PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۸۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
تشریح آخرین وضعیت ورزشکاران توان یاب ایران در بازی های پارالمپیک پاریس
اواسط تیرماه ترکیب کاروان ایران نهایی می شود

هفدهمین دوره بازی های پارالمپیک 2024پاریس، موسوم به بزرگترین فستیوال ورزشی توان یاب دنیا در حالی شهریور ماه امسال برگزار می شود که کاروان ورزش ایران نیز یکی از تیم های شرکت کننده در این آوردگاه مهم است. سیاست مسئولان کمیته ملی پارالمپیک کشورمان برای بازی های پاریس نیز همچون دوره گذشته،کیفی گرایی است. یعنی اولویت حضور در این میدان تنها برای پارالمپین هایی است که شانس بالایی برای مدال آوری دارند. بر این اساس تا به امروز سهمیه های کاروان ایران در رشته هایی کسب شده که امید کسب سکو هستند و می خواهند کاروانی کیفی را بسازند. طبق آخرین اخبار،ورزشکاران توان یاب کشورمان برای بازی های پارالمپیک پاریس به 38 سهمیه در هفت رشته تیمی و انفرادی دست یافته اند. این در حالی است که در فاصله سه ماه باقی مانده تا بازی های این امیدواری وجود دارد که تعداد مجوز های ورودی به 90 سهمیه هم برسد.
سعید سلگی،مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک در خصوص آخرین وضعیت کاروان اعزامی به بازی های 2024 پاریس می گوید: تا به امروز 38 سهمیه در رشته های پارادوومیدانی (16 سهمیه)، پاراتیراندازی (6 سهمیه)، پاراتیروکمان (7 سهمیه)، پاراتکواندو (5 سهمیه)، پاراشنا (2 سهمیه)، والیبال نشسته مردان (یک سهمیه) و گلبال مردان (یک سهمیه) به دست آورده ایم.ضمن اینکه شانس کسب سهمیه در سایر رشته ها را نیز داریم. علاوه بر پارادوومیدانی که می توانیم سهمیه های جدیدی در آن داشته باشیم، این فرصت را داریم که در رشته های پاراکانو، پاراجودو و پاراوزنه برداری هم صاحب سهمیه شویم.
*تعداد نفرات کاروان تیر ماه نهایی می شود
طبق نشست های کارشناسانه ای که مسئولان کمیته ملی پارالمپیک با فدراسیون های ورزشی داشته، این گونه برآورد شده که کاروان توان یابان ایرانی با جمعیتی بین 70 تا 90 ورزشکار راهی بازی های 2024 شود. وی در این باره ادامه می دهد:احتمالا مانند پارالمپیک توکیو حدود 70 نفر در ترکیب داشته باشیم. البته وضعیت رشته های تیمی خیلی تعیین کننده است. در توکیو فقط والیبال نشسته مردان را در این بخش داشتیم اما برای پاریس علاوه بر این رشته که وضعیتش قطعی است، چند رشته تیمی دیگر هم کسب سهمیه کرده یا در آستانه کسب سهمیه هستند. اگر این سهمیه ها به نتیجه برسد و اعزام شان قطعی شود تا 90 نفر افزایش در ترکیب کاروان خواهیم داشت.از حیث حضور در رقابت های گزینشی،تکلیف همه رشته ها تا خرداد مشخص می شود بنابراین تا آن زمان در مورد وضعیت سهمیه های کسب شده تصمیم گیری می کنیم. فقط پاراوزنه بردای اواخر خرداد و اوایل تیر باید در آخرین مرحله رقابت های گزینشی به میزبانی گرجستان شرکت کند. تصمیم گیری در مورد این رشته به بعد از این رقابت ها موکول می شود. بنابراین می توان گفت که اواسط تیر ترکیب کاروان پارالمپیکی ایران نهایی می شود.
*هر المپینی به پاریس اعزام نمی شود
کمیته ملی المپیک در حالی به سیاست کیفی گرایی در خصوص اعزام کاروان ورزش معلولین ایران برای بازی های پارالمپیک پاریس تاکید ویژه ای که دارد که ورزشکاران را ملزم کرده تا از فیلتر‌های دیگری برای حضور در این بازی ها عبور کنند. بر اساس مصوبه ای که هیات اجرایی کمیته ملی پارالمپیک مصوب کرده، کسب تنها سهمیه این بازی ها، شرط اینکه پارالمپین ها مسافر پاریس شوند، نیست. سلگی در این باره خاطر نشان کرد:برای قطعی شدن وضعیت سهمیه ها از حیث اعزام، نشست های کارشناسی با فدراسیون ها داشته ایم و این نشست ها را کماکان ادامه می دهیم. در تمام بررسی ها، اولویت های مصوب مبنی بر شانس کسب مدال در بخش تیمی، در اختیار داشتن رکورد جهانی در بخش انفرادی و نگاه حمایتی ویژه از جانبازان، بانوان و ورزشکاران زیر 19 سال را مد نظر داریم. اینها مصوباتی است که تصمیم گیری برای قطعی کردن سهمیه ها بر اساس آن انجام خواهد شد. در همین راستا در یکی دو ماه آینده اعزام هایی برای برخی رشته ها و ورزشکاران خواهیم داشت که نتیجه و عملکرد به دست آمده در آنها در بررسی ها و تصمیم گیری ها تاثیرگذار خواهد بود. همچنین در برخی رشته ها هم رکوردگیری های داخلی تعیین کننده خواهد بود. مجموع این عوامل در تصمیم گیری برای تعیین ترکیب کاروان ایران تاثیر می گذارد.عمدتا سهمیه های پارالمپیک به کشور تعلق می گیرد نه خودِ ورزشکار. این مسئله را هم در بررسی ها مدنظر قرار می دهیم. درهر رویداد داخلی و برون مرزی و در جلسات کارشناسی، هم عملکرد ورزشکاری که سهمیه را کسب کرده و هم ورزشکاران دیگری که می توانند از آن سهمیه استفاده کنند، همزمان مورد بررسی قرار می گیرد. اولویت انتخاب هم با ورزشکاری است که بهترین رکورد و نزدیک ترین آن به مصوبات ما را ثبت کرده باشد.
*زهرا نعمتی با بقیه فرقی ندارد
مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک در توضیح هر چه بیشتر این مطلب به وضعیت زهرا نعمتی اشاره کرد. چهره مطرح تیم ملی پارا تیراندازی با کمان ایران که در سه دوره قبلی بازی های پارالمپیک به مدال طلا دست یافت. نعمتی برای آماده سازی در بازی های پاریس وضعیت نامشخصی دارد و حضور منظمی در تمرینات نداشته است. سلگی افزود: نعمتی ورزشکار شاخص ایران در هر زمینه ای است که حضورش در کاروان می تواند مثمرثمر باشد با این حال شرایط و مصوبات را برای او هم در نظر داریم چراکه همه ورزشکاران باید در شرایط یکسان مورد ارزیابی قرار بگیرند. زهرا نعمتی در رقابت های گزینشی شرکت نداشت اما یک سهمیه ریکرو داریم و برای اینکه بتواند از این سهمیه استفاده کند باید در رکوردگیری ها شرکت داشته باشد و بهترین رکورد ممکن را هم به ثبت برساند.حضور در رقابت های گزینشی با فدراسیون ها است اما مسئولیت اعزام به بازی های پارالمپیک با کمیته ملی پارالمپیک است. ما سیاست ها و مصوبات خود را برای اعزام داریم همانطور که فدراسیون ها هم بر مبنای سیاست های خود عمل می کنند.
*مسئولیت دشوار فدراسیون ورزش های جانبازان و‌توان یابان
کاروان ورزش جانبازان و توان یابان ایران در دوره قبلی بازی های پارالمپیک 2020 توکیو با 62 ورزشکار و 21 عضو کادر فنی و در 10 رشته در این رویداد حاضر شد و در نهایت با کسب 12 مدال طلا،11 نقره و یک برنز به عنوان سیزدهمی دست یافت.عنوانی که با دو پله صعود نسبت به بازی های 2016 کسب شد و بهترین نتیجه این تیم در تاریخ ورزش کشور نیز شد.
بدون تردید با توجه به پیشرفت ورزش روز جهان و سرمایه گذاری کشورهای خارجی در این عرصه همواره این انتظار می رود که ورزش ایران هم بتواند نمایشی در خور توجه در آوردگاه پاریس ارائه بدهد و مهم تر از همه اینکه در اندیشه ارتقای رتبه سیزدهمی خود باشد.
مطمئنا رسیدن به این مهم نیاز به برنامه ریزی دقیق، مدیریتی منسجم و هدفمند از سوی متولیان این عرصه دارد.
نباید فراموش کرد که فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان به عنوان نهاد اصلی تصمیم گیری در رشته های معلولین به تازگی دستخوش تغییرات مدیریتی شد که حاشیه های را به دنبال داشت.جلیل کوهپایه زاده رییس جدید این فدراسیون است.او در مجمعی سوال برانگیز با کسب 33 رای از 57 رای ماخوذه به ریاست رسید. نکته مورد سوال 17 رایی بود که به صورت سفید به صندوق انداخته شد تا شائبه مهندسی انتخابات مطرح شود. به هر حال از آنجا که گفته می شود کوهپایه زاده گزینه مورد وثوق وزارت ورزش و کمیته ملی پارالمپیک است،باید دید آیا می تواند این روزهای حساس را به درستی مدیریت کند یا خیر.
نباید فراموش کرد که ورزش توان یابان ایران اخیرا با عنوان دومی بازی های پاراآسیایی 2023 هانگژو تاریخ ساز شد اما بعد از این بازی های بود که نمونه های دوپینگ برخی از ورزشکاران مدال آور مثبت اعلام شد تا زنگ خطر در خصوص وضعیت ورزش توان یابان برای بازی های پارالمپیک پاریس به صدا در آید.

* رسول عسکری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار