PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: ۸۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
گردهمایی مفاخر ورزش ایران در ضیافت «سده المپیک»
ورزش کشور هفته گذشته شاهد اتفاقی مهم بود. جایی که مفاخر این حوزه، کنار هم جمع شدند تا جشن صد سالگی المپیک را بر پاکنند. این مراسم که تحت عنوان "ضیافت سده المپیک" بود، با همت کمیته ملی المپیک، در سالن اجلاس سران برگزار شد. البته که این ضیافت بهانه ای بود تا چهره های سرشناس و عنوان دار ورزش ایران کنار هم خاطرات خوش گذشته را مرور کنند و برای یک بار هم شده از آنها تقدیر شایسته و ویژه ای به عمل آید. "ضیافت سده المپیک" در واقع به منظور تجلیل از تمام مدال آوران تاریخ ورزش ایران بود. تاکنون 32 دوره از بزرگترین فستیوال ورزشی دنیا برگزار شده و کاروان ورزش کشورمان در 17 دوره این بازی ها، یعنی از المپیک 1948 لندن تا المپیک 2020 توکیو شرکت داشته است که حاصل آن کسب 76 مدال المپیک توسط 61 ورزشکار کشورمان بوده است.
تختی: به مردم تعظیم می کنم


رونمایی از صدای تختی بهانه گردهمایی المپیکی‌ها شد

آغاز جشن صد سالگی المپیک با صحبت های محمود خسروی وفا، رییس کمیته ملی المپیک بود. او به عنوان بانی این گردهمایی تاریخی گفت: مراسم رونمایی از صدای تختی بهانه‌ای شد تا دور هم باشیم. این صدا به صورت موزه‌ای نگهدای خواهد شد تا باعث شود از یک مرد بزرگ یک خاطره باقی بماند. حدودا 6 ماه برای برگزاری مراسم امروز کار شده است. تاریخ 100 ساله کمیته را امروز نگاه می‌کنید اما 6 ماه برای آن زحمت کشیده شده است. عکس‌ها و فیلم‌هایی که در این مراسم رونمایی و منتشر می‌شود همگی واقعی است. از موسیقی المپیک ساخته استاد انتظامی هم رونمایی می‌شود که یک قطعه ماندگار خواهد بود. او هیچ هزینه‌ای برای ساخت این قطعه نگرفت و این قطعه را برای ایران ساخت و ایران قوی یک کار موسیقی قوی می‌خواهد. 5 نفر از ورزشکاران به عنوان چهره ماندگار فرهنگی انتخاب شده‌اند که توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مورد تقدیر قرار می‌گیرند. این انجمن 100 سال است که فعال است و امروز با اهدای لوح از خانواده های پهلوان رزاز، غلامرضا تختی، امامعلی حبیبی و عبدالله موحد و محمد نصیری تقدیر خواهد شد. این دورهمی امروز را مدیون شهدا هستیم که آرامش را به جامعه ما دادند. ما هرچه داریم از قِبَل شهدا است.

خسروی‌وفا ادامه داد: اگر بخواهیم از یک زاویه دیگر ورزشی صحبت کنیم این است که عموما قهرمانان دنیا و ایران در شرایط سخت قهرمان شده‌اند و آن زاویه‌ای که کمتر دیده می‌شود مادرانی هستند که از سفره خانه زدند تا فرزندانشان قهرمان شوند و پدرانی که از جیب‌شان زدند تا فرزندان‌شان به قهرمانی برسند. مربیانی که این قهرمانان را پرورش دادند هیچ گاه دیده نشدند. خبر بدی که می‌خواستم بدهم این است که مادران و پدران و مربیان ورزشکاران هیچ گاه دیده نشده‌اند. خواهش می‌کنم به احترام مادرها، پدرها، همسرها و مربیان قهرمانان که دیده‌ نشده اند 30 ثانیه بایستید و برایشان دست بزنید.

توماس باخ پیام فرستاد

در ادامه با پیام توماس باخ، رییس کمیته بین المللی المپیک (IOC) مراسم شکل جدی تر به خود گرفت. پیام باخ که به صورت ویدیو برای کمیته ملی المپیک ارسال شده، برای حاضران پخش شد. او در خصوص برگزاری گردهمایی المپین های ایرانی گفت: المپین‌های عزیز تبریک صمیمانه خود را ابراز می‌کنیم. این مراسم فرصتی برای الهام گرفتن و تجلیل از دستاوردهای بزرگ ورزشی شما است. موفقیت‌هایی که افتخار و شادی را برای مردم ایران به ارمغان آورده است. از کمیته ملی المپیک ایران برای برگزاری چنین مراسم خاطره انگیزی که فرصت فوق العاده برای گردهمایی المپین‌ها و بزرگداشت افتخارات المپین‌ها است، تشکر و قدردانی می‌نمایم.

کلیپ های خاطره انگیز

یکی از نکته های درخور توجه "ضیافت سده المپیک" آنجایی بود که بیشتر این که مراسم توسط سخنرانان اداره شود، به پخش فیلم و عکس های خاطره انگیز اختصاص داده شود. طوری که حتی محمود خسروی وفا، رییس کمیته ملی المپیک با شوخی به حاضران گفت: یک خبر خوش دارم که سخنران ندارید. مجلس برای خودتان است. همه ورزشی هستند ما غیر ورزشی‌ها را دعوت نکردیم. از همه بزرگترها رخصت می‌گیرم. ضیافت سده المپیک با همت هیات اجرایی انجام شد تا همه ورزشکاران نسل جدید و قدیم دور هم جمع شوند. بر این اساس کلیپ هایی از ورزشکارانی قدیمی که در المپیک های دور صاحب مدال شده بودند، پخش شد.

"به یاد معماران ورزش ایران"، عنوان یکی از تصاویر پخش شده بود.این بخش از برنامه مروری داشت به مسئولانی که در سال های گذشته ورزش ایران را مدیریت می کردند. همچنین خبرنگاران و عکاسانی که روایتگر فعالیت هایشان بودند. در یکی از کلیپ های پخش شده مروری شد بر اتفاقات رخ داده پیرامون ورزش ایران در سال های دور. در این بخش مرگ سرپرست کاروان ایران یک روز پیش ار المپیک هلسینکی یادآور شد. ابوالفضل صدری سرپرست کاروان اعزامی به آن بازی ها بود که یک روز پیش از المپیک درگذشت. رونمایی از قطعه موسیقی المپیک، ساخت مجید انتظامی ، آهنگساز شهیر ایرانی از دیگر آیتم های اثرگذار در مراسم بود.

تجلیل از عبدالله موحد و محمد نصیری

تقدیر از عبدالله موحد و محمد نصیری دارندگان پنج مدال طلای کشتی آزاد و وزنه برداری جهان از بخش های قابل توجه این مراسم بود. قدردانی از دوپیشکسوت ارزنده کشتی و وزنه برداری ایران در حضور وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک و خانواده مرحوم تختی انجام شد.

مربی موحد: او هرگز مجیز حاکم وقت را نگفت

در جریان تقدیر از 5 چهره ماندگار ورزش، مجری برنامه به سمت عبدالله موحد قهرمان پرافتخار کشتی ایران رفت و از او پرسید که شما با شنیدن اسم «رحمت» چه چیزی یادتان می‌آید؟ او‌ در واکنش به سوال مجری برنامه اعلام کرد؛ رحمت غفوریان مربی ما و فردی زحمت کش بود. اسم او را باید همه ایرانیان به یاد داشته باشند. چندین قهرمان بزرگ در ورزش ایران پرورش داده و من هیچ وقت او را فراموش نمی‌کنم.

در واکنش به صحبت های عبدالله موحد قهرمان پر افتخار کشتی ایران، تصویری از مرحوم رحمت غفوریان مربی او از نمایشگر سالن پخش شد. او در صحبت های خود به تعریف و تمجید از اخلاق و‌ منش قهرمانی موحد پرداخت و گفت؛ موحد عزت نفس خوبی داشت و هرگز مجیز حاکم وقت را نگفت.

موحد در پایان این مراسم در رابطه با سوالی در خصوص راه و رسم پهلوانی با خواندن شعری پاسخ داد که جالب توجه بود:

گفتم زور و فن و عقل و جرات توامان/ باید حتی تو شوی یک قهرمان/ پهلوانی راه و رسم دیگری است/ پهلوان از ناجوانمردی بری است/ گفته‌های نیک و هم کردار نیک/ هم رهش باید مرا پندار نیک/ گر ندارد قهرمان زینها نشان/ قهرمانش خوان فقط نه پهلوان

بچه پرورشگاهی که ستاره ورزش ایران شد

پس از عبدالله موحد نوبت به تقدیر از محمد نصیری رسید. مجری برنامه در ابتدای صحبت های خوگفته تاریخی امام خمینی(ره) در مورد وی را یادآور شد که فرموده بودند: شما چرا اینقدر کوچولویی!

در این مراسم وقتی مجری برنامه نزد محمد نصیری رفت و پرسید واژه آجرخشتی شما را یاد چه می‌اندازد؟ نصیری پاسخ داد:" سالیان قبل من در پرورشگاه و ‌در یک خانه خشتی بزرگ شدم. خانمی به نام بهار ( دختر ملک‌الشعرای بهار) بود و خیلی به ورزش علاقمند بود. ما از شاخه درخت بالا می‌رفتیم و شاخه های بزرگ را جدا می‌کردیم و با راهنمایی خانم بهار آجرهای چهارگوشی که آنجا زیاد بود را از طریق شاخه درخت تبدیل به وسیله ای مثل هالتر می‌کردیم. او اولین نفری بود که باعث شد بتوانم وزنه بزنم." در هنگام صحبت‌های نصیری، تمام نفرات حاضر در سالن اجلاس به احترام او ایستاده و برای دقایقی تشویقش کردند.

پهلوانی که در جنگ جهانی اول جنگید

از مرحوم آسید حسن رزاز قهرمان و پهلوان پرافتخار ایران تصاویری پخش شد که تعدادی از پیشکسوتان سابق راوی پهلوانی‌های او شدند. او در جنگ جهانی اول و مشروطه جنگید. نوه او‌ سید ابوالفضل رزاز نیز در خرمشهر برای دفاع از خاک کشور در جنگ تحمیلی، به شهادت رسید. همچنین از خانواده شهید رزاز و خانواده‌های حبیبی، موحد، نصیری و برادر غلامرضا تختی تجلیل به عمل آمد و اگر مدال اوری در مراسم حضور نداشت یا در قید حیات نبود، از خانواده او تقدیر به عمل آمد.

حضور بدل جهان پهلوان تختی در ضیافت

با ابتکاری که مسئولان برگزاری کننده "جشن سده المپیک" به خرج داده بودند، شاهرخ شهبازی بازیگر دوران جوانی شادروان غلامرضا تختی در فیلم سینمایی ان مرحوم، در سالن اجلاس حضور پیدا کرد و برای دقایقی به شعر خوانی پرداخت. که او که شباهت زیادی به جهان پهلوان داشت با لباس های ورزشی مرحوم به روی سن آمد و یکی از شعرهایی که تختی در دفترچه خود یادداشت کرده بود را خواند.

جهان پهلوان تختی: به مردم تعظیم می کنم

مراسم «سده المپیک» به منظور تجلیل از مدال آوران بازی های المپیک 1948 لندن تا 2020 توکیو در شرایطی برگزار شد که شاید غم انگیز ترین بخش آن رونمایی از صدای مرحوم تختی بود. صدایی که برای اولین بار پخش شد.

این صدا مربوط به حضور جهان پهلوان در المپیک 1964 توکیو و گفتگوی مرحوم استاد بهمنش، گوینده و مجری چیره دست با وی بود. تختی در این صدا که در حد چند ثانیه بود، گفت:" من تعظیم عرض می‌کنم به مردم ایران "!

انتخاب 5 چهره ماندگار ورزش در انجمن مفاخر

یکی از تصمیمات مهمی که در برنامه "ضیافت سده المپیک" گنجانده شد، معرفی مفاخر ورزش ایران بود. با پیگیری‌های محمود خسروی‌وفا و همچنین رئیس انجمن مفاخر، برای اولین بار پنج ورزشکار با ترتیب اولویت مدال‌آوری المپیک به عنوان مفاخر ورزش ایران معرفی شدند. بر این اساس پهلوان رزاز، غلامرضا تختی، امامعلی حبیبی، عبدالله موحد و محمد نصیری به عنوان پنج نفر از مفاخر ورزشی کشور انتخاب و معرفی شدند. تا پیش از این هیچ یک از چهره های ورزشی در فهرست انجمن مفاخر کشور قرار نداشتند. قرار است بعدها سایر دوره‌های المپیک‌ها هم به ترتیب مورد بررسی قرار گیرند و چهره‌های ورزشی به انجمن مفاخر اضافه شوند.

برپایی نمایشگاه یکصد سال ورزش ایران

یکی دیگر از خلاقیت هایی که در "ضیافت سده المپیک" به نمایش درآمد، برگزاری نمایشگاه "یکصد سال ورزش ایران از نگاه مطبوعات" در حاشیه این گردهمایی بود. جایی که خاطرات صد سال ورزش ایران را به تصویر کشیده بود. این نمایشگاه به همت ودودیان تاریخ نویس ورزش کشور در محوطه سالن اجلاس سران برپاشده بود. تصویر مجله و روزنامه های مختلف که در سال های دور به موضوعات ورزش می پرداختند، محور این نمایشگاه بود. بخش عمده تصاویری که از مجلات و روزنامه ها به نمایش گذاشته شده به قهرمانان و پهلوانان سال های دور ورزش اختصاص داشت؛ از جمله عبدالله موحد و جهان پهلوان تختی. "کیهان ورزشی"، "دوچرخه سواران"، "تاج"، "ورزش و دانش"، "ورزشکاران"، "انجمن ورزشی ارتش"، "ورزش ایران"، "ورزش"، "پست تهران"، فصلنامه تربیت بدنی اصفهان"، "تهران مصور"، "پست ورزشکاران"، "هفته المپیک"، "هنر، ورزش" و"جهان ورزش" از جمله نشریه هایی بودند که در این نمایشگاه آثار آنها به نمایش در آمد.همچنین نشان لیاقت و افتخار، هدایای نقدی، لوح تقدیر و یک نسخه از کتاب تاریخ شفاهی هدایایی بود که برای مدال آوران ایران از المپیک 1984 تا 2020 توکیو در نظر گرفته شد.گفتنی است در این مراسم برخی از روسای سابق کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش از جمله سیدرضا صالحی امیری، محمد علی آبادی، محمد عباسی، علی سعید لو حضور نداشتند.

*رسول عسکری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار