PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
می گویند کاریزما ندارد و شایسته این جایگاه نیست ، اما ...
«اوسمار» ، قاپ هواداران را می دزدد ؟!

بعد از جدایی یحیی گل محمدی از پرسپولیس، بازی اسم و فامیل در این باشگاه آغاز شد و لیستی از سرمربیان مختلف به عنوان جانشین احتمالی او به بیرون درز پیدا کرد اما در نهایت ، دستیار برزیلی یحیی گل محمدی بعد از یک فصل و نیم حضور به عنوان مربی، این بار سرمربی سرخ پوشان شد، آن هم در حالی که برانکو سه بار متوالی پیشنهاد پرسپولیسی ها برای بازگشت را رد کرد. سوالی که پیش می آید ، این است : اوسمار ویرا چطور به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس انتخاب شد؟ اوسمار حامیان زیادی در باشگاه پرسپولیس دارد. مدیران پرسپولیس به جز یکی از اعضای هیات مدیره موافق حضور او روی نیمکت سرخ پوشان بودند و اعتقاد داشتند که با توجه به شناخت وی از تیم و مشکلات مالی که این روزها دارند، مرد برزیلی بهترین گزینه محسوب می شود . انتخاب ویرا با وجود اظهارات درویش مبنی بر اینکه همه بازیکنان با حضور او موافق بودند ، انتقادات زیادی را به همراه داشت. به جز هواداران ، وقتی از پیشکسوتان این تیم در مورد صلاحیت اوسمار پرس و جو می‌شود ، اکثرا با یک جمله مواجه می‌شویم : نه ، او شایسته این جایگاه نیست! هرچند اوسمار هنوز مورد تایید هواداران نیست اما بدون شک چند نتیجه خوب می تواند نظر آنها را هم تغییر دهد و همه چیز در دستان مرد برزیلی قرار دارد. او حالا یک چالش سخت در پیش دارد و آن هم رقابت با استقلال و سپاهان برای کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر است.

*شناسنامه

اوسمار لوس ویرا متولد 13 خرداد 1354 و اهل پاسو فوندو ، منطقه ای شهری در ایالت ریو گرانده جنوبی برزیل است. " لوس " دوران مربیگری خود را با تیم جوانان اینترناسیونال در سال 1994 آغاز کرد و در تیم های ژوونتود ، کورینتیانس ، ویتوریا و ... به عنوان دستیار و سرمربی موقت حضور داشته است .او در مرداد ماه 1401 با نظر یحیی گل محمدی ، سرمربی سابق پرسپولیس به عنوان مربی جدید و جایگزین حمید مطهری انتخاب شد و طی قراردادی به این تیم پیوست. او سابقه بازی برای تیم ملی برزیل را ندارد و فقط در رده های سنی پایین تر پیراهن این تیم را پوشیده است .

* عدد خیالی ؟!

پرسپولیسی‌ها بعد از جدایی یحیی از این باشگاه، درصدد بودند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، سرمربی جدید را انتخاب کنند. از روز نخست، آنها اصل را بر انتخاب سرمربی خارجی گذاشتند و عنوان شد که رزومه 10 مربی را مورد بررسی قرار می‌دهند. با وجود این، به نظر می‌رسید که این عدد اندکی خیالی است؛ چرا که بیشترین توجه و همت مسئولان باشگاه بر این بود که بتوانند رضایت برانکو ایوانکوویچ کروات را برای بازگشت به پرسپولیس جلب کنند.

* اوسمار می رود ، درویش هرگز !

درویش در مصاحبه‌های اخیرش در دفاع از انتخاب اوسمار به عنوان سرمربی مدعی شد که به جای اینکه یک میلیون دلار صرف سرمربی خارجی کند ، با پولش بازیکن خریده است تا بتوانند فصل آینده برای قهرمانی آسیا بجنگند! اظهارنظری که واکنش‌های مختلفی را از سوی هواداران و منتقدان در پی داشت که جالب‌ترین آنها این بود؛ برای حضور در لیگ قهرمانان ، اول باید سهمیه گرفت و سوال این است که آیا این اتفاق با اوسمار ممکن است؟ جالب اینکه درویش در بخشی دیگر از اظهاراتش نیز مدعی شده بود که اگر تا آخر فصل با اوسمار نتیجه لازم را نگرفتند ، آن وقت برای استخدام یک مربی خوب خارجی اقدام خواهد کرد. در واقع او با بیان این جمله ، اول از همه خواست به منتقدانش بگوید که اگر پرسپولیس در نیم‌فصل دوم نتیجه نگیرد ، شخصی که باید برود اوسمار است و نه او؛ چرا ‌که آقای مدیرعامل برای سال بعد برنامه دارد!

*پول اضافه نخواست

بعد از انتخاب اوسمار به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس گفته شد قرارداد این مربی تغییر می‌کند تا مبلغی به آن اضافه شود. قرارداد اوسمار با پرسپولیس در حال حاضر چیزی حدود 150 هزار دلار است. با این حال خود اوسمار در گفت وگو با مدیران پرسپولیس اعلام کرده که حاضر است با همین رقم به کارش در این تیم ادامه دهد. اوسمار می‌خواهد خودش را در پرسپولیس نشان دهد و با نتیجه گیری در این تیم، برای سال‌های بعد ، آینده خودش را بیمه کند. به همین دلیل قرارداد اوسمار احتمالا تا پایان فصل بدون تغییر خواهد ماند و او با همان مبلغ دستیاری به کارش ادامه می‌دهد.هرچند اوسمار گلایه هایی مبنی بر عدم پرداخت به موقع دستمزدش داشته اما ظاهرا تفاهماتی در این خصوص به وجود آمده و قول هایی به او داده شده است !

*کاریزماتیک نیست

خارج از انتقادهایی که از سوی هواداران پرسپولیس به ویرا وارد شده ، موضوع دیگری وجود دارد که برای این مربی یک چالش سخت خواهد بود و آن اینکه برخی اعتقاد دارند او برای هدایت پرسپولیس به عنوان نفر اول ، کاریزماتیک نیست و در چنین شرایطی برای کار کردن در تیم بزرگی مثل پرسپولیس قطعاً با بازیکنان دچار مشکل خواهد شد. در نیم فصل اول که گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس بود در یکی دو بازی، بازیکنانی که تعویض شده بودند در رختکن رفتار عجیبی نسبت به ویرا داشتند و حالا مشخص نیست که مربی برزیلی در این شرایط که قرار است به عنوان نفر اول کار کند قادر خواهد بود علاوه بر مسائل فنی، مسائل حاشیه‌ای را در تیم مدیریت کند یا نه .

*موافقان و مخالفان

علیرضا بیرانوند، علی نعمتی، حسین کنعانی‌زادگان، فرشاد فرجی، گئورگی گولسیانی و شهاب زاهدی موافق سرمربیگری اوسمار ویرا در تیم پرسپولیس بودند .از طرفی دیگر ، گفته می‌شود امید عالیشاه، سروش رفیعی، وحید امیری، دانیال اسماعیلی‌فر، سعید صادقی و مهدی ترابی هم‌ به‌ نوعی مخالفت خود را با سرمربیگری دائم او به گوش مدیران باشگاه رسانده‌اند.

*پنجمین بازنده !

اولین بازی اوسمار ویرا روی نیمکت پرسپولیس، با شکست 1-0 مقابل آلومینیوم اراک به پایان رسید تا او بعد از منصور امیرآصفی، ایوان متکوویچ، راینر زوبل و مصطفی دنیزلی، پنجمین سرمربی تاریخ " سرخ‌ها " باشد که کارش را با باخت شروع می‌کند. جالب آن که مصطفی دنیزلی هر دو مقطع حضور خود در پرسپولیس را با شکست آغاز کرده بود ، آن هم در حالی که در نقطه مقابل، یحیی گل‌محمدی هر دو مقطع را با برد شروع کرد. دوران پرافتخار برانکو ایوانکوویچ نیز با یک تساوی در اهواز آغاز شد؛ هرچند او در آن مسابقه روی نیمکت پرسپولیس حضور نداشت و پانادیچ (دستیارش) " سرخ‌ها " را هدایت می‌کرد.

*همسر یک دامپزشک

مربی برزیلی تیم پرسپولیس متاهل است و یک دختر نوجوان دارد . همسر او به نام سابرینا یک دامپزشک مشهور در برزیل است.

*باید به سبک زندگی بقیه آدم‌ها احترام گذاشت

او در مصاحبه ای گفته بود :« دوستانم در برزیل همیشه از من می‌پرسند : زندگی در ایران چطور است؟ وقتی به اینجا آمدم به خاطر فوتبال آمدم چون می‌دانستم پرسپولیس تیم مهمی است. با وجود شرایط سخت به اینجا آمدم و چنین شرایطی را پذیرفتم. با این حال الان شرایط متفاوت است. همسر و دخترم اینجا هستند و عاشق این کشور شده‌اند. آنها دوست دارند اینجا باشند. ایران مثل برزیل و بقیه کشورها مشکلاتی دارد اما باید زندگی کرد و به سبک زندگی بقیه آدم‌ها احترام گذاشت. من با زندگی در ایران هیچ مشکلی ندارم.»

*کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار