتشان تشکر کنم.امیدوارم در  رقابت های آینده  با کسب مدال طلا  و  ایستادن  بر  روی سکوی قهرمانی دل همه  این عزیزان را شاد نمایم  .
*ژاپن - رضا مقدم









نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار