PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
موج جدید مهاجرت فوتبالیست‌ها به عربستان

هیچ پایانی برای چشم انداز هزینه گزافی که فوتبال عربستان سال گذشته انجام و دنیای فوتبال را متحیر کرد، وجود ندارد. حالا به نظر می‌رسد که قرار است نام های بزرگ بیشتری در سال 2024 به خاورمیانه منتقل شوند. مشخصا خرید کریستیانو رونالدو تازه شروع ماجراجویی عربستان در فوتبال بود. فوتبال عربستان اوایل سال گذشته در همین زمان، هنگامی که تیم النصر ، برنده 5 توپ طلا را به خدمت گرفت، موج جدیدی در فوتبال به راه انداخت اما در مقایسه با موج جزر و مدی که توسط ولخرجی های 700 میلیون پوندی بعدی به وجود آمد چیزی نبود. با تصاحب صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) و حمایت مالی عظیم از چهار باشگاه بزرگ این کشور یعنی النصر، الهلال، الاهلی و الاتحاد، وضعیت فوتبال در این کشور آسیایی دچار تحول شگرفی شده است. مایکل ایمنالو، مدیر فوتبال لیگ برتر عربستان، انتظار ندارد پنجره نقل و انتقالات ژانویه "بسیار شلوغ" باشد و استدلال می کند که اکثر تیم های این رقابت ها اکنون " آنچه را که نیاز دارند" در اختیار دارند. با این حال، مدیر فنی سابق چلسی اعتراف کرد که هرگونه تلاش برای ایجاد "بالاترین سطح فوتبال" کاملاً پشتیبانی خواهد شد. کیلیان امباپه، یکی از بازیکنان مطرحی است که می‌تواند ژانویه به عربستان سعودی منتقل شود. این فوق‌ستاره تابستان به الهلال لینک شده بود و ظاهراً باشگاه عربستانی آماده بود تا حقوق هفتگی 11/6 میلیون دلار به این بازیکن پیشنهاد بدهد. اعتقاد بر این است که پاری سن ژرمن پیشنهاد 259 میلیون پوندی برای امباپه را پذیرفته است، اما خود امباپه ترجیح داده تا مسیر نیمار و وراتی ، همبازی‌های سابقش به سوی خاورمیانه را دنبال نکند. این دو بازیکن بخشی از مهاجرت دسته‌جمعی بازیکنانی بودند که در پنجره نقل و انتقالاتی قبلی از اروپا به عربستان سعودی نقل مکان کردند و بسیاری دیگر مثل جردن هندرسون، کریم بنزما و ریاض محرز هم این حرکت را انجام دادند. انتظار می‌رود با بازگشایی پنجره نقل و انتقالات و آماده شدن باشگاه‌های لیگ جزیره برای پیشنهادات، باشگاه‌های عربستانی بار دیگر هزینه‌های کلانی را برای این امر اختصاص دهند. چندین ستاره ممکن است با پیشنهادات پرسود جذب شوند، به ویژه آنهایی که در باشگاه‌هایشان منجمد شده‌اند!

کوین دی بروین

بعید است که کوین دی بروین در ژانویه به جایی برود. تنها تمرکز این بازیکن بلژیکی بر بازگشت به آمادگی کامل پس از مصدومیت اخیرش است، در حالی که منچسترسیتی مشتاقانه منتظر است تا خلاق ترین بازیکن خود را برای نیم فصل دوم با قدرت کامل بازگرداند. با این حال، علاقه عربستان سعودی به دی بروین بسیار واقعی است و به نظر می رسد که زودتر به یک حرکت تبدیل شود. قبلاً ادعا شده بود که رویای النصر این است که یک هافبک هجومی برای کریستیانو رونالدو در اختیار بگیرد تا سانترها و توپ های مورد نظرش را به وی ارائه دهد. این در حالی است که تیم دسته دومی القادسیه نیز ظاهراً قرار است پیشنهادی جسورانه در تابستان برای این بازیکن 32 ساله ارائه دهد.

محمد صلاح

صلاح، مهاجم مصری لیورپول در روزهای پایانی پنجره نقل و انتقالاتی با پیشنهادی 215 میلیون پوندی از الاتحاد روبرو شد. آینده او در آنفیلد نامشخص است و انتظار می‌رود که باشگاه‌های عربستانی در ژانویه برای جذب این ستاره مصری به میدان بازگردند. صلاح 18 ماه دیگر با لیورپول قرارداد دارد و با توجه به این که تیمش در کورس قهرمانی است، بعید است او را ماه آینده بفروشند.

کیلیان امباپه

طبق گزارش‌ها " پی‌اس‌جی " در تابستان پیشنهاد 259 میلیون پوندی برای امباپه را پذیرفت. قرارداد او تابستان تمام می‌شود و هنوز هم ماجرای پیوستن او به رئال‌مادرید به قوت خودش باقی مانده است. بنابراین آخرین فرصت برای باشگاه های عربستانی برای ربودن امباپه خواهد بود. امباپه دو سال پیش در مسیر برنابئو بود اما چرخشی دراماتیک داشت و قراردادی جدید با پاری سن ژرمن امضا کرد.

کاسمیرو

تابستان گذشته، ایده منچستریونایتد برای فروش کاسمیرو غیرقابل تصور بود. ستاره تیم ملی برزیل پس از جدایی عجیب از رئال مادرید، فصل اول فوق العاده ای در انگلستان داشت و تأثیری قابل توجه بر تیم اریک تن هاخ گذاشت. با این حال در فصل جدید همه چیز به هم ریخت و آنطور که توقع می‌رفت، کاسمیرو نتوانست به عنوان یک هافبک دفاعی بزرگ به " شیاطین سرخ " کمک کند و انتقادات از عملکرد وی روز به روز بیشتر شد. این هافبک 31 ساله با مصدومیت همسترینگ مواجه شد و بخشی از نیم فصل اول را از دست داد و حالا به نظر می‌رسد که جایگاه مستحکمی در تیم تن هاخ ندارد. بنابراین از همین حالا گمانه زنی ها در مورد رفتن او به عربستان سعودی در پنجره زمستانی وجود دارد که به نظر می رسد برای همه افراد درگیر سودمند است. کاسمیرو چیزی برای اثبات در این سطح ندارد و بعید به نظر می رسد که یونایتد با فروش وی مخالفتی داشته باشد.

جیدن سانچو

وینگر منچستریونایتد پس از درگیری با اریک تن‌هاخ از ماه سپتامبر از تیم اصلی منچستریونایتد کنار گذاشته شده است. سانچو ممکن است به صورت قرضی به تیم سابقش بروسیا دورتموند بازگردد ، باشگاهی که او را با 73 میلیون پوند به منچستریونایتد فروخت. با این حال گفته می‌شود که الهلال هم برای جانشینی نیمار به جذب او علاقه‌مند است، چرا که ستاره برزیلی تا پایان فصل غایب خواهد بود.

لوکا مودریچ

به نظر می‌رسد که بازیکن کروات رئال مادرید در پایان فصل و با اتمام قراردادش، غول اسپانیایی را ترک کند. گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که مودریچ می‌تواند ستاره بزرگ بعدی باشد که به عربستان سعودی نقل مکان می‌کند و چندین پیشنهاد روی میز دارد. تصور می‌شود باشگاه‌های عربستانی در ماه ژانویه می‌توانند او را وسوسه کنند.

گابریل ماگالهاس

گمانه زنی ها مبنی بر اینکه گابریل ماگالهاس تابستان گذشته آرسنال را ترک کند بسیار زیاد بود و گفته می شود که رئال مادرید و چند تیم لیگ برتر عربستان سعودی به این بازیکن برزیلی علاقه مند بوده اند. با این حال ، میکل آرتتا اصرار داشت که هیچ علاقه ای به فروش بازیکنی ندارد که به مدافع اصلی تیمش تبدیل شده بود. هیچ چیز در این زمینه تغییر نکرده است. گابریل کاملاً در میان بازیکنانی که رویشان برای قهرمانی آرسنال در این فصل لیگ برتر حساب باز شده، باقی مانده اما بعید است که این موضوع بتواند طرف های عربستانی را منصرف کند، به خصوص که شایعه شده است که " توپچی ها " به ماتیس دی لیخت، مدافع میانی بایرن مونیخ علاقه مند هستند.

رافائل واران

مدافع میانی فرانسوی منچستریونایتد می‌تواند راه کاسمیرو که جدایی از این تیم است را دنبال کند و منبعی در باشگاه ادعا می‌کند که روزهای حضور او در جمع " شیاطین سرخ " به پایان رسیده است. واران از زمان پیوستنش به یونایتد بارها دچار مصدومیت شده و اگر پیشنهادی در حدود 20 میلیون پوند از سوی عربستانی‌ها ارائه شود، منچستریونایتد می‌تواند ضررهای خودش را کاهش دهد.

هوگو لوریس

شماره یک تاتنهام جایگاهش را در ترکیب این تیم از دست داده است و گوگلیمو ویکاریو زیر نظر آنگه پوستکوگلو ، دروازه‌بان اول تیم لندنی شده است. لوریس با اینکه پیشنهادهایی از لاتزیو و نیوکاسل دارد اما باشگاه‌های عربستانی هم مشتری او شده‌اند. گزارش‌ها در تابستان هم ادعا می‌کردند که یک باشگاه سعودی حاضر شده حقوق هفتگی 100 هزار پوندی او را سه برابر کند تا در صورتی که تصمیم به جدایی بگیرد به سوی خاورمیانه برود.

برونو فرناندز

آیا فوتبال عربستان واقعاً می تواند کاپیتان فعلی منچستریونایتد را متقاعد کند؟ بعید به نظر می رسد ، حداقل در حال حاضر. فرناندز ممکن است به عنوان یکی از بهترین هافبک های تهاجمی جهان در نظر گرفته شود اما از زمان ورود به اولدترافورد هنوز هیچ افتخار بزرگی کسب نکرده است (مگر اینکه جام کارابائو را در نظر بگیرید!). بنابراین، تصور اینکه او " تئاتر رویاها " را بدون رسیدن به دستاوردهای خودش ترک کند، سخت است. با این حال، ادعا شده که فرناندز هدف بزرگ بعدی انتقال به لیگ عربستان است و نمی توان انکار کرد که او در اکثر سه ماه گذشته اوضاع ناامیدکننده ای داشته است. اعتبار کاپیتانی وی نیز بارها مورد سوال قرار گرفته و او ممکن است تصمیم بگیرد که امیدهایش برای کسب عناوین را با نقل مکان به جاهای دیگر به بهترین وجه زنده کند. با این حال، اگر فرناندز تصمیم به ترک یونایتد و رفتن به عربستان در پنجره ژانویه بگیرد، شوک بزرگی به طرفداران یونایتد خواهد بود. اگر یونایتد از هم‌اکنون تا پایان فصل پیشرفتی نداشته باشد، این بازیکن 29 ساله در تابستان امسال احتمالا باید تصمیم مهمی برای آینده‌اش بگیرد.

ریچارلیسون

ریچارلیسون از زمان پیوستن به تاتنهام از اورتون در تابستان 2022، از مشکلات روحی و جسمی رنج می برد. این بازیکن برزیلی بالاخره زیر نظر آنگه پستکوگلو پیشرفت کرد اما هنوز صحبت ها درباره تلاش اسپرز برای جذب یک مهاجم در پنجره زمستانی وجود دارد. بنابراین، در حالی که اسپرز ممکن است تمایلی به تضعیف تیمی که از قبل بیش از حد تغییرات داشته - آن هم در اواسط فصلی که صعود به جمع چهار تیم برتر یک هدف واقع بینانه است - نداشته باشد، از دست دادن ریچارلیسون می‌تواند ضربه بزرگی باشد . به خصوص با رفتن سون هیونگ مین به همراه کره جنوبی به جام ملت‌های آسیا این شرایط دشوارتر می‌شود اما رد کردن هر پیشنهادی از طرف عربستان که بتواند بخش قابل توجهی از 60 میلیون پوندی را که دنیل لوی کمتر از 18 ماه پیش برای ریچارلیسون خرج کرده بود را جبران کند، قطعا برایش دشوار خواهد بود.

توماس پارتی

سه ماه پیش که توماس پارتی گفت می‌خواهد آرسنال را ترک کند، به تیم ضربه وارد شد. او در پنجره قبلی نقل و انتقالات به یوونتوس لینک شده بود، اگرچه گمانه‌زنی‌ها خبر از انتقال وی به سه باشگاه عربستانی می‌داد که حاضر بودند برای جذب او تا 35 میلیون پوند هم هزینه کنند.

تیاگو آلکانتارا

ستاره برزیلی لیورپول به دلیل مصدومیت هنوز در فصل جاری بازی نکرده و احتمال دارد سرخ‌پوشان لیورپولی تصمیم بگیرند به جای آزاد کردن او در تابستان آینده، در ژانویه پول نقد را بگیرند. این بازیکن در طول مدت حضورش در لیورپول به دلیل مصدومیت‌هایش با مشکل مواجه شده و ممکن است سرانجام برای بازی کردن در عربستان وسوسه شود.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها