PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۸۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
این هفته با آریا یوسفی ، هافبک ماهشهری و ملی پوش تیم سپاهان اصفهان
در حال حاضر آریا یوسفی جوان ترین بازیکن تیم ملی بزرگسالان است .وینگر تیم سپاهان اصفهان پس از ارائه بازی های خوب در نیم فصل فصل کنونی لیگ برتر به اردوهای اخیر تیم ملی دعوت شد و امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی در آخرین اردو آماده سازی تصمیم گرفت که آریا را به لیست نهایی تیم ملی اضافه کند. سرانجام آریا با تیم ملی به جام ملت های آسیا رفت و امیدوارانه بازی ها را دنبال می کند.آریا یکی از بازیکنان جوان این دوره از جام ملت های آسیا است.یوسفی پس از انجام 11 بازی در فصل کنونی لیگ برتر موفق شد چهار گل به ثمر برساند و سه پاس گل بدهد و آمار خوبی را از نظر فنی با پیراهن سپاهان به ثبت رساند. در لیگ قهرمانان آسیا نیز یک پاس گل ثبت کرد و حالا شرایط جدیدی را در اردوی تیم ملی در کنار ستاره‌های فوتبال ایران تجربه می‌کند و به دنبال فرصتی تازه با پیراهن تیم ملی در آوردگاه آسیایی است.این هفته سراغ آریا یوسفی ستاره خوزستانی سپاهان رفتیم.
بازیکن دهه هشتادی تیم ملی

حضور در سه رویداد آسیایی

آریا یوسفی در سال 1402 سه رویداد مهم را تجربه کرد. او به همراه تیم فوتبال امید در رقابت های مقدماتی المپیک پاریس، با سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا و همراه با تیم ملی بزرگسالان در جام‌ملت‌های آسیا شرکت کرده است.حضور در سه رویداد مهم آسیایی برای آریای جوان دستاورد بزرگی به شمار می آید.

مقایسه با ستاره های جوان جام ملت ها

آریا از بازیکنان جوان این دوره جام ملت های آسیا به شمار می آید.آریا تجربه «کانگ این لی وینگر» کره ای پاری سن ژرمن و تاکفوسو کوبو 22 ساله ژاپنی که سابقه عضویت در بارسلونا و رئال مادرید در رزومه اش دیده می شود را ندارد و در ابتدای مسیر حرفه ای خود است.تکنیک یوسفی کمتر از عبدالقیر خوسانوف 19 ساله از ازبکستان که اینک در لانس فرانسه بازی می کند نیست. جوان ترین ملی پوش ایران در جام ملت ها از لحاظ فنی بسیار بهتر از سلطان عادل 19 ساله اماراتی است که در اتحاد کلبا شاگرد فرهاد مجیدی است.حتی از جاسم جابر ، جوان ترین ملی پوش قطر که سابقه بازی در جام جهانی را دارد و 12 بار برای تیم ملی کشورش به میدان رفته از نظر فنی باهوش تر است و اگر با مارکو تیلیو 22 ساله استرالیایی در کفه ترازو قرار بگیرد چیزی کمتر از ستاره جوان سلتیک ندارد.آریا در جام ملت های آسیا فرصت دارد تا از اعتماد امیر قلعه نویی به بهترین نحو استفاده کند و به دروازه لیگ های اروپایی برسد.

دو بازی مهم در لیگ قهرمانان

تقابل با تیم آلمالیق ازبکستان و دیدار برابر تیم پرستاره الاتحاد در عربستان از سری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا ، دو بازی مهم آریا طی ماه های اخیر بود و حالا با حضور در جام ملت های آسیا به میزبانی قطر سال فوتبالی او کامل خواهد شد.

بازی در دو جناح

یوسفی برخلاف برخی بازیکنان جوان از رقابت با بازیکنان مجرب واهمه ای ندارد.بازی در پست دفاع چپ و راست سپاهان اصفهان با تصمیم ژوزه مورایس و گرفتن نمره قبولی باعث شد تا نگاه ها به بازیکن جوان طلایی پوشان معطوف شود. در حال حاضر یوسفی جدی ترین رقیب در جناح چپ و راست تیم ملی است . یکی از دلایل انتخاب وی توسط امیر قلعه نویی سرمربی باتجربه تیم ملی، تبحر بازی در دو جناح است.

کاپیتان در کنار آریا

به طور معمول بازیکنان جوان و تازه وارد در اردوی تیم ملی إحساس غریبی می کنند. بیشتر شنونده هستند و به علت فاصله سنی وارد بحث بازیکنان باتجربه نمی شوند.آریا یوسفی و سامان فلاح دو ملی پوش در تمرین اخیر تیم ملی چنین وضعیتی داشتند.هنگامیکه تمرین آقا وسط در دستور کار ملی پوشان قرار گرفت یوسفی و فلاح، دورتر از سایر بازیکنان مشغول تمرین شدند.در چنین شرایطیاحسان حاج صفی کاپیتان تیم ملی وارد شد تا در کنار دو بازیکن جوان باشد تا آنها در حین تمرین إحساس غریبی نکنند . کاپیتان تیم ملی به عنوان یک بزرگ‌تر هنگام گرم کردن بیشتر در کنار فلاح و یوسفی است و در حین تمرینات و اردو نیز سعی می‌کند نکات مد نظرش را در راستای کمک به آنها انتقال دهد.

آمار بازیکن خوزستانی

البته آریای 21 ساله هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به یک بازیکن مهم در فوتبال ایران دارد ولی وینگر ماهشهری توانسته در سپاهانِ پرستاره با ثبت 4 گل و ارسال 3 پاس گل در نیم فصل نخست لیگ برتر نامش را به عنوان یک مهره اثرگذار مطرح کند .او در حالی به چنین آماری رسیده که شهریار مغانلو صدرنشین جدول گلزن لیگ برتر در نوک پیکان سپاهان بازی می کند.

بازیکن چند پسته مورایس

آریا یوسفی در سپاهان مهره چند کاره ژوزه مورایس بوده است که در پست‌های مختلف از جمله دفاع راست، دفاع چپ، وینگر راست، وینگر چپ و هافبک هجومی بازی کرده است.او بازیکن چند پسته مورایس پرتغالی است.

ماجرای شماره 14

آریا یوسفی در زمان حضور محرم نویدکیا سرمربی اسبق تیم سپاهان اصفهان به تیم بزرگسالان طلایی پوشان نصف جهان اضافه شد. پیراهن شماره 24 سپاهان را به آریا دادند. یوسفی در اردوی تهران موفق شد نظر کادرفنی بخصوص نویدکیا را جلب کند و از همان اردو آریا با تایید محرم به تیم بزرگسالان سپاهان پیوست . البته نویدکیا در همان اردو آریا را کنار کشید و به وی گفت که چرا یک شماره بهتر را انتخاب نکرده است.البته یوسفی جوان در پاسخ به سرمربی تیم عنوان کرد که شماره پیراهن برایش مهم نیست ولی محرم در جوابش گفت که در فوتبال شماره پیراهن خیلی مهم است و از این رو شماره 14 را به آریا دادند.

محصول آکادمی سپاهان

یوسفی یکی از بازیکنان پرورش یافته آکادمی باشگاه سپاهان اصفهانبه شمار می‌رود که در دوران سرمربیگری محرم نویدکیا شانس حضور در تیم بزرگسالان باشگاه را پیدا کرد و بازی درلیگ برترهم به کارنامه او اضافه شد.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار