PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۴۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
جام ملت های آسیا ؛ قطر 2023 (بخش سوم)
هجدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا از دیروز (22 دی ماه 1402) به میزبانی قطر آغاز شد .همان طور که مستحضر هستید، قصد داریم تا پایان این تورنمنت ، مطالب برگزیده و مرتبط با این رویداد مهم را تقدیم حضورتان کنیم .
درخشش ابدی یک ذهن پاک

 مانکن های خوش تیپ

پیش از سفر کاروان تیم‌ملی به قطر، از لباس رسمی تیم رونمایی شد و ملی‌پوشان عکس‌هایی به یادگار گرفتند. به نظرمان پوششی که برای این دوره انتخاب شده ، بسیار زیباتر و شکیل تر از سنوات گذشته است .

جامی پرگل با ماشین های گلزنی

به نظر می‌رسد که جام ملت‌های آسیا 2023 به میزبانی قطر جام پرگلی باشد. قطر میزبان 51 بازی هیجان‌انگیز در جام ملت‌ها خواهد بود که با دیدار بین میزبان و لبنان از روز گذشته آغاز شد. این مسابقات که اولین بار در سال 1956 برگزار شد، در طول سال‌ها شاهد درخشش مهاجمان فوق‌العاده‌ بسیاری بوده است؛ چه علی دایی، اسطوره ایران در سال 1996، یونس محمود ، رهبر الهام‌بخش عراق در سال 2007 یا المعز علی که قطر را به اولین قهرمانی آسیا در سال 2019 رساند.سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی نگاهی به پنج بازیکن موثری انداخته که می‌توانند ماشین گلزنی تیم‌هایشان در جام ملت‌های 2023 لقب بگیرند .

مهدی طارمی (ایران) :مهدی طارمی در بهترین فرمش به سر می‌برد. این مهاجم در دوره قبل جام ملت‌ها در سال 2019 در امارات سه گل به ثمر رساند اما باخت سه بر صفر برابر ژاپن باعث شد تا ایران نتواند به دیدار نهایی برسد. طارمی پس از دریافت کارت زرد دوم در برد یک‌چهارم نهایی مقابل چین از این بازی حساس محروم شده بود.این بازیکن 31 ساله درسال 2023 میلادی توانست 12 گل ملی به ثمر برساند که شامل هت‌تریک مقابل افغانستان و جمهوری قرقیزستان در جام کشورهای ) CAFAانجمن فوتبال آسیای مرکزی) در ماه ژوئن و در بریس مقابل هنگ‌کنگ و ازبکستان در نوامبر بود .طارمی همچنین بازیکن کلیدی پورتو بوده است و فصل گذشته کفش طلای لیگ برتر پرتغال را با 22 گل به دست آورد و در پنجمین فصل حضورش در پرتغال به قهرمانی ادامه می‌دهد. همه اینها نشان می‌دهد که او مهاجم خاصی است و خیلی‌ها چشم به او دوخته‌اند.

المعز علی (قطر) : مهاجم قطری تنها یک بار در جام ملت‌های آسیا شرکت کرده ولی همان یک دوره برای ثبت نام این بازیکن 22 ساله در کتاب‌های تاریخ کافی بود. زدن 9 گل (بیشترین گل‌ یک بازیکن در یک دوره) به فلیکس ( سرمربی سابق ) کمک کرد قطر به اولین قهرمانی‌اش در جام ملت‌ها برسد. ارزشمندترین بازیکن آن دوره همچنان به کسب افتخاراتش ادامه داده است و با تیم باشگاهی خود الدحیل، قهرمان لیگ ستارگان قطر در سال‌های 2020 و 2023 شده است. علی که سال 2021 کفش طلای جام طلایی کونکاکاف را با چهار گل به دست آورد، بار دیگر در یک تورنمنت بزرگ قرار دارد. چهار گل برابر افغانستان و یک گل دیگر در برد سه بر صفر برابر هند در دو بازی ماه گذشته قطر نشان داد که او گلزنی را از یاد نبرده است.

هوانگ هی چان (کره جنوبی) : اگر این مهاجم کره‌ای بتواند درخششی را که این فصل در لیگ برتر انگلیس داشته است، در جام ملت‌ها تکرار کند، کره قطعا مدعی جدی قهرمانی خواهد بود. او پس از به ثمر رساندن تنها هشت گل در لیگ در دو فصل اول حضورش در ولورهمپتون، در این فصل در مولینوکس بسیار خوب ظاهر شده و تاکنون 10 گل به ثمر رسانده است که از رکورد گلزنی سون هیونگ مین ، هموطنش در تاتنهام نیز بالاتر بوده است. شکی نیست که این بازیکن 27 ساله مشکلات زیادی برای دفاع حریفان در جام ملت‌های آسیا ایجاد خواهد کرد ، به خصوص با در نظر گرفتن اینکه بازیکنان خلاقی چون سون، لی کانگ این و چو گو سونگ نیز در کنارش حضور دارند.

علی مبخوت (امارات) : ستاره امروزی فوتبال آسیا و کاپیتان امارات همچنان مسئولیت گلزنی را برای کشورش به دوش دارد. این بازیکن 33 ساله سومین حضورش را در جام ملت‌های آسیا تجربه خواهد کرد. مبخوت با پنج گل در اولین رقابتش در سال 2015 و چهار گل در سال 2019 برای امارات خوش درخشید و تنها علی دایی و لی دونگ گوک بیشتر از او در تاریخ جام ملت‌ها گلزنی کرده‌اند.

آیاسه اوئدا (ژاپن) : آیاسه اوئدا در سال 2019 با کاشیما آنتلرز مطرح شد و گلزنی هایش در لیگ ژاپن طی چهار فصل باعث شد تا او در سال 2022 به سرکل بروژ منتقل شود. این بازیکن 25 ساله در ادامه با امضای قراردادی به فاینورد پیوست و پیراهن شماره 9 را به تن کرد. اوئدا اولین گلش را برای قهرمان فصل قبل هلند در پیروزی پنج بر یک مقابل اوترخت در سپتامبر به ثمر رساند. با این حال، حضور ثابت او در تیم هلندی باعث شد تا موریاسو ، سرمربی ژاپن حساب ویژه‌ای روی این بازیکن باز کند. موریاسو از این بازیکن در ترکیب اصلی تیمش استفاده می‌کند و هت‌تریک برابر میانمار و دو گل مقابل سوریه نشان داد که اوئدا در شرایط خوبی به سر می‌برد.

گفتنی است که سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نگاهی به پدیده‌های جوان و آینده‌دار این دوره از رقابت‌ها هم انداخته که متاسفانه با توجه به میانگین سنی بالای تیم ملی ، هیچ بازیکنی از ایران در آن دیده نمی شود .

به ما می گویند «پادشاه فینال ها »

ایران یکی از پرافتخارترین تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیاست و توانسته سه بار عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها را به دست آورد. تیم ملی تا امروز سه بار راهی فینال جام ملت‌های آسیا شده است و هر سه بار به پیروزی دست پیدا کرده و همین باعث شده تا سایت عراقی winwin لقب «پادشاه فینال‌ها» را به ایران بدهد .این سایت نوشت: «سه تیم تاکنون طعم شکست را در فینال جام ملت‌های آسیا نچشیده‌اند که عبارتند از ایران، قطر و عراق. تیم ملی فوتبال ایران را باید " پادشاه فینال‌ها " دانست ، چرا که سه بار به فینال جام ملت‌های آسیا صعود و در هر سه بار به عنوان قهرمانی دست پیدا کرده است. این در حالی است که عراق و قطر تنها یک بار به فینال راه پیدا کرده اند و در همان یک بار هم به پیروزی دست یافته‌اند.»

winwin در ادامه نوشت: «تیم ملی فوتبال ژاپن رکورددار قهرمانی در جام ملت‌های آسیاست. این تیم چهار بار قهرمانی در این رقابت بزرگ را به دست آورده است. اگر " سامورایی‌ها " ، " امپراطور " این رقابت‌ها باشند ، ایران را هم باید با سه قهرمانی به عنوان " پادشاه " برگزید. ایران در سال‌های 1968 و 1972 و 1976 قهرمان جام ملت‌های آسیا شده است تا نشان دهد تیمی ریشه‌دار در این رقابت‌هاست. تیم ملی فوتبال ایران در 14 دوره از 17 دوره جام ملت‌های آسیا شرکت داشته که این هم یک رکورد است. آنها در 68 بازی خود در این رقابت ها 41 بار پیروز شده‌اند که این هم یک رکورد به شمار می‌آید. نکته مهم‌تر درباره ایران اینکه آنها رکورددار کسب امتیاز و گلزنی در جام ملت‌های آسیا هم به شمار می‌آیند.»

مثل «یورو»

یک سایت ایتالیایی نوشت : این مسابقات از نظر ساختاری مشابه فرمت مورد استفاده برای یورو است چرا که 24 تیم شرکت‌کننده در شش گروه چهار تیمی تقسیم می‌شوند. دو تیم برتر از هر گروه به اضافه چهار تیم برتر سوم گروه‌ها به مرحله یک‌هشتم نهایی راه خواهند یافت. در این گزارش از کشورهای ژاپن ، کره جنوبی و ایران به عنوان مدعیان قهرمانی جام ملت‌های 2023 نام برده شده است .

تساوی در عدد 13

بر اساس دستورالعمل کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم‌های حاضر در رقابتهای جام ملت‌های آسیا باید با 26 بازیکن در این تورنمنت شرکت کنند. جالب است که تیم‌ملی فوتبال ایران برای حضور در جام ملت‌های آسیا 13 نماینده از لیگ برترخودمان و البته 13 لژیونر دارد .

سپاهان : پیام نیازمند، رامین رضاییان، آریا یوسفی، شهریار مغانلو و رضا اسدی

پرسپولیس : علیرضا بیرانوند، حسین کنعانی‌زادگان و مهدی ترابی

استقلال : سید حسین حسینی و روزبه چشمی

آ.ا.ک آتن یونان : احسان حاج صفی و میلاد محمدی

رم ایتالیا : سردار آزمون

پورتوی پرتغال : مهدی طارمی

فاینورد هلند : علیرضا جهانبخش

برنتفورد انگلیس : سامان قدوس

تراکتور: شجاع خلیل‌زاده

گل‌گهر :سامان فلاح

کایسری‌اسپور ترکیه : سید مجید حسینی

دینامو زاگرب کرواسی: صادق محرمی

الشمال قطر : امید ابراهیمی

وایله دانمارک: سعید عزت‌اللهی

روستوف روسیه : محمد محبی

اتحاد کلبای امارات: مهدی قائدی

لخ‌ پوزنان لهستان :علی قلی‌زاده

اومونیا نیکوزیای قبرس : کریم انصاری‌فرد

 " یوزهای پیر "

میانگین سنی شاگردان امیر قلعه‌نویی به 29 سال رسیده و آنها را به دومین تیم مُسن جام ملت‌های آسیا بعد از لبنان تبدیل کرده است .سیواراک تدسونگ‌نئون ، دروازه‌بان تیم ملی تایلند با 39 سال و هشت ماه و 17 روز، مُسن‌ترین بازیکن جام ملت‌ها لقب گرفت و ماکسیم صراف ، دروازه‌بان تیم ملی سوریه با 18 سال و 9 ماه و 23 روز، جوان‌ترین بازیکن هجدهمین دوره این رقابت‌ها خواهد بود.

تجمیع نخبگان

سه دیدار ایران در مرحله گروهی ، محک جدی برای تیم ملی کشورمان محسوب نخواهد شد و طبق پیش بینی ها احتمالا با سه پیروزی به مرحله حذفی صعود خواهیم کرد . با فرض این که تیم‌هایی با رنکینگ بهتر در مرحله یک‌هشتم نهایی به پیروزی خواهند رسید، ما در مرحله یک ‌چهارم نهایی با کره جنوبی برخورد خواهیم داشت که شاید عیار تیم ملی در آن مسابقه مشخص شود . قهرمانی در تورنمنت کافا ، چهارجانبه اردن و مسابقاتی از این دست و سوار شدن بر موج های تبلیغاتی گره گشا نیست و کادر فنی تیم ملی باید تمام تمرکز و توانش را به کار بندد تا نتیجه ای قابل قبول کسب کند . درست است که تیم ملی ایران در 47 سال اخیر موفق به تکرار عنوان قهرمانی های سه گانه (1968-1972 -1976 ) نشده اما با توجه به تجمیع نخبگان و استعدادهای ناب در تیم ملی این دوره ، مطالبه حداقلی جامعه و اهالی فوتبال، رفتن روی سکو است ، هرچند برخی از کارشناسان هم عنوان کرده اند که تیم ملی ایران توانایی زیادی دارد و انتظار قهرمانی در جام ملت‌ها بیجا نیست. بدون شک با تزریق ذهنیت برنده واتخاذ تصمیمات درست می توان این جام ملت ها را تا ابد در ذهن فوتبالدوستان ایرانی جاودانه کرد .

در ادامه، برنامه دیدارهای این دوره از مسابقات را مشاهده می فرمایید .

گروه :A قطر، چین، تاجیکستان، لبنان

گروه :B استرالیا، ازبکستان، سوریه، هند

گروه :C ایران، امارات، هنگ کنگ، فلسطین

گروه :D ژاپن، اندونزی، عراق، ویتنام

گروه :E کره‌جنوبی، مالزی، اردن، بحرین

گروه :F عربستان، تایلند، عمان، قرقیزستان

مرحله گروهی

جمعه 22 دی

قطر - لبنان (ورزشگاه لوسیل ؛ ساعت 30:19)

شنبه 23 دی

استرالیا - هند ( ورزشگاه احمد بن علی ؛ ساعت 15)

چین - تاجیکستان (ورزشگاه عبدالله بن خلیفه؛ ساعت 18)

ازبکستان - سوریه (ورزشگاه جاسم بن حمد؛ ساعت 21)

یکشنبه 24 دی

ژاپن- ویتنام (ورزشگاه الثمامه؛ ساعت 15)

امارات- هنگ‌کنگ (ورزشگاه بین‌المللی خلیفه؛ ساعت 18)

ایران - فلسطین (ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی؛ ساعت 21)

دوشنبه 25 دی

کره‌جنوبی- بحرین (ورزشگاه جاسم بن حمد؛ ساعت 15)

اندونزی- عراق(ورزشگاه احمد بن علی؛ساعت 18)

مالزی- اردن (ورزشگاه الجنوب؛ ساعت 21)

سه شنبه 26 دی

تایلند- قرقیزستان (ورزشگاه عبدالله بن خلیفه؛ ساعت 15)

عربستان- عمان (ورزشگاه بین‌المللی خلیفه؛ ساعت 21)

چهارشنبه 27 دی

لبنان- چین(ورزشگاه الثمامه؛ ساعت 15)

تاجیکستان- قطر (ورزشگاه البیت؛ ساعت 18)

پنجشنبه 28 دی

سوریه- استرالیا (ورزشگاه جاسم بن حمد ؛ ساعت 15)

هند- ازبکستان(ورزشگاه احمد بن علی؛ ساعت 18)

فلسطین- امارات (ورزشگاه الجنوب؛ ساعت 21)

جمعه 29 دی

عراق - ژاپن (ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی؛ ساعت 15)

ویتنام- اندونزی (ورزشگاه عبدالله بن خلیفه؛ ساعت 18)

ایران - هنگ کنگ (ورزشگاه بین‌المللی خلیفه؛ ساعت 21)

شنبه 30 دی

اردن - کره‌جنوبی (ورزشگاه الثمامه؛ ساعت 15)

بحرین - مالزی (ورزشگاه جاسم بن حمد؛ ساعت 18)

یکشنبه 1 بهمن

عمان - تایلند (ورزشگاه عبدالله بن خلیفه؛ ساعت 18)

قرقیزستان- عربستان (ورزشگاه احمد بن علی ؛ ساعت 21)

دوشنبه 2 بهمن

تاجیکستان- لبنان (ورزشگاه جاسم بن حمد؛ ساعت 18:30)

قطر - چین (ورزشگاه بین‌المللی خلیفه؛ ساعت 18:30)

سه شنبه 3 بهمن

سوریه - هند (ورزشگاه البیت؛ ساعت 15)

استرالیا - ازبکستان (ورزشگاه الجنوب؛ ساعت 15)

هنگ‌کنگ - فلسطین (ورزشگاه عبدالله بن خلیفه؛ ساعت 18:30)

ایران - امارات (ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی؛ ساعت 18:30)

چهارشنبه 4 بهمن

ژاپن- اندونزی (ورزشگاه الثمامه، ساعت 15)

عراق- ویتنام (ورزشگاه جاسم بن حمد؛ ساعت 15)

پنجشنبه 5 بهمن

کره‌جنوبی- مالزی (ورزشگاه الجنوب؛ ساعت 15)

اردن- بحرین (ورزشگاه بین‌المللی خلیفه؛ ساعت 15)

قرقیزستان- عمان (ورزشگاه عبدالله بن خلیفه؛ ساعت 18:30)

عربستان- تایلند (ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی؛ ساعت 18:30)

مرحله یک هشتم نهایی

یکشنبه 8 بهمن

بازی شماره 37 : تیم اول گروه B با تیم سوم یکی از گروه‌های C ، A یا D (ورزشگاه جاسم بن حمد ؛ ساعت 15)

بازی شماره 38 : تیم دوم گروه A با تیم دوم گروه C (ورزشگاه احمد بن علی ؛ ساعت30 :19)

دوشنبه 9 بهمن

بازی شماره 39 : تیم اول گروه D با تیم سوم یکی از گروه‌های E ،B یا F (ورزشگاه بین‌المللی خلیفه ؛ ساعت 15)

بازی شماره 40 : تیم اول گروه A با تیم سوم یکی از گروه‌های D ،C یا E (ورزشگاه البیت ؛ ساعت 30 :19)

سه شنبه 10 بهمن

بازی شماره 41 : تیم دوم گروه B با تیم دوم گروه F (ورزشگاه الجنوب ؛ ساعت 15)

بازی شماره 42 : صدرنشین گروه F با تیم دوم گروه E (ورزشگاه اجوکیشن سیتی؛ ساعت 30 :19)

چهارشنبه 11 بهمن

بازی شماره 43 : صدرنشین گروه E با تیم دوم گروه D (ورزشگاه الثمامه ؛ ساعت 15)

بازی شماره 44 : صدرنشین گروه C با تیم سوم یکی از گروه‌های B ،A یا F (ورزشگاه عبدالله بن خلیفه ساعت 30 :19)

مرحله یک چهارم نهایی

جمعه 13 بهمن

بازی شماره 45 : برنده بازی شماره 38- برنده بازی شماره 39 (ورزشگاه احمد بن علی ؛ ساعت 15)

بازی شماره 46 : برنده بازی شماره 37- برنده بازی شماره 42 (ورزشگاه الجنوب ؛ ساعت 19)

شنبه 14 بهمن

بازی شماره 47 : برنده بازی شماره 44 - برنده بازی شماره 43 (ورزشگاه اجوکیشن سیتی ؛ ساعت 15)

بازی شماره 48 : برنده بازی شماره 40- برنده بازی شماره 41 (ورزشگاه البیت ؛ ساعت 19)

نیمه نهایی

سه‌شنبه 17 بهمن

بازی شماره 49 : برنده بازی شماره 45 - برنده بازی شماره 46 (ورزشگاه احمد بن علی؛ ساعت30 :18)

چهارشنبه 18 بهمن

بازی شماره 50 : برنده بازی شماره 47 - برنده بازی شماره 48 (ورزشگاه الثمامه ؛ ساعت30 :18)

فینال

شنبه 21 بهمن

بازی شماره 51 : برنده بازی شماره 49 - برنده بازی شماره 50 (ورزشگاه لوسیل ؛ ساعت 30 :18)

*کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار