PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۴۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
شروع یک پایان

پایان دوران حضور خوزه مورینیو در آاس رم زودتر از آنچه اکثر کارشناسان پیش بینی می کردند ، فرا رسید . از نظر مقامات هولدینگ فریدکین گروپ ، مالک باشگاه آاس رم ، باخت 1-3 مقابل آث میلان ، بسیار سنگین بود و پس از این بازی بود که عصر سرمربی پرتغالی در پایتخت ایتالیا ، به تاریخ پیوست .

زمانی که خوزه مورینیو از تریگوریا ( زمین تمرین رم ) واقع در جنوب غربی پایتخت خارج می شد ، احساسات در چهره او کاملا مشهود بود . رمی ها در آنجا گرد هم آمده بودند تا برای وی آرزوی موفقیت کنند . مورینیو بسیار مغموم به نظر می رسید ، شاید با خودش فکر می کرد که دیگر بر روی نیمکت هیچ تیم بزرگی نخواهد نشست .علی رغم فقط یک پیروزی در 6 بازی لیگ و شکست مقابل رقیب دیرینه ( لاتزیو ) در جام حذفی ایتالیا ، انتظار می رفت که مورینیو حداقل تا پایان فصل در " شهر جاویدان " بماند . قرارداد او در تابستان امسال به پایان می رسید و خیلی ها با وجودی که تردید داشتند تمدید شود ولی تصورش را هم نمی کردند با توجه به دستاوردهایی که " آقای خاص " از زمان پیوستن به آاس رم در تابستان 2021 داشته ، اخراج شود . با این حال با در نظر گرفتن تلاش ناامیدانه رمی ها برای کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان اروپا ، فریدکین تصمیم گرفت برای نجات تیم ، چاره ای بیندیشد .دانیله ده روسی ، ستاره سابق آاس رم تا پایان فصل سکان هدایت این تیم را در دست خواهد داشت . اولین تجربه مربیگری او در تیم SPAL در فصل گذشته یک فاجعه بود . ده روسی تنها سه پیروزی در 17 بازی به دست آورد اما به جز فرانچسکو توتی هیچکس به اندازه او نمی تواند فشار موجود در رم را مدیریت کند .

*آیا اخراج خوزه مورینیو منصفانه بود ؟

برای پاسخ به این سوال باید به مسائل ، نه به صورت سیاه و سفید ، بلکه خاکستری نگاه کنیم . از یک طرف ، در زمان مورینیو ، آاس رم در لیگ کنفرانس اروپا از سد فاینورد گذشت و برای اولین بار پس از 14 سال به جام دست یافت ( این تیم در سال 2008 قهرمان جام حذفی ایتالیا شده بود ) . در زمان او در 40 بازی متوالی 70 هزار بلیت در استادیو الیمپیکو به فروش رفت که در تاریخ باشگاه بی سابقه بود . مورینیو در میان هواداران " جیالوروسی " هرگز محبوبیت خود را از دست نداد ، حتی هنگامی که تیم نتایج خوبی نمی گرفت . او همواره از حمایت این هواداران – که به سختی می توان رضایت شان را جلب کرد – برخوردار بود .به خاطر وجود مورینیو بود که بازیکنانی مانند تامی آبراهام ، پائولو دیبالا و روملو لوکاکو به آاس رم پیوستند . مورینیو در ضمن با توجه به مشکلات مالی باشگاه ، جوانان مستعدی مثل نیکلا زالوسکی و ادواردو بووه را به خدمت گرفت .سرمربی پرتغالی غالبا برای توجیه نتایج ضعیف تیم ، از جمله " ما پول نداریم " استفاده می کرد ولی در اولین تابستان حضور او ، باشگاه 108 میلیون دلار ( 100 میلیون یورو ) هزینه کرد .مورینیو دومین مربی پردرآمد در لیگ دسته اول ایتالیا ( پس از ماکس آلگری ، سرمربی تیم یوونتوس ) به شمار می رفت . گفته می شود او در هر فصل 10 میلیون دلار می گرفت و مالک باشگاه حق داشت در مورد اینکه آیا شایسته دریافت چنین مبلغی بود دچار تردید شود . به گزارش " اسکای اسپورت ایتالیا " ، مورینیو در شکست ها همواره مقامات باشگاه را سرزنش می کرد و آنها را مقصر می دانست .از طرف دیگر ، آاس رم در زمان مورینیو بازی های تماشاگرپسندی را ارائه نمی داد . اگر نتایج خوبی به دست بیاید ، این وضعیت قابل تحمل است ، در غیر این صورت انجام تغییرات اجتناب ناپذبر خواهد بود .

*یک نکته مهم

یک نکته مهم را نباید نادیده گرفت . بدون تردید تیاگو پینتو ، مدیر ورزشی آاس رم در جذب بازیکنان دچار اشتباهاتی شد که یک نمونه بارز آن ، خرید الدور شوموردوف در ازای 19 میلیون دلار ( 18 میلیون یورو ) از جنوآ بود . با این حال این اشتباهات مقابل عملکرد فاجعه بار " مونچی " ( مدیر ورزشی سابق رمی ها ) چیزی نبود ، همان عملکردی که باعث شد پینتو بین تلاش برای کاستن از هزینه های باشگاه از یک سو و خرید بازیکنان مورد نیاز مورینیو از سوی دیگر ، با مشکلاتی مواجه شود .

*شکست در فینال

مورینیو نتوانست آاس رم را به سرزمین موعود برساند . شکست مقابل سویا در فینال لیگ اروپا ، شروع یک پایان بود . در صورتی که رمی ها در فینال در بوداپست به پیروزی می رسیدند ، نه تنها به یک جام دست می یافتند بلکه می توانستند بازیکنان بهتری را جذب کنند .هرچند مورینیو همواره در قلب هواداران آاس رم جای خواهد داشت اما احتمالا دوران مربیگری او در یک تیم باشگاهی به پایان رسیده است . او بهترین سال های خود را پشت سر گذاشته و باید دید که آیا هیچ تیمی به او فرصت دوباره ای خواهد داد یا خیر .

*مهارت در انتخاب بازیکنان

بدون تردید خوزه مورینیو یکی از بزرگترین مربیان تاریخ فوتبال است و هرچند شاید اخیرا به شهرت او لطمه وارد شده باشد ولی همچنان در زمره بهترین ها قرار دارد . در اینجا بد نیست به بهترین خریدهایی که او در تیم های مختلف انجام داده ، اشاره ای داشته باشیم .

*لوکا مودریچ

هرچند لوکا مودریچ در ابتدای حضور در رئال مادرید بازی های ضعیفی ارائه داد و حتی در سال 2012 " بدترین خرید لالیگا " نام گرفت ، خیلی زود توانست منتقدان خود را ساکت کند . درست است که او در زمان مورینیو ندرخشید ولی کار سرمربی پرتغالی در بردن او به سانتیاگو برنابئو قابل ستایش است .

*زلاتان ابراهیموویچ

زلاتان ابراهیموویچ ، ستاره سوئدی در اولین فصل حضورش در اولدترافورد درخشید و در 46 بازی موفق به زدن 28 گل شد .

*ریکاردو کاروالیو

خوزه مورینیو به خوبی می دانست که ریکاردو کاروالیو برای بازی در لیگ برتر انگلستان ساخته شده است . مدافع پرتغالی در چلسی به جام های زیادی دست یافت . او در حالی انگلستان را ترک کرد که به یکی از بزرگترین مدافعان در تاریخ لیگ برتر تبدیل شده بود .

*بنی مک کارتی

بنی مک کارتی در اولین فصل حضورش در پورتو در 47 بازی 25 گل زد و با این تیم در لیگ قهرمانان اروپا به قهرمانی رسید . او در حال حاضر به عنوان یکی از دستیاران اریک تن هاخ ، سرمربی منچستریونایتد انجام وظیفه می کند .

*دیه گو میلیتو

دیه گو میلیتو در اولین فصل حضورش در " سن سیرو " عالی ظاهر شد و گل های زیادی به ثمر رساند ، از جمله دو گل در دیدار با تیم بایرن مونیخ در فینال لیگ قهرمانان اروپا . او در مجموع 75 گل برای اینترمیلان زد .

*وزلی اشنایدر

اینترمیلان در سال 2010 به سه جام دست یافت و وزلی اشنایدر در این موفقیت نقش زیادی داشت . بازی ساز هلندی تحت مربیگری مورینیو توانست قابلیت های خود را به بهترین نحو نشان دهد .

*دیه گو کاستا

دیه گو کاستا که در آتلتیکو مادرید به یکی از بهترین مهاجمان اروپا تبدیل شده بود ، در سال 2014 به تیم چلسی پیوست و در استمفورد بریج هم درخشید . او در نخستین فصل حضورش در جمع آبی پوشان 21 گل زد .

*ساموئل اتوئو

ساموئل اتوئو ، مهاجم شاخص کامرونی در اولین فصل حضورش در اینترمیلان در 48 بازی 16 گل به ثمر رساند و در دومین فصل ، در 53 دیدار 37 بار دروازه حریفان را باز کرد .

*اشلی کول

شاید بتوان اشلی کول را بهترین مدافع چپ در تاریخ لیگ برتر انگلستان نامید . او در سال 2019 کفش هایش را آویخت و مدتی بعد به حرفه مربیگری روی آورد . نام اشلی کول همواره در فهرست بهترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر انگلستان قرار می گیرد .

*دیدیه دروگبا

دیدیه دروگبا یکی از بازیکنان افسانه ای تاریخ باشگاه چلسی محسوب می شود . خوزه مورینیو در سال 2004 مهاجم ساحل عاجی را از المپیک مارسی به استمفوردبریج آورد و او در 341 بازی برای آبی پوشان 157 گل زد و در ضمن به جام های متعدد دست یافت . خوزه مورینیو در سال 2019 گفت : " دیدیه دروگبا در تیم های گنگان ، المپیک مارسی و لومان بازی کرده بود . خیلی خوب به خاطر دارم زمانی که می خواستم او را به چلسی بیاورم ، رومن آبراموویچ ( مالک وقت باشگاه چلسی ) از من پرسید : " کدام مهاجم را می خواهی ؟ " و من علی رغم مهاجمان بزرگی که در اروپا حضور داشتند ، پاسخ دادم : " دروگبا " . او پرسید : " دروگبا دیگر کیست ؟ کجا بازی می کند ؟ " گفتم : "پولش را بده . حرف نزن . " و دروگبا مدتی بعد به یکی از بازیکنان افسانه ای چلسی و لیگ برتر انگلستان تبدیل شد . "

*اعظم فکوری

برچسب ها: خوزه مورینیو ، رم
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار