PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۸۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
ملبورن و

تورنمنت‌های تنیس، رویدادهایی برای گردهمایی ستارگان دنیای تنیس هستند. این همایش ها بسیار پرمخاطب هستند و سالیانه تماشاگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. معتبرترین تورنمنت های تنیس جهان، رقابت های ویمبلدون، تنیس آزاد آمریکا، آزاد فرانسه و استرالیا و همچنین تورنمنت بازی‌های تابستانی، ایندین ولز و مسابقات پایان فصل تنیس هستند. این رویدادها بسیار جذاب بوده و علاوه بر تعیین برندگان و اهدای جوایز بسیار ارزنده به تنیسورها، مخاطبان زیادی را به ورزش تنیس و شرکت در این مسابقات علاقه‌مند می‌کنند. مسابقات تنیس آزاد استرالیا ، اولین تورنمنت از چهار تورنمنت بزرگ تنیس (گرند اسلم) بر روی تقویم و یکی از معتبرترین تورنمنت های تنیس در سراسر جهان است. در ضمن بزرگ‌ترین رویداد ورزشی سالانه در نیمکره جنوبی کره زمین است که از سال 1988 در مجموعه ورزشگاهی " ملبورن پارک " برگزار می‌شود. تاریخ برگزاری مسابقات این تورنمنت به سال 1905 بازمی‌گردد. تمامی مسابقات تنیس آزاد استرالیا بر روی زمین سخت برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر نواک جوکوویچ در این مسابقات درخشیده است. او از سال 2008 تاکنون 10 بار برنده این مسابقات شده و رکورد بیشترین عناوین انفرادی در این رویداد را به خود اختصاص داده است.

این صد و دوازدهمین دوره از این مسابقات است که در واقع نخستین تورنمنت از رویدادهای چهارگانه گرند اسلم به شمار می رود و ستارگان تنیس جهان همگی انگیزه بالایی دارند تا با درخشش در این مسابقات فصل جدید را با قدرت هر چه تمام‌تر آغاز کنند. مجموع جوایز تنیس گرنداسلم استرالیا نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به 1/59 میلیون دلار رسیده است که نشان دهنده رشد 13 درصدی (10 میلیون دلار) نسبت به سال گذشته است.

قهرمان مسابقات آزاد استرالیا در بخش زنان و مردان هر کدام 3 میلیون و 150 هزار دلار و فینالیست ، یک میلیون و 725 هزار دلار دریافت خواهند کرد. قهرمان دوبل 730 هزار دلار و دوبل میکس 165 هزار دلار جایزه دریافت می‌کنند. زمان برگزاری مسابقات، مصادف با فصل تابستان در نیمکره جنوبی است. به همین دلیل معمولاً تمامی مسابقات در شب برگزار می‌شوند. به علت گرما و رطوبت شدید، گاه برگزارکنندگان مجبور به اعمال دستورالعمل‌های خاص این مسابقات هستند. این مسابقات در سالن ملبورن پارک که در مرکز شهر ملبورن قرار گرفته برگزار می‌شوند. مسابقات تنیس استرالیا از سال1905 برگزار شده و بیش از یکصد سال قدمت دارد. این مسابقات تا پیش از پیدایش مجموعه مسابقات تنیس معروف به اوپن، با نام قهرمانی استرالیا شناخته می‌شد. از سال 1968 این مسابقات با نام اوپن استرالیا ادامه یافت. تا سال 2007 در مجموع 95 دوره از این مسابقات برگزار شده‌است. در برخی از سالها به دلیل وقوع جنگهای جهانی، مسابقات تنیس استرالیا برگزار نشده‌است. نواک جوکوویچبا 10 بار قهرمانی، رکورددار قهرمانان اوپن استرالیا در رشته انفرادی مردان از سال 1968 به بعد است. جوکوویچ تا به امروز 10 بار به فینال این رقابت ها رسیده که در تمام 10 فینال پیروز شده است. 5 قهرمانی متوالی روی امرسن از سال 1963 تا 1967، تا به امروز بیشترین قهرمانی متوالی در این رقابت ها به شمار می رود. در دوره مدرن نیز جوکوویچ سابقه سه قهرمانی متوالی را دارد. تا به امروز 8 تنیسور توانسته اند حداقل 10 بار قهرمان مسابقات گرند اسلم شوند که این میان، نواک جوکوویچ با 24 عنوان قهرمانی، رکورددار است. بعد از او رافائل نادال با 23 عنوان و راجر فدرر با 20 عنوان، در رده های بعدی قرار دارند. نواک جوکوویچ با 10 قهرمانی، رکورددار اوپن استرالیا است. او همچنین تنها تنیسوری است که در هر کدام از گرند اسلم ها (با فرمت هاردکورت، خاک و چمن) حداقل 3 بار قهرمان شده است. رافائل نادال 14 قهرمانی در اوپن فرانسه دارد. نادال در کنار جوکوویچ تنها تنیسور مردی به شمار می رود که در یک گرند اسلم حداقل 10 بار قهرمان شده است. رکورد بیشترین تعداد تماشاگر در مسابقات تنیسگرند اسلمدر سال 2008 در اوپن استرالیا ثبت شد. در مجموع در طول یک شبانه روز 62885 نفر از این مسابقات دیدن کردند.

غایب بزرگ این دوره رافائل نادال اسپانیایی است که به رغم خوش‌بینی‌ها قادر به شرکت در مسابقات نیست. دارنده 23 عنوان گرند اسلم که پارسال در همین موقع در جریان دیدار مرحله دوم اوپن استرالیا از ناحیه لگن آسیب دید و خانه‌نشین شد، دو هفته قبل با شروع فصل جدید در مسابقات بریزبن به میادین برگشت و با دو پیروزی خوب هوادارانش را امیدوار کرد اما در مسابقه سوم بار دیگر بدبیاری به سراغ " ماتادور " آمد و او از ناحیه عضله لگن دچار یک مصدومیت تازه شد تا اولین آوردگاه مهم فصل را از دست بدهد. البته مصدومیت مرد اول پیشین تنیس جهان خوشبختانه خیلی جدی نیست و او هفته آینده تمریناتش را از سر خواهد گرفت تا در ادامه فصل شاهد حضورش باشیم.

دارنده 23 عنوان گرند اسلم که بعد از یک سال خانه‌نشینی به میادین برگشت، با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که عضله لگن او دچار پارگی خفیف شده و قادر به رقابت‌ در اولین گرند اسلم فصل نیست. مرد اول پیشین تنیس جهان تاکید کرد که خوشبختانه آسیب‌دیدگی جدید او جزئی است و ربطی به مصدومیت سال گذشته‌اش ندارد: "در آخرین مسابقه‌ام در بریزبن یک مشکل برای عضله‌ام پیش آمد که همانطور که می‌دانید من را نگران کرد‌. وقتی به ملبورن رسیدم آزمایش " ام‌آر‌آی " انجام دادم و مشخص شد که یک پارگی کوچک عضله دارم که در محل آسیب‌دیدگی سال قبل نیست و این خبر خوبی است. در حال حاضر آمادگی لازم برای مسابقات پنج سته را ندارم. به همین خاطر به اسپانیا برمی‌گردم تا دکترم را ببینم و کمی مداوا و استراحت کنم. من در طول یک سال گذشته برای این بازگشت سخت تلاش کردم و همانطور که قبلاً هم گفتم هدفم این است که 3 ماه دیگر به آمادگی مطلوب برسم. هرچند برایم غم‌انگیز است که نمی‌توانم در حضور مردم فوق‌العاده ملبورن بازی کنم اما این اتفاق خبر خیلی بدی هم نیست و نسبت به ادامه فصل خوش‌بین هستم به زودی می‌بینم‌تان".

نادال بعد از یک سال دوری و خانه‌نشینی با حضور در رقابت‌های بریزبن به میادین برگشت و دو مسابقه اول خود را هم با اقتدار برد. او در مسابقه سومش تا آستانه پیروزی مقابل جوردن تامپسن پیش رفت اما در میانه بازی باز هم مصدومیت به سراغش آمد و در نهایت تن به شکست داد. اوپن استرالیا 2024 بدون حضور رافائل نادال (قهرمان 22 گرنداسلم و شماره یک پیشین جهان) و راجر فدرر (برنده 20 گرنداسلم) برگزار می‌شود. این اتفاق برای نخستین بار از سال 1999 رخ می‌دهد. راجر فدرر نیز پس از مسابقات لیور کاپ که از 23 تا 25 سپتامبر 2022 در لندن برگزار شد، اعلام بازنشستگی کرد. او نخستین بار در سال 1998 در مسابقات ATP بازی کرد. نادال و فدرر از نظر تعداد پیروزی در میان 5 تنیسور برتر تاریخ هستند. فدرر سوئیسی 1251 پیروزی (مقام دوم تاریخ) و نادال 1069 پیروزی دارند (چهارمین تنیسور تاریخ).

با غیبت نادال، اولین گرند اسلم فصل همانند سال قبل صحنه رقابت و زورآزمایی نواک جوکوویچ به عنوان تنها نماینده باقیمانده از نسل بزرگان تنیس با رقبای جوانی است که تلاش می‌کنند او را از تخت پادشاهی پایین بکشند ، بازیکنانی چون کارلوس آلکاراس، یانیک سینر و هولگر رونه که انگیزه بالایی برای اثبات توانایی‌های خود در فصل جدید دارند. مجموع جوایز تنیس گرنداسلم استرالیا نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به 1/59 میلیون دلار رسیده است که نشان دهنده رشد 13 درصدی (10 میلیون دلار) نسبت به سال گذشته است. قهرمان مسابقات آزاد استرالیا در بخش زنان و مردان هر کدام 3 میلیون و 150 هزار دلار و فینالیست یک میلیون و 725 هزار دلار دریافت خواهند کرد. قهرمان دوبل 730 هزار دلار و دوبل میکس 165 هزار دلار جایزه دریافت می‌کنند.

جوکوویچ ، مدافع عنوان قهرمانی و قهرمان دوه دوره اوپن استرالیا این بار نیز به عنوان شانس اول فتح جام راهی ملبورن شده است. اسطوره 36 ساله صربستانی پارسال با قهرمانی در سه گرند اسلم‌ از چهار گرند اسلم تعداد عناوین خود در این مسابقات چهارگانه را به عدد 24 رساند و ضمن افزایش فاصله‌اش با رافائل نادال به دو جام، توانست جایگاهش به عنوان پرافتخارترین بازیکن تنیس را مستحکم‌تر کند. پیروزی‌های " نوله " البته به اینها محدود نشد و او با دو عنوان مسترز و فتح مسابقات تورین ، سال را به بهترین شکل به پایان برد. حالا هم مرد اول تنیس جهان بار دیگر به حیاط خلوت خود یعنی ملبورن برگشته تا یک مأموریت تاریخی دیگر را کلید بزند . " صربیناتور " که تشنه افتخارات و گستراندن مرزهای تاریخ تنیس است با کسب یازدهمین قهرمانی خود در ملبورن، تعداد گرند اسلم‌هایش را به عدد 25 می‌رساند و با عبور از مارگارت کورت به تنهایی پرافتخارترین تنیس‌باز تاریخ در میان مردان و زنان لقب خواهد گرفت.

کار جوکوویچ برای به ثمر رساندن این ماموریت بزرگ البته چندان آسان نیست و او لشکری از بازیکنان جوان و جویای نام را در برابر خود می‌بیند. همچنین وضعیت جسمانی این بازیکن صرب چندان مشخص نیست و مصدومیت مچ دست او که باعث شکستش از " د مینور " شد نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است اما خبر خوب برای طرفداران " نوله " این است که او در چند روز اخیر نشانی از مصدومیت نداشته است و توانسته بدون مشکل تمرین کند. این را هم نباید فراموش کرد که دو قهرمانی‌ اخیر جوکوویچ در اوپن استرالیا نیز به رغم مصدومیت به دست آمد . او با چالش‌های این چنینی غریبه نیست و در این دوره هم از هیچ تلاشی برای رسیدن به هدفش فروگذار نخواهد کرد.

*عرفان خماند


برچسب ها: تنیس ، نوواک جوکوویچ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار