PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
هیچگاه نقل و انتقالات زمستانی به اندازه بازار تابستانی جذاب نبوده اما با این حال هواداران فوتبال همیشه در انتظار یک خبر جنجالی و یا یک جابجایی جذاب در این پنجره کوتاه مدت مانده‌اند. در عین حال تیم‌هایی که در رقابت برای قهرمانی یا جدال برای بقا قرار دارند، بیشتر از سایر تیم‌ها وارد چرخه خرید و فروش شده و برای دستیابی به اهدافشان سعی می‌کنند از این فرصت محدود استفاده کرده و خودشان را تقویت کنند. با این حال تعداد نقل و انتقالات جذابی که در همین سرمای زمستان هم به وقوع پیوسته، کم نبوده و اگر اتفاقات یک دهه گذشته فوتبال اروپا را مرور کنیم، به نام های بزرگی برمی‌خوریم که در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می شویم .
مهمترین نقل و انتقالات زمستانی فوتبال اروپا در یک دهه اخیر

فیلیپه کوتینیو

هنوز هم یک سوال بی‌جواب در کارنامه ستاره برزیلی سابق لیورپول باقی مانده است. همواره در هر مقطعی پس از دوران درخشش کوتینیو در آنفیلد از او می‌پرسند که چرا لیورپول را ترک کردی؟ آمار و عملکرد کوتینیو در سال‌های پس از جدایی تایید می‌کند که لیورپول خانه او بود و در هیچ کجا به اندازه دوران بازی در این باشگاه درخشان نبوده است. کوتینیو در زمستان 2013 به جمع قرمزها پیوست و اگر چه دستش به هیچ جامی با لیورپول نرسید اما در 201 بازی برای این تیم موفق به ثبت 54 گل و 45 پاس گل شد. او در حقیقت یکی از مکانیزم‌های اصلی لیورپول برای اوج گرفتن و قهرمانی در سال‌های بعد از حضورش بود. شاید کوتینیو بهترین خرید زمستانی تاریخ لیگ برتر نباشد اما یقینا در انتخاب پرحسرت‌ترین این خریدها، جزو اولین نام‌هاست.

دیگو کاستا

با وجود این که در شش ماه قبل از این انتقال در ژانویه 2018، دیگو کاستا به دلیل رابطه بد با آنتونیو کونته در بازی های چلسی حضور نداشت و روزهای خود را در خانه سپری می کرد، این مهاجم با مبلغی قابل توجه به اتلتیکو مادرید بازگشت. او نیز همانند فرناندو تورس نتوانست انتظارات را برآورده کند و در طول سه فصل بعدی هرگز نتوانست آمار و ارقام خود در اولین دوره حضورش در اتلتیکو مادرید را تکرار کند.

نمانیا ویدیچ

در دوران درخشش ویدیچ در منچستریونایتد شاهد استانداردهای جدیدی برای یک مدافع کلاس جهانی بودیم. ستاره صربستانی " شیاطین سرخ " در پنجره زمستانی فصل 2006-2005 به منچستریونایتد آمد و خیلی زود تبدیل به بهترین مدافع لیگ برتر انگلیس شد. کسی فکرش را نمی‌کرد اما خرید 5/10 میلیون یورویی فرگوسن از اسپارتاک مسکو با هدایت این سرمربی بزرگ، یک دیوار بلند و عبور ناپذیر را در اولدترافورد به وجود آورد. نمانیا ویدیچ البته برای گرفتن عنوان بهترین خرید زمستانی تاریخ لیگ برتر رقبای زیادی دارد اما سطح بازی او در یونایتد به حدی قابل توجه و تاثیرگذار بود که اگر به این عنوان برسد، نباید تعجب کرد. ویدیچ در 300 بازی برای منچستر 21 بار هم گلزنی کرد و البته به عنوان یک مدافع گل‌های مهم و تاثیرگذاری را به ثمر رساند. منچستریونایتد در کنار این ستاره جذب شده در ژانویه به 5 قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی لیگ قهرمانان، یک جام‌جهانی باشگاه‌ها، 3 قهرمانی جام اتحادیه و 7 قهرمانی سوپرجام لیگ برتر انگلیس دست پیدا کرد. این یعنی ویدیچ با منچستر به 17 جام مختلف رسید. صورت زخمی او و بازی و جنگندگی با چنین شمایلی هنوز هم نماد مدافعان بزرگ دنیا و دیوارهای بلند دفاعی در تاریخ فوتبال به شمار می‌رود.

پیر امریک اوبامیانگ

اوبامیانگ هم در ژانویه 2018 از دورتموند به آرسنال منتقل شد. پس از به ثمر رساندن 141 گل در چهار فصل و نیم حضور خود در آلمان و فتح دو سوپرکاپ و یک جام حذفی، اوبامیانگ در انتقالی رکوردشکن به " توپچی ها " پیوست. بازیکن سابق میلان تاثیر قابل توجهی در لیگ برتر داشت و سه فصل در بالاترین سطح بازی کرد اما سپس تحت هدایت آرتتا به شدت افت کرد و بازوبند کاپیتانی را نیز از دست داد.

آیمریک لاپورت

لاپورت یکی دیگر از خرید و فروش های گران قیمت ژانویه 2019 بود که از اتلتیک بیلبائو به منچسترسیتی پیوست. مدافع متولد ایالت باسک شخصاً بند فسخ قرارداد خود را پرداخت کرد و به منچسترسیتی گواردیولا منتقل شد، جایی که در فصل بعد در آن تبدیل به یکی از اعضای دائمی ترکیب اصلی شد. او پس از هری مگوایر که در این رده بندی خاص دوم است، سومین مدافع گران قیمت تاریخ لیگ برتر انگلیس است.

ژوائو فلیکس

بسیاری انتظار داشتند که این بازیکن در فصل قبل به صورت قرضی از اتلتیکو مادرید جدا شود. عدم اعتماد دیه‌گو سیمئونه به او و ناراحتی فلیکس از عدم حضورش در ترکیب اصلی اتلتیکو باعث شد که او تصمیم به جدایی از این باشگاه بگیرد و چلسی با قرارداد قرضی به مبلغ هشت میلیون یورو این بازیکن را به خدمت گرفت. هیچ بند خریدی برای انتهای فصل در قرارداد او وجود نداشت و فلیکس باید تابستان به مادرید برمی‌گشت. با این حال بارسلونا پیشقدم شد و توانست این ستاره پرتغالی را به کاتالونیا منتقل کند تا قدرت تهاجمی تیم ژاوی با حضور فلیکس بیشتر از قبل شود.

برونو فرناندس

دوست و دشمن منچستریونایتد و خودی و غریبه در این باشگاه به اتفاق اذعان دارند که اگر برونو در این فرم و با این جنگندگی و کیفیت در هر تیم بزرگ دیگری بازی می‌کرد، جوایز تیمی و فردی بسیاری برایش صف می‌کشیدند. برونو فرناندس احتمالا یکی از نمادین‌ترین ستاره‌های تاریخ یونایتد خواهد بود ، کسی که بهترین بازی‌ها را در بدترین منچستریونایتد سال‌های گذشته به نمایش می‌گذارد و با وفاداری نسبت به منچستر بدون جام و قهرمانی و موفقیت تیمی، تبدیل به ستاره این باشگاه می‌شود. فرناندس در زمستان 2020 به جمع " شیاطین سرخ " ملحق شد و در این مقطع هنوز کسی از قابلیت‌های سرشار او خبر نداشت. با این حال این ستاره خیلی زود تبدیل به نقش اول تیم انگلیسی‌اش شد و هنوز هم در این نقش به میدان می‌رود. منچستر با 65 میلیون یورو، فرناندس را از اسپورتینگ لیسبون خرید و اکنون می‌فهمد که ارزش این بازیکن می‌توانست بسیار بیشتر از این رقم باشد. این روزها آخرین سنگر برای یونایتد در دروازه یا روی نیمکت نیست. آخرین سنگر دلخوشی سکونشینان اولدترافورد در بدترین شرایط ممکن ، برونو فرناندس نام دارد ، ستاره‌ای که از نظر آمار فنی در صدر درخشان‌ترین هافبک‌های شاغل در لیگ برتر ارزیابی می‌شود و با این وجود در نتیجه گرفتن تیمش به سعادتی دست پیدا نمی‌کند. او بدون تردید از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شکارهای زمستانی تیم‌های لیگ برتری به حساب می‌آید که در 211 بازی برای یونایتد تا اینجای کار موفق به ثبت 69 گل و 59 پاس گل شده است . منچستر با قهرمانی در جام اتحادیه سال 2023 دست خالی فرناندس از جام‌ها را کمی تسلی بخشیده است.

انزو فرناندز

انتقالی که در طول پنجره نقل و انتقالات زمستانی 2023 پر از کش و قوس های فراوان بود و در نهایت در آخرین لحظات صورت گرفت. چلسی در نهایت برای جذب این بازیکن، راضی به پرداخت مبلغی بیش از 120 میلیون یورو و بند فسخ قرارداد انزو فرناندز شد تا از طرف دیگر بتواند مطابق میل خود این مبلغ را به بنفیکا پرداخت کند. طبق این شرایط، چلسی می تواند در طول هشت سال و نیم قرارداد انزو فرناندز، مبلغ مورد توافق را در اقساط مختلف پرداخت نماید. انزو فرناندز با این انتقال تبدیل به گران قیمت ترین خرید تاریخ چلسی و لیگ برتر انگلیس شد. تاد بولی با جذب مودریک و انزو فرناندز، دو بار لیست گران قیمت ترین انتقال های تاریخ در پنجره نقل و انتقالات زمستانی را دستخوش تغییر کرد.

ویرجیل فن‌دایک

لیورپول و کلوپ اصرار و ساوتهمپتون برای فروش بازیکنی که ارزش آن را می‌دانست، دندان‌گردی می‌کردند . در نهایت ویرجیل فن‌دایک در زمستان فصل 2018-2017 با مبلغ سنگینی نزدیک به 85 میلیون یورو در آنفیلد قرمزپوش شد تا سرمربی تیمش را به خاطر این رقم در روز ثبت قرارداد تحت فشار قرار دهد. با این حال فن‌دایک خیلی زود شروع به برداشتن این فشار و سایر فشارها از روی دوش یورگن کلوپ کرد و امروز ستاره لیورپول به شمار می‌رود. او یکی از بهترین مدافعان تاریخ لیگ برتر است و تیمش بدون او روزهای سختی را سپری می‌کند و در حضورش به فتح عناوین نزدیک می‌شود. فن‌دایک تا اینجای کار در 242 بازی برای لیورپول به میدان رفته و موفق به ثبت 20 گل شده است. بازیکن سال قاره اروپا در سال 2019 تاکنون با پیراهن قرمزهای آنفیلد به یک قهرمانی لیگ قهرمانان، یک جام‌جهانی باشگاه‌ها، یک سوپرجام اروپا، یک قهرمانی جام حذفی، یک قهرمانی جام اتحادیه و از همه این موارد مهم‌تر ، به یک قهرمانی لیگ برتر انگلیس دست پیدا کرده است . او از ارکان تیمی است که به 30 سال انتظار مملو از حسرت لیورپول برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی در لیگ برتر پایان بخشید و به همین بهانه در ذهن و قلب هواداران تیم باشگاهی‌اش یک تندیس طلایی دارد.

لوئیس سوارز

ستاره جوان تیم ملی اروگوئه مدت‌ها از برندهای بزرگ فوتبال باشگاهی اروپا دلربایی می‌کرد و گزینه خرید تیم‌های شاخص زیادی بود. سوارز که در آژاکس توپ می‌زد، در و دیوار کوچک اردیویسه را برای قابلیت‌های بزرگش برنتابید. او در زمستان فصل 2011-2010 به قرمزهای آنفیلد پیوست و به سرعت تبدیل به کابوس رقبای لیورپول شد. او یکی از خاطره‌انگیزترین مهاجمان سال‌های گذشته قرمزهای آنفیلد به شمار می‌رود که هنوز هم بازی مهاجمان جدید باشگاه را با نمایش‌های وی در لیورپول مقایسه می‌کنند. لوئیس سوارز در دوران درخشان خود برای لیورپول 133 بازی انجام داد و 82 گل و 46 پاس گل را به نام خودش ثبت کرد. لیورپول به همراه این مهاجم موفق به بردن یک جام اتحادیه هم شد. ستاره سابق آنفیلد همچنین در فصل 2014-2013 با 31 گل زده عنوان آقای گلی لیگ برتر انگلیس را هم به دست آورد و برای همیشه یکی از بهترین خریدهای زمستانی تاریخ این رقابت ها باقی خواهد ماند.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار